[DirectAdmin] Nameservers

Pagina: 1
Acties:

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 13:14
Ik ben momenteel bezig met het opzetten van nameservers op DirectAdmin, maar schijn er toch niet helemaal uit te komen.

Mijn situatie:

Nu probeer ik *** en *** dus in te stellen als nameservers op server 2, deze nameservers zullen uitsluitend voor domeinen gebruikt worden die lokaal draaien.

Probleem is dat je overal voorbeelden ziet dat het domein '***' toegevoegd moet worden op server 2, met daarbij de nameservers. Probleem is dat dit domein dus al gemanaged wordt op server 1.

Is er een mogelijkheid die ik over het hoofd zie? Hoe krijg ik de server toch voor elkaar beide IPs als nameservers te laten gebruiken?

[ Voor 17% gewijzigd door PeterSelie op 08-02-2013 09:30 ]

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-11 21:30
Maak je gebruik van multi server setup?
Je kan toch gewoon bij admin settings de hostname invullen en daaronder de nameservers?

[ Voor 53% gewijzigd door winux op 07-03-2008 10:26 ]

• PeterSelie
Nee, er wordt geen gebruik gemaakt van een multiserver setup. De nameservers moeten lokaal op server 2 draaien en zullen uitsluitend gebruikt worden voor domeinen die lokaal draaien.
Van instellen voor externe DNS is dus geen sprake.

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-11 21:30
Wat gebeurt er als je onder admin instellingen de 2 NS instelt?

• PeterSelie
winux schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:23:
Wat gebeurt er als je onder admin instellingen de 2 NS instelt?
niet veel, volgens de nameservercheck van sidn timen de nameservers gewoon uit.

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12 11:01
Oke, eens even kijken.
Als ik op dnsreport.com een rapport opvraag voor die domeinnaam komt er op dit moment ns1 en ns3 uit als werkende nameservers.

Wat wil je precies bereiken?
Want als ik je verhaal zo lees, wil je de DNS gegevens van de server 2 vervuilen tot hij 'denkt' dat server 2 eigenlijk server 1 is.

Daarnaast, als je toch bezig bent, misschien is het een idee om de recursive lookups uit te zetten op de server 1 (zie http://member.dnsstuff.com/info/opendns.php).

Op server 2 draait trouwens geen nameserver op de externe poort, ik begrijp nog niet helemaal wat dit precies met de SIDN te maken heeft, aangezien je de DNS wilt vervuilen zal de SIDN dit nooit goed vinden, en draai je het enkel intern...

MAAR
Als je deze situatie wilt bereiken is het niet zo moeilijk;
• Op server 1 staat de domeinnaam
• Server 2 moet de DNS gegevens van server 1 overnemen, zodat de DNS nog werkt op server 2, als server 1 plat ligt

Dan klopt het inderdaad dat je multi server setup even moet doorlopen. Tenzij server 2 geen Direct Admin server is. In dat geval heeft Jeff Lassman, samen met mij een aantal jaren geleden de voorganger van de multi server setup gemaakt, wat je in dat geval kan gebruiken. Dit omdat deze setup geen DA servers vereist.
Dit staat gedocumenteerd op: http://www.directadmin.com/forum/showthread.php?t=9247

Dus ik zou zeggen, zou je nogmaals kunnen uitleggen wat je precies wilt bereiken ? ;)

sebsoft.nl

• PeterSelie
ns1 en ns3 zijn inderdaad de nameservers op server 1.
ns2 en ns4 zullen nameservers moeten worden voor de op server 2 gehostte domeinen van klanten.

Dat ns2 en ns4 nameservers zouden moeten worden voor server 1 is niet het geval dus.

En klopt, er draaien geen nameservers meer op de externe poort. Ik heb daar wat mee zitten experimenteren maar kwam er toch niet helemaal uit, vandaar dat ik dit topic open met als doel de nameservers op een goede manier op te zetten :)

[ Voor 33% gewijzigd door PeterSelie op 07-03-2008 22:02 ]

Pagina: 1