Infrastructuur 3 Point Wireless tot 100 meter

Pagina: 1
Acties:

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik ben aan het bekijken hoe ik een bestaand draadloos (zakelijk) netwerk kan uitbreiden zodat er een extra filliaal kan worden voorzien van services (internet, bestanden en backup).

De afstanden lopen van 33 meter tot 100 (107) meter. De apparatuur die wordt gebruikt zijn:

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/117yVdAmvHL._SS160_.jpg
- ZyXel ZyAir G-3000 AP+Bridge+Repeater met externe antenne
(antenne's moeten nog worden aangeschaft).

Eigenschappen van deze AP:
-WDS Link
-Bridge+Repeater modi
-WPA-2 PSK
-20mW output
-standaard antenne: 2dBi versterking
-Reversed SMA connector voor externe antenne

Datasheet: PDF

Afbeelding situatie: Plaatje
Afbeeldingslocatie: http://img239.imageshack.us/img239/838/3pointwirelesshn5.gif
Groen = Huidig
Blauw = Optie 1
Rood = Optie 2

Internet, DHCP en DNS wordt geleverd door een ZyWall appliance in kantoor A.

Huidige situatie:

A is verbonden met B (geen WDS Link)

A naar B is 33 meter

Nieuwe situatie:

Optie 1
A naar B blijft, en C gaat met B verbinding maken dmv een WDS Link

Optie 2

A krijgt een grote omnidirectionele antenne en B & C maken hiermee verbinding zonder WDS link

Nadelen WDS link:

Als 1 station verbinding verliest, gaat de opvolgende ook offline
Voor zover ik weet kan ZyXel nog geen WPA-2 beveiliging over WDS, alleen WEP.

Ervaringen
Ik heb ervaring met 2 ZyAir G-3000 AP's met externe directionele antenne en een externe omnidirectionele antenne met een WDS Link tussen de apparaten. Mijn ervaring is dat er beter niet direct op de AP's moet worden geconnect door clients, dit wil de boel weleens verstoren. Beter zou het zijn om na de G-3000 meteen een kabel te leggen naar een switch, AP of router.

WPA aanzetten in een WDS omgeving met ZyXel app. zorgt voor continue disconnects, maar WEP is natuurlijk geen beveiliging. Er zou met MAC filtering kunnen worden gewerkt, dit heb ik opgenomen in de situatie.

Mijn vriendelijk verzoek is: Suggesties voor veranderingen in de situatie, mijn denkwijze, structuur, beveiliging en suggesties voor goede antennes voor deze afstanden zijn meer dan welkom.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 08:04
Ik zou in ieder geval geen WDS nemen.

Op LocationA zou ik een degelijke Master Access point zetten, outdoor, (Cisco 1300 Series met een omni). Die Zyxel lijken me niet echt optimaal (20mW output is echt _weinig_ + die cisco heeft een hoge gevoeligheid (betere range).)

Op LocationB&C zou ik Client Access Point zetten, en die met een yagi richten op de omniantenne (let op polarisatie van de antenne!). Die verbinden naar een switch, en dan naar AP's zoals die zyxel.

Let erop dat je zoveel mogelijk non-overlapping channels gebruikt, dus 1 - 6 - 11

Offices bvb op channel1 verbinden; en dan binnenin op 6 of 11.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:56
Op dit moment is er al een bestaand stuk met een verbinding tussen A en B.
Dus het is niet nodig om apparatuur te nemen die speciaal voor buiten is.
De antenne hoeft alleen buiten, de apparatuur komt gewoon binnen te staan, de kabel naar de antenne gaat door een gat in de muur/het kozijn van de apparatuur naar de antenne.

Dit ongeveer is de bestaande antenne.
(Kon niet zo snel de goede vinden, maar deze lijkt er heel erg op.)
http://www.alcadis.nl/nl/...nel-antenna-12-dbi-50.htm

Richard

• richardboer
Even een kickje

Richard

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Hoe zit het met de oppervlakte, is dat eigen grond, want dan is het veel rendabeler om een kabeltje door de grond te trekken. Wireless is te traag voor een fatsoenlijk netwerk en al helemaal niet aangeraden voor bedrijven. Ook heb je nadelen als hackable etc.

• richardboer
Het is eigen terein maar alles is bestraat en ze wilden absoluut geen kabel maar gewoon draadloos.
Na een paar telefoontjes hebben we wat gevonden.

Een Zyxel NWA-3500 en een extra antenne.
Dit accesspoint heeft 2 radio's dus kan 2 verschillende bridges opzetten.

(En het is tevens een binnen accesspoint wat een groot verschil in prijs maakt, want het is geen probleem om een gat door de muur te maken.)

Richard

Pagina: 1