Ik ben aan het bekijken hoe ik een bestaand draadloos (zakelijk) netwerk kan uitbreiden zodat er een extra filliaal kan worden voorzien van services (internet, bestanden en backup).
De afstanden lopen van 33 meter tot 100 (107) meter. De apparatuur die wordt gebruikt zijn:

- ZyXel ZyAir G-3000 AP+Bridge+Repeater met externe antenne
(antenne's moeten nog worden aangeschaft).
Eigenschappen van deze AP:
-WDS Link
-Bridge+Repeater modi
-WPA-2 PSK
-20mW output
-standaard antenne: 2dBi versterking
-Reversed SMA connector voor externe antenne
Datasheet: PDF
Afbeelding situatie: Plaatje

Groen = Huidig
Blauw = Optie 1
Rood = Optie 2
Internet, DHCP en DNS wordt geleverd door een ZyWall appliance in kantoor A.
Huidige situatie:
A is verbonden met B (geen WDS Link)
A naar B is 33 meter
Nieuwe situatie:
Optie 1
A naar B blijft, en C gaat met B verbinding maken dmv een WDS Link
Optie 2
A krijgt een grote omnidirectionele antenne en B & C maken hiermee verbinding zonder WDS link
Nadelen WDS link:
Als 1 station verbinding verliest, gaat de opvolgende ook offline
Voor zover ik weet kan ZyXel nog geen WPA-2 beveiliging over WDS, alleen WEP.
Ervaringen
Ik heb ervaring met 2 ZyAir G-3000 AP's met externe directionele antenne en een externe omnidirectionele antenne met een WDS Link tussen de apparaten. Mijn ervaring is dat er beter niet direct op de AP's moet worden geconnect door clients, dit wil de boel weleens verstoren. Beter zou het zijn om na de G-3000 meteen een kabel te leggen naar een switch, AP of router.
WPA aanzetten in een WDS omgeving met ZyXel app. zorgt voor continue disconnects, maar WEP is natuurlijk geen beveiliging. Er zou met MAC filtering kunnen worden gewerkt, dit heb ik opgenomen in de situatie.
Mijn vriendelijk verzoek is: Suggesties voor veranderingen in de situatie, mijn denkwijze, structuur, beveiliging en suggesties voor goede antennes voor deze afstanden zijn meer dan welkom.
De afstanden lopen van 33 meter tot 100 (107) meter. De apparatuur die wordt gebruikt zijn:

- ZyXel ZyAir G-3000 AP+Bridge+Repeater met externe antenne
(antenne's moeten nog worden aangeschaft).
Eigenschappen van deze AP:
-WDS Link
-Bridge+Repeater modi
-WPA-2 PSK
-20mW output
-standaard antenne: 2dBi versterking
-Reversed SMA connector voor externe antenne
Datasheet: PDF
Afbeelding situatie: Plaatje

Groen = Huidig
Blauw = Optie 1
Rood = Optie 2
Internet, DHCP en DNS wordt geleverd door een ZyWall appliance in kantoor A.
Huidige situatie:
A is verbonden met B (geen WDS Link)
A naar B is 33 meter
Nieuwe situatie:
Optie 1
A naar B blijft, en C gaat met B verbinding maken dmv een WDS Link
Optie 2
A krijgt een grote omnidirectionele antenne en B & C maken hiermee verbinding zonder WDS link
Nadelen WDS link:
Als 1 station verbinding verliest, gaat de opvolgende ook offline
Voor zover ik weet kan ZyXel nog geen WPA-2 beveiliging over WDS, alleen WEP.
Ervaringen
Ik heb ervaring met 2 ZyAir G-3000 AP's met externe directionele antenne en een externe omnidirectionele antenne met een WDS Link tussen de apparaten. Mijn ervaring is dat er beter niet direct op de AP's moet worden geconnect door clients, dit wil de boel weleens verstoren. Beter zou het zijn om na de G-3000 meteen een kabel te leggen naar een switch, AP of router.
WPA aanzetten in een WDS omgeving met ZyXel app. zorgt voor continue disconnects, maar WEP is natuurlijk geen beveiliging. Er zou met MAC filtering kunnen worden gewerkt, dit heb ik opgenomen in de situatie.
Mijn vriendelijk verzoek is: Suggesties voor veranderingen in de situatie, mijn denkwijze, structuur, beveiliging en suggesties voor goede antennes voor deze afstanden zijn meer dan welkom.