Toon posts:

[Mac OS X] Herinstalleren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dus, mijn iMac was vroeger sneller dan ik kon klikken,
maar tegenwoordig lijkt ze meer op een logge stoomboot
dan een flitsende vis qua prestaties, dus was ik erover aan
het denken om osx te her-installeren, in de hoop dat de boel
dan terug een beetje sneller zou gaan.

Werkt dit?

En een antwoord dat ik nergens vind: als is de software opnieuw installeer,
is iLife dan ook opnieuw geïnstalleerd en zijn mijn programma's en files nog
altijd aanwezig en geïnstalleerd?

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 18:34
ligt eraan wat je wil doen.
als ik jou was zou ik een backup maken van alle documenten. vervolgens opnieuw osx installeren en dan kiezen om de harde schijf helemaal te formateren. Dan moet hij weer net zo snel zijn als toen je hem kocht. iLife zit er volgens mij standaard bij, andere gekochte software moet je even opnieuw installeren.
verder maakt t natuurlijk wel uit welke orginele osx versie je installeerd. iMac G3 met leopard is natuurlijk net zo snel als met panther of ouder. Je originele versie zal je systeem iig net zo snel maken als toen je hem kocht.

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-02 22:05
Ik zit hier zelf ook al een tijdje aan te denk, maar hoe gaat dit dan met Mail? Ik heb momenteel 3 GMail account. Volgens mij kan ik bij GMail online aangeven dat ik alles wil downloaden...
Als je een backup van documenten maakt en die alleen terugzet dan heb je geen problemen met usersettings die je schone installatie weer vervuilen (a la Windoos)?

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:09
Dinendal, het forum heeft automatische regelafbreking, dus het leest een stuk prettiger als je niet na elke zin op enter drukt ;) Lees ook even: Policy Apple Talk (update 2 oktober 2007) door. Ik kan niet echt terugvinden in je topicstart wat je zelf al hebt geprobeerd of hebt gevonden hierover.

Je kunt kiezen voor een archive en install. Er wordt dan een backup gemaakt van je oude systeemfiles (dus van voor de herinstallatie) en mocht het niet meer goed werken, dan kun je dus nog terug. Over het algemeen werkt dat prima en dan hoef je niet alle programma's opnieuw te installeren (een backup van je documenten is natuurlijk wel altijd aan te raden).
Erwinh schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 08:31:
Ik zit hier zelf ook al een tijdje aan te denk, maar hoe gaat dit dan met Mail? Ik heb momenteel 3 GMail account. Volgens mij kan ik bij GMail online aangeven dat ik alles wil downloaden...
Als je een backup van documenten maakt en die alleen terugzet dan heb je geen problemen met usersettings die je schone installatie weer vervuilen (a la Windoos)?
Bij alleen een backup van je documenten geeft dat ook in Windows geen problemen met je usersettings, dus ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoeld :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Prutsky
Hoedje schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 09:20:
Bij alleen een backup van je documenten geeft dat ook in Windows geen problemen met je usersettings, dus ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoeld :).
Nou... als ik in Windoos mijn user directory bekijk heb ik daar ook "Application Data" en "Local Settings". Deze wil ik niet terughebben bij een schone install. Volgens mij heb je bij OSX ook user specifieke instellingen al heb ik nu even niet mijn iBook in de buurt om te controlleren.
Maar als ik het dus goed begrijp kan dit geen kwaad?
Waar zet Mail eigenlijk de usermail neer?

[ Voor 0% gewijzigd door Prutsky op 12-03-2008 12:56 . Reden: typos ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoedje schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 09:20:
Dinendal, het forum heeft automatische regelafbreking, dus het leest een stuk prettiger als je niet na elke zin op enter drukt ;) Lees ook even: Policy Apple Talk (update 2 oktober 2007) door. Ik kan niet echt terugvinden in je topicstart wat je zelf al hebt geprobeerd of hebt gevonden hierover.

Je kunt kiezen voor een archive en install. Er wordt dan een backup gemaakt van je oude systeemfiles (dus van voor de herinstallatie) en mocht het niet meer goed werken, dan kun je dus nog terug. Over het algemeen werkt dat prima en dan hoef je niet alle programma's opnieuw te installeren (een backup van je documenten is natuurlijk wel altijd aan te raden).

[...]
Ik heb al veel gezocht, anders zou ik geen vraag posten, niwaar? Zou nogal absurd zijn. Bij een archive and install, worden dus alle documenten en programma's behouden? Want ik heb veel programma's gedownload en ik heb geen harde schijf om als backup te gebruiken, dus ik kan hoogstens mijn apps op dvd branden ofzo. Alle sites die ik vond, ook die van apple waren nogal vaag over archive and install, vandaar da'k echt zeker wil weten dat ik alles kan behouden voordat ik herinstalleer en domme fouten maak.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 18:34
hoe gebruik je gmail? pop? imap?
als je imap gebruikt heb je geen enkel probleem.. die laat alles op de server staan. pop moet je instellen in je mail hoe je dat wilt... maar kijk gewoon even op gmail.com wat er op de server staat... dat ben je iig niet kwijt bij formateren

• Prutsky
Ik gebruik gmail via pop (imap is te traag). Ik zie trouwens dat de mail wordt opgeslagen in
user/library/mail
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar volgens mij als ik alles daaruit weer terug kopieer ben ik klaar...

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:09
Erwinh schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 09:38:
[...]

Nou... als ik in Windoos mijn user directory bekijk heb ik daar ook "Application Data" en "Local Settings". Deze wil ik niet terughebben bij een schone install. Volgens mij heb je bij OSX ook user specifieke instellingen al heb ik nu even niet mijn iBook in de buurt om te controlleren.
Maar als ik het duis god begrijp kan dit geen kwaad?
Dat is ook niet de meest handige manier van backuppen in Windows. Dan krijg je immers ook weer je startmenu terug met allemaal dode snelkoppelingen ;).
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 01:46:
[...]
Bij een archive and install, worden dus alle documenten en programma's behouden? Want ik heb veel programma's gedownload en ik heb geen harde schijf om als backup te gebruiken, dus ik kan hoogstens mijn apps op dvd branden ofzo. Alle sites die ik vond, ook die van apple waren nogal vaag over archive and install, vandaar da'k echt zeker wil weten dat ik alles kan behouden voordat ik herinstalleer en domme fouten maak.
Dat is juist een archive and install. Daarbij blijven je apps en documenten behouden. Maar het blijft een herinstallatie, dus voor de zekerheid kun je het beste altijd een backup maken van je (belangrijke) apps en documenten. Maar in principe zal het geen problemen opleveren en de oude systeemmap blijft bewaard (die kun je verwijderen als alles goed werkt), maar die kun je altijd terugzetten als het onverhoopt niet goed werkt :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Je zou inderdaad alles opnieuw kunnen installeren, maar de vraag is meer: hoe kan het dat je Mac ineens traag wordt. Ik ge- en mis-bruik mijn Macs voor vanalles en nog wat, maar een herinstallatie is hier nog nooit nodig geweest. Om wat voor Mac gaat het, en met name: hoeveel RAM zit erin, en hoeveel vrije schijfruimte heb je nog?

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op zondag 09 maart 2008 @ 14:08:
Je zou inderdaad alles opnieuw kunnen installeren, maar de vraag is meer: hoe kan het dat je Mac ineens traag wordt. Ik ge- en mis-bruik mijn Macs voor vanalles en nog wat, maar een herinstallatie is hier nog nooit nodig geweest. Om wat voor Mac gaat het, en met name: hoeveel RAM zit erin, en hoeveel vrije schijfruimte heb je nog?
Ik heb nog 93,84 GB schijfruimte en de normale RAM die bij een witte iMac 20" kwam, 1GB RAM en intel core duo 2

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Heb je wel al een uitgebreide maintenance sessie gedaan met Onyx oid?

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

Verwijderd

Topicstarter
Arathorn8 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 17:21:
Heb je wel al een uitgebreide maintenance sessie gedaan met Onyx oid?
Ik heb nog mac osx tiger, dus onyx zal niet gaan.
Ik gebruik macsweeper, maar die haalt niet veel uit, vind ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 18:02 ]

• Prutsky
Ik heb een clean install gedaan en helaas werkte mijn truuk met Mail niet. Ik moest uiteindelijk bij GMail aangeven dat ik alles wou poppen. Alle +/- 3000 mailtjes heb ik opnieuw binnengehaald. Koste wat meer tijd, maar het werkte.

• Maximus
  • Laatst online: 22:04

Maximus

There is no substitute

Tip voor de volgende keer:

Als je gaat herinstallen doe een Archive and Install. Dan backupped OSX zelf alle data, prefs en applicaties. Vervolgens vervangt hij het gehele systeem en kopiert hij alle data, prefs en apps weer terug. Zo heb je een heel nieuw OS met je eigen gegevens.

darn you Hoedje :+
zie net dat het al gemeld is.

[ Voor 10% gewijzigd door Maximus op 12-03-2008 12:59 ]

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 17:34:
[...]

Ik heb nog mac osx tiger, dus onyx zal niet gaan.
Ik gebruik macsweeper, maar die haalt niet veel uit, vind ik.
Onyx is er ook gewoon voor Tiger, Panther en Jaguar hoor.
http://www.titanium.free.fr/pgs/english.html

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-01 09:16

kpr

Als je de mail wil backuppen moet je naast de map ~/library/Mail/ ook ~/library/preferences/com.apple.mail.plist kopieren en op dezelfde plaats weer terugzetten. Alleen dan neemt hij je inbox goed over.
Pagina: 1