Toon posts:

Trage ftp snelheden over Gbit Wired

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee,

Hier thuis heb ik een ftp server staan. Maar er is een klein probleempje mee.
Ik zal al beginnen met de spec's van de server, client, netwerk.

Server
---------
P4 2.0
1GB RAM

8 x IDE (7200 rpm) schijven
Schijven op onboard IDE poorten (2 x 2 schijven)
Schijven op een PCI kaart (Adaptec ATA RAID 1200A) ==> Raid wordt niet gebruikt (2 x 2 schijven)
2 schijven op PCI Sata Controller (PROMISE SATA300 TX4 Controller (geen RAID))

Gloednieuwe IDE 80 pin kabels. (Khad blijkbaar nog 40pin kabels ergens ligge en gebruikt)
Intel mobo
WIN XP Pro SP2

Fillezilla FTP server

Intel PRO 1000 MT PCI kaartje

Alle schijven lezen en schrijven aan normale snelheden. Dat is getest geweest met ATTO.
Tussen 50MB - 55MB/sec voor de IDE schijven
Rond de 70MB/sec voor de SATA schijven

Client PC
------------
P4 3.0
1GB RAM

1 schijf (7200rpm) Op Onboard IDE poort. Er steekt niets anders op die IDE poort.
Op de 2de poort steke wel CD-DVD-devices

Gloednieuwe 80pin IDE kabel
Abit IC7-G met onboard Intel PRO1000 CT kaartje.

WIN XP Pro SP2

FTP Client: Flashfxp

Netwerk
------------
3Com Gbit switch5
Voorgepatchte Cat5e kabels

Nu het probleem
------------------------
Downloaden van de server gaat tege 22MB - 25MB/sec.
Dit valt nog mee maar GBit kan in praktijk toch nog net iets harder?
Het uploaden naar de server gaat maar tegen 10MB - 12MB/sec.

Switch support 9k jumbo (staat int boekje en op de site), als ik op beide pc's de jumbo frames (9k) opzet dan haal ik de volle 40 KB/sec. Daar is ook iet ni just.

Ziet er iemand wat er mis is?
Alle netwerkinstellingen zijn default, switch is niet manageable.
Ik heb al zoveel zitten prullen met die settings ..... misschien weten jullie wel iets.

Moest ik nog iets vergeten te vermelden, just ask :-)

grz

Digi

• roger1234
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
probeer eens een ander ftp programma zoals raidenftpd of ioftpd. Ik heb zelf een vergelijkbare situatie gehad met serv-u ftp waarbij ik ook niet sneller kon transferren dan 15MB/sec en nu dat ik ioftpd draai haal ik pieken van tegen de 65MB/sec. misschien het proberen waard ook voor jou

http://tweakers.net/gallery/158119/sys

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
dit topic is miss relevant voor jou (gebruik ook de search button) Er wordt een tooltje aangedragen om je bandwith te testen.

Verwijderd

Topicstarter
roger1234 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:43:
probeer eens een ander ftp programma zoals raidenftpd of ioftpd. Ik heb zelf een vergelijkbare situatie gehad met serv-u ftp waarbij ik ook niet sneller kon transferren dan 15MB/sec en nu dat ik ioftpd draai haal ik pieken van tegen de 65MB/sec. misschien het proberen waard ook voor jou
Ik gebruikte vroeger Bulletproof FTP Server en ben dan overgestapt op Filezilla ==> er was al een verschil te merken.
Na ne format van beide pc's was de download snelheid al 25MB/sec maar upload bleef hange op 12MB

1 FTP connectie veroorzaakt wel 70% - 80% CPU load. Is da normaal?

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
zit er een firewall tussen? Ik heb al gemerkt dat sommige firewalls bij hoge throughput veel van je cpu vragen. Zoals ik eerder al aangaf is iperf wel een praktisch tooltje om uit te zoeken waar nou je probleem met de throughput zit. Het schakelt de efficientie van je ftp programma namelijk uit als factor in je meting. Het lijkt me niet interessant om in het wilde weg ftp programmas te gaan uitproberen en te zien wat dat zegt. Ik denk dat je beter eerst met iperf aan de gang gaat om maximale throughput te krijgen en vervolgens naar een ftp programma (of een andere file transfer techniek) op zoek gaat om die te houden.

Hou er ook rekening mee dat tcp gebruiken een serieuze performance hit is. Je moet bij tcp namelijk wachten op bevestiging van je verzonden data. (de tcp flow control is net iets complexer dan dat maar dat moet je zelf dan maar eens opzoeken op wikipedia of zo).

Heb je trouwens jumbo frames aangezet op beide controllers? Deze optie verhoogt de maximale grootte van een packet over je netwerk zodat je minder nutteloze data verstuurt (allez housekeeping). Met de standaardgrootte van 1500bytes verstuur je per gigabyte 22 megabyte housekeeping data. Met jumbo frames is dat 9000 bytes in een pakket en dus 6 keer minder.