Fietsers bij zebrapad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:29
Hoi,

Ik zat vandaag in de auto te denken, als er nou iemand met zijn fiets tussen zijn benen voor een zebrapad staat dat wachten, moet je die persoon dan voorrang geven? En als de persoon een fiets naast zich heeft maar dat hij er zegmaar in de loophouding mee staat? Ik dacht zelf dat om ze een fiets meehebben een bestuurder zijn maar ik weet het niet zo zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:36

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je je fiets aan de hand meevoert ben je gewoon een voetganger hoor. Volgens mij mag je zelfs met je motorfiets aan de hand door een voetgangersgebied lopen. Je moet dan wel een motorrijbewijs hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:16

Dido

heforshe

Met TrailBlazer.

Ik heb dan ook erg weinig begrip voor de absurde situatie waar een fiets-oversteekplaats parallel aan een zebrapad ligt en bij afwezigheid van voetgangers fietsers als vogelvrij worden gezien. Ik ben dan best genegen af te stappen en met de fiets aan de hand voorrang af te dwingen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

dat ligt aan (mogelijke) snelheidsverschil waarmee voetgangers vs fietsers zich (kunnen) verplaatsen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

paQ schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 20:52:
dat ligt aan (mogelijke) snelheidsverschil waarmee voetgangers vs fietsers zich (kunnen) verplaatsen.
Dus omdat fietsers sneller kunnen bewegen moeten ze schier eindeloos wachten? Ik mis een stuk logica ben ik bang?

@ hieronder: als je op een rijwiel zit ben je geen voetganger, dus dat vind ik niet zo gek.

[ Voor 12% gewijzigd door Dido op 06-03-2008 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Vriend van me is vroeger omver gereden toen hij het zebrapad overstak met zijn bromfiets.
Heeft van de verzekering geen cent gekregen omdat hij op zijn bromfiets zat, ipv ernaast liep...

Ze hebben dus enkel voorrang als ze met de (brom)fiets in de hand lopen.
(althans, hier in België toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dido schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 20:55:
[...]

Dus omdat fietsers sneller kunnen bewegen moeten ze schier eindeloos wachten? Ik mis een stuk logica ben ik bang?

@ hieronder: als je op een rijwiel zit ben je geen voetganger, dus dat vind ik niet zo gek.
ze hoeven niet eindeloos te wachten, want als je afstapt en je stapt een metertje opzij heb je voorrang :)

ja het is suf.,.. ik weet het 8)7

wat ook nog wel eens wil werken is heel gevaarlijk staan balanceren om zowat stilstaand niet op je plaat te gaan bij een oversteekplaats; automobilisten stoppen dan ook nog wel eens om een ongeluk te voorkomen. (maar dat is geheel op eigen risico uiteraard)

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 06-03-2008 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

paQ schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 20:59:
ze hoeven niet eindeloos te wachten, want als je afstapt en je stapt een metertje opzij heb je voorrang :)

ja het is suf.,.. ik weet het 8)7
Mis ik nog steeds de logica. Auto's moeten langer wachten omdat ik sneller kan fietsen?

Ik snap echt de link met relatieve snelheid niet. Op genoeg plekken kunnen fietsers namelijk wel gewoon voorrang krijgen op auto's. Alleen naast een zebrapad is het (soms!) moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 20:36

Arm1n

Zeven over half twee

Als iemand met de fiets tussen z'n benen staat dan zit ie toch gewoon op z'n fiets? Dan mag die persoon helemaal niet op het zebrapad komen laat staan voorang krijgen, lijkt mij.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Arm1n schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 21:02:
Als iemand met de fiets tussen z'n benen staat dan zit ie toch gewoon op z'n fiets? Dan mag die persoon helemaal niet op het zebrapad komen laat staan voorang krijgen, lijkt mij.
Klopt.

En zodra hij ernaast staat wel. Waarmee beide vragen uit de TS beantwoord zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:50

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Dersan schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 20:37:
Hoi,

Ik zat vandaag in de auto te denken, als er nou iemand met zijn fiets tussen zijn benen voor een zebrapad staat dat wachten, moet je die persoon dan voorrang geven? En als de persoon een fiets naast zich heeft maar dat hij er zegmaar in de loophouding mee staat? Ik dacht zelf dat om ze een fiets meehebben een bestuurder zijn maar ik weet het niet zo zeker...
Fiets aan de hand = voetganger. Zebrapad geeft voetgangers voorrang. Je moet dus die persoon voorrang geven.

Op fiets zitten = bestuurder. Krijgt geen voorrang bij zebrapaden. Daarom wacht ik als fietser zijnde bij een zebrapad ook netjes tot de auto's voorbij zijn (omdat ik te lui ben om van m'n fiets af te stappen). Wou ik voorrang, dan stap ik maar van m'n fiets af en loop dan netjes over het zebrapad.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dido schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 21:01:
[...]

Mis ik nog steeds de logica. Auto's moeten langer wachten omdat ik sneller kan fietsen?

Ik snap echt de link met relatieve snelheid niet. Op genoeg plekken kunnen fietsers namelijk wel gewoon voorrang krijgen op auto's. Alleen naast een zebrapad is het (soms!) moeilijk.
nee.

fietsers krijgen daarom (in tegen stelling tot voetgangers) geen voorrang.
een fietser kan vanuit een onopvallende plek met anderhalve seconde bij die 'zebra' zijn en zo de weg overcrossen mocht hij voorrang hebben.
Dat is gedoemd fout te gaan natuurlijk.

Dat gaat nu al vaak zat bijna mis met bromfietsers die ineens van eht pad afmoeten de weg op.
Wie die op en af plekken soms ook verzint 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

we hebben hier een supermarkt waar fietser nooooooooooooooooooit het fietspad pakken
maar alijd het zebrapad, scheelt ze 30 meter fietsen :(

vet irritant

dat is teven het meest drukke zebrapad van de ringweg. en de enige van de 500 die niet op een drempel ligt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

paQ schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 21:10:
nee.

fietsers krijgen daarom (in tegen stelling tot voetgangers) geen voorrang.
een fietser kan vanuit een onopvallende plek met anderhalve seconde bij die 'zebra' zijn en ze de weg oversteken mocht hij voorrang hebben.
Dat is gedoemd fout te gaan natuurlijk.
Hoelang denk je dat je extra hebt als die fietser bij het aanrijden zijn been over het zadel zwaait en over het zebrapad wandelt? :+

Maar er zijn genoeg vergelijkbare plekken waar fietsers wel voorrang krijgen. Net als het warrige gedoe met fiets-voorrang op rotondes. Het is de inconsequentie die gevaarlijk is.
Dat gaat nu al vaak zat bijna mis met bromfietsers die ineens van eht pad afmoeten de weg op.
Wie die op en af plekken soms ook verzint 8)7
Brommers rijden langzamer dan ik op mijn fiets, maar het gezeur met op en naast het fietspad moeten rijden is ook heerlijk verwarrend en dus gevaarlijk, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 01-05 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

Alles anders dan voetgangers geef ik ook geen voorrang op een zebrapad. Laatst met de fiets nog een kleine aanrijding gehad met een brommer die voor me langs schoot (op fietspad), ik kwam net 10 cm remweg tekort en dat was een kleine knal.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
Fire69 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 20:55:
Vriend van me is vroeger omver gereden toen hij het zebrapad overstak met zijn bromfiets.
Heeft van de verzekering geen cent gekregen omdat hij op zijn bromfiets zat, ipv ernaast liep...

Ze hebben dus enkel voorrang als ze met de (brom)fiets in de hand lopen.
(althans, hier in België toch)
Dat is hier in Nederland ook zo, zou je toch moeten weten als je als Nederlander auto mag rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dido schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 21:18:
[...]

Hoelang denk je dat je extra hebt als die fietser bij het aanrijden zijn been over het zadel zwaait en over het zebrapad wandelt? :+
dan ben je nog steeds een bestuurder en een automobilist moet natuurlijk wel een wezenlijk onderscheid kunnen maken.
jij lokt het dan zelf uit :+

sja... ik snap ergens de regel wel.
je zult toch ergens de lijn moeten trekken.

en zoals hierboven al een paar keer staat ben je OP een fiets een bestuurder. En overstekende bestuurders krijgen eigenlijk nooit voorrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Maar was het dan ook niet zo als je bijvoorbeeld een paard aan de hand meenam dat je dan wel een bestuurder bent? Daarmee ben ik dus in de war denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 01-05 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat is ook een bestuurder, meer specifieker een begeleider van vee, en die heeft ook voorrang. Overzicht van bestuurders:
Bestuurder van een Gehandicaptenvoertuig
Bestuurder van een Brommobiel
Bestuurder van een Fiets
Bestuurder van een Snorfiets/snorscooter
Bestuurder van een Elektra fiets
Bestuurder van een Bromfiets/scooter
Bestuurder van een Motorvoertuig
Bestuurder van een Quad
Bestuurder van een Tram
Bestuurder van een Paard (Amazone)
Begeleider van een Paard met wagen
Begeleider van Rijdieren, trekdieren of ander vee

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:44
Vaak is zo'n fietspad naast een zebrapad een voorangs weg voor fietsers..
Zitten van die haaientanden voor de zebra.

MMM Zit net op google maps te kijken.. heb toch geen gelijk :+
Nooit bij stil gestaan.. Stop vaak wel voor fietsers bij zebra..

[ Voor 35% gewijzigd door To_Tall op 06-03-2008 21:50 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Dido schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 20:55:
[...]

Ik antwoord gewoon op een vraag van de TS.
Ik vind het zelf ook zo gek niet hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Whuh maar het is dus niet waar van:

Voetgangers hebben voorrang op zebrapad
Bestuurders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ehm ... een zebrapad is een voetpad, daar mogen bestuurders zich helemaal niet bevinden
dus hebben ze per definitie nooit voorrang

en voetgangers op een zebrapad hebben gewoon voorrang,

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

To_Tall schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 21:47:
Vaak is zo'n fietspad naast een zebrapad een voorangs weg voor fietsers..
Zitten van die haaientanden voor de zebra.

MMM Zit net op google maps te kijken.. heb toch geen gelijk :+
Nooit bij stil gestaan.. Stop vaak wel voor fietsers bij zebra..
Die komen vaak genoeg voor, hoor. Geen zin om coordinaten op te zoeken, maar op het forepark in den Haag zitten die haaientanden er wel. Vergelijkbare situatie meer in de richting Nootdorp weer niet.
paQ schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 21:31:
dan ben je nog steeds een bestuurder en een automobilist moet natuurlijk wel een wezenlijk onderscheid kunnen maken.
jij lokt het dan zelf uit :+
Zodra ik van die fiets afspring ben ik voetganger, en da;s prima te imen met het moment dat ik op het zebrapad kom :P
sja... ik snap ergens de regel wel.
je zult toch ergens de lijn moeten trekken.
't Is alleen dus geen regel, dat is het gevaarlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:40

steveman

Comfortabel ten onder

Voetgangers hebben nooit voorrang, je moet ze soms voor laten gaan, voorrang is geregeld onder bestuurders :Y) (Was die taxicursus toch nog ergens goed voor...)

Op de fiets zitten/fiets tussen je benen hebben == geduld hebben tot ik voorbij ben. Naast je fietst staan == voorgelaten worden. In een beweging van je fiets springen en denken dat ik je voor laat gaan == bedrogen uit komen >:)

Laatst deed zo'n grapjas dat, komt ie uit een voetgangersgebied gefietst, springt er vanaf en wil zo doorlopen... Die heb ik dus even laten schrikken door vlak voor z'n neus langs te fietsen.

Op andere voertuigen dan fietsen haal ik m'n schouders op en ga ik verder met m'n leven... Maar de fiets brengt het beest in me boven!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

steveman schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 01:30:
Voetgangers hebben nooit voorrang, je moet ze soms voor laten gaan, voorrang is geregeld onder bestuurders :Y) (Was die taxicursus toch nog ergens goed voor...)
Blijkt dat vooroordeel tegen taxichauffeurs toch nog waar te zijn.

(Afslaande auto's die een rechtdoorlopende voetganger kruisen? Opritconstructies? Ik ben overigens die enorm grote gast die een enorme deuk in je motorkap gaat maken.. }) )

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:51:
Zodra ik van die fiets afspring ben ik voetganger, en da;s prima te imen met het moment dat ik op het zebrapad kom :P
Volgens mij moet je een voetganger voor laten gaan wanneer deze aanstalte maakt om over te steken. Ik denk dat je daarvan in dit geval niet kunt spreken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

burne schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 01:42:
[...]

Blijkt dat vooroordeel tegen taxichauffeurs toch nog waar te zijn.

(Afslaande auto's die een rechtdoorlopende voetganger kruisen? Opritconstructies? Ik ben overigens die enorm grote gast die een enorme deuk in je motorkap gaat maken.. }) )
Lees even beter m'n post door :P (Mijn fiets heeft geen motorkap)

Als je een voetganger voor moet laten gaan, dus bij een zebrapad of als ie rechtdoor gaat op dezelfde weg als jij afslaat etc... heet 't gewoon geen voorrang, maar heet het voor laten gaan. Voorrang kun je per definitie alleen verlenen aan bestuurders.

[ Voor 22% gewijzigd door steveman op 07-03-2008 11:32 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-05 21:44
TrailBlazer schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 20:42:
Als je je fiets aan de hand meevoert ben je gewoon een voetganger hoor. Volgens mij mag je zelfs met je motorfiets aan de hand door een voetgangersgebied lopen. Je moet dan wel een motorrijbewijs hebben.
Met een motor aan de hand ben je nog steeds bestuurder. Mag je dus niet over de stoep lopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Lijkt me wel duidelijk dus. Een fietser mag niet op het zebrapad fietsen en heeft daar dus nooit voorrang. Daarom stap ik ook altijd voor het zebrapad van mijn fiets, als er verkeer aankomt. Anders duurt het me vaak echt te lang.

Waar ik nog steeds de logica niet van inzie, zijn zebrapaden waar ook stoplichten staan. Je zou zeggen, dat, als de stoplichten het om welke reden dan ook niet doen, de voetganger dan altijd voor mag (waarom anders dat zebrapad aanleggen, als er toch al stoplichten staan?). Maar blijkbaar ziet de gemiddelde automobilist dit anders, want ze kachelen bijna allemaal gewoon door. Wat dan wel leuk is, is kijken hoe wakker ze zijn en toch even kijken of ze niet gaan stoppen als je gewoon (net doet alsof) je gewoon keihard doorloopt zonder op of om te kijken. })
BigSurf schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 11:38:
[...]

Met een motor aan de hand ben je nog steeds bestuurder. Mag je dus niet over de stoep lopen....
Maar is een voetgangersgebied ook per definitie 1 grote stoep?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-03-2008 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

steveman schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 01:30:
lang leve de zebra dus

(en idd zoals hierboven vermeld inzake afslaand verkeer, bij neus of kont krijgt de voetganger voorrang.)

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 07-03-2008 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

paQ schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 12:50:
[...]

lang leve de zebra dus

(en idd zoals hierboven vermeld inzake afslaand verkeer, bij neus of kont krijgt de voetganger voorrang.)
Zucht... mensen lees eens beter -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:41
steveman schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:22:
[...]

Zucht... mensen lees eens beter -O-
Of zeur eens minder. ;)

Het verschil tussen 'voor laten gaan' en 'voorrang verlenen' lijkt me voor deze discussie niet echt boeiend. Leuk dat je taxicursus er onderscheid tussen maakte (mijn autotheorieboek ook trouwens), maar met de Van Dale erbij lijkt het al haast hetzelfde. ;)
voor·rang (dem)
1 het recht om te mogen voorgaan
Volgens mij is de Van Dale best wel een goede richtlijn voor de Nederlandse taal. En we communiceren hier op GoT in het Nederlands, niet in theorieboekentaal...

Wil je nog horen dat je in theorie gelijk hebt? Nou, dat heb je! Het RVV beperkt het begrip "voorrang" namelijk inderdaad tot bestuurders. RVV Artikel 1am: voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;. Maar de relevantie van deze discussie ontgaat me even.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Xander schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:41:
[...]

Of zeur eens minder. ;)
[...]
Nou die opmerking "Lang leve de zebra dus" slaat daar volgens mij niet op (ik heb het idee dan men denkt dat ik de voetganger altijd maar benadeel, en dat is dus zeker niet het geval!), en zodoende mijn reactie ook weer niet :) Dus als ik al zeurde, daar iig niet over!
Wil je nog horen dat je in theorie gelijk hebt? Nou, dat heb je! Het RVV beperkt het begrip "voorrang" namelijk inderdaad tot bestuurders. RVV Artikel 1am: voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;.
Hey cool een keer met iemand anders wel zo'n zeurdiscussie over gehad, dit gaat die kant op ;)
Maar de relevantie van deze discussie ontgaat me even.
Daar gaat het inderdaad niet over, nog een keertje het punt dan: Als je snel nog even voor een voetganger langsracet die duidelijk wil gaan over steken bij een zebrapad ben je gewoon een hufter. Wil je als fietser "misbruik" maken van een zebrapad, reken niet op mijn sympathie.

Die hele definitiekwestie was bijzaak... maar dat escaleerde dus even uit de hand :+

And on with the topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

steveman schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 17:09:
Wil je als fietser "misbruik" maken van een zebrapad, reken niet op mijn sympathie.
Kijk, en dat is dan weer zo'n voorbeeld van dat eeuwige hond- en katverhaal. Als ik op mijn fiets naar mijn werk ga zodat er niet nog zo'n vervloekt stinkend koekblik de lucht staat te verpesten in de file, krijg ik letterlijk stank voor dank van de autoverslaafden die hun verloren tijd van het met zijn allen in de file staan inderdaad willen goedmaken door vooral een fietser voorrang te verlenen.
Nu ben ik ervan overtuigd dat ik een aanrijding die ik aan zie komen zelf wel overleef, en ik weet uit ervaring dat de meeste automobilisten geen zin hebben in de rotzooi - de schade aan een auto loopt al gauw meer in de papieren dan die aan een fiets, maar voor beide draaien ze op. En zelfs als je een leasebak hebt is het lastig papierwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Ik zit in dat geval zelf ook gewoon op de fiets... ;) Dàt ding ontwaakt het beest in mij !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dido schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 10:51:
[...]

Kijk, en dat is dan weer zo'n voorbeeld van dat eeuwige hond- en katverhaal. Als ik op mijn fiets naar mijn werk ga zodat er niet nog zo'n vervloekt stinkend koekblik de lucht staat te verpesten in de file, krijg ik letterlijk stank voor dank van de autoverslaafden die hun verloren tijd van het met zijn allen in de file staan inderdaad willen goedmaken door vooral een fietser voorrang te verlenen.
Nu ben ik ervan overtuigd dat ik een aanrijding die ik aan zie komen zelf wel overleef, en ik weet uit ervaring dat de meeste automobilisten geen zin hebben in de rotzooi - de schade aan een auto loopt al gauw meer in de papieren dan die aan een fiets, maar voor beide draaien ze op. En zelfs als je een leasebak hebt is het lastig papierwerk.
nee het gaat er om dat iemand opzettelijk de laatste 3 seconden vanderd van bestuurder naar voetganger en verwacht dat je dan in een keer een stuk van banden gaat verslijten. om jouw net voor te laten

en dat is dus hypocriet.

Je verwacht dat een autorijder zich aan de regels gaat/moet houden.
terwijl je zelf al aan het fietsen was op een plek waar dar in de eerste plaats helemaal niet mag

als je gewoon loopt op het voetpad is er niks aan de hand. de bestuurder van de auto ziet je op tijd aankomen. en kan remmem wanneer dat nodig is. klaar.

remt die niet kun je altijd je voorwiel een beetje laten uitsteken de weg op

moraal, dus op mijn sympathie hoef je ook niet te rekenen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als Dido met een snelheid hoger dan wat een brommer in de bebouwde kom haalt aan komt rijden en dan vlak voor de zebra ineens van de fiets springt, stop ik graag want dan gaat hij keihard op z'n bek :P Ik ken niemand die even met 35-40km/u van de fiets springt en spontaan kan wandelen ;)

Serieus: dit zijn uitzonderingssituaties. Mijn rij-instructeur heeft me geleerd dat je voorrang krijgt en niet neemt. Als je bij een zebra aankomt moet je even kijken of het verkeer voor je stopt (en kan stoppen). Zomaar voor een auto stappen is gewoon suïcidaal. Toevallig was daar vorige week nog wat over bij zo'n consumentenprogramma (Radar geloof ik?): een gemeente waar de zebrapaden verdwenen omdat er veel ongelukken gebeurden en men dacht daar dat het veiliger werd als voetgangers gewoon zelf bepaalden wanneer ze veilig over konden steken. Zebra's boden nml schijnveiligheid doordat mensen zonder kijken dachten te kunnen oversteken |:(

Dit soort situaties komen zo vaak voor in het verkeer. Je kunt ook niet met 50km/u uit een rechterzijstraat komen en dan verwachten dat verkeer van links je a) heeft zien aankomen en b) voor je kan stoppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 08-03-2008 12:56 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215679

fish schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 12:20:
[...]

nee het gaat er om dat iemand opzettelijk de laatste 3 seconden vanderd van bestuurder naar voetganger en verwacht dat je dan in een keer een stuk van banden gaat verslijten. om jouw net voor te laten

en dat is dus hypocriet.
Dit wat jij hier verteld gebeurde mij met rij-examen!

ik reed in leeuwarden, reed een vriend van mij voorbij die op de fiets zat, en wist dat ik examen had!

hij zet het op een sprint en springt bij het zebrapad van zijn fiets en loopt snel over het zebrapad. wij natuurlijk allemaal lachen, maar had ik hem geen voorrang gegeven was ik zwaar gezakt.

maar ook leuk voorbeeldje van sociaal gedrag is knipperlicht bij rotonde...

ga daar maar eens over discusieren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 28-02 15:38
BigSurf schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 11:38:
Volgens mij klopt dat niet... Alleen met vee aan de hand
Net als je geen brommerrijbewijs hoeft te hebben om met een brommer aan de hand te mogen lopen. Alleen om hem te berrijden.

[ Voor 7% gewijzigd door MeMoRy op 08-03-2008 13:22 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Grrrrrene schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 12:54:
Als je [als voetganger] bij een zebra aankomt moet je even kijken of het verkeer voor je stopt (en kan stoppen). Zomaar voor een auto stappen is gewoon suïcidaal. Toevallig was daar vorige week nog wat over bij zo'n consumentenprogramma (Radar geloof ik?): een gemeente waar de zebrapaden verdwenen omdat er veel ongelukken gebeurden en men dacht daar dat het veiliger werd als voetgangers gewoon zelf bepaalden wanneer ze veilig over konden steken. Zebra's boden nml schijnveiligheid doordat mensen zonder kijken dachten te kunnen oversteken |:(
Dit zegt mij genoeg over het gedrag van automobilisten ter plekke. Nog niet eens de moeite nemen om te kijken of er iemand wil oversteken is gewoon zwaar asociaal.

Het is mij vaak genoeg gebeurd dat ik stop voor een zebrapad, moeder met kinderwagen laat oversteken, maar dat er dan zo'n schoft achter mij meteen gaat inhalen en de voetgangers de pas afsnijdt. Ik rijd notabene op een ligfiets, dus zo'n lutser heeft ruim zicht op wat er voor mij loopt, maar ze voelen zich gewoon nergens verantwoordelijk voor zolang ze maar geen krasje op de lak krijgen. Eén keer heb ik zo'n prick in een Audi TT een stukje gevolgd, die parkeerde vlak bij 't politiebureau, dus ik heb 'm ter plekke aangegeven :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb je helemaal gelijk in, maar wat ik maar wil zeggen is dat het niet zo zwart-wit is. Aan de ene kant moeten auto's goed kijken bij zebrapaden, maar mag je als voetganger ook niet verwachten dat als jij plotseling opzij stapt het zebrapad op, dat zo'n auto dan voor je in de ankers gaat. Als ik zelf op een zebrapad af kom lopen, kijk ik even goed wat eraan komt en of het nog kan stoppen voor mij. Als dat niet kan, wacht ik die ene auto even af.

Volgens mij staat zelfs in de verkeerswet dat je voetgangers voor moet laten op een zebrapad als ze aanstalten maken over te steken. Maar goed, ik maak dit soort situaties dus van beide kanten mee :P

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 08-03-2008 15:43 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het moet wel een beetje schappelijk blijven inderdaad...

[YouTube: http://www.youtube.com/v/WMJxdS-aAcM]
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Grrrrrene schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:42:
Heb je helemaal gelijk in, maar wat ik maar wil zeggen is dat het niet zo zwart-wit is. Aan de ene kant moeten auto's goed kijken bij zebrapaden, maar mag je als voetganger ook niet verwachten dat als jij plotseling opzij stapt het zebrapad op, dat zo'n auto dan voor je in de ankers gaat. Als ik zelf op een zebrapad af kom lopen, kijk ik even goed wat eraan komt en of het nog kan stoppen voor mij. Als dat niet kan, wacht ik die ene auto even af.

Volgens mij staat zelfs in de verkeerswet dat je voetgangers voor moet laten op een zebrapad als ze aanstalten maken over te steken. Maar goed, ik maak dit soort situaties dus van beide kanten mee :P
Ik heb een halfjaar in een kleine stad in Noorwegen doorgebracht waar het heel normaal was dat als iemand ook maar in de richting van een zebrapad liep, er ook daadwerkelijk gestopt werd.

Bij thuiskomst parkeerde ik mijn auto in Leeuwarden in de binnenstad, kocht een parkeerkaartje, liep ik op een zebrapad, was ik halverwege, komt er ineens een luid claxonerende auto op mij af, bestuurder had middelvinger omhoog... blijkbaar hebben voetgangers in Leeuwarden geen voorrang als ze de zebra al half gepasseerd zijn.

Maar ach, zo zijn er wel meer verschillen waar je als Nederlander misschien nooit aan zult wennen: 90km/h "snel"wegen, 70km/h provinciale wegen, rotondes waar je gewoon 70km/h op door kunt rijden, flitspalen met waarschuwingsborden 200m ervoor, marges van 10km/h bij flitsen, agenten die je foutgeparkeerde auto niet wegslepen omdat de buurman roept dat je voor zessen wel thuis bent en de auto dan wel gaat verzetten...
Pagina: 1