Kortsluiting op versterker

Pagina: 1
Acties:

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
Ik was vanmiddag nieuwe draadjes aan het maken voor mijn oude Akai versterker, omdat de oude draadjes nogal eens last hadden ruis/kabelbreukjes. afijn, ik nieuwe draadjes maken, leid ze achter mijn bureau om naar de speaker : PANG!, draadjes raakte elkaar. Naar beneden gelopen, zekering weer aangezet en weer naar boven. Ik check de draadjes dus even, sluit ze weer aan (ZONDER de versterker aan te hebben staan), ik zet de versterker aan, en het enige wat ik hoor is een laagtonige brom op allebei de speakers. Het zou best kunnen dat dit de 50 Hz brom was van de voedingsspanning. Probleem is dus nu dat ik geen geluid (afgezien van de brom, die ook niet reageert op de volumeknop) meer kan afspelen. Betekent dit het einde van m'n versterker of is er nog hoop?

edit:

brom is totaal weg.

[ Voor 12% gewijzigd door 3V3RT op 06-03-2008 19:46 ]

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Als je geluk hebt hoef je alleen maar wat elko's te vervangen oid. Anders heb je pech.

• 3V3RT
ik heb net de versterker opengemaakt en kwam er achter dat er 3 zekeringen waren gesprongen (how obvious! :P). Ik ga morgen even deze vervangen.

Ik zag verder geen gesprongen elco's, dus ik hoop dat hiermee de kous af is.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

3V3RT schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 20:57:
ik heb net de versterker opengemaakt en kwam er achter dat er 3 zekeringen waren gesprongen (how obvious! :P). Ik ga morgen even deze vervangen.

Ik zag verder geen gesprongen elco's, dus ik hoop dat hiermee de kous af is.
Nee niet direct nieuwe zekeringen er in gooien, spoor eerst de fout op voordat je het verergerd. Dan pas ga je testen met je nieuwe zekeringen. Het is misschien handig als je een foto maakt van je versterker en wat meer informatie geeft over welke zekeringen zijn gesprongen.

High Powered Madness

• 3V3RT
Je denkt dus dat er meer aan de hand kan zijn dan alleen een aantal zekeringen. ok .
Drie zekeringen zijn gesprongen waarvan 2 van 1.25A en 1 van 2.5A (3 op een rij). Voor de rest zie ik geen doorgebrande weerstanden of gesprongen elco's.

De zekeringen bij de trafo (wederom 3 op een rij) waren nog heel.

Ik zal morgen een foto van het geheel maken.

Verwijderd

Gewoon vervangen die handel.
dat is makkelijker dan eerst de fout opsporen.
mocht het wat anders zijn dan klappen de zekeringen weer.
mocht het goed gaan, dan heb je geen kostbare tijd verloren

• dalus

dalus

Firing Sparks

Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 08:26:
Gewoon vervangen die handel.
dat is makkelijker dan eerst de fout opsporen.
mocht het wat anders zijn dan klappen de zekeringen weer.
mocht het goed gaan, dan heb je geen kostbare tijd verloren
Kostbare tijd verliezen of misschien een versterker mollen, ik denk dat ik die keus snel maak. Maar goed het is zijn keuze.

High Powered Madness

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
dalus schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 21:06:
[...]

Nee niet direct nieuwe zekeringen er in gooien, spoor eerst de fout op voordat je het verergerd.
De fout is toch al gevonden en verholpen? Kortsluiting op de speakeruitgangen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• dalus

dalus

Firing Sparks

Xander schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:51:
[...]

De fout is toch al gevonden en verholpen? Kortsluiting op de speakeruitgangen...
Woops startpost niet herlezen, kan gebeuren.

High Powered Madness

• 3V3RT
goed,
zekeringen zijn vervangen. En speaker geeft weer ruis en een plop als je de versterker aanzet, alleen doet de volumeknop (en dus het geluid) het nog niet. Normaal geeft de volumeknop namelijk ook ruis als je hem harder of zachter zet. Kan het dan zijn dat het ingangscircuit kapot is gegaan, of is er iets anders aan de hand?

Nogmaals, ik kan geen sporen vinden van gesprongen condensatoren en/of weerstanden. Het pcb ziet er verder goed uit.

edit : linkerkanaal geeft geen sjogge (behalve geruis als je de kabeltjes aansluit)
rechterkanaal gaat brommen zodra ik hem aansluit, waarna er een zekering springt in de versterker (note : dit was ook de kant waar de kortsluiting plaatsvond)

edit 2: Ik ben bang dat de speakerkabel tijdens het leidden achter mijn bureau langs de 230v ingang van een trafo voor m'n ledlampjes heeft geraakt ;( .

[ Voor 32% gewijzigd door 3V3RT op 09-03-2008 16:43 ]

• dalus

dalus

Firing Sparks

3V3RT schreef op zondag 09 maart 2008 @ 15:51:
goed,
zekeringen zijn vervangen. En speaker geeft weer ruis en een plop als je de versterker aanzet, alleen doet de volumeknop (en dus het geluid) het nog niet. Normaal geeft de volumeknop namelijk ook ruis als je hem harder of zachter zet. Kan het dan zijn dat het ingangscircuit kapot is gegaan, of is er iets anders aan de hand?

Nogmaals, ik kan geen sporen vinden van gesprongen condensatoren en/of weerstanden. Het pcb ziet er verder goed uit.

edit : linkerkanaal geeft geen sjogge (behalve geruis als je de kabeltjes aansluit)
rechterkanaal gaat brommen zodra ik hem aansluit, waarna er een zekering springt in de versterker (note : dit was ook de kant waar de kortsluiting plaatsvond)

edit 2: Ik ben bang dat de speakerkabel tijdens het leidden achter mijn bureau langs de 230v ingang van een trafo voor m'n ledlampjes heeft geraakt ;( .
Als dat het geval is is waarschijnlijk de eind trap in je amp dood. Word het koelblok ook behoorlijk warm? Is de brom loeihard?
Hoe wilt je speaker kabel dan aan de 230 komen?

High Powered Madness

• 3V3RT
dalus schreef op zondag 09 maart 2008 @ 17:12:
[...]

Als dat het geval is is waarschijnlijk de eind trap in je amp dood. Word het koelblok ook behoorlijk warm? Is de brom loeihard?
Hoe wilt je speaker kabel dan aan de 230 komen?
De brom is niet zo hard dat je denkt dat de speaker opblaast.
De bekabeling naar de trafo splitst zich op het eind naar 2 contactpunten die niet afgeschermd zijn. vandaar dat het heeft kunnen gebeuren

Het is zeker niet mogelijk om de complete chip te vervangen in de versterker (of is dit niet de eindtrap?)

[ Voor 3% gewijzigd door 3V3RT op 09-03-2008 17:19 ]

• dalus

dalus

Firing Sparks

3V3RT schreef op zondag 09 maart 2008 @ 17:19:
[...]

De brom is niet zo hard dat je denkt dat de speaker opblaast.
De bekabeling naar de trafo splitst zich op het eind naar 2 contactpunten die niet afgeschermd zijn. vandaar dat het heeft kunnen gebeuren

Het is zeker niet mogelijk om de complete chip te vervangen in de versterker (of is dit niet de eindtrap?)
Nee je kan niet iets gaan vervangen totdat je de versterker hebt doorgemeten met een signaal generator een een oscilloscoop. Helaas :X

High Powered Madness

• 3V3RT
ik heb nog nooit een versterker doorgemeten, zou je me misschien een schop in de goede richting kunnen geven, of kan je bij voorbaat al zeggen dat het niet zo 1,2,3 op te lossen is.

• dalus

dalus

Firing Sparks

3V3RT schreef op zondag 09 maart 2008 @ 17:35:
ik heb nog nooit een versterker doorgemeten, zou je me misschien een schop in de goede richting kunnen geven, of kan je bij voorbaat al zeggen dat het niet zo 1,2,3 op te lossen is.
Iemand met weinig EL kennis gaat het niet lukken ben ik bang, je moet met een signaal generator het signaal 'injecteren' op de ingang. Dan moet je met je scope het hele signaalpad nagaan totdat je ziet dat er iets mis is met het signaal. Op deze manier kun je erachter komen wat er kapot is.

High Powered Madness

• 3V3RT
* 3V3RT is 2e jaars HBO elektrotechniek student.
Ik kan natuurlijk domweg het signaal gaan volgen. geen probleem, maar ik denk dat het het handigste is om de complete eindtrap module te vervangen. het is n.l. een STK463 (zeg maar :all in 1). Het regelcircuit eromheen zal vast en zeker nog wel goed zijn, alleen ben ik bang dat misschien de voedingstrafo kapot kan zijn.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-12 15:24
zo'n trafo kan flink mishandeld worden voordat hij kapot gaat en dan ruik je 't zeker. Je kan 't er altijd op wagen en de eindtrappen vervangen

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• dalus

dalus

Firing Sparks

3V3RT schreef op zondag 09 maart 2008 @ 19:39:
* 3V3RT is 2e jaars HBO elektrotechniek student.
Ik kan natuurlijk domweg het signaal gaan volgen. geen probleem, maar ik denk dat het het handigste is om de complete eindtrap module te vervangen. het is n.l. een STK463 (zeg maar :all in 1). Het regelcircuit eromheen zal vast en zeker nog wel goed zijn, alleen ben ik bang dat misschien de voedingstrafo kapot kan zijn.
Als ie een STK463 gebruikt dan kun je makkelijk checken of er nog een goed signaal aanwezig is op de input van deze ic. Als dit signaal goed is kun je de STK463 gaan vervangen, dan weet je bijna zeker dat je versterker weer werkt.

High Powered Madness

• 3V3RT
De STK463 kan ik bemachtigen via een shop!. Godzijdank!, want Akai NL (die dus blijkbaar een paar jaar geleden failliet is gegaan) kom mij niet aan de chip helpen. de chip zelf is 19 euro, dus dat valt nogal mee!.
Ik laat jullie weten hoe het verloopt.

• dalus

dalus

Firing Sparks

3V3RT schreef op maandag 10 maart 2008 @ 16:39:
De STK463 kan ik bemachtigen via een shop!. Godzijdank!, want Akai NL (die dus blijkbaar een paar jaar geleden failliet is gegaan) kom mij niet aan de chip helpen. de chip zelf is 19 euro, dus dat valt nogal mee!.
Ik laat jullie weten hoe het verloopt.
Hoop dat het snel is opgelost, zonder een amp zitten is niet leuk. * dalus heeft ook eens een amp gehad die dood ging en mijn tweaters opblies |:(

High Powered Madness

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Wat voor amp is het? Is het al deze moeite wel waard? Voor 10 euro kun je een amp op marktplaats kopen. Dat is minder dan die 19 euro voor 1 chip :)
Is het trouwens niet erg gevaarlijk, 230 contactpunten "los" liggen?

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-12 15:33
heel gevaarlijk mwaah jaa het is niet fijn en ik geen kleine peuters er laten komen,, maar als het af te dekken is, waarom niet

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• 3V3RT
De contact puntjes zijn reeds dicht getaped :)
Het wordt trouwens een STK461 ipv een STK463. de STK461 is goedkoper, levert meer vermogen en is identiek aan de STK463. En wat betreft de moeite waard, het is altijd leuk als ik het ding zelf gewoon kan fixen. Zeg maar een soort van +1 ego :P

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:35
lol, volgens mij heb ik dezelfde versterker, ook een oude, ook met 2x 1.25A en eentje van 2.5A. Als ik aan de bassregelaar zit te draaien hoor ik ruis uit mijn speakers, maar als ik stop met draaien is het weer goed... Wat zou dit probleem kunnen zijn?

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:53
maarud schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 18:32:
lol, volgens mij heb ik dezelfde versterker, ook een oude, ook met 2x 1.25A en eentje van 2.5A. Als ik aan de bassregelaar zit te draaien hoor ik ruis uit mijn speakers, maar als ik stop met draaien is het weer goed... Wat zou dit probleem kunnen zijn?
Lijkt mij stof in de potmeter....

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:35
ok, zal ik dat even checken. Kan ook wel, hij is al zo oud :P
Pagina: 1