Ervaringen met omwisselen van printplaat van harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• Rocadi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ben erg benieuwd naar ervaringen van mede tweakers mbt het omwisselen van een defecte printplaat. Je leest wel dat er een printplaat wordt gezocht maar meestal niet of het daarna gelukt is om toegang te krijgen tot de data.

Bij de Seagate ST3250824AS, Barracuda 7200.9, 250GB, firmware 3.AAE van mijn buurman was het duidelijk een defecte printplaat. De kleinste chip had een doorbrand spot. Ik heb geprobeerd aan een printplaat te komen van een oude of nieuwe schijf. Parallel heb ik Seagate Customer Service een mail gestuurd of het vinden van een identieke printplaat enig garantie kon geven om weer toegang te krijgen tot de data.
Het antwoord van Seagate was dat het omwisselen van de printplaat alleen maar een hoger risico geeft op data verminking. Dit vanwege de unieke eigenschappen van de harde schijf; bijna geen enkele harde schijf is gelijk aan elkaar. Daarom biedt Seagate ook geen losse printplaten aan.
Wel bieden zij een data recovery service aan. De defecte harde schijf wordt getest op te recoveren data. Mocht de data die je nodig hebt niet of niet volledig meer te recoveren zijn dan kun je zonder verdere kosten annuleren. In mijn geval zijn de min. kosten EUR400,= en max EUR800,=, welke vooraf worden opgegeven. Mijn buurman heeft besloten de harde schijf te laten onderzoeken, welke op dit ogenblik nog niet is afgerond.

Omdat er voor mijn buurman dusdanige belangrijke data op de harde schijf staat heb ik het niet aangedurfd om de printplaat te gaan omwisselen mede door het antwoord van Seagate en ik zelf geen ervaring met het omwisselen van een printplaat heb.

Door jullie reacties krijgen ik en anderen hierdoor een beter beeld omtrent wat wel of niet mogelijk is.

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het is een optie die absoluut het overwegen waard is. Ik heb er in principe louter positieve verhalen over gehoord. Vertel trouwens aan je buurman het belang van backups, al snapt hij dit hopelijk door dit voorval wel.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:24
Wat ik ervan heb begrepen is dat als je een printplaat van een identieke hdd pakt, er verder niets aan de hand zou moeten zijn. Ik heb het zelf nog niet nodig gehad, maar ik ben zeker van plan het eens te proberen. Ik heb zelf twee identieke HDD's, maar die werken beide nog prima :P Als ik een derde heb ga ik het wel 'ns doen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Overigens als je de printplaat wisselt, houd er rekening mee dat je na dat je de data er vanaf hebt gehaald je die schijf weg kan gooien doordat hij door binnengekomen stof ontregeld zal raken op den duur.
Verder moet je natuurlijk zorgen dat je in z'n stofvrije omgeving de print verwisseld, dit kun je doen door bijv. in je badkamer de douche heet open te zetten, zo slaat de stoom het stof neer, als de lucht dan weer droger is kun je het proberen. (dus niet met de douche aan je print gaan verwisselen, eerst even wachten).

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
GoldenSample schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 17:19:
Overigens als je de printplaat wisselt, houd er rekening mee dat je na dat je de data er vanaf hebt gehaald je die schijf weg kan gooien doordat hij door binnengekomen stof ontregeld zal raken op den duur.
Verder moet je natuurlijk zorgen dat je in z'n stofvrije omgeving de print verwisseld, dit kun je doen door bijv. in je badkamer de douche heet open te zetten, zo slaat de stoom het stof neer, als de lucht dan weer droger is kun je het proberen. (dus niet met de douche aan je print gaan verwisselen, eerst even wachten).
Uhhmm? Die printplaat zit onder de HDD en kan je met je vingers aankomen. Als je hem eraf haalt komt hij helemaal niet terecht IN de cover van de HDD zelf.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Belangrijk is dat het een HD met dezelfde printplaat maar ook met dezelfde firmware betreft.

Sommige fabrikanten gebruiken een printplaat in meerdere series waardoor het goed mogelijk is dat bijv. de printplaat van een 80GB HD ook zal werken op een 320GB HD.

ARME AOW’er

Verwijderd

Ik heb al meerdere keren data teruggebracht van defecte schijven door de printplaat te wisselen.

Uiteraard is een identieke printplaat ideaal, maar uit mijn eigen ervaring kan ik wel zeggen dat het ook lukt met licht verschillende printplaten.
Er worden binnen 1 type HDD wel meerdere soorten printplaten gebruikt, maar meestal gaat het om kleine wijzigingen, zoals andere fabrikant van controller of cachegeheugenchip.

Je weet het enkel door het te proberen. Gaat er iets mis, zijn er nog altijd de professionele datarecovery bedrijven, maar dat is niet te betalen, tenzij de data zoveel waard is.

Beroepsmatig heb ik vooral met Ontrack samengewerkt, maar de meeste klanten haken af als ze de prijs horen.

Mijn ervaring was vooral met schijven van Maxtor, Western Digital en Hitachi.

• Rocadi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
@TimberWolf29

Heb je dan ook nog speciale recovery software gebruikt en zo ja welke?

Verwijderd

Meerdere soorten eigenlijk.

Ik had een dedicated PC met Ontrack EasyRecovery Pro voor de grootste probleemgevallen.
Maar meestal lukte alles al via de software van Hiren's BootCD zoals Active Undelete en dergelijke.

Soms duurde het wel een week eer ik alles te pakken kreeg. Veeel geduld is belangerijk.
HDD extra koelen en dergelijke. Wanneer de motor het niet deed of de koppen tilt sloegen moest er soms een beetje meer spanning gebruikt worden en dan was extra koeling ook extra belangerijk.

Het is niet eenvoudig maar met redelijk courante tools kan je al veel.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Het gaat lang niet altijd goed, veel schijven hebben inregeldata in een chip op die printplaat zitten en gaan ze soms zelfs niet met een print van exact dezelfde model schijf werken.Bij andere schijven heb je daar weer minder last van.Kwestie van proberen.
hiren cd is excellent idd

[ Voor 24% gewijzigd door blobber op 06-03-2008 18:48 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:17

fcs

heb hier ook het een en andere geprobeerd. Heb ongeveer hetzelfde probleem als Rocadi. Ook een seagate versie: st3160021A met firmware 3.06.
Ik kan aan 2 dezelfde schijven komen uit dezelfde serie, alleen met een andere firmware.
Met een contact van irc, heb ik begrepen dat het exact zelfde "broertjes" moeten zijn, Maw; zelfde firmware, zelfde model nr.

De hdds die ik kan krijgen, hebben beide firmware versie 8.01, met hetzelfde model nr, zelfde cache, en zelfde gb.

Is het verschil in versie nr van de firmware dusdanig groot dat het problemen gaat geven?
Dus het verschil van 3.06 naar 8.01?

@ GoldenSample: dat geldt alleen als je zelf de hardeschijf kast gaat openen... (dus dat gevalletje waar de printplaat OP/ONDER zit :+ :)

Ik heb printplaten op ebay gevonden, die los verkocht worden.

oa deze persoon levert ze (usa import... dat wel)
http://stores.ebay.com/Ha...Q_trksidZp1638.m118.l1247

Verwijderd

Ik heb het 1 keer gedaan, zovaak kom je niet 2 dezelfde harde schijven tegen ;) en deze nieuwe harde schijf kon ik alles lezen maar was na drie weken intensief gebruik ook alweer kapot.
Enkel data recovery dus.
edit:
Waren bedrijfspc's, dus exact dezelfde hdd, 1 had duidelijk een kappotte printplaat, de ander hield er plots mee op(motor kapot).
Als het voor tijdelijk is, even met een tang het eerste zetje draaien, daarna bijgevijlde schroevendraaier toepassen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2008 20:02 ]

• fcs

fcs

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 19:03:
Ik heb het 1 keer gedaan, zovaak kom je niet 2 dezelfde harde schijven tegen ;) en deze nieuwe harde schijf kon ik alles lezen maar was na drie weken intensief gebruik ook alweer kapot.
Enkel data recovery dus.
heb je exact hetzelfde printplaat gebruikt of een andere gebruikt?

• maartenlambrech
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-01 17:01
Ik heb ook eens een hd-crash meegemaakt. Ik heb toen exact dezelfde hd gezocht en gevonden, maar ik heb nooit een schroevendraaier gevonden die de maxtor printplaat er uit kreeg :(
Tips waar je zo'n schroevendraaier kan vinden?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

huh ? .. pics ?

Iperf

• fcs

fcs

die schroevendraaiers vind je vaak bij setjes voor de pc of electronica.
daar zitten van die tangen in, in allerlei vormen. tevens schroevendraaier. je bedoelt van die engelse schroeven (vermoed dat het die zijn), zal zo wel ff een plaatje schieten...

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

maartenlambrech schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 19:38:
Ik heb ook eens een hd-crash meegemaakt. Ik heb toen exact dezelfde hd gezocht en gevonden, maar ik heb nooit een schroevendraaier gevonden die de maxtor printplaat er uit kreeg :(
Tips waar je zo'n schroevendraaier kan vinden?
Dat zijn torx schroevendraaiers, die kun je bij de electronicazaken wel krijgen.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• fcs

fcs

zijn idd torx dingen. was de naam kwijt. helaas heb ik geen fotos kunnen plaatsen, aangezien mijn verbinding thuis eruitligt... zit nu bij vrienden thuis te netten,, :(

aangezien ik me niet geheel thuis voel op deze pc (is een werk mac, kan ik dus niet zoveel mee rommelen als thuis....) voer ik voorlopig maar een link in waar de fotos op staan... (nog niet echt goeie fotos gemaakt, maar ja, het is dan wel wat duidelijker..)

Hiero de link: http://www.francisco.vuurwerl.nl/got

Sry dat ik het nu alleen ff zo doen.. mis de tools op deze pc :P

wanneer ik weer de mogelijkheid heb, zal ik wat meer info posten, en de voortgang van de recovery.

• maartenlambrech
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-01 17:01
Die schroefjes zijn bij iedere hdd hetzelfde. Op het plaatje op deze link zie je ze mooi.
Ik heb wel eens een hele bundel van deze schroevendraaiertjes gekocht, maar zelfs de kleinste was nog te groot.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:50
maartenlambrech schreef op zondag 09 maart 2008 @ 19:19:
Die schroefjes zijn bij iedere hdd hetzelfde. Op het plaatje op deze link zie je ze mooi.
Ik heb wel eens een hele bundel van deze schroevendraaiertjes gekocht, maar zelfs de kleinste was nog te groot.
Bij elctra/bouw zaak kan je meestal wel zulke kleine schroeven draaiens bestellen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja gewoon torx dus ... die zijn echt wel verkrijgbaar hoor,
bijv hier helemaal niet duur
anders gebruik je een scherpe kniptang .. of een passende platte schroevedraaier
ik heb er al zoveel uitelkaar gehaald ...

Iperf

• fcs

fcs

heb een exacte copie van mijn schijfje gevonden. Heb hem besteld. Helaas wel in usa...
Niet in pt of nl. Dat betekend dus 6 tot 10 dagen lever tijd grgrgr :(....

Maar goed, als alles goed loopt, heb ik het binnen 7 werkdagen binnen, dan kan ik lekker gaan testen.
Heb inmiddels ook de Hiren's BootCD binnen gehaalt. Ben daar nu mee aan het spelen om te kijken hoe ik iets terug kan krijgen (bestanden gedeleted, format erover heen, en dan kijken wat ie weergeeft...). Zodra de schijfje binnen is, zal ik het jullie laten weten.

Verwijderd

En, is het uiteindelijk gelukt?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Om de een of andere reden is mij het helemaal ontgaan, maar het discuseren of verwijzen naar illegale software is absoluut NIET gewenst hier op GoT. Ik wordt er op gewezen dat de Hiren's BootCD, alles behalve legaal is. Gaarne de discussie wel of niet gebruiken hierover staken. Er zal overleg worden gepleegd wat er met het topic verder gaat gebeuren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1