Toon posts:

Welk OS voor VMWare + Firewall

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een vrij grote server nemen welke ik voor verschillende doeleinden wil gebruiken.
Om die reden wil ik VMWare gebruiken. Ik neem aan dat je hier het beste VMWare workstation voor kan gebruiken?

Wat ik iig wil is een OS op deze server plaatsen in combinatie met VMWare workstation en een firewall.
Ik wil de virtual michine's dan NAT geven en enkele poorten van hun dus forwarden naar het enige publieke ip dat de host tot zijn beschikking heeft.
Welke linux distro? windows versie? kan ik hier het beste voor gebruiken.
En welke firewall leent zich hier het beste voor?
Verder is VMWare workstation beter dan VMWare server naar ik begreep?

• Gerrit Jan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01 15:50
Je kunt ook ESX server nemen, dit is een compleet (linux) OS wat je installeerd waar dus VMware server inzit.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:12
Ik weet 't niet *zeker*, maar ik *geloof* dat hier zoiets als VMWare Server voor bestaat...?

Welke doeleinden wil je het voor gebruiken? Als je meer over diverse gevaren van het internet te weten wil komen, raad ik je aan als host win98 te nemen, bijvoorbeeld.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-12-2025
Ga je een simpele applicatie hosten of heb je veel capaciteit nodig? Dan moet je, denk ik, een versie van VMWare nemen die server-eiegenschappen ondersteund. Dus: VMware Server of bij grote (meerdere) server-capaciteit VMware-GSX of VMware-ESX, lijkt mij.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 15:14:
Ik ga een vrij grote server nemen welke ik voor verschillende doeleinden wil gebruiken.
Om die reden wil ik VMWare gebruiken. Ik neem aan dat je hier het beste VMWare workstation voor kan gebruiken?

Wat ik iig wil is een OS op deze server plaatsen in combinatie met VMWare workstation en een firewall.
Ik wil de virtual michine's dan NAT geven en enkele poorten van hun dus forwarden naar het enige publieke ip dat de host tot zijn beschikking heeft.
Welke linux distro? windows versie? kan ik hier het beste voor gebruiken.
En welke firewall leent zich hier het beste voor?
Verder is VMWare workstation beter dan VMWare server naar ik begreep?
Vmware workstation is NIET beter dan Vmware server... Wat je het beste kan doen is een linux distro zoals Ubuntu nemen, daar Vmware server op installeren en iptables gebruiken voor je firewall. Vervolgens kan je met de Vmware server console op afstand je servers beheren.

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 14:49

Tead

nnb

Je hebt VMWare Server nodig. Workstation is hier niet de bedoeling voor omdat je deze eigenlijk alleen gebruikt als je zelf op verschillende systemen wilt werken. Deze versie installeer je dus alleen op je (je raad het al) Workstation. VMWare ESX zou je ook kunnen gebruiken. Deze kost alleen een hoop geld en wordt alleen eigenlijk gebruikt als je meerdere servers hebt draaien zodat je gebruik kan maken van Virtual Center en High Availability en zo. Zelf gebruik ik VMWare Server (1.0.4) op een Debian installatie en ben hier zeer tevreden over. Heb er 3 VM's op draaien (1x Windows 2003 en 2 x Linux Debian 4.0)

Hier heb je een handleiding hoe je die eenvoudig kan opzetten op Debian, er zijn op deze pagina nog meer handleidingen voro VMWare Server op andere Linux distrinuties.

http://www.howtoforge.com/debian_etch_vmware_server_howto

[ Voor 17% gewijzigd door Tead op 06-03-2008 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok ik begreep dat vmware server trager was dan workstation en moeilijker met het maken van snapshots, dat is dus niet waar?

Ik wil mailserver, ftp server en webserver erop laten draaien.
En wellicht ook een vps erop laten draaien voor een vriend van mij, welke een website zal moeten draaien en irc bot, zulke dingetjes.

Welke versie van ubuntu raden jullie aan trouwens? Ik heb zelf namelijk slechte ervaringen met 7.10 maar dat komt vooral doordat ik geen andere optie heb om wireless te draaien (ubuntu+ wireless = shit)
Dit geld uiteraard niet voor de server, die komt gewoon in een datacenter te staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2008 15:33 ]

• Mishmash
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 15:32:
ok ik begreep dat vmware server trager was dan workstation en moeilijker met het maken van snapshots, dat is dus niet waar?

Ik wil mailserver, ftp server en webserver erop laten draaien.
En wellicht ook een vps erop laten draaien voor een vriend van mij, welke een website zal moeten draaien en irc bot, zulke dingetjes.

Welke versie van ubuntu raden jullie aan trouwens? Ik heb zelf namelijk slechte ervaringen met 7.10 maar dat komt vooral doordat ik geen andere optie heb om wireless te draaien (ubuntu+ wireless = shit)
Dit geld uiteraard niet voor de server, die komt gewoon in een datacenter te staan.
Ubuntu + wireless is niet shit, je moet alleen de juiste hardware hebben.

Voor server doeleinden kan je kiezen voor de 6.06 LTS (Long term support), maar zelf draaien al mijn servers op 7.10 zonder enige problemen.

Mailserver, FTP server en webserver kan je best allemaal op 1 VPS laten draaien, daar heb je niet verschillende systemen voor nodig. Als je dan nog een andere VPS erbij wilt hebben waar een website op draait en wat andere rommel heb je zat aan een AMD 3500+ met 2GB RAM.

[ Voor 12% gewijzigd door Mishmash op 06-03-2008 15:45 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb een aantal servers draaien op Debian 4.0 ("Etch" amd64), met daarop VMware Server 1.0.4. Dit werkt prima. Inrichten is kwartiertje werk (bij voldoende snelle internetverbinding ;) ).

Heb gekozen voor Debian vanwege de stabiliteit. Aangezien alle functionaliteit geleverd gaat worden door de VMs is het "nieuwste van het nieuwste" niet nodig. Goede support voor bugfixes, ook op langere termijn, is dat wel. Debian biedt dat. Daarnaast is de standaard installatie mooi licht. En het package management systeem is zeer goed (Ubuntu gebruikt hetzelfde systeem).

De meest recente server heb ik ingericht met de VMware netwerk interface(s) in Host-only mode. Firewall en NAT laat ik over aan Shorewall (een wrapper om iptables).

[ Voor 45% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 06-03-2008 16:16 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Verwijderd

Topicstarter
ubuntu is toch niet echt als server bedoelt?
Ik bedoel enige functie is dat het als host moet dienen, een firewall moet draaien en remote toegankelijk moet zijn om te beheren.
Weet iemand eignelijk of je in een datacenter a la minute zeg maar naar binnen/buiten kan lopen? of bvb een windows CDtje in je machine te stoppen? :P simpele vraag maar zie eigenlijk nergens een duidelijk antwoord

• Gerrit Jan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01 15:50
- never mind -

[ Voor 89% gewijzigd door Gerrit Jan op 06-03-2008 22:23 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:53
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:15:
ubuntu is toch niet echt als server bedoelt?
Ik bedoel enige functie is dat het als host moet dienen, een firewall moet draaien en remote toegankelijk moet zijn om te beheren.
Weet iemand eignelijk of je in een datacenter a la minute zeg maar naar binnen/buiten kan lopen? of bvb een windows CDtje in je machine te stoppen? :P simpele vraag maar zie eigenlijk nergens een duidelijk antwoord
Als je GSX-server gaat draaien kan je elk Linux OS gebruiken of gewoon de kant en klare van VMware zelf..

Daarnaast Wat ga je met die server doen?
Je kan gewoon een datacentra binnen lopen mits je gemachtigd bent. en hier kan je dan je CD er in doen.. vaak moet je wel eerst een afspraak maken dat je het data cetra komt. Maar elke datacetra heeft weer zijn eigen regels. zou daravoor hen gewoon opbellen ev vragen of dat kan.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
met kant en klare vmware bedoel je ESX?
En ik snap idd dat je elk linux OS kan gebruiken. Maar je wil natuurlijk eentje die zo min mogelijk resources gerbruikt.
Wat is het verschil tussen GSX en Vmware server dan?

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-01 09:33
GSX bestaat niet meer....het is Vmware server of ESX

• Mistraller
  • Laatst online: 23:27
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 23:03:
met kant en klare vmware bedoel je ESX?
En ik snap idd dat je elk linux OS kan gebruiken. Maar je wil natuurlijk eentje die zo min mogelijk resources gerbruikt.
Wat is het verschil tussen GSX en Vmware server dan?
GSX is oud, toen was het nog niet gratis. VMware server is de nieuwere, gratis versie.

Overigens kan je, mocht je na verloop van tijd meerdere vmware server-machines hebben, de boel centraal beheren met Virtual Center. (Versie 1.4.x) Op dat moment moet je echter wel weer gaan betalen.
ESX is in dit geval helemaal niet aan de orde, het performt wel beter, maar is vele malen duurder, en de echte voordelen die ESX biedt heb je toch niet omdat je maar 1 host, en geen shared storage hebt.

Gewoon vmware server op linux doen dus.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:15:
Weet iemand eignelijk of je in een datacenter a la minute zeg maar naar binnen/buiten kan lopen? of bvb een windows CDtje in je machine te stoppen? :P
je kunt ook gewoon remote cd's mounten met vmware :)
scheelt weer een ritje :p

supersnel zal het niet gaan, maar 600mb overpompen hoeft ook niet echt uren te duren

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, maar om je host opnieuw te installeren zal dat mounten moeilijk gaan :P

Verwijderd

Topicstarter
Heb het hele gebeuren even opgezet in Debian 4.0 + Shorewall en vmware server. Draait echt als een trein!
69MB geheugen word er verbruikt door Debian, wat erg weinig is.
Kan het overigens nog minder? ik dacht altijd dat debian geen GUI had, is dus wel zo, kan je die er ook afslopen om nog meer performance te krijgen?

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025
Debian draait met een standaard server installatie zonder GUI. Als je de GUI beschikbaar wilt houden, maar niet mee wilt laten starten, kun je de relevante symlinks uit /etc/rc2.d naar de xserver verwijderen. (startx of startgdm of startkde, zoiets).
De X server daadwerkelijk verwijderen gaat met
code:
1
apt-get remove xserver-xorg

Het kan zijn dat je xfree86 hebt, dan zal het commando iets anders zijn.
Om te zijn welke pakketten zijn geinstalleerd kan je 'dpkg -l | grep ii' uitvoeren, maar mogelijk is hier ook een ander commando voor.

Verwijderd

Topicstarter
nadat ik dit gedaan heb krijg ik nu bij opstarten de melding: Failed to start the X server, hoe krijg ik die weg?

als ik al die troep als openoffice enz verwijder, zorgt dat dan voor meer performance?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2008 02:04 ]

• Mishmash
Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 02:02:
nadat ik dit gedaan heb krijg ik nu bij opstarten de melding: Failed to start the X server, hoe krijg ik die weg?

als ik al die troep als openoffice enz verwijder, zorgt dat dan voor meer performance?
Euhm welke installatie heb jij gedaan van Debian? Workstation ofzo?!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 07:54

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 02:17:
Ja precies, maar om je host opnieuw te installeren zal dat mounten moeilijk gaan :P
Ja een daar heeft iig HP een oplossing voor (virtual media) ingebakken in zijn iLO's.
Kan je gewoon de server van CD booten, zelfs al zit er geen cd in.

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 09:19:
[...]

Euhm welke installatie heb jij gedaan van Debian? Workstation ofzo?!
Ik denk et. Heb gewoon een iso gedownload maar heb nooit de vraag gehad of ik workstation of server wou...
Welke ISO moet ik precies hebben dan?

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Als je de standaard Debian installatieprocedure volgt, vraagt ie aan het eind welke features je wilt installeren. Standaard staan "Desktop Environment" en "Base System" aangevinkt. Vink die eerste maar eens uit :)

Overigens heeft VMware Server zoals je gezien hebt wél een X omgeving nodig. Dus het verwijderen van X was niet zulk goed advies...

Dit zijn de zeer verkorte instructies voor installatie bovenop een het "Base System":

1. install Base System
2. apt-get install openssh-server
3. apt-get install shorewall
4. configure shorewall
5.a apt-get install linux-headers-`uname -r` libx11-6 libx11-dev x-window-system-core x-window-system xspecs libxtst6 libxfont-dev libfontenc-dev psmisc
5.b (alleen voor amd64) apt-get install libc6-dev-i386 ia32-libs
6. download and install VMware Server

Voor virtual machines gebaseerd op Debian (met VMware Tools) geldt ongeveer hetzelfde, alleen heb je daar geen X nodig:

1-4 gelijk aan hierboven
5.a apt-get install autoconf automake binutils cpp gcc linux-headers-$(uname -r) make psmisc
5.b (optioneel, voor een swapfile die automatisch meeschaalt met het geheugen) apt-get install dphys-swapfile
6. mount VMware Tools image from VMware Server console and install VMware Tools

[ Voor 23% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-03-2008 17:43 ]

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 14:26
voor de ubuntu zou je ook kunnen kijken naar 8.04 dat is weer een long term support versie die over een aantal weken uitkomt. Hij is ook al in een vergevorderd stadium dus je zou nu kunnen instaleren en later nog ff updaten naar de uiteindelijke versie.
Overigens heeft ubuntu ook een server versie die bedoeld is voor servers ik weet niet hoe die presteert in vergelijking met debian

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Ubuntu Server zal vrij vergelijkbaar zijn met Debian, verwacht ik. Mogelijk wat nieuwere/andere packages.

Voor "server" virtual machines is Ubuntu Server JeOS ook een zeer interessante optie (zeker de LTS versie).

Verwijderd

Topicstarter
Debian zonder X draait keurig vmware server hor.
zowel de 8333 site, als de vmware server console (902) werken prima.
Ik zag idd dat het tijdens die installatie fout was gegaan, had idd in 1x op enter geklikt omdat ik dacht dat je daarmee de opties deselecteerd, maar hij gaat dan gelijk door met installeren.

deselecteren hiervan zorgt voor een verschil van 651 packages naar 81, behoorlijk verschil dacht ik zo :D

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2008 18:35 ]

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Draait het zonder X? Ook zonder de libraries? Of bedoel je zonder desktop omgeving? Vrijwel alle how-to's die hierover gelezen heb hebben het specifiek over het meenemen van de X libraries omdat je anders uberhaupt het configure script niet kan draaien en/of VMware niet vanaf de command line kunt bedienen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Niet om het een of het ander, maar ESX roepen is makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien je server wel aan de nodige voorwaarden moet voldoen en het kost je ook nog eens minstens iets van 3000 euro.
Indien je toch bare-metal virutalisatie wilt kan je eens kijken naar Citrix XenServer Express. Deze draait op zo'n beetje alle hardware (hier op een el-cheapo desktop) en is vergelijkbaar met ESX (volgens diversen zelfs sneller). En het is nog gratis ook :-) Wel is ie gelimiteerd tot 2 cpu sockets, 4GB mem en max 4 virtuele machines.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 08-03-2008 19:09 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 18:57:
Draait het zonder X? Ook zonder de libraries? Of bedoel je zonder desktop omgeving? Vrijwel alle how-to's die hierover gelezen heb hebben het specifiek over het meenemen van de X libraries omdat je anders uberhaupt het configure script niet kan draaien en/of VMware niet vanaf de command line kunt bedienen.
ik zie inderdaad dat overal in handleidingen dat pakket staat. Ik heb het geinstalleerd met de pakket idd en daarna verwijderd. En werkt nog steeds prima.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Microkid schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 19:02:
Niet om het een of het ander, maar ESX roepen is makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien je server wel aan de nodige voorwaarden moet voldoen en het kost je ook nog eens minstens iets van 3000 euro.
De meeste postings in dit topic gaan over VMware Server en (behalve in de post van de Gerrit Jan) is ESX ook steeds neergezet als een alternatief dat geld kost en in ruil daarvoor meer "enterprise"-vast zou moeten zijn, dus ik weet niet waar je "makkelijk ESX roepen" vandaan haalt. ESX is een alternatief als je de faciliteiten die het biedt nodig hebt en bereid bent ervoor te betalen.
Indien je toch bare-metal virutalisatie wilt kan je eens kijken naar Citrix XenServer Express. Deze draait op zo'n beetje alle hardware (hier op een el-cheapo desktop) en is vergelijkbaar met ESX (volgens diversen zelfs sneller). En het is nog gratis ook :-) Wel is ie gelimiteerd tot 2 cpu sockets, 4GB mem en max 4 virtuele machines.
Als je dan toch Xen wilt gaan gebruiken, gebruik je toch gewoon Xen? Open Source = geen beperkingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-03-2008 19:34 ]

• Mistraller
  • Laatst online: 23:27
Microkid schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 19:02:
ESX wordt gesupport op een beperkte hoeveelheid hardware. Werken doet het echter op veel meer hardware. Dat is een wezenlijk verschil. Zolang er een scsi controller in zit, en een redelijke nic, heb je al gauw een werkende config. Aangezien hij het heeft over een server, denk ik dat het dus wel meevalt. 3000+ euro ben je adviesprijs kwijt voor een full enterprise licentie. Zoals gezegd heb je aan zaken als DRS, HA, VMotion VCB, etc etc. niets als het om een single server gaat. Mocht je dan dus toch esx willen dan neem je uiteraard de starter editie en ben je stukken goedkoper uit. Zeker als je met je hardware leverancier onderhandelt, HP verkoopt esx licenties bij ons voor een schappelijk prijsje mee met de server blades.
Maar goed. Over je alternatief; ik denk dat je met 4 VM's en 4GB al heel snel tegen deze limieten aan loopt.
Zeker met weinig kennis van Virtualisatie is vmware gewoon een goede opstap.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 12:58

Jrz

––––––––––––

Ik denk eigenlijk dat TS lekker window moet draaien, vanwege de vraagstelling

Ik heb vmware server al vanaf de beta draaien op debian, zonder problemen.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Verklaar je nader, want je post raakt kant noch wal.

Pagina: 1