Zijn hier kabels voor te krijgen? Ik heb een SVHS uitgang op mn pc zitten, en als ik mn pc via een SVHS->scart convertor op mn tv aansluit, krijg ik alleen zwart/wit. Nu ben ik opzoek naar een SVHS->composiet convertor (of natuurlijk een andere manier om dit voor elkaar te krijgen). Heeft iemand een idee?
Verwijderd
als je geen tv met svhs aansluiting hebt en ook geen tv met scart-svhs herkenning dan heb je pech. moet je gewoon composiet van je video kaart gebruiken, verschil zie je toch bijna niet. anders moet je via een video naar composiet moduleren....kun je netzo goed gelijk op composiet aansluiten.
succes.
En een alternatieve oplossing is, luminantie en chroma samenkoppelen dmv capaciteit.
Krijg je een goed kleursignaal wat je op de scart in van tv kunt aanbieden.
Is getest en werkt.
succes.
En een alternatieve oplossing is, luminantie en chroma samenkoppelen dmv capaciteit.
Krijg je een goed kleursignaal wat je op de scart in van tv kunt aanbieden.
Is getest en werkt.
Ik heb geen composite aansluiting op mn pc (het is een laptop met een ati mobility kaart). Alleen een soort SVHS aansluiting maar dan 7pins. Hoe maak ik evt zo'n kabel zelf dan?
Dr_Frickin_Evil
Ik heb ook zo'n grafische kaart in men laptop zitten en ook zo'n aansluiting maar als het goed is hoor je nog een soort kabeltje(met zeg maar een aansluitblokje) meer te hebben waarop dan een aansluiting zit voor S-vhs en composiet en audio uitgang.
Ik heb ook zo'n grafische kaart in men laptop zitten en ook zo'n aansluiting maar als het goed is hoor je nog een soort kabeltje(met zeg maar een aansluitblokje) meer te hebben waarop dan een aansluiting zit voor S-vhs en composiet en audio uitgang.
Bedoel je zo'n scartblokje met SVHS, composite en audio? Die heb ik wel een, maar dan krijg ik z/w helaas.
Ik bedoelde dus de kabeltje die was meegeleverd bij de laptop. Deze had ik gewoon aangesloten en toen de s-vhs aansluiting gebruikt en ik had gewoon kleur.
Ps ik heb net de composiet ook even getest en die deed het ook meteen. Maar wat wel vaker voorkomt is als je een composiet aansluiting gebruikt en je gebruikt een iets slechtere kabel dan wil hij wel eens zwart wit beeld geven ja. Dus het kan misschien wel eens zijn dat je even een andere kabeltje moet gebruiken dan een standaard audiokabeltje.
Ps ik heb net de composiet ook even getest en die deed het ook meteen. Maar wat wel vaker voorkomt is als je een composiet aansluiting gebruikt en je gebruikt een iets slechtere kabel dan wil hij wel eens zwart wit beeld geven ja. Dus het kan misschien wel eens zijn dat je even een andere kabeltje moet gebruiken dan een standaard audiokabeltje.
Verwijderd
Denk dat er een misverstand is.
Je kunt NIET een svhs signaal uit je kaart naar de scart in van de tv aansluiten, het is dan normaal datje zwart/wit beeld krijgt.
Bij svhs is het helderheids signaal van het kleursignaal gescheiden.
Als je dat op een scart blokje aansluit, en dat blokje op de tv dan begrijpt de tv hier niets van.
De televisie ondersteunt dit niet.
Echter er zijn wel tv's die dat dus wel ondersteunen, d.m.v een instelling in het menu of een schakelaar bij de scart ofzo.
Bij een scartsignaal is het video signaal(dus kleur en helderheid samen) gescheiden van het audio signaal.
Bij een RF gemoduleerd signaal zitten het video signaal en het audiosignaal bijelkaar.
Tijdens het bijelkaar zetten van deze signalen treedt er een verlies op.
Met een svhs signaal heb je dat verlies niet.
Nog een punt, je hebt het over svhs,maar dit is eigenlijk geen svhs.
Svhs is super vhs, dit slaat op een manier van opnemen en weergeven.(video recorder)
Dit is nu niet het geval, er is sprake van een Y/C signaal.(Y=luminantie= helderheid en C=chromanantie=kleur)
Ok, terug naar je vraag.....die andere persoon gebruikt een speciale kabel die moet worden aangesloten op de videokaart en direct naar de tv gaat.
Dit is de Y/C kabel, dus alleen voor beeld.
Als je een Y/C aansluiting op de tv hebt dan kun je deze kabel alsnog kopen in de winkel.
Heb je die aansluiting niet dan kun je het gescheiden signaal weer samenvoegen tot een compleet signaal.(video signaal)
Dit video signaal EN het audio signaal moeten op de scart worden aangeboden.
Dus controleer eerst de aansluitingen op je tv en dan kijken we verder.
*even iets veranderd, stond een foutje in*
Je kunt NIET een svhs signaal uit je kaart naar de scart in van de tv aansluiten, het is dan normaal datje zwart/wit beeld krijgt.
Bij svhs is het helderheids signaal van het kleursignaal gescheiden.
Als je dat op een scart blokje aansluit, en dat blokje op de tv dan begrijpt de tv hier niets van.
De televisie ondersteunt dit niet.
Echter er zijn wel tv's die dat dus wel ondersteunen, d.m.v een instelling in het menu of een schakelaar bij de scart ofzo.
Bij een scartsignaal is het video signaal(dus kleur en helderheid samen) gescheiden van het audio signaal.
Bij een RF gemoduleerd signaal zitten het video signaal en het audiosignaal bijelkaar.
Tijdens het bijelkaar zetten van deze signalen treedt er een verlies op.
Met een svhs signaal heb je dat verlies niet.
Nog een punt, je hebt het over svhs,maar dit is eigenlijk geen svhs.
Svhs is super vhs, dit slaat op een manier van opnemen en weergeven.(video recorder)
Dit is nu niet het geval, er is sprake van een Y/C signaal.(Y=luminantie= helderheid en C=chromanantie=kleur)
Ok, terug naar je vraag.....die andere persoon gebruikt een speciale kabel die moet worden aangesloten op de videokaart en direct naar de tv gaat.
Dit is de Y/C kabel, dus alleen voor beeld.
Als je een Y/C aansluiting op de tv hebt dan kun je deze kabel alsnog kopen in de winkel.
Heb je die aansluiting niet dan kun je het gescheiden signaal weer samenvoegen tot een compleet signaal.(video signaal)
Dit video signaal EN het audio signaal moeten op de scart worden aangeboden.
Dus controleer eerst de aansluitingen op je tv en dan kijken we verder.
*even iets veranderd, stond een foutje in*
Op de tv zit (naast de aansluiting voor de kabel) één scartaansluiting (en een paar coax-aansluitingen met audio ingangen volgens mij:?) . In de handleiding staat dat ie SVHS ondersteund (dus geen S-Video). Kan ik dan mbv S-video->composiet kabel aangesloten op het scartblok toch kleur krijgen?
Verwijderd
Ok, als in je handleiding staat dat de tv svhs ondersteunt bedoelen ze eigenlijk svideo...dit zijn termen die erg vaak doorelkaar gebruikt worden.
Helemaal mooi dus, betekent dus dat jij je kaart gewoon op de tv kan aansluiten, alleen zul je hier dus de juiste kabel voor nodig hebben.
Als je dus geen zelfde aansluiting op tv hebt als op je grafische kaart(rondje met 4 gaatjes/pennetjes) dan zul je waarschijnlijk een kabel nodig hebben van svideo connector naar tulp pluggen.
Ik zou zeggen kijk heel goed in de handleiding hoe bijvoorbeeld een video met svideo aansluiting aan te sluiten, dit moet toch echt wel in die handleiding staan, lijkt me.
Wat voor tv heb je en hoe oud?
Helemaal mooi dus, betekent dus dat jij je kaart gewoon op de tv kan aansluiten, alleen zul je hier dus de juiste kabel voor nodig hebben.
Als je dus geen zelfde aansluiting op tv hebt als op je grafische kaart(rondje met 4 gaatjes/pennetjes) dan zul je waarschijnlijk een kabel nodig hebben van svideo connector naar tulp pluggen.
Ik zou zeggen kijk heel goed in de handleiding hoe bijvoorbeeld een video met svideo aansluiting aan te sluiten, dit moet toch echt wel in die handleiding staan, lijkt me.
Wat voor tv heb je en hoe oud?
Verwijderd
Dan zit er op 1 van die overige 3 pinnen al een compisite signaal, effe proberen welke.Op vrijdag 16 februari 2001 21:52 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Ik heb geen composite aansluiting op mn pc (het is een laptop met een ati mobility kaart). Alleen een soort SVHS aansluiting maar dan 7pins. Hoe maak ik evt zo'n kabel zelf dan?
Da's PS/2Op vrijdag 16 februari 2001 21:52 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Ik heb het even opgezocht want ik verwacht dat je dus deze aansluiting op je laptop hebt.

Pin Signal
1 GND
2 GND
3 DLUMA-L
4 DCRMA-L
5 SPDIF
6 DCMPS-L
7 SPGND
De kabel nomen ze dus blijkbaar een adapter kabel
voor meer info kijk bij http://support.dell.com/docs/systems/plav/pinouts.htm

Pin Signal
1 GND
2 GND
3 DLUMA-L
4 DCRMA-L
5 SPDIF
6 DCMPS-L
7 SPGND
Verwijderd
als je tv s-vhs/s-video ondersteunt zit er
of een aparte svideo connector op je tv
of je scart aansluiting is er geschikt voor..
kijk daarvoor in de handleiding van je tv want niet alle scart aansluitingen ondersteunen s-vhs
en anders zijn er inderdaad verloop stukkies te krijgen van svhs naar composiet en die kosten misschien een tientje bij een computerzaak
zorg er wel voor dat de richting van het verloop stukkie goed is
dus van s-video->composiet en niet composiet->s-video
want anders krijg je nog geen beeld
sluit dat aan op een scartplug met composiet input en klaar
ehm als je de bovenstaande plug hebt dan word het een ander verhaal
of een aparte svideo connector op je tv
of je scart aansluiting is er geschikt voor..
kijk daarvoor in de handleiding van je tv want niet alle scart aansluitingen ondersteunen s-vhs
en anders zijn er inderdaad verloop stukkies te krijgen van svhs naar composiet en die kosten misschien een tientje bij een computerzaak
zorg er wel voor dat de richting van het verloop stukkie goed is
dus van s-video->composiet en niet composiet->s-video
want anders krijg je nog geen beeld
sluit dat aan op een scartplug met composiet input en klaar
ehm als je de bovenstaande plug hebt dan word het een ander verhaal
het z/w probleem had ik ook (met enkel s-vhs/s-video-signaal aangesloten) omdat ik de composite gebruikt werd voor de crominance/luminance.
oftewel ff beide s-vhs en composite op je scart adaptertje aansluiten (composite is toch aanwezig?...)
mpegernie->sv650s
over dat composite, ben je niet (af en toe) in de war met een uhf-gemoduleerd signaal..? het composite-signaal (tulp-kopelingen) bevat echt alleen video. Wel lopen ze beide over Coax kabels.
oftewel ff beide s-vhs en composite op je scart adaptertje aansluiten (composite is toch aanwezig?...)
mpegernie->sv650s
over dat composite, ben je niet (af en toe) in de war met een uhf-gemoduleerd signaal..? het composite-signaal (tulp-kopelingen) bevat echt alleen video. Wel lopen ze beide over Coax kabels.
edit:
voor een compleet video overzicht:
De Video Technology Page
En voor svhs==> composiet:
S-video to composite video
(typo's)
voor een compleet video overzicht:
De Video Technology Page
En voor svhs==> composiet:
S-video to composite video
(typo's)
"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead
Die aansluiting is het inderdaad. Maar hoe sluit ik deze aan op mn tv? Ik heb dus geen speciale aansluiting op de tv (het is een vrij oude Panasonic), alleen dus een scart-kabel. In de handleiding staat hierover: "Deze kleurentelevisie is voorzien van een SUPER Video (4-pens S-VHS) aansluiting", ik denk dus dat ze toch Super-Video bedoelen.Op zaterdag 17 februari 2001 15:47 schreef psyduck het volgende:
Ik heb het even opgezocht want ik verwacht dat je dus deze aansluiting op je laptop hebt.
[afbeelding]
Pin Signal
1 GND
2 GND
3 DLUMA-L
4 DCRMA-L
5 SPDIF
6 DCMPS-L
7 SPGND
Verwijderd
Denk dat spyduck gelijk had, je hebt een kabel nodig die je dus op pc en tv aansluit.
Deze kun je denk ik wel in de winkel krijgen.
En anders kun je nog altijd zelf aan de slag met het schema van mpegernie....dat werkt ook.
Deze kun je denk ik wel in de winkel krijgen.
En anders kun je nog altijd zelf aan de slag met het schema van mpegernie....dat werkt ook.
even ter vergelijking:

Pin Signal
1 GND
2 GND
3 DLUMA-L
4 DCRMA-L
5 SPDIF
6 DCMPS-L
7 SPGND
gifje moets ff gelinkt worden !?!?
1 Y ground
2 C ground
3 Y (luminance+sync)
4 C (crominance)
voor de doe-het-zelver:
Koop een 7pins mini-DIN en pin 1, 2, 3 en 4 uit je laptop naar een svhs-connector (4pins mini-DIN) solderen en (denk ik) pin 6 en een ground naar composiet.
Deze twee stekkertjes kun je dan in je scart adaptertje steken.
Ik weet trouwens niet welke ground je voor de composiet moet gebruiken, weet iemand hier iets op?
anders koop je er een, ik wee niet hoe gemakkelijk eraan is te komen...
aan -OverSoft-
beetje ondoordachte reactie, er zijn meer soorden mini-DIN dan aleen het keyboard/muis-plugje dat jij kent

Pin Signal
1 GND
2 GND
3 DLUMA-L
4 DCRMA-L
5 SPDIF
6 DCMPS-L
7 SPGND
gifje moets ff gelinkt worden !?!?
1 Y ground
2 C ground
3 Y (luminance+sync)
4 C (crominance)
voor de doe-het-zelver:
Koop een 7pins mini-DIN en pin 1, 2, 3 en 4 uit je laptop naar een svhs-connector (4pins mini-DIN) solderen en (denk ik) pin 6 en een ground naar composiet.
Ik weet trouwens niet welke ground je voor de composiet moet gebruiken, weet iemand hier iets op?
aan -OverSoft-
beetje ondoordachte reactie, er zijn meer soorden mini-DIN dan aleen het keyboard/muis-plugje dat jij kent
edit:
plaatjes
plaatjes
"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead
Ik ben al verschillende electronicazaken in Eindhoven afgelopen, maar nergens hadden ze iets. Ik denk dus dat ik zelf aan de slag moet. En over die ground-pin; massa is massa toch, of denk ik te simpel??
In ieder geval bedankt voor de reacties.
In ieder geval bedankt voor de reacties.
Ik denk idd dat het gewoon zou moeten werken, anders kun je misschien de afscherming van het hele zaakje nemen (van de 7pins uitgang)Op zaterdag 17 februari 2001 19:39 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
...
En over die ground-pin; massa is massa toch, of denk ik te simpel??
iemand anders...
De massa is overal uiteindelijk gelijk, maar om storing met langere kabels te voorkomen , hebben ze 'gescheiden' massa's.
Je kan alles zonder problemen samenvoegen.
Het enige probleem is dan de signalen elkaar kunnen storen, omdat ze neit afzonderlijk zijn afgeschermd.
Das alles
Je kan alles zonder problemen samenvoegen.
Het enige probleem is dan de signalen elkaar kunnen storen, omdat ze neit afzonderlijk zijn afgeschermd.
Das alles
Krijg ik dan trouwens niet ontzettend veel storing? Ik kan niet echt solderen (draadje aan elkaar lukt wel), dus erg netjes wordt het niet. Kan ik dit niet laten doen,bijv. bij de Display Elektronica?
Dr_Frickin_Evil
ik weet niet hoe oud je laptop is maar je hoort als het goed is gewoon een "adapter" kabel te hebben bij je laptop. Als hij dus nog vrij nieuw is zou ik even bij je leverancier gaan navragen hoe het zit.
en anders zou je kunnen proberen zelf er 1 in elkaren te knutselen of je kijkt ergens anders rond waar je zo'n adapter kabel kunt vinden. in iedegeval de mijne zat bij de Dell inspiron 8000.
ik weet niet hoe oud je laptop is maar je hoort als het goed is gewoon een "adapter" kabel te hebben bij je laptop. Als hij dus nog vrij nieuw is zou ik even bij je leverancier gaan navragen hoe het zit.
en anders zou je kunnen proberen zelf er 1 in elkaren te knutselen of je kijkt ergens anders rond waar je zo'n adapter kabel kunt vinden. in iedegeval de mijne zat bij de Dell inspiron 8000.
Het gaat om een Fujitsu-Siemens Lifebook C6175, die ik via de TUe "gekregen" heb, en hier zat geen kabeltje bij voor de TV uit.
Over dat doe-het-zelf solderen. Ik maakte er ook altijd een zooitje van. Maar nu gaat het een stuk beter gewoon wat oefenen.
Ik werk met een gewone soldeerbout (met punt) en een derdehandje, zo'n standaartje met twee krokodillebekken en een loep.
Zorg dat wel je het zooitje niet te veel verwarmd, (gaan de stekkertje meestal van smelten enzo
) eigenlijk moet het in een keer goed zitten.
Succes
Ik werk met een gewone soldeerbout (met punt) en een derdehandje, zo'n standaartje met twee krokodillebekken en een loep.
Zorg dat wel je het zooitje niet te veel verwarmd, (gaan de stekkertje meestal van smelten enzo
Succes
Verwijderd
[quote]Op zaterdag 17 februari 2001 19:17 schreef mpegernie het volgende:
1 GND
2 GND
3 DLUMA-L
4 DCRMA-L
5 SPDIF
6 DCMPS-L
7 SPGND
1 Y ground
2 C ground
3 Y (luminance+sync)
4 C (crominance)
voor de doe-het-zelver:
Ehm vraagje mpegernie, je wilt dus het gescheiden video signaal(Y/C) aanbieden op een scart adaptor.
Maar je hebt zelf al gezegd dat het niet werkt vanwege de pinout.
De televisie verwacht op pen 20 van scart een videosignaal en geen luminantie...dus krijg je nog steeds geen kleur.
Als ik naar de pinout van mpegernie kijk zou ik de eerste 4 pennen overnemen zoals ze in de tabel staan.
Dus Ynaar Y en C naar C....ground naar ground.
Die overige 3 pennen van de 7pens svideo connector hoef je niet te gebruiken.
Je hebt nu de kabel met conectoren klaar en sluit je aan op de scartconvertor.
Haal die scartconvertor open en zet een capaciteit van 470pF in serie met de C draad en nu knoop je deze aan de Y draad.(zie het schema van mpegernie)
Nu heb je dus een compleet video signaal dat je op pen 20 van de convertor moet aanbieden.
Zo zou het moeten werken...denk ik.
Dit dus alleen als je het op scart wilt aansluiten.
SCHEMA'S: http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html Hier kijken voor de scart input.
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/svideo2cvideo.html Van Y/C naar composiet.
1 GND
2 GND
3 DLUMA-L
4 DCRMA-L
5 SPDIF
6 DCMPS-L
7 SPGND
1 Y ground
2 C ground
3 Y (luminance+sync)
4 C (crominance)
voor de doe-het-zelver:
Ehm vraagje mpegernie, je wilt dus het gescheiden video signaal(Y/C) aanbieden op een scart adaptor.
De televisie verwacht op pen 20 van scart een videosignaal en geen luminantie...dus krijg je nog steeds geen kleur.
Als ik naar de pinout van mpegernie kijk zou ik de eerste 4 pennen overnemen zoals ze in de tabel staan.
Dus Ynaar Y en C naar C....ground naar ground.
Die overige 3 pennen van de 7pens svideo connector hoef je niet te gebruiken.
Je hebt nu de kabel met conectoren klaar en sluit je aan op de scartconvertor.
Haal die scartconvertor open en zet een capaciteit van 470pF in serie met de C draad en nu knoop je deze aan de Y draad.(zie het schema van mpegernie)
Nu heb je dus een compleet video signaal dat je op pen 20 van de convertor moet aanbieden.
Zo zou het moeten werken...denk ik.
Dit dus alleen als je het op scart wilt aansluiten.
SCHEMA'S: http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html Hier kijken voor de scart input.
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/svideo2cvideo.html Van Y/C naar composiet.
Verwijderd
Allemaal mensen die denken iets te weten. Maar doen??? Ho maar.
Ik heb zelf een Dxr3-kaart en een tv met alleen Scart-aansluiting. Ik heb zelf de kabels aangepast:
Als je al een S-video/S-VHS naar Scart kabel hebt ga dan door totaan de streepjes (----)
In de 7 pins aansluiting kan een gewone (4-pins) S-video/S-VHS (betekent precies hetzelfde). Deze knip je door:
je hebt nu een oranje, een rode, een zwarte en een bruin kabeltje en een hulsloze. De zwarte, oranje en de hulsloze zijn allemaal aarde, die kan je met elkaar verbinden.
Nu heb je een Scart-kabel nodig met de volgende eigenschappen: minimaal twee tulp-aansluitingen en een Scart-stekker die open te maken is.
Heb je een Scart-kabel met mannetjes-tulpen koop dan twee losse vrouwtjes-tulpen, en andersom.
Verbindt de zwarte kabel aan de middenpool van een van de tulp-stekkers, de aarde aan de buitenpool. Verbindt de rode aan de middenpool van de andere tulp-stekker en ook hier de aarde aan de buitenpool.
Als je nu een van de tulpen op de composiet (video-in (Scart pin-20 (in het schuine hoekje))) aansluiting van de Scart kabel aansluit, zie je z/w beeld.
-------
Maak nu je Scart-kabel open en verbindt de kabel waarop het kleursignaal wordt verzonden, met pin 15 van de Scart-stekker.
Schema Scart-kabel:
[ o o o o o o o o o o /
[ o o o o o o o o o o ]
Pin 15 is de derde van rechts op de onderste rij.
Veel succes. (er kan trouwens weinig misgaan)
Ik heb zelf een Dxr3-kaart en een tv met alleen Scart-aansluiting. Ik heb zelf de kabels aangepast:
Als je al een S-video/S-VHS naar Scart kabel hebt ga dan door totaan de streepjes (----)
In de 7 pins aansluiting kan een gewone (4-pins) S-video/S-VHS (betekent precies hetzelfde). Deze knip je door:
je hebt nu een oranje, een rode, een zwarte en een bruin kabeltje en een hulsloze. De zwarte, oranje en de hulsloze zijn allemaal aarde, die kan je met elkaar verbinden.
Nu heb je een Scart-kabel nodig met de volgende eigenschappen: minimaal twee tulp-aansluitingen en een Scart-stekker die open te maken is.
Heb je een Scart-kabel met mannetjes-tulpen koop dan twee losse vrouwtjes-tulpen, en andersom.
Verbindt de zwarte kabel aan de middenpool van een van de tulp-stekkers, de aarde aan de buitenpool. Verbindt de rode aan de middenpool van de andere tulp-stekker en ook hier de aarde aan de buitenpool.
Als je nu een van de tulpen op de composiet (video-in (Scart pin-20 (in het schuine hoekje))) aansluiting van de Scart kabel aansluit, zie je z/w beeld.
-------
Maak nu je Scart-kabel open en verbindt de kabel waarop het kleursignaal wordt verzonden, met pin 15 van de Scart-stekker.
Schema Scart-kabel:
[ o o o o o o o o o o /
[ o o o o o o o o o o ]
hmm... heb ik dat gezegd?Op zaterdag 17 februari 2001 20:09 schreef sv650s het volgende:
...
volgens dit schema kan er op pin 20 ook Y(luminance) worden aangeboden (en op pin15 C(hrominance)). Dat is dus als er ook een s-video signaal is aangesloten... Anders verwacht de TV/VCR inderdaad een videosignaal.De televisie verwacht op pen 20 van scart een videosignaal en geen luminantie...dus krijg je nog steeds geen kleur.
...
sorry?!?Caesar_II wrote:
...
over je kabel:
Dr_Frickin_Evil had al een s-vhs kabel naar een scart adapter geleid en kreeg daarbij z/w beeld. Die scart adapter die hij heeft zal neem ik aan het kleursignaal wel naar pin 15 leiden...
Ik had hetzelfde probleem en suggereeerde dus dat hij een daarbij ook een composite signaal nodig had.
Die word geleverd door z'n 7pins mini-DIN uitgang (pin6 DCMPS-L toch?).
Ten eerste kan hij dus met een 7pins mini-DIN het composiet signaal eruit vissen. Dit is waarschijnlijk meer soldeerwerk dan de tweede mogelijkheid.
Ten tweede kan hij ook de aders van de s-vhs kabel samenvoegen volgens het schemaatje maar dat levert volgens dezelfde pagina niet zo'n goed resultaat als een goed composite circuit zal geven.
En verder nog
owja. zit ik nu ook aan te twijfelen: composiet en s-video aansluiten heeft lijkt me idd geen zin (nu ik naar de pin-layout kijk..?). Hierover heb ik misschien wat verwarring gezaaid, Sorry.
Verwijderd
Nog 1 klein dingetje voor de duidelijkheid. Je hoeft dus helemaal niet dat scartblokje om te bouwen en Y/C samen te voegen en het is ook niet nodig om compleet composiet uit de svideo connector te halen van je pc.
Je kunt dus gewoon de 1e 4 van de 7 draden gebruiken en direct op je svideo aansluiting aansluiten.
Dan heb je theoretisch nog beter beeld omdat het in de tv niet wordt samengevoegd tot composiet.
In mijn vorige reply ben ik ingegaan op het verhaal van mpegernie.....en dat is dus ook een mogelijkheid.
Alleen iets duurder, meer werk en theoretisch iets mindere kwaliteit beeld.
Succes.
Je kunt dus gewoon de 1e 4 van de 7 draden gebruiken en direct op je svideo aansluiting aansluiten.
Dan heb je theoretisch nog beter beeld omdat het in de tv niet wordt samengevoegd tot composiet.
In mijn vorige reply ben ik ingegaan op het verhaal van mpegernie.....en dat is dus ook een mogelijkheid.
Alleen iets duurder, meer werk en theoretisch iets mindere kwaliteit beeld.
Succes.
Verwijderd
Probleem bij veel TV's is de vraag als ze wel SVHS op scart ondersteunen, doen ze het wel is er vaak een verborgen optie in de TV om de scart input op composiet of SVHS te zetten.......
Ìk heb nu pin 15 en pin 20 ff verbonden (nog niet gesoldeerd), en ik krijg nu wel kleur, maar de desktop is niet echt scherp, en het flikkert een beetje. Hoe kan ik dit verbeteren, scheelt het als ik de draadjes goed vast soldeer?
Verwijderd
Zoals ik in het vorig bericht heb geschreven hoef je het niet op een scart blokje te solderen.Op zondag 18 februari 2001 15:05 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Ìk heb nu pin 15 en pin 20 ff verbonden (nog niet gesoldeerd), en ik krijg nu wel kleur, maar de desktop is niet echt scherp, en het flikkert een beetje. Hoe kan ik dit verbeteren, scheelt het als ik de draadjes goed vast soldeer?
Je kunt de de 1e 4 draden van de 7(Y, C, en ground) aan een 4 pens svideo connector solderen.
Volgens jouw handleiding ondersteunt de tv wel svideo dus kun je nu direct van je pc naar de tv aansluiten
Ik heb nu dus al een SVHS-kabel met een scartblok, en dan krijg ik dus zwart/wit. Ik denk dus dat ze in de handleiding Super-video bedoelen.
Verwijderd
Nee je moet dat scartblok niet gebruiken. Gewoon op je tv aansluiten. Je vertelde dat je tv svideo ondersteunt dus moet lukken.
Ik dacht dat S-Video voor Separate Video signal stond (kleur en scherpte gescheiden). En ik MOET dat scartblok dus wel gebruiken, want ik heb niet zo'n andere aansluiting op mn tv, zoals ik dus al getypet had.
Sorry maar ik volg dit forum al eventjes maar ben eigenlijk maar op zoek naar 1 antwoord. Ook ik krijg alleen zwart/wit beeld na het aansluiten van een S-video kabel met een scart verloopblokje op de nu 4! geteste kleuren Tv's. (Nvidia Geforce MX 2 met TV-out en Power DVD player). De gebruiksaanwijzingen van de TV's staat niet expliciet beschreven dat de Scart aansluitng S-video aankan. Is dan dus de enige oplossing een nieuwe TV kopen??? Of zijn er andere oplossingen? (heb al een gele tulp composiet kabel aangesloten maar dan kan ik de TV optie niet meer aanklikken als weergave optien bij de TV kaartoptie).
Ben benieuwd!
Rgds
Ben benieuwd!
Rgds
K8N Neo2-54G, 2 x CMX512 3200XL, XFX 6800GT, Antec Sonata met 380 True Power Voeding
Verwijderd
Waarom nog steeds etteren met SVHS, als het goed is heeft je kaart ook een CVBS output en is dat veel makkelijker aansluiten.
Omdat ik afgelopen weekend voor dfl.70.- aan kabel en scart heb aangeschaft..Gaat via de composiet aansluiting ook het geluid of moet ik dan alle tulp stekkers aansluiten? Moet n.l. 7 mtr overbruggen en dan lopen er dus 3 kabels door de hut...
Please advice.
Please advice.
K8N Neo2-54G, 2 x CMX512 3200XL, XFX 6800GT, Antec Sonata met 380 True Power Voeding
Je moet je scartblok openmaken, en dan pinnetje 15 en 20 van de scartaansluiting met elkaar verbinden.Op maandag 19 februari 2001 10:52 schreef Mad-X het volgende:
Sorry maar ik volg dit forum al eventjes maar ben eigenlijk maar op zoek naar 1 antwoord. Ook ik krijg alleen zwart/wit beeld na het aansluiten van een S-video kabel met een scart verloopblokje op de nu 4! geteste kleuren Tv's. (Nvidia Geforce MX 2 met TV-out en Power DVD player). De gebruiksaanwijzingen van de TV's staat niet expliciet beschreven dat de Scart aansluitng S-video aankan. Is dan dus de enige oplossing een nieuwe TV kopen??? Of zijn er andere oplossingen? (heb al een gele tulp composiet kabel aangesloten maar dan kan ik de TV optie niet meer aanklikken als weergave optien bij de TV kaartoptie).
Ben benieuwd!
Rgds
Prima dank voor de tip, ga ik proberen.. Nog even een domme vraag wellicht: Zit bij het S video signaal ook het geluid? Na deze vraag zijn jullie van me af..
Rgds
Rgds
Verwijderd
Nee zit geen geluid bij svideo signaal. dus je moet het audio ook nog aansluiten.
Gemakkelijkste is het composiet van pen 6(geloof ik) te pakken en aan te bieden op pen 20 van scart.(hier verwacht de video een composiet signaal zie schema)
En als je een tv hebt die op scart Y/C kan ontvangen dan hoef je niets om te bouwen, alleen moet je in het menu of m.b.v een schakelaar op tv dat wel aangeven.
*klein foutje weggegumt*
Gemakkelijkste is het composiet van pen 6(geloof ik) te pakken en aan te bieden op pen 20 van scart.(hier verwacht de video een composiet signaal zie schema)
En als je een tv hebt die op scart Y/C kan ontvangen dan hoef je niets om te bouwen, alleen moet je in het menu of m.b.v een schakelaar op tv dat wel aangeven.
*klein foutje weggegumt*
[/quote]
Nu ben ik weer "lost". Pen 15 doorverbinden met pen 20 of pen 6 doorverbinden met pen 20???(als jullie rook zien boven Amersfoort is er iets niet goed geggaan...) Waarom kan niemand mij gewoon eenduidig bevestigen hoe ik "kleur" krijg?
Trouwens heb een Sounblaster Live! geluidskaart. Zie hier geen uitgangen op die overeenkomen met de composiet tulpen Rood en Zwart..Waar sluit ik dan op aan om geluid via de TV te krijgen?
Mad
[/quote]
Nu ben ik weer "lost". Pen 15 doorverbinden met pen 20 of pen 6 doorverbinden met pen 20???(als jullie rook zien boven Amersfoort is er iets niet goed geggaan...) Waarom kan niemand mij gewoon eenduidig bevestigen hoe ik "kleur" krijg?
Trouwens heb een Sounblaster Live! geluidskaart. Zie hier geen uitgangen op die overeenkomen met de composiet tulpen Rood en Zwart..Waar sluit ik dan op aan om geluid via de TV te krijgen?
Mad
Ik heb gewoon pen 15 en 20 in het scartblokje met elkaar verbonden, dus dat zou iig moeten werken.
Voor het geluid heb je zo'n stekkertje nodig met aan de ene kant zo'n plug zoals bij je computerboxjes (voor in de geluidskaart) en aan de andere kant 2 tulpstekkertjes.
Voor het geluid heb je zo'n stekkertje nodig met aan de ene kant zo'n plug zoals bij je computerboxjes (voor in de geluidskaart) en aan de andere kant 2 tulpstekkertjes.
Verwijderd
Als 'ie van de TUe komt is 't geen probleem! Ik heb zelf half brabant afgezocht, en nergens kon ik zo'n kabeltje vinden! En uiteindelijk kreeg ik een nieuwsbrief van de RB winkel in het hoofdgebouw van de TUe, en daar stond dus zo;n kabeltje in! Daar kun je 'm dus voor een paar gulden kopen.Op zaterdag 17 februari 2001 20:01 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Het gaat om een Fujitsu-Siemens Lifebook C6175, die ik via de TUe "gekregen" heb, en hier zat geen kabeltje bij voor de TV uit.
Verwijderd
Tja, wie kan bovenstaande voor mij samenvatten...
Ik heb een Dell Latitude CPtS, met een 7 poortige s-video uitgang. Een 4-pins S-Video naar Scart kabel. Een redelijke nieuwe televisie en Video recorder (beide met scart) en op de televisie ook een 4-pins video ingang.
Wat is de makkelijkste (en goedkoopste) manier om met deze ingredienten een succesvolle weergave van computerbeeld op de tv te verkrijgen (DivX, mpeg etc.)
Oh ja, het OS is Windows 2000 en de videokaart ATI Rage Mobility M-1 2x AGP
Tot nu toe geen beeld gezien zelfs niet zwart/wit, alle PAL instellingen getest, NTSC)ook alle Line-ins (Scart) geprobeerd (2x op video en 2 maal op TV)...
Wie heeft er suggesties>??? ik wordt een beetje moedeloos!:?
Ik heb een Dell Latitude CPtS, met een 7 poortige s-video uitgang. Een 4-pins S-Video naar Scart kabel. Een redelijke nieuwe televisie en Video recorder (beide met scart) en op de televisie ook een 4-pins video ingang.
Wat is de makkelijkste (en goedkoopste) manier om met deze ingredienten een succesvolle weergave van computerbeeld op de tv te verkrijgen (DivX, mpeg etc.)
Oh ja, het OS is Windows 2000 en de videokaart ATI Rage Mobility M-1 2x AGP
Tot nu toe geen beeld gezien zelfs niet zwart/wit, alle PAL instellingen getest, NTSC)ook alle Line-ins (Scart) geprobeerd (2x op video en 2 maal op TV)...
Wie heeft er suggesties>??? ik wordt een beetje moedeloos!:?
Verwijderd
doe allemaal niet zo moeilijk gebruik
gewoon een scartstekker met daarop een composite en s-videouitgang. Deze kan perfect dienen als de schakel tussen composite en s-video.
gewoon een scartstekker met daarop een composite en s-videouitgang. Deze kan perfect dienen als de schakel tussen composite en s-video.
Ik heb onlangs een Trust Televiewer gekocht (oud model) en die kan je RGB op je scart invoeren. Dat geeft echt prima beeld !!!!!
Verwijderd
Ik heb dus ook DXR3 met Svideo en een TV met scart, waarop dus zo'n scart blokje zit met composite audio en composite/svideo video aansluitingen... Ik gebruik svideo kabeltje van dxr3 naar scartblokje en heb dus z/w beeld zoals iedereen...Op zaterdag 17 februari 2001 20:28 schreef Caesar_II het volgende:
[..]
Aldus geschiedde (pinnetje 15 en 20 verbonden)... Maar ik heb helaas nog steeds z/w beeld-------
Schema Scart-kabel:
code:
1 2 [ o o o o o o o o o o / [ o o o o o o o o o o ]
[edit]
laatmaar, ik had het draadje niet goed vastgemaakt. Hele procedure nogmaals toegepast en nu geeft ie wel kleur. Als je op de nos meeting komt krijg je een biertje van me
Hmm, toch eens een keer dat kabeltje gaan halen dan, dat aangepaste scartblokje van mij is nogal gaar gewordenOp dinsdag 16 oktober 2001 17:53 schreef nietik het volgende:
[..]
Als 'ie van de TUe komt is 't geen probleem! Ik heb zelf half brabant afgezocht, en nergens kon ik zo'n kabeltje vinden! En uiteindelijk kreeg ik een nieuwsbrief van de RB winkel in het hoofdgebouw van de TUe, en daar stond dus zo;n kabeltje in! Daar kun je 'm dus voor een paar gulden kopen.
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/svideo2cvideo.html
Hiermee ga je dus van s-video (Geen svhs!) naar composite (tulp) en dus wat dat betreft geen ellende meer met zwartwit beeld en oude tv's.
Ik gebruik bovenstaand schema (ingebouwd in een tulpplugje) voor mn laptop.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Y-ground------------------+
+---------- RCA/composite ground
C-ground------------------+
Y-------------------------+
+--------- RCA/composite video
C------------||-----------+
470pF |
Hiermee ga je dus van s-video (Geen svhs!) naar composite (tulp) en dus wat dat betreft geen ellende meer met zwartwit beeld en oude tv's.
Ik gebruik bovenstaand schema (ingebouwd in een tulpplugje) voor mn laptop.
ik hoop dat je hier nog steeds kijkt,Op dinsdag 16 oktober 2001 17:53 schreef nietik het volgende:
[..]
Als 'ie van de TUe komt is 't geen probleem! Ik heb zelf half brabant afgezocht, en nergens kon ik zo'n kabeltje vinden! En uiteindelijk kreeg ik een nieuwsbrief van de RB winkel in het hoofdgebouw van de TUe, en daar stond dus zo;n kabeltje in! Daar kun je 'm dus voor een paar gulden kopen.
ik ben vandaag bij de RB winkel geweest, en ze verkochten deze niet, en konden er ook niet meer aankomen
heb je de tv-out software van je videokaart op composite-out staan? heb je nvidia, probeer tv-tool eens.
Verwijderd
Sorry dat ik reageer op zo'n oude topic, maar ik ben op zoek naar zo'n 7 pins adapterkabel naar composite. Ik heb al een aantal zaken afgebeld en ze hebben hem niet. Packerd Bell zegt dat ze zelf geen adapterkabels bij kun PC's leveren en ook niet na kunnen leveren. Het gaat om een ATI kaart in een laptop die alleen zwartwit geeft als je een gewone SVIDEO->composite adapter gebruikt. Waar is zo'n speciale adapter kabel te koop?
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2003 07:36 ]
Probeer de support van ATI, ze zijn vrij behulpzaam.
De pinlayout is wel ergens op het net te vinden (in de FAQ
) dus je kunt die plug bij de electronicawinkel kopen/bestellen en zelf solderen.
De pinlayout is wel ergens op het net te vinden (in de FAQ
Van http://www.elektronicaonl...o%20Kabels.htm#SVHSkabels waar ik mijn omzetter heb gekocht.Let op... als je deze omzetter gebruikt om een PC op een TV aan te sluiten, dan moeten de instellingen van de videokaart ook goed staan, als uitgangssignaal moet PAL-BG gekozen zijn. Als dit verkeerd staat kan het ook zijn dat je zwart-wit beeld krijgt.
"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)
Pagina: 1