• sjaakmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-01 17:02
Hallo,

Even vooraf, ik weet niet of ik het in de goede categorie vraag anders moet het bericht even verplaats worden.

Ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met een digitale pen in combinatie met het Anoto grid.

Ik had er namelijk een paar vragen over namelijk:
  1. Als ik een papier heb met klant gegevens staan die gegevens dan ook verwerkt in dat grid of werkt dat anders? Want hoe kan je anders een formulier aan een klant koppelen als het terug wordt gestuurd via email of bluetooth
  2. Weet je toevallig een manier hoe ik PGC files, die de pen (Nokia SU-27W) verstuurd naar de mobiele telefoon, om kan zetten naar een afbeelding of xml of iets dergelijks?
  3. Welke printer kan je het beste gebruiken om het Anoto grid te printen? Ik had ergens iets gelezen over een OKI printer maar ik kan er niet echt uit komen welke. Op het moment heb ik de PDF bestanden die bij een oudere pen van nokia zitten en daar staat het grid op alleen dan in A5 formaat, dat printen duurt ongeveer 30 minuten Deze ben ik nu net weer achter
Dit zijn mijn vragen hopelijk zijn er mensen met oplossingen.

Alvast bedankt,

Sjaakmans

[ Voor 6% gewijzigd door sjaakmans op 06-03-2008 13:24 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

sjaakmans schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:09:
• Als ik een papier heb met klant gegevens staan die gegevens dan ook verwerkt in dat grid of werkt dat anders? Want hoe kan je anders een formulier aan een klant koppelen als het terug wordt gestuurd via email of bluetooth
Het Anoto grid papier wat je gebruikt heeft toch aanvinkvakjes? Die moet je volgens mij ergens aan koppelen. Ik heb dat papier zelf nog nooit gezien, maar er zijn vakjes voor 'bluetooth' of 'e-mail'. Ennn als je dat papier zelf kan indelen, kun je toch een invulvakje met een klantnummer erop fabriceren? Elk klantnummer (icm/of factuurnummer) is uniek.

Dat grid is gewoon een heel fijnmazig patroon dat die pen herkent. Het is niet willekeurig, de pen weet precies waar hij is op het papier. Als je netjes schrijft kan je dus ook gewoon op klantnaam herkennen. Maar wil je meer zekerheid, dan neem je een nummer... of je moet zo weinig klanten hebben dat 'één van de vijf aanvinkvakjes!' volstaat :P .

Nou moet ik ook wel zeggen dat ik een vrij rooskleurig boek erover gelezen heb, het zal wel niet zo perfect werken in de praktijk.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• sjaakmans
Nouw ik zag namelijk voorbeelden dat iemand zo dingen over kon sturen en dat het formulier wat op papier was gelijk goed werd gezet met het formulier wat digitaal is. Ik had op een andere website gelezen dat grid uniek is. Maar jij denkt dan dat ze uniek bedoelen in de vorm van nergens verkrijgbaar en niet in de vorm van gekoppeld aan iedere klant?

De pen opzich werkt goed. Hij herkent sommige hand schriften niet goed maar de meeste wel en meestal pakt het ook de goede woorden. Ik heb 16 testjes gemaakt en daarvan 4 keer dat er een woord verkeerd ging dus opzich valt het nog wel mee, ik weet niet hoeveel woorden het waren hoor

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik denk dat ze met 'uniek' bedoelen dat, waar op het papier je ook een sample zou nemen, de combinatie van stipjes nooit exact gelijk is. Daardoor kan die pen precies herkennen waar hij is. Maar per blaadje is dat natuurlijk weer hetzelfde, het zou een onmeunige hoeveelheid combinaties kosten wanneer elk blaadje weer anders gestipt zou zijn.

Geweldig dat hij tekstherkenning heeft, als ik jou zo goed begrijp. En wat denk je dan van het gebruiken van korte klantnummers? Of van symbooltjes (denk aan de Playstation) om klanten te onderscheiden? Wel uitkijken met rondjes en kruisjes, want dat wordt misschien gelezen als x en o...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• sjaakmans
Ja dat unieke zal goed kunnen maar om een, zeg maar, notitie te verzenden staat er een send box op een plek van de pagina en nergens anders en als ik daar in tik dan wordt het verzonden. Dan zou je toch gaan denken dat er een bepaald patroon achter zit of dat niet?

Het klant nummer is zeg maar automatisch ingevuld. Met alle belangrijke gegevens van de klant zoals adres. De bedoeling is daar naar dat aan de hand van vinkjes, strepen, text regels en handtekening vakjes het formulier kan worden ingevuld.

Ja tekstherkenning is een mooie optie alleen als je het zelf zou maken dan denk ik dat je zelf toch wat aan tekstherkenning moet maken omdat het toch wel uitgebreid is. Ik zag al wel dat de software die standaard bij de pen zit (Logitech io2, ja het is eigenlijk een oude pen van logitech) met scores werkt en welk woord de hoogste score heeft dat is het goede

Edit
Ik heb een Anoto digitaal papier digitaal als een PDF en dan kun je mooi in zoomen. Als ik zeg maar de zelfde stukjes uitknip uit 2 pagina's dan zie ik dat op beide pagina's de puntjes anders staan. Zowel bij de SEND box als in het text gebied en ja ik heb ze wel ongeveer op de zelfde plek gekopieerd.

Nu ga ik morgen pagina 2 eens kopieren en dan kijken of hij die herkend als pagina 2 en niet als pagina 1

[ Voor 19% gewijzigd door sjaakmans op 06-03-2008 15:26 ]

Verwijderd

Het Anoto gebeuren kan ik wel iets over vertellen:

Anoto heeft een partoon van stipjes ontwikkeld dat een paar honderd miljoen vierkante km groot is; per sample van zo'n 2 bij 2 millimeter is het uniek. Voor een formulier kun je van Anoto een stukje patroon leasen. Je kunt een stapel notitieblokken maken met allemaal unieke stukken van het patroon, maar hoewel er veel patroon is is het toch eindig. Daarom pak je meestal een stukje patroon dat je hergebruikt. Zo kun je een notitieblok maken met 100 unieke pagina's, maar alle notitieblokken zijn hetzelfde. De pen weet zo dus op welke pagina je aan het schrijven bent, maar niet van welk blok. Je kunt hierdoor dus altijd nog iets op een eerdere pagina erbij schrijven.
Logitech heeft een serie van drie notitieblokken (Rood, Groen, Grijs) die uniek zijn. De pen en software weten dus op welke pagina van welk boek je aan het schrijven bent.
Met bijvoorbeeld klantformulieren kan het nog eenvoudiger, die zou je allemaal identiek kunnen maken. Als je klaar bent met invullen "vink je hem af", zodat ie wordt doorgestuurd naar PC of mobiele telefoon via Bluetooth.

De pen zelf weet helemaal niks van pagina's, boeken en formulieren. De pen weet maar twee dingen:
1. Op welke plek hij zich in het patroon bevindt
2. Bepaalde stukjes patroon triggeren de pen om een bepaalde actie te ondernemen. Bijvoorbeeld het stukje patroon om de data via bluetooth te versturen naar het apparaat waar ie aan gekoppeld is. Andere functies zijn het veranderen van de kleur (van de digitale informatie, natuurlijk niet op papier) en er is zelfs een stukje patroon waarmee je kunt testen hoe vol de accu zit :)

De speciale software doet de rest. Die software koppelt de patroon-data aan het formulier dat je eerder hebt ingevoerd. Hij haalt er invulvelden en aanvinkvakjes uit, en kan aan de hand daarvan acties ondernemen.

Op redelijke printers/kopieermachines kun je het patroon printen en kopieren. Alleen OKI-printers zijn door Anoto gecertificeerd, maar bijvoorbeeld ook Océ-printers kunnen het goed printen. Let wel op met instellingen, sommige printers zien het grijzige achtergrondje en denken "Dat kan ik mooier maken voor mijn baasje", en vernaggelen het grid in de beeldbewerking :)

Handschriftherkenning werkt mwah. Als je dat voor essentiële informatie wilt optimaliseren, bijvoorbeeld voor klant/bedrijfnaam, dan kun je het best invulvakjes gebruiken (1 vakje per letter).

Groet'n,
Karelk

• sjaakmans
Ok duidelijk bedankt.

Nu moet ik dus alleen nog een manier te vinden hoe ik een uniek grid aan een klant kan koppelen. Zoals jij als zegt iedere pagina heeft zijn unieke grid, dus moet dat denk ik mogelijk zijn.

Weet jij toevallig een goed programma waarmee je die formulieren kan maken? Ik had al gekeken bij anoto zelf en verder op internet en toen zag ik bedragen van 6000 euro staan om een stukje software te kopen bij anoto. Deze software maakt dan zelf wel gelijk het grid aan dat wel maar wel duur.

Groeten,
Sjaakmans
Pagina: 1