Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RGB-led's in serie aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik heb een paar common cathode RGB-LED's en om stroom te besparen (beperkte voeding) wil ik ze graag in serie aansluiten. Simpele vraag, gaat het volgende werken? Ik heb het gevoel van niet maar ik kan het niet echt onderbouwen:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vrie8319/RGBLED.png

Het idee is dat je met de schakelaars verschillende kleursymfoniën kan componeren :o (ik kijk teveel reclame :))

www.nintendocasemods.com

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In je plaatje zijn ze toch echt serieel gechakeld ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Volgens mij gaat dit wel werken, maar gaan de 2 linkse LEDjes permanent wit schijnen... Je moet elke RGB input aan je voeding koppelen

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Oops ik ben een beetje in de war, ik bedoel natuurlijk dat ik de drie in serie wil schakelen... :D
(parallel klinkt gewoon lekkerder denk ik, wie past de topictitel even aan?)

[ Voor 10% gewijzigd door Digital-DNA op 06-03-2008 12:59 ]

www.nintendocasemods.com

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:29
Hier klopt niets van, er zijn een paar topics waarin dit soort dingen uitgebreid besproken wordt, maar met common cathode rgb leds kan je de kleuren niet afzonderlijk in serie schakelen (dat is wat je waarschijnlijk wilt ondanks de topic title), parallel gaat wel (alle cathodes aan de +) maar heeft geen voordeel (wel nadelen). Zoals in de tekening lichten de 2 linker leds op met alle drie de kleuren (alleen heeft iedere kleur een andere werkspanning dus zal de intensiteit per kleur sterk varieren) en de rechterled is te schakelen in kleur?!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Sowieso snap ik ook niet echt hoe je op een dergelijke manier stroom kan besparen :?

Naja, als je ze parallel aansluit moet je natuurlijk weerstandjes gebruiken om het voltage omlaag te brengen van 12V, naar wat die LEDjes willen hebben, maar of je daar nu zo veel energie mee verspilt?

[ Voor 54% gewijzigd door Orion84 op 06-03-2008 13:02 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• base_
@Orion84: zoek even verder op dit forum: als je zoveel mogelijk leds in serie zet totdat je zo dicht mogelijk onder de voedingspanning blijft zal de benodigde spanningsval over de weerstand minimaal zijn bij dezelfde benodigde stroom en aangezien P = U x I in de weerstand het verlies is zal dus het verlies kleiner zijn.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
De LED's trekken zo'n 20mA per serie, dus als je ze allemaal parallel schakelt kosten ze 20mA per stuk, met 3 LED's per serie kun je dus 2/3 besparen.

Het gaat me ook niet om 3 LED's, eerder om 30, al met al bespaart dat nogal. Maar met een common cathode/anode gaat serieel schakelen niet werken (zoals ik al dacht).

Klopt het trouwens dat zo'n RGB-LED 20mA per kleur kan trekken, dus in totaal 60mA, of werkt dat iets anders?

www.nintendocasemods.com

• base_
@digital-dna: heb je geen datasheet? Als je ze toch in serie wilt zetten zou ik even de optimale werkstroom van de gebruikte leds opzoeken, ook zijn zoals ik al zei de werkspanningen nogal verschillend per kleur. Als je zoveel licht nodig hebt zijn misschien de luxeon power leds interessanter? Deze zijn te krijgen tot 5W (!) per led.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Digital-DNA schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:39:
De LED's trekken zo'n 20mA per serie, dus als je ze allemaal parallel schakelt kosten ze 20mA per stuk, met 3 LED's per serie kun je dus 2/3 besparen.
Ha grapjas, echt niet, in serie moet je de spanningen optellen en daarom is het uiteindelijke vermogen hetzelfde, niks besparen dus... :P
Het gaat me ook niet om 3 LED's, eerder om 30, al met al bespaart dat nogal. Maar met een common cathode/anode gaat serieel schakelen niet werken (zoals ik al dacht).

Klopt het trouwens dat zo'n RGB-LED 20mA per kleur kan trekken, dus in totaal 60mA, of werkt dat iets anders?
Common cathode/anode in serie schakelen kan inderdaad niet. Als je alle drie de kleuren aanzet stroomt er inderdaad 20mA per kleur en dus 60mA in totaal.

Verwijderd

Goed, ik ben een leek en snap er wss niets van; Maar zijn LED's niet gewoon diode's ?

Dus als er 1 spert en "schijnt", dan schijnen de andere 2 dus gewoon niet ?

Ik probeer ook te leren hoe dat werkt

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2008 14:32 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als je een LEDje zo schakelt dat ie spert, dan schijnt ie juist niet en vice versa ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 06-03-2008 14:34 ]

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Cassettebandje schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 14:29:
[...]

Ha grapjas, echt niet, in serie moet je de spanningen optellen en daarom is het uiteindelijke vermogen hetzelfde, niks besparen dus... :P
Het is wel zuiniger, diezelfde energie wordt anders opgebrand door de weerstanden, wat nogal zonde is.

Als je drie LED's parallel zet ben je 3x20mA kwijt bij 12V (in mijn geval), als je ze in serie zet is dat maar 1x20mA en dan hoeft de weerstand minder weg te fikken, dat doen de LED's dan.

www.nintendocasemods.com

• base_
Hihi digital-dna begrijpt een ding wel heel goed: die besparing klopt helemaal, die grapjas van een springuin moet ff opletten: 3xled parallel a 20ma = 60ma per kleur da's meer als 3xserie 20ma = 20ma per kleur.... ;)

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Hmm, iets over kaatsen en de bal :) Tis maar net hoe je besparing uitlegt, maar wat Digital-DNA betreft: volgens jouw definitie heb je gelijk.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En nog niemand die even verteld dat het gewoon niet kan? Daarvoor moet je 6pin's diodes nemen, zoals de hi-power leds.

En ja, in serie bespaar je wel, hoe dichter Uleds bij Uvoeding ligt, des te minder verstook je aan warmte in je weerstand. Omdat je dus niet in serie kunt schakelen met deze led's kun je het beste de voedingsspanning zo dicht mogelijk bij de spanning van de led's brengen. Houd dan wel rekening met de tolerantie van je weerstanden.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Is het mogelijk de spanning efficiënt te halveren? Het gaat hier om een adapter van 12V met zo'n 1A aan vermogen over. Als dat 6V 2A zou kunnen worden zou dat ideaal zijn. Op circuitsonline kwam ik dit tegen, is dit iets nuttigs?

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/102

Volgens mij split dit de spanning, dus dan zou ik het aantal LED'jes over de twee kanten kunnen verdelen. Ik heb er niet bijster veel verstand van, is het wat?

www.nintendocasemods.com

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Even ter verduidelijking, gaat dit werken?:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vrie8319/ledschematic.gif

Okay ik weet dat het beter is als iedere LED z'n eigen weerstand heeft, maar los daarvan. Ipv drie LED's kan ik er natuurlijk veel meer in stoppen.

Bij het paarse lijntje heb ik een vraagteken gezet. Het dikke zwarte streepje betekent toch massa? Maar dat is in principe gewoon de min toch? Vandaar dat lijntje/vraagteken.

Als het werkt, hoe efficiënt is het dan? Als je er 1A instopt kun je dat er ook uit krijgen of zorgt de opamp-schakeling voor een iets van verlies?

[ Voor 5% gewijzigd door Digital-DNA op 07-03-2008 00:15 ]

www.nintendocasemods.com

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
en *schop*

(iemand kan er toch wel even naar kijken? :( )

www.nintendocasemods.com

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Digital-DNA schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 00:14:
...
Bij het paarse lijntje heb ik een vraagteken gezet. Het dikke zwarte streepje betekent toch massa? Maar dat is in principe gewoon de min toch? Vandaar dat lijntje/vraagteken.
...
Het dikke zwarte streepje is idd de massa, dat is een willekeurig punt dat jij als referentie kiest. In je schakeling zal de massa dan niet rechtstreeks met de 12V voeding verbonden zijn, en dat is geen enkel probleem, je schema klopt in dat opzicht (vaak zie je in grotere schema's verschillende massa's, en ook aarding, die allemaal los van elkaar kunnen en mogen/moeten staan).

Qua efficiëntie is het niet zo interessant als je enkel de bovenste of onderste led's inschakelt, dan verstookt de opamp verstookt de helft van je ingestuurd vermogen. Als boven en onder evenveel stroom wordt gevraagd dan verstookt de opamp (bijna) niets.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Even voor de zekerheid, als ik 28 RGB-LED's parallel zou aansluiten dan ben ik per kleur 28*0,02=560mA kwijt.

Maar als ik 't schema hierboven gebruik, wordt dat dan de helft? Daar ging het me namelijk uiteindelijk om.

Ik had trouwens nog een schema bedacht met drie van die (asynchrone) splitters achter elkaar, alleen het nadeel is dan dat ik dan een vast verbruik heb ongeacht hoeveel kleuren ik aan heb staan (en het nogal ingewikkeld wordt), dus laat ik dat maar zitten. Ik gebruik gewoon wat diodes om de spanning wat omlaag te brengen zodat de weerstanden niet onnodig warm worden.

www.nintendocasemods.com

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Nee dit werkt niet, je eerste led zal in de gekozen kleur oplichten, die daarna zullen allemaal branden

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Thijsch schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 10:38:
Nee dit werkt niet, je eerste led zal in de gekozen kleur oplichten, die daarna zullen allemaal branden
Zover was ik al vriend :) (lees topic 's door).

www.nintendocasemods.com

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

nee het stroom verbruik blijft net zo hoog. ik denk dat het zelfs iets meer is dan zonder opamp. kortweg als je stroom wil besparen moet je gaan denken aan losse leds voor iedere kleur of PIN leds met minstens 6 pinnen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
ik heb ook geprobeert om 4 pins rgb leds serieel te schakelen maar kwam er erg hardleers achter dat dit met geen mogelijkheid te doen is. Wat ik gedaan heb is plcc5 smd leds besteld. Op 12V kan je dan per 3 serieel schakelen en per 3 leds heb je dan per kleur 1 weerstandje nodig.
Dit zijn de leds die ik heb:
http://www.leds-buy.nl/fu...n-plcc-smd-led-p-660.html
van het eerste ledje in de serie schakeling soldeer je gewoon de 3 pootjes aan elkaar vast zodat dit een common+ wordt :)
Pagina: 1