When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia
(parallel klinkt gewoon lekkerder denk ik, wie past de topictitel even aan?)
[ Voor 10% gewijzigd door Digital-DNA op 06-03-2008 12:59 ]
Naja, als je ze parallel aansluit moet je natuurlijk weerstandjes gebruiken om het voltage omlaag te brengen van 12V, naar wat die LEDjes willen hebben, maar of je daar nu zo veel energie mee verspilt?
[ Voor 54% gewijzigd door Orion84 op 06-03-2008 13:02 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Het gaat me ook niet om 3 LED's, eerder om 30, al met al bespaart dat nogal. Maar met een common cathode/anode gaat serieel schakelen niet werken (zoals ik al dacht).
Klopt het trouwens dat zo'n RGB-LED 20mA per kleur kan trekken, dus in totaal 60mA, of werkt dat iets anders?
Ha grapjas, echt niet, in serie moet je de spanningen optellen en daarom is het uiteindelijke vermogen hetzelfde, niks besparen dus...Digital-DNA schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:39:
De LED's trekken zo'n 20mA per serie, dus als je ze allemaal parallel schakelt kosten ze 20mA per stuk, met 3 LED's per serie kun je dus 2/3 besparen.
Common cathode/anode in serie schakelen kan inderdaad niet. Als je alle drie de kleuren aanzet stroomt er inderdaad 20mA per kleur en dus 60mA in totaal.Het gaat me ook niet om 3 LED's, eerder om 30, al met al bespaart dat nogal. Maar met een common cathode/anode gaat serieel schakelen niet werken (zoals ik al dacht).
Klopt het trouwens dat zo'n RGB-LED 20mA per kleur kan trekken, dus in totaal 60mA, of werkt dat iets anders?
Verwijderd
Dus als er 1 spert en "schijnt", dan schijnen de andere 2 dus gewoon niet ?
Ik probeer ook te leren hoe dat werkt
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2008 14:32 ]
Het is wel zuiniger, diezelfde energie wordt anders opgebrand door de weerstanden, wat nogal zonde is.Cassettebandje schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 14:29:
[...]
Ha grapjas, echt niet, in serie moet je de spanningen optellen en daarom is het uiteindelijke vermogen hetzelfde, niks besparen dus...
Als je drie LED's parallel zet ben je 3x20mA kwijt bij 12V (in mijn geval), als je ze in serie zet is dat maar 1x20mA en dan hoeft de weerstand minder weg te fikken, dat doen de LED's dan.
En ja, in serie bespaar je wel, hoe dichter Uleds bij Uvoeding ligt, des te minder verstook je aan warmte in je weerstand. Omdat je dus niet in serie kunt schakelen met deze led's kun je het beste de voedingsspanning zo dicht mogelijk bij de spanning van de led's brengen. Houd dan wel rekening met de tolerantie van je weerstanden.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/102
Volgens mij split dit de spanning, dus dan zou ik het aantal LED'jes over de twee kanten kunnen verdelen. Ik heb er niet bijster veel verstand van, is het wat?

Okay ik weet dat het beter is als iedere LED z'n eigen weerstand heeft, maar los daarvan. Ipv drie LED's kan ik er natuurlijk veel meer in stoppen.
Bij het paarse lijntje heb ik een vraagteken gezet. Het dikke zwarte streepje betekent toch massa? Maar dat is in principe gewoon de min toch? Vandaar dat lijntje/vraagteken.
Als het werkt, hoe efficiënt is het dan? Als je er 1A instopt kun je dat er ook uit krijgen of zorgt de opamp-schakeling voor een iets van verlies?
[ Voor 5% gewijzigd door Digital-DNA op 07-03-2008 00:15 ]
(iemand kan er toch wel even naar kijken?
Het dikke zwarte streepje is idd de massa, dat is een willekeurig punt dat jij als referentie kiest. In je schakeling zal de massa dan niet rechtstreeks met de 12V voeding verbonden zijn, en dat is geen enkel probleem, je schema klopt in dat opzicht (vaak zie je in grotere schema's verschillende massa's, en ook aarding, die allemaal los van elkaar kunnen en mogen/moeten staan).Digital-DNA schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 00:14:
...
Bij het paarse lijntje heb ik een vraagteken gezet. Het dikke zwarte streepje betekent toch massa? Maar dat is in principe gewoon de min toch? Vandaar dat lijntje/vraagteken.
...
Qua efficiëntie is het niet zo interessant als je enkel de bovenste of onderste led's inschakelt, dan verstookt de opamp verstookt de helft van je ingestuurd vermogen. Als boven en onder evenveel stroom wordt gevraagd dan verstookt de opamp (bijna) niets.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Maar als ik 't schema hierboven gebruik, wordt dat dan de helft? Daar ging het me namelijk uiteindelijk om.
Ik had trouwens nog een schema bedacht met drie van die (asynchrone) splitters achter elkaar, alleen het nadeel is dan dat ik dan een vast verbruik heb ongeacht hoeveel kleuren ik aan heb staan (en het nogal ingewikkeld wordt), dus laat ik dat maar zitten. Ik gebruik gewoon wat diodes om de spanning wat omlaag te brengen zodat de weerstanden niet onnodig warm worden.
Zover was ik al vriendThijsch schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 10:38:
Nee dit werkt niet, je eerste led zal in de gekozen kleur oplichten, die daarna zullen allemaal branden
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Dit zijn de leds die ik heb:
http://www.leds-buy.nl/fu...n-plcc-smd-led-p-660.html
van het eerste ledje in de serie schakeling soldeer je gewoon de 3 pootjes aan elkaar vast zodat dit een common+ wordt