[fat32 hdd] schijf lijkt leeg

Pagina: 1
Acties:

• Mooneater
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-10-2025
Toen ik vanmorgen mijn pctje opstartte en mijn tweede harde schijf (40 GB, FAT32) probeerde te benaderen (daar staat mijn muziek etc.), vroeg windows of ik deze wilde formatteren.

Het was al wel eens eerder gebeurd dat windows deze schijf een keer niet zag, maar nu zag hij hem dus wel, maar zag hij geen files op de schijf staan.
Even gecheckt of linux er wat op zag staan, maar deze zag ook niets erop staan.

Ik heb de schijf _niet_ zelf geformatteerd of gedelete. Alles zou er nog op moeten staan.

Ik las ergens dat het kan zijn dat de headers corrupt zijn geraakt of iets dergelijks. Maar hoe herstel je dit? Of is alles gewoon definitief verloren?

Iemand een idee?

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-02 15:16
Aangezien de schijf slechts 40gig groot is veronderstel ik dat ze toch al enkele jaartjes in je bezit is. Het eerste wat dan in mij opkomt is: kaduuk! Een harde schijf bevat veel bewegende onderdelen, en vanzodra iets beweegt is het onderhevig aan slijtage. Wellich is de motor kapot ofzo, waardoor je schijf niet meer draait. Dan herkent 'ie em dus nog maar kan hij er niets van lezen (zoals een CD die niet ronddraait in een CD-speler).

Wat je kan doen om dit te testen is de HDD uit je PC halen en op een licht oppervlak leggen (zoals een aluminiumplaat, maar dan wel nog op een anti-statisch plastic velletje ofzo) zodat je goed hoort of de schijf gaat draaien of niet. Die aluminiumplaat zou normaal gezien serieus moeten meevibreren met je schijf, wat een pokkeherrie zou betekenen. Als je die herrie dus niet krijgt, draait je HDD niet meer.

Voor kapotte headers zou je eens een Knoppix-live disc kunnen gebruiken en enkele HDD-scans draaien. Als hij die niet kan completen vanuit Knoppix, dan is je HDD kaduuk. Gaat dit wel nog, dan kun je heel misschien je data nog redden, maar niets is zeker natuurlijk...

• Mooneater
darkjeric schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:52:

Voor kapotte headers zou je eens een Knoppix-live disc kunnen gebruiken en enkele HDD-scans draaien. Als hij die niet kan completen vanuit Knoppix, dan is je HDD kaduuk. Gaat dit wel nog, dan kun je heel misschien je data nog redden, maar niets is zeker natuurlijk...
ik neem aan dat zo'n hdd-scan progje ook in de kubuntu dapper drake distro zit? (die staat al op de andere hdd nml).

Vanavond maar eens even proberen :) (and pray for the best)

[ Voor 43% gewijzigd door Mooneater op 06-03-2008 15:23 ]

• Mooneater
ok, ik heb nu via Dapper Drake testdisk gerunt, maar die ziet de schijf helaas niet, wat doet vermoeden dat hij inderdaad fysiek aan gort is.

Misschien later vanavond of morgen even knoppix branden.

Of heeft iemand anders een beter idee?

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-02 15:16
Je kan ook eens BartPE proberen. Dat is ook zo'n bootdisc die speciaal voor recovery&hardwaretesting bedoeld is. Het is het proberen waard...

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Het kan zijn dat je een usb stick met dezelfde letter er in hebt gestoken. Windows weet dan niet meer wat wat is en vraagt of je hem wil formateren.

Even in diskmanager (rechtermuisklik op mijn computer bij start>beheer) de drive letter veranderen.

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

• Mooneater
Ok, hij doet het weer!

Het bleek dat de partitionTable verwoest was (op zich heel kenmerkend voor dit type error, zie ook de OM FAQ).

Na wat gestoei in linux en nog maar eens de OM FAQ te hebben gelezen gekeken of ik met behulp van TestDisk de boel weer kon repareren. En dit bleek inderdaad het geval te zijn. Na een uitgebreide scan van mijn hdd vond TestDisk iets met partitions (ik weet eigenlijk ook niet precies hoe dit programma het nou heeft gefixt) en kon het een nieuwe partition table bouwen.

Al met al is alle data weer terug!

Hartstikke bedankt voor de hulp!
Pagina: 1