[Ubuntu] start niet meer op na toevoegen van harddisks

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 21:54
Een beginnersvraag....Ik ben net mijn eerste stapjes aan het zetten in de Ubuntu wereld. Met vallen en opstaan... Het is een wat lang verhaal, maar beter teveel dan te weinig informatie....

Mijn huidige situatie:
Nieuwe PC ; Q6600, Asus P5K-e MB, 2GB intern.
Op een losse, enkele IDE schijf Ubuntu 7.10 geinstalleerd mbv de Live-CD. Werkt prima. Internet, geluid, grafisch, direct out-of-the-box :)

Toen kwam het probleem... De PC *was* namelijk eigenlijk een windows-machine, met 2 Samsung 500GB SATA disks in RAID0/1 (Intel Matrix RAID; ICH9R). Die hele windows installatie wil ik ook gewoon houden, inclusief alle data. Uiteindelijk doel is een dual-boot systeem. Ik had deze 2 SATA disks losgetrokken tijdens de installatie; zonder kabel kun je ze zeker niet per ongeluk leeg gooien :+

Nadat de Ubuntu install prima werkte, heb ik de SATA disks weer aangesloten. Probleem is dat Ubuntu dan niet eens meer opstart.... Ik heb geen mogelijkheid om (RAID) drivers o.i.d. te installeren; ik krijg alleen een command prompt, waarin ik vrijwel niks kan:
(initramfs) __

Nu mijn vraag: wat is de juiste volgorde van toevoegen van RAID disks aan een werkende Ubuntu setup? Eerst software installeren, en daarna disks inprikken? Welke software dan? En is er een risico dat de nieuwe disks 'geinitialiseerd' worden; een nieuwe RAID partitie gemaakt wordt, of op enigerlei andere manier alle data in 1 keer zoek is?

Ik zou al heel erg geholpen zijn als Ubuntu gewoon opstart. Read-access (of zelfs write access) naar deze 2 SATA disks komt later wel een keer....

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Boot je van de goede schijf?
Zie je grub?
Indien je ubuntu installeerd met een zichtbare windows, dan krijgt grub een keuze tussen ubuntu en windows(met opstarten), nu dus niet, hoe jij dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:03

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Boot je pc met de ubuntu live cd, open een console, sudo naar root en kijk welke schijven je nu ziet. De P-ATA schijf is waarschijnlijk /dev/hda , de S-ATA schijven zijn waarschijnlijk /dev/sda en /dev/sdb . Pas grub (/boot/grub/grub.conf) aan zodat je nu twee opstartmogelijkheden hebt, voeg hiervoor het volgende toe:
code:
1
2
3
 title        Windows Vista
root        (hd0,0) #Vervang hd0,0 voor de gewenste partitie, zie ook volgend stukje
savedefault

Zie onderstaand tabel voor de vertaling van hda/b/c/d /sda/b/c/d naar hd0/1/2/3:
code:
1
2
3
4
hda1/sda1 is in Grub hd0,0
hda3/sda3 is in Grub hd0,2
hdd1/sdd1 is in Grub hd3,0
hdb5/sdb5 is in Grub hd1,4

Schrijf je wijzigingen weg en herstart de pc. Kijk ook even in de bios of je de opstartvolgorde goed hebt staan.

Trouwens even een opmerking over het schrijven naar NTFS schijven vanuit Ubuntu: dit wordt erg afgeraden, omdat je geen NTFS parameters mee kunt geven, waardoor bestanden niet benaderbaar kunnen zijn onder windows. Het lezen van NTFS kan trouwens wel, maar als je bestanden tussen Ubuntu en Vista uit wilt wisselen, dan raad ik je aan om een Fat32 partitie aan te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Nitroglycerine op 06-03-2008 18:02 ]

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien moet je ook even in je Bios kijken naar de bootvolgorde van harde schijven. Je kan hier soms aangeven welke harde schijf als eerste benaderd moet worden (PATA of SATA)

Verder lijkt het mij inderdaad een probleem van even je bootloader aanpasen zoals hierboven al uitgelegd wordt. Als je je windows schijven gewoon in de pc laat zitten worden ze automagisch herkend en opgenomen in de bootloader. Kans op overschrijven van je windows partitie is klein aangezien Linux automatisch aangeeft welke partitie wat is, en ook PATA schijven worden aangeduid met /dev/hdx en SATA schijven met /dev/sdx waar 'x' a,b,c enz. kan zijn.

Jij zal dus 1 PATA schijf hebben dis als /dev/hda herkend wordt en 2 SATA schijven die dus als /dev/sda en /dev/sdb herkend worden.

Als je in je bios aangeeft dat er van de PATA schijf opgestart moet worden en je laat de bootloader op deze schijf installeren kan er weinig misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Een aantal zaken weet ik uit mijn hoofd (zit nu niet in de buurt van die PC):
- Ik kan in de BIOS kiezen van welke harddisk ik opstart.
- Als ik van de SATA disk start, krijg ik het Vista bootmenu. Daar staat Ubuntu netjes in vermeld.
- Als ik van de PATA disk start, krijg ik (zonder keuze menu) meteen Ubuntu

In beide gevallen kan ik dus Ubuntu opstarten. Althans, ik krijg wel een splash screen, en er gebeurt een hoop (goed te zien met 'nosplash' en 'quiet'). Er komen enkele honderden regels tekst langs. Met 'F6' (meen ik; of was het nou 'ESC' ?) kan ik ook het bootmenu editten; bijvoorbeeld de flag van -nosplash aanpassen. Is dat nou het GRUB menu?

Is mijn conclusie dan terecht dat er niks mis is met de bootvolgorde of boot-loader? En dat het probleem uitsluitend zit in *hoe* Ubuntu boot (c.q. welke bootparameters o.i.d. er meegegeven worden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 21:16

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Kun je nu wel of niet beide goed opstarten.
Ik denk dat je dit probleem niet had gehad, als je de windows raid disks niet had losgehaald tijdens installatie, maar ik kan ook je redenen wel begrijpen...

Wat je misschien kunt proberen, is met alle disks aangesloten, booten van de ubuntu live cd, en dan nogmaals een installatie/ upgrade doen. Misschien werkt het dan wel.

Ik vind dat hij het eigenlijk gewoon zou moeten doen, dat ubuntu de disks toe zou moeten voegen. Maar ik kan ook wel begrijpen dat de situatie anders is als hij verwacht, en dat hij daar dus blijkbaar op vast loopt?

Je grub deel werkt gewoon, want die vind ubuntu gewoon, alleen tijdens het starten van ubuntu loopt hij ergens vast, als ik het goed begrijp.

In je ubuntu/ grub bootmenu ontbreekt windows, omdat hij er niet was, ten tijde van je installatie, maar had je die al toegevoegd, zoals Nitro... hierboven uitgelegd heeft?

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Weekend, dus tijd om een aantal zaken uit te zoeken...
- Gestart vanaf de Live-CD. Alle disks aangesloten, en dan gaat alles gewoon goed. Eerst maar eens in de Device Manager kijken:
Sata RAID controller -> SCSI Device -> Samsung HD501LJ -> /dev/sda
-> SCSI Device -> Samsung HD501LJ -> /dev/sdb
-> SCSI Device -> DVD RW AD-7173S -> /dev/scd0

Allebei de RAID disks worden dus gedetecteerd (evenals de SATA DVD speler)! Ook niet onbelangrijk lijkt me : de tweede disk heeft bij (volume) ook de vermelding: "(isw_raid_member)"

Er staan nog meer vermeldingen naar 'RAID'. Onder andere in het 'data' van deze disk staat bij "volume.fstype" weer 'isw_raid_member'. En bij volume.fsusage staat "raid".

Daarnaast wordt ook de IDE disk (waarop ik dus Ubuntu geinstalleerd heb), netjes gedetecteerd: /dev/sdc. NB: Dus niet als /hda, zoals hierboven voorspeld werd.

Verder het opstarten. Van beide disks kan ik opstarten. Van beide kan ik - eventueel met een menu keuze - beginnen met Ubuntu opstarten. En in beide gevallen knalt de boot-procedure er halverwege uit met die (initramfs)__ command prompt.

Ook na de hele installatie opnieuw gedaan te hebben, maar nu MET de SATA RAID disks aangesloten, krijg ik dezelfde command prompt.

Dus.... Wat nu? Is er een manier om (vanaf de Live-CD) te bekijken wat er *precies* gebeurd als ik vanaf de IDE disk Ubuntu start? Wordt er ergens een logfile weggeschreven, die ik dan nu kan bekijken? Alles lijkt namelijk wel goed gedetecteerd te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:03

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Makkelijkste: herinstalleer ubuntu maar nu met ale cd's erin, kies bij de installatie voor je ide schijf.

Hier kon uw advertentie staan

Pagina: 1