blaat? BLAAAAAAAAT!
Zijn enkele van de thiele/small parameters. Met deze parameters worden de eigenschappen van een driver beschreven. Je kan met deze parameters ook berekeningen doen: Volume van kast bepalen, frequentie respons voorspellen ed.
ja.. ok.. maar WAT zegt het over een chassis..
Zijn er eigenschappen mee verbonden?
Is een lage Qts waarde bevoorbeeld beter (of kun je niet spreken over beter
)
Zijn er eigenschappen mee verbonden?
Is een lage Qts waarde bevoorbeeld beter (of kun je niet spreken over beter
blaat? BLAAAAAAAAT!
De Q-factor word vaak omschreven als kwaliteitsfactor (vandaar die Q, snappie
)
In de praktijk hoef je alleen te letten op de Qts, dit is opgebouwd uit de Qes (electrisch) en de Qms (mechanisch). Qts zegt iets over de aandrijfkracht en magneetsterkte van het chassis, en geld: hoe lager, hoe sterker.
Als je bv. een chassis voor in een basreflexkast wil hebben, zal dat een sterkere aandrijving en een betere demping enz. moeten hebben, omdat een chassis in een reflexkast immers minder tegendruk ondervind dan bij een gesloten kast. De Qts zal dan onder de 0,3 moeten liggen, dan heb je een goed chassis voor een reflexkast of een transmissielijn. Tussen de 0,3 en 0,6 zijn geschikt voor gesloten kasten (dus ook banddoorlaatkasten). Chassis met een Qts hoger dan 0,6 zijn eigenlijk niet geschikt voor HiFi-gebruik, maar moet je meer denken aan PA- en hoorntoepassingen.
Hopelijk heb je hier wat aan.
In de praktijk hoef je alleen te letten op de Qts, dit is opgebouwd uit de Qes (electrisch) en de Qms (mechanisch). Qts zegt iets over de aandrijfkracht en magneetsterkte van het chassis, en geld: hoe lager, hoe sterker.
Als je bv. een chassis voor in een basreflexkast wil hebben, zal dat een sterkere aandrijving en een betere demping enz. moeten hebben, omdat een chassis in een reflexkast immers minder tegendruk ondervind dan bij een gesloten kast. De Qts zal dan onder de 0,3 moeten liggen, dan heb je een goed chassis voor een reflexkast of een transmissielijn. Tussen de 0,3 en 0,6 zijn geschikt voor gesloten kasten (dus ook banddoorlaatkasten). Chassis met een Qts hoger dan 0,6 zijn eigenlijk niet geschikt voor HiFi-gebruik, maar moet je meer denken aan PA- en hoorntoepassingen.
Hopelijk heb je hier wat aan.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
JA tnx!
hier hebt ik indeed wat aan!
ga namelijk een box (hoornachtig) bouwen, en wou weten of ik nog op de Q-waarden moest letten bij het uitzoeken van een mooie woofer
p.s. mocht die hoorn iets worden, dan post ik het hier wel ff
hier hebt ik indeed wat aan!
ga namelijk een box (hoornachtig) bouwen, en wou weten of ik nog op de Q-waarden moest letten bij het uitzoeken van een mooie woofer
p.s. mocht die hoorn iets worden, dan post ik het hier wel ff
blaat? BLAAAAAAAAT!
Weet wel waar je aan begint met een hoorn. Ze zijn of loeigroot, of ze klinken niet goed. Ik ben zelf best een hoorn-fan, maar mis soms ook wel het sub dat je wel hebt met een (vaak veel kleinere) direct radiator.
Jag
Jag
Pagina: 1