Toon posts:

8800GTS past niet op Gigabyte mobo...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v326/JimmyJump/GA8I945PPro_01.jpg

Bovenstaand Gigabyte GA-8I945P Pro mobo prijkt sinds september 2006 in mijn PC en voldoet ruim aan mijn all-round eisen. Het kleinood heeft o.a 3 IDE aansluitingen (waarvan 1 DVD-ROM dedicated) en 4 S-ATA 3.0 connectoren. Ik heb alleen nog 1 IDE vrij, wegens 6 HDD's en 2 DVD-burners.

Aangezien ik, buiten fotobewerking, ook weel regelmatig een serieus géémpje pleeg, ben ik laatst overgestapt van een Asus EN7600GT naar een Asus 8800GTS-TOP.

Maar wat blijkt nu? Door de lichte verandering in hoek van de cooler op de 8800GTS, hangt het achterste van die cooler voor de helft over de 2 bovenste S-ATA connectors, waardoor ik 2 van mijn 4 S-ATA schijven heb moeten afkoppelen. 8)7

Mijn vraag is nu of er alhier nog mensen zijn die in zulk een ongehoorde situatie zitten, én wat daar eventueel aan kan gedaan worden (buiten de voor de hand liggende oplossing, namelijk een ander mobo kopen.)

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 10:30

Arethusa

Niet die server

Je kunt eventueel ook een sata kaartje overwegen en daar je schijven op aansluiten mocht je daar een slot voor vrij hebben.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik wil die GTS wel ruilen met bijbetaling voor een 8800GT met singleslot-koeling ? :)

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heb ik met mijn p5e-vm hdmi ook. Niks aan te doen. Eigenlijk passen ze op mijn bordje helemaal niet. Ik heb zelf verlaagde stata kabels moeten maken en de aansluitingen op het mobo moeten aanpassen.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 11:00
Zou je niet weg kunnen komen met een SATA kabeltje met een haakse stekker?

• kalizec
  • Laatst online: 23-05 13:27
Wellicht dat haakste SATA-connectors nog een oplossing zijn.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
Andere gpu cooler kopen? Haakse SATA kabeltjes? Originele gpu cooler modden?

Verwijderd

Topicstarter
Arethusa schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:37:
Je kunt eventueel ook een sata kaartje overwegen en daar je schijven op aansluiten mocht je daar een slot voor vrij hebben.
Aha... Dat klinkt interessant. Zal ik eens voor Googlen. Ik wist niet dat die dingetjes bestonden.

Ik had al gedacht van een bruggetje in te bouwen, achteraan, en de twee schijven extern aan te sluiten. Het probleem is dat die inbouw-bruggetjes 1 op 1 werken, omdat S-ATA kanalen niet worden opgesplits zoals bij IDE het geval is, waardoor ik daarmee dus geen stap verder ben...
LDenninger schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:38:
Ik wil die GTS wel ruilen met bijbetaling voor een 8800GT met singleslot-koeling ? :)
Héhé... Leuk geprobeerd, Denn :*)
_avalanche_ schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:45:
Andere gpu cooler kopen? Haakse SATA kabeltjes? Originele gpu cooler modden?
kalizec schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:44:
Wellicht dat haakste SATA-connectors nog een oplossing zijn.
Aan m'n kaart ga ik niet liggen klooien, aangezien dan de waarborg vervalt. Heb dit ding 340 euro betaald... :'(
Maar haakse kabeltjes lijken ook een goed idee... ;)
Seth_Chaos schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:40:
Heb ik met mijn p5e-vm hdmi ook. Niks aan te doen. Eigenlijk passen ze op mijn bordje helemaal niet. Ik heb zelf verlaagde stata kabels moeten maken en de aansluitingen op het mobo moeten aanpassen.
Da's allemaal goed en wel, maar het is toch een beetje ongehoord dat een grafisch kaartenbakker exemplaren bouwt die niet voldoen voor bepaalde mobo-layouts, neen?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2008 10:55 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Haakse kabeltjes moet je mee opletten, de meeste kabels komen namelijk zo uit dat ze naar binnen wijzen, dat betekent dat je dus van die S-ATA connector er maar 1 an gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:53:
Haakse kabeltjes moet je mee opletten, de meeste kabels komen namelijk zo uit dat ze naar binnen wijzen, dat betekent dat je dus van die S-ATA connector er maar 1 an gebruiken.
Ok, geen haakse kabeltjes dan... Bedankt voor de waarschuwing, Terw :)

• dion_b
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Andere GPU koeler is al genoemd. Lijkt me voor de hand liggend. PCI(e) SATA controller een andere optie. Toch niet zo moeilijk om deze twee te verzinnen...

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:56:
[...]

Ik zeg niet dat haakse kabeltjes geen oplossing zijn, je moet er alleen even opletten dat je kabels hebt die van het andere slot afbuigen ipv andersom.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

Terw_Dan schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:53:
Je kan je kabeltje een beetje forceren zodat die er vanonder draait. Niet gezond voor het kabeltje natuurlijk, maar liever een tweede kabeltje kopen dan een tweede 8800GTS :)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:04
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:47:

[...]

Da's allemaal goed en wel, maar het is toch een beetje ongehoord dat een grafisch kaartenbakker exemplaren bouwt die niet voldoen voor bepaalde mobo-layouts, neen?
Er wordt gewoon van te voren aangegeven dat dat ding vrij groot is, afmetingen staan op de doos. Dus op zich is het je eigen verantwoordelijkheid.

Overgens had je vroeger al van die monster kaarten. Ik had vroeger een Ultrasound MAX kaart die mijn hele moederbordje overspande. Dat waren pas kaarten!

Vette shit!

• kalizec
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:56:
[...]

Je kunt wel degelijk 90 en 270 graden haakse kabeltjes krijgen. Wellicht dat het dan toch nog werkt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Lumics
  • Laatst online: 23-05 11:25
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:47:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Je kan niet verwachten dat alles backward compatible is. Hoe ver moet die compatibiliteit gaan? Compatibiliteit is hier verkeerd gekozen, de kaart en het mobo zijn natuurlijk wel compatible. Alleen lay-out technisch roept het problemen op. Het is voor een grafische kaart bakker gewoonweg onmogelijk om rekening te houden met alle mobo lay-outs.

Tevens krijg je het kip-ei verhaal. Wie moet zijn lay-out op wie afstemmen. De fabrikant van de GPU op de de fabrikant van het mobo, of andersom. Je gaf zelf aan dat dit mobo in 2006 het levenslicht heeft gezien. De videokaart is een stuk recenter.

In plaats van de verantwoordelijkheid bij de fabrikant te leggen, zou je kunnen overwegen de verantwoordelijkheid bij jezelf neer te leggen. Heb jij zelf goed vooronderzoek gedaan? Heb jij je afgevraagd of de layout van je mobo icm met deze videokaart problemen zou opleveren?

Een beschuldigend vingertje is erg makkelijk.

• kalizec
R.E. schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:10:
[...]

Er wordt gewoon van te voren aangegeven dat dat ding vrij groot is, afmetingen staan op de doos. Dus op zich is het je eigen verantwoordelijkheid.

Overgens had je vroeger al van die monster kaarten. Ik had vroeger een Ultrasound MAX kaart die mijn hele moederbordje overspande. Dat waren pas kaarten!
Hier een Vesa Local Bus IDE Controller kaart, die was ook Full-Size.

Verwijderd

Topicstarter
Lumics schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:12:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Je kan niet verwachten dat alles backward compatible is. Hoe ver moet die compatibiliteit gaan? Compatibiliteit is hier verkeerd gekozen, de kaart en het mobo zijn natuurlijk wel compatible. Alleen lay-out technisch roept het problemen op. Het is voor een grafische kaart bakker gewoonweg onmogelijk om rekening te houden met alle mobo lay-outs.
Een mobo dat S-ATA 3.0 ondersteund, stamt duidelijk niet uit het stenen-tijdperk.
Tevens krijg je het kip-ei verhaal. Wie moet zijn lay-out op wie afstemmen. De fabrikant van de GPU op de de fabrikant van het mobo, of andersom. Je gaf zelf aan dat dit mobo in 2006 het levenslicht heeft gezien. De videokaart is een stuk recenter.
Moederborden zijn de basisconstructie van een PC, waar de meeste benodigde componenten op thuishoren, dus mag je veronderstellen dat het mobo de kip is, ofte dàt item waar fabrikanten van andere hardware rekening mee zouden moeten houden.
In plaats van de verantwoordelijkheid bij de fabrikant te leggen, zou je kunnen overwegen de verantwoordelijkheid bij jezelf neer te leggen. Heb jij zelf goed vooronderzoek gedaan? Heb jij je afgevraagd of de layout van je mobo icm met deze videokaart problemen zou opleveren?
De verantwoordelijkheid van de fabrikant zou er in deze uit kunnen bestaan dat ze de klant waarschuwen dat deze kaart niet op alle mobo's past, door middel van bijvoorbeeld een klaar en duidelijke sticker op de doos. En noem mij naïef, maar ik ben dus van de veronderstelling uitgegaan (wat in de toekomst niet meer zal gebeuren, geloof me) dat deze dubbel-slot kaart gewoon op mijn mobo zou passen, aangezien een GTX erop past. Alleen is ondertussen de hoek van de cooler aangepast waardoor het kontje van de kaart een goeie centimeter dikker is dan bij een GTX...
Een beschuldigend vingertje is erg makkelijk.
En een belerend toontje ook... in ieder geval bedankt voor de 'constructieve' reply ;)
R.E. schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:10:
[...]

Nope... net gecheckt, de afmetingen van de kaart staan niet op de doos :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2008 11:51 ]

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Toch is het juist niet de fout van de grafische kaarten fabrikant, maar die van de moederborden maker, die heeft namelijk er geen rekening mee gehouden met dual slot videokaartencoolers...
In 2006 waren de 8800GTS ook al uit, dus je ziet het verhaal echt verkeerd om.
Alle tips zijn al aan je gegeven, het is nu aan jou om daar wat mee te doen.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

Topicstarter
RoadKill21 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:44:
Toch is het juist niet de fout van de grafische kaarten fabrikant, maar die van de moederborden maker, die heeft namelijk er geen rekening mee gehouden met dual slot videokaartencoolers...
In 2006 waren de 8800GTS ook al uit, dus je ziet het verhaal echt verkeerd om.
Alle tips zijn al aan je gegeven, het is nu aan jou om daar wat mee te doen.
De in 2006 op de markt gebrachtte GTS kaarten hadden bij mij weten nog een vlakke cooler, ipv de huidige 15° gekantelde versie.

Iedereeen bedankt voor de reacties en zéér nuttige inlichtingen/tips... _/-\o_

Ik heb net de knoop doorgehakt en een MSI P7N Diamond :*) besteld, tezaam met een Core Duo E8400... De processor is ten vroegste in April leverbaar, dus dat wordt nog even nagelbijten...

• Lumics
  • Laatst online: 23-05 11:25
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:28:

Een mobo dat S-ATA 3.0 ondersteund, stamt duidelijk niet uit het stenen-tijdperk.
...
Moederborden zijn de basisconstructie van een PC, waar de meeste benodigde componenten op thuishoren, dus mag je veronderstellen dat het mobo de kip is, ofte dàt item waar fabrikanten van andere hardware rekening mee zouden moeten houden.
...
De verantwoordelijkheid van de fabrikant zou er in deze uit kunnen bestaan dat ze de klant waarschuwen dat deze kaart niet op alle mobo's past, door middel van bijvoorbeeld een klaar en duidelijke sticker op de doos. En noem mij naïef, maar ik ben dus van de veronderstelling uitgegaan (wat in de toekomst niet meer zal gebeuren, geloof me) dat deze dubbel-slot kaart gewoon op mijn mobo zou passen, aangezien een GTX erop past. Alleen is ondertussen de hoek van de cooler aangepast waardoor het kontje van de kaart een goeie centimeter dikker is dan bij een GTX...
....
En een belerend toontje ook... in ieder geval bedankt voor de 'constructieve' reply ;)
Je hebt mij ook niet horen zeggen dat je mobo uit het stenen tijdperk stamt. Echter een GPU fabrikant zal zijn ontwerp afstemmen op recente en gangbare moederboarden. Dit is een categorie waar jou mobo helaas niet meet onder valt.

Omdat jij hebt gekozen voor een mobo met SATA en ide aansluitingen, zal de mobo fabrikant meer functionaliteit moeten plaatsen op een zelfde oppervlak, t.o.v. van een mobo'tje met alleen SATA aansluiten. De layout wordt daardoor iets compacter en gecompliceerder.

Hoe ver moet een fabrikant gaan met zijn waarschuwingen? Moet er ook een specifieke sticker op dat de kaart niet in AGP slot gestoken kan worden? Of gaat de fabrikant er van uit dat de persoon die zelf zijn pc in elkaar schroeft zelf verstand van hardware heeft en verwacht de de koper zijn product zelf enig voorwerk doet. Een simple search op google geeft mij diverse reviews met specificaties over het formaat; http://aphnetworks.com/reviews/asus_en8800gts_top_512mb
Een meetlat was voldoende geweest.

Ik begrijp dat er een GTX op heeft gepast, maar nieuwe producten hebben vaak een andere lay-out. Dit is een aanname die jij zelf hebt gedaan. Deze is helaas onjuist geweest. Tevens zou jouw uitspraak kunnen aangeven dat jij voor de aanschaf enig twijfel hebt gehad over het wel of niet passen van deze videokaart op je mobo.

Het is niet mijn bedoeling te flamen, of met een 'belerend' toontje te praten. Ik vindt het alleen wel erg makkelijk om de schuld bij een ander neer te leggen. D.m.v. mijn post probeerde ik dat besef te creeren.

Ik snap niet wat jij niet constructief vindt aan mijn vorige post. Ik haak in op een onderwerp en geef daar een aantal andere invals hoeken aan. Wat jij bedoeld is waarchijnlijk dat mijn post geen inhoudelijk oplossing bood voor jouw specifieke probleem.

Bij deze zal ik je daar in tegemoet komen.

1) Ander mobo-aanschaffen met andere layout die voldoet aan jouw SATA en IDE wensen. Waarop deze videokaart zonder problemen geprikt kan worden.
2) Terugbrengen van de videkaart en een andere kaart kopen.
3) PCI sata insteekkaartje.
4) Een boze brief schrijven naar ASUS, en vragen waar ze in hemelsnaam mee bezig zijn, en vragen of ze in de toekomst hun kaarten willen aanpassen op moederboard layouts vanaf het jaar 2000.
5) De stock koeler vervangen door een zalman of iets anders.

Wat betreft je keuze MOBO processor.... Ik zie diverse zaken waarbij beide op voorraad zijn.
Als je toch van plan bent te wachten, wacht dan ook op eventuele uitkomsten van de p45 chipset.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:40
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:57:
[...]

De in 2006 op de markt gebrachtte GTS kaarten hadden bij mij weten nog een vlakke cooler, ipv de huidige 15° gekantelde versie.

Iedereeen bedankt voor de reacties en zéér nuttige inlichtingen/tips... _/-\o_

Ik heb net de knoop doorgehakt en een MSI P7N Diamond :*) besteld, tezaam met een Core Duo E8400... De processor is ten vroegste in April leverbaar, dus dat wordt nog even nagelbijten...
Denk wel een goeie Keuze voor je bordje ;)

Heb hem net binnengekregen vanavond me 2 8800gt's in SLI erin proppe :D

Verwijderd

Topicstarter
Lumics schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 12:36:

Wat betreft je keuze MOBO processor.... Ik zie diverse zaken waarbij beide op voorraad zijn.
Als je toch van plan bent te wachten, wacht dan ook op eventuele uitkomsten van de p45 chipset.
Ik heb een vaste leverancier (PeMa Systems in Merksem, Antwerpen), waar ik ga sinds de aanschaf van m'n eerste PC (juli 2003, ik ben een laatbloeier), ongeacht de prijs. Wegens de uitmundende service en omdat we ondertussen vrienden geworden zijn.
Mektheb schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 12:42:

Denk wel een goeie Keuze voor je bordje ;)

Heb hem net binnengekregen vanavond me 2 8800gt's in SLI erin proppe :D
Ga In Vrede, Broeder... 8)
Pagina: 1