Probleem met 2 optische drives

Pagina: 1
Acties:

• polymorph
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik zit met een probleem.

Ik heb een nieuwe pc geassembleerd met asus mobo, 2 gig ram, intel core2duo processor, ...

Nu alles werkt goed maar ik kan niet schrijven naar mijn optische drives. Ik heb een cd brander en een aparte dvd brander maar ik kan er niet op schrijven.

Wanneer ik probeer te branden met nero of incd krijg ik de melding onjuiste functie.

Als ik in het apparaatbeheer ga kijken, zie ik dat de stations gedecteerd worden als "Optiarc SCSI drive" of zoiets in die aard.

Ik heb het OS al opnieuw geinstalleerrd maar dat bied geen soelaas.

Iemand een idee?

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Welke branders?
PATA of SATA?
Welke versie van Nero?
Wat heb je al geprobeerd?
Heb je al gezocht? (GoT/Google).

Je moet een beetje inzet tonen en wat meer info geven anders vermoed ik dat er zo een slotje op zit ;)

Zie ook: FAQ: Het algemeen beleid.

• polymorph
Ok sorry,

Het zijn standaard IDE branders van sony, 1 dvd bakker en eentje voor cd`s

Ik heb geprobeerd met nero 6, incd packet writing en via de verkenner. Helaas werkt geen enkele van die methodes.

Ik heb al geprobeerd om die drives te verwijderen in het apparaatbeheer en opnieuw te laten detecteren maar ze worden telkens weer als Optiarc SCSI drive gedetecteerd.

Normaal gezien als je op een drive rechtsklikt in "deze computer" heb je een tabblad "Opname"
dat heb ik echter niet.

Ik heb het OS al opnieuw geinstalleerd maar ook geen soelaas.

Geprobeerd om eerst de scsi controller in de bios uit te schakelen maar dan werden de drives niet meer gedetecteerd.

Ik heb al wat gezocht via google maar ja op wat moet je zoeken he...

Iemand enig idee?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat is de exacte error die je krijgt? En wat zijn de exacte specs (je vermeldt nergens wat voor mobo je hebt). Post die eerst eens, dan zijn we al weer een stuk verder.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Zijn die drives wat recente dingen?
Want Sony en Nec vormen samen Optiarc, dus dat hij zo gedetecteerd word, is heel goed mogelijk :)

[edit]
Optiarc bestaat van 04/2006 blijkbaar, dus als je drives recenter zijn...

[ Voor 24% gewijzigd door Fire69 op 06-03-2008 10:18 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

En wat gebeurt er als je er maar één verbindt? En wat meer info is verder wel wenselijk. Heeft Asus een moederbord voor de Core2Duo waar SCSI op zit? Welk bord is dat dan?

En je zegt dat het IDE drives zijn, dat zijn alle drives. Zijn het PATA- of SATA-schijven? In het eerste geval, staan je master/slave-jumpers wel goed?

Waarom heb je trouwens een dvd- én een cd-brander :P Iedere dvd-brander kan ook cd's fikken.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 06-03-2008 10:21 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-02 18:21
Je moest de drive op de 'middelste' powerplug op Slave zetten en de drive aan het einde op Master mits je ze beiden aan dezelfde kabel hebt aangesloten en je PATA drives hebt.

Dat slave/master doe je overigens met een jumpertje die op je drives zit :) Standaard staan die over de meest rechtse 2 pinnetjes, dan staan ze dus op master. Als je ze op slave wilt zetten moet je dat jumpertje 1 naar links opschuiven.

[ Voor 40% gewijzigd door Avalaxy op 06-03-2008 10:25 ]

• polymorph
Ok ik zoek het op en laat iets weten, alvast bedankt voor de reacties

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
polymorph schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:12:
Ik heb geprobeerd met nero 6, incd packet writing en via de verkenner. Helaas werkt geen enkele van die methodes.
Ben je ingelogd als Admin? Voor Nero 6 heb je Nero Burnrights nodig om in te stellen dat andere gebruikers ook kunnen branden.
Je zou ook Nero 8 Trial kunnen proberen.
polymorph schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:12:ze worden telkens weer als Optiarc SCSI drive gedetecteerd.
Dat is normaal, tegenwoordig worden (veel/de meeste?) controllers als SCSI controller gezien, de aangesloten apparaten worden dan ook als SCSI gezien.
polymorph schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:12:Normaal gezien als je op een drive rechtsklikt in "deze computer" heb je een tabblad "Opname"
dat heb ik echter niet.
Heb je er wel een schijf inzitten? Anders staat dat tabblad er niet.
CodeCaster schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:20:
Waarom heb je trouwens een dvd- én een cd-brander :P Iedere dvd-brander kan ook cd's fikken.
Zo heeft iedereen zijn redenen, ik heb 2(3) DVD en 2 CD branders, simpelweg omdat ik kwaliteit wil.
leonpwner1 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:24:
Je moest de drive op de 'middelste' powerplug op Slave zetten en de drive aan het einde op Master mits je ze beiden aan dezelfde kabel hebt aangesloten en je PATA drives hebt.

Dat slave/master doe je overigens met een jumpertje die op je drives zit :) Standaard staan die over de meest rechtse 2 pinnetjes, dan staan ze dus op master. Als je ze op slave wilt zetten moet je dat jumpertje 1 naar links opschuiven.
Officieel zou de drive aan het uiteinde op Master moeten staan, maar het maakt eigenlijk niks uit als je één drive op Master en de andere op Slave zet, alleen als er één of beide op Cable Select staat dan kun je of problemen krijgen of dan staan ze niet zoals je wilt.
Overigens staan ze niet altijd standaard op Master.
Pagina: 1