Geluidskaart Audiophile 2496 kraakt en piept

Pagina: 1
Acties:

• sunthere
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09-2019
Ik heb net sinds 1 dag een M-Audio Audiophile 2496 interne kaart gekocht. Helaas hoor ik computerprocessen over mij speakers. Met andere woorden als ik een nieuw computerprogramma opstart hoor ik dit duidelijk als een storing over mijn speakers. Daarbij is het ook nog eens dat één speaker veel zachter geluid geeft dan de andere. Ik had hiervoor de oude SB Live!. Die deed het prima...

Overigens is de storing na het ongedaan maken van de installatie van de audiokaart nog steeds aanwezig. In dit geval is de kaart nog in de computer en de versterker nog aangesloten, maar staat de kaart niet meer in de hardware lijst en kan ik geen geluiden meer afspelen.

De computer is aangesloten op één geaarde stekkerdoos... Daarmee lijkt me dat ik het zogenaamde 'groundloop'-probleem heb uitgesloten. Verder heb ik mijn tweede pci sleuf geprobeerd hetgeen niet uitmaakt. Mijn computer is een pentium 4 compaq met windows XP. Iemand een idee waarom ik dit probleem heb?
Is dit een typisch geval van een defecte geluidskaart?

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

In mijn geval stond mijn SB Live! te dicht bij een fan waardoor ik geruis hoorde. Wat IK zou proberen, is de kaart af te schermen dmv folie op een karton. Dan weetje of het in de kaart zit, of de omgeving.

En make sure dat het randaarde contact ook daadwerkelijk is aangesloten op de aarde in de meterkast.

• sunthere
Gamo schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 01:15:
In mijn geval stond mijn SB Live! te dicht bij een fan waardoor ik geruis hoorde. Wat IK zou proberen, is de kaart af te schermen dmv folie op een karton. Dan weetje of het in de kaart zit, of de omgeving.

En make sure dat het randaarde contact ook daadwerkelijk is aangesloten op de aarde in de meterkast.
Dat met folie is een goed idee. Maar aan de andere kant zou een kaart het gewoon moeten doen en niet zó gevoelig moeten zijn. Het feit dat mijn SB live! kaart nergens last van heeft zegt wel een argument dat de auiophile kaart niet deugt.
Mijn aarde zit op de waterleiding moet goed zijn toch...

[ Voor 4% gewijzigd door sunthere op 06-03-2008 09:48 ]

Verwijderd

Dat die kaart niet deugt lijkt mij enigzins beetje overdreven. Probleem bij zulke kaarten zijn, dit zijn kaarten die veel voor DAW/geluidbewerkingpc's worden gebruikt.
Waar bijna altijd.
1. Intel moederbord Chipsets worden gebruikt en geen SIS/Via omdat daar zeer slechte resultaten worden gehaalt op de pci (e) sloten en usb/firewire chipsets (vaak geen Ti CE3-norm). Vaak ruis. IRQ poorten die roet in het eten goeien. slechte voeding. etc etc etc.
2. Nooit luide koelventilatoren worden gebruikt (magnetisch veld, veel toeren je kent het wel, interfentie ten top).
3. Top merk voedingen. Zulke kaarten zijn zo gevoelig en precies in hun signaal uitvoer dat ze heel snel van alles op pikken.
Verder kan je dit nog proberen?
- Heb je al je oude drivers weggegooit? Sp2 updates geinstalleerd? Asio4all drivers er op evt? misschien een clean install van windows?
- Als dat allemaal niet helpt gewoon opruilen m-audio heeft een goeie garantie en helpdesk.

• sunthere
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:10:
Dat die kaart niet deugt lijkt mij enigzins beetje overdreven. Probleem bij zulke kaarten zijn, dit zijn kaarten die veel voor DAW/geluidbewerkingpc's worden gebruikt.
Waar bijna altijd.
1. Intel moederbord Chipsets worden gebruikt en geen SIS/Via omdat daar zeer slechte resultaten worden gehaalt op de pci (e) sloten en usb/firewire chipsets (vaak geen Ti CE3-norm). Vaak ruis. IRQ poorten die roet in het eten goeien. slechte voeding. etc etc etc.
2. Nooit luide koelventilatoren worden gebruikt (magnetisch veld, veel toeren je kent het wel, interfentie ten top).
3. Top merk voedingen. Zulke kaarten zijn zo gevoelig en precies in hun signaal uitvoer dat ze heel snel van alles op pikken.
Verder kan je dit nog proberen?
- Heb je al je oude drivers weggegooit? Sp2 updates geinstalleerd? Asio4all drivers er op evt? misschien een clean install van windows?
- Als dat allemaal niet helpt gewoon opruilen m-audio heeft een goeie garantie en helpdesk.
Bedankt voor je reactie,
1. Ik heb een Intel i845G processor
2. De kaart is momenteel de enige pci kaart die erin zit.
3. Alle oude drivers zijn eraf en windows is geheel geupdate.

4. Asio4all? In plaats van de drivers van M-Audio??
5. Ik vind het vreemd dat andere geluidskaarten het wel doen en deze niet. Plus het gegeven dat één kanaal heel minimaal geluid doorgeeft, nog afgezien van de storing. Een betere kwaliteitskaart hoort naar mijn idee ook beter te zijn en niet gevoeliger voor storingen. Hij moet stabieler zijn en een betere verwerking van signalen hebben.

Maar het meest belangrijkste punt, voor de diagnose van het probleem, is dat de kaart geluid maakt als hij niet eens geinstalleerd is.

[ Voor 4% gewijzigd door sunthere op 06-03-2008 10:30 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Check eens of je de line-in of mic-input aan hebt staan? Zoja, uitzetten als je ze niet gebruikt!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• sunthere
voodooless schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:50:
Check eens of je de line-in of mic-input aan hebt staan? Zoja, uitzetten als je ze niet gebruikt!
Ik heb nu alles uitgezet en dan hoor ik nog steeds signalen (storing). het lijkt aannemelijk dat hij toch reageert op elektromagnetisch veld... Maar hoort zo een kaart daar niet tegen bestand te zijn?

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Volgens mij is nu de stap om M-Audio te bellen, want je hebt een boel geprobeerd en dat mogen ze nieteens verwachten van een consument :) Ik heb nog even naar known problems gekeken van je chipset, maar nergens een kik over interference of storingen.

edit: wat voodooless zei is ook geniaal, nieteens aan gedacht en vaak de oorzaak van storingen/ruis. Ook in de control panel die is meegeleverd eens alles uitzetten en goed de handleiding doorlezen. Zou een retourtje schelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Gamo op 06-03-2008 11:30 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

sunthere schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:01:
Ik heb nu alles uitgezet en dan hoor ik nog steeds signalen (storing). het lijkt aannemelijk dat hij toch reageert op elektromagnetisch veld... Maar hoort zo een kaart daar niet tegen bestand te zijn?
Normaal wel, echter zijn er grenzen aan wat technisch mogelijk is op zo'n kaart (moet natuurlijk ook betaalbaar blijven). En als je dan een redelijk brakke voeding hebt die enorm ligt te storen kan dat problemen geven in sommige gevallen. Maar eigenlijk moet het gewoon ruisvrij kunnen eigenlijk.

Je moet trouwens in de afspeelmixer alles uitzetten, en niet in de recording mixer.

• sunthere
Gamo schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:28:
Volgens mij is nu de stap om M-Audio te bellen, want je hebt een boel geprobeerd en dat mogen ze nieteens verwachten van een consument :) Ik heb nog even naar known problems gekeken van je chipset, maar nergens een kik over interference of storingen.

edit: wat voodooless zei is ook geniaal, nieteens aan gedacht en vaak de oorzaak van storingen/ruis. Ook in de control panel die is meegeleverd eens alles uitzetten en goed de handleiding doorlezen. Zou een retourtje schelen.
Ik heb net klantenservice gebeld, erg vriendelijk en grappig gesprek. Het advies is koop een 'groundloop isolator'. Ik weet niet hoe dat in het nederlands heet of waar je dat haalt. Toch gek want mij lijkt een waterleiding genoeg als aarde...

Ik ga vandaag terug naar de winkel en ruil hem voor een andere én ik koop zo een groundloop isolator voor de zekerheid...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

sunthere schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 12:01:
Toch gek want mij lijkt een waterleiding genoeg als aarde...
Nooit doen! Is levensgevaarlijk!
Ik ga vandaag terug naar de winkel en ruil hem voor een andere én ik koop zo een groundloop isolator voor de zekerheid...
Ik denk niet dat het enig nut gaat hebben. Steek eens oordopjes in de geluidskaart en luister dan nog eens: heb je dan nog steeds de zelfde ruis, dan zal die groundloop isolator je niet helpen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Aarden via de waterleiding is geen goede aarding. Je hebt geen garantie op een goede geleiding en de waterleiding zelf is daarnaast op een ander punt geaard dan de randaarde van je huis, waardoor er potentiaalverschillen kunnen ontstaan.

Aangezien je links en rechts verschil hebt in volume, terwijl je speakers bij andere kaarten het wel goed doen, zou ik toch de kaart zelf verdenken. En dan waarschijnlijk een massa probleempje op de kaart waardoor lekstroompjes ook de DAC kunnen beïnvloeden. Controleer met een koptelefoon je geluid eens (wat voodooless al aangaf). Hoor je het dan nog steeds en heb je nog steeds een balansverschil, dan zou ik zeker garantie claimen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• sunthere
deepbass909 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:20:
Aarden via de waterleiding is geen goede aarding. Je hebt geen garantie op een goede geleiding en de waterleiding zelf is daarnaast op een ander punt geaard dan de randaarde van je huis, waardoor er potentiaalverschillen kunnen ontstaan.

Aangezien je links en rechts verschil hebt in volume, terwijl je speakers bij andere kaarten het wel goed doen, zou ik toch de kaart zelf verdenken. En dan waarschijnlijk een massa probleempje op de kaart waardoor lekstroompjes ook de DAC kunnen beïnvloeden. Controleer met een koptelefoon je geluid eens (wat voodooless al aangaf). Hoor je het dan nog steeds en heb je nog steeds een balansverschil, dan zou ik zeker garantie claimen.
Met koptelefoon nog steeds ja. Ik ben gisteren terug gegaan naar de winkel en heb hem geruild voor de E-Mu 0404. Toen herinnerde ik mij dat ik een ongesealde verpakking had gekregen terwijl het geseald had moeten zijn... ik kreeg heel sterk het gevoel dat ze me willens en wetens een kapotte hadden verkocht. Aangezien ik niet weer een audiophile heb kan ik niet 100% stellen dat hij kapot was. Toch mijn nieuwe E-mu 0404 doet het supergoed!!!

Tot slot:
1. heeft een groundloop isolator nut, als je wel goed geluid hebt?
2. Waarom is aarden via waterleiding gevaarlijk? Volgens mij slaat gewoon je stop eruit als er grote hoeveelheden electriciteit lekt.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

die 2496 is inderdaad erg gevoelig voor irq interrupts etc. oplossing is om de latency dma buffer op max te zetten en dan heb je er geen last meer van....maarja je hebt hem al niet meer.....

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

sunthere schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 21:38:
Tot slot:
1. heeft een groundloop isolator nut, als je wel goed geluid hebt?
Nee, net zo min als dat op de kop staan helpt ;)
2. Waarom is aarden via waterleiding gevaarlijk? Volgens mij slaat gewoon je stop eruit als er grote hoeveelheden electriciteit lekt.
Wat als je op dat moment toevallig je kraan aan het aanzetten bent...

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-02 14:07
Aarding via een waterleiding is levensgevaarlijk en zelfs verboden!

Dit omdat tegenwoordig de waterleidingen in de straat van kunststof zijn en de waterleiding dus niet eens kan funktioneren als aarding.
Als er iets fout gaat in je computer en er spanning op de behuizing komt te staan zullen in jouw geval alle kranen ed ook onder spanning komen te staan.
Als je in huis geen aardlekschakelaar hebt, kan dit zorgen voor een schok met fatale afloop.
Een aardlekschakelaar schakelt uit bij een lek stroom van meer dan 30mA een zekering pas bij een stroom van 16A. En als de stroom niet verder komt dan 10A...........
Haal je PC dan ook zo snel mogenlijk los van de waterleiding.......

[ Voor 3% gewijzigd door jbhc op 08-03-2008 15:24 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

tja dan pak je de gasleiding :) (waar de cv natuurlijk ook al op aangesloten zit..........)

ik vind dat er nogal extreem op gereageerd wordt. Deze manier van aardig was vroeger heel normaal en aardlek bestaat ook nog niet zo verschrikkelijk lang. natuurlijk kan er in theorie net was mis gaan als je de pech hebt in een precieze combinatie van factoren terecht te komen.
Mensen die hier bang voor zijn raad ik aan vooral binnen te blijven en niet aan het sociale leven deel te nemen. Je zult maar overreden worden als je naar buiten loopt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 08-03-2008 16:21 ]

Verwijderd

Dude, niet zo hyper... 8)7 :P
Aarden via waterleiding of gasleiding kan gewoon. Dat het plastic in de straat is beoit niet, er zitten genoeg meters metaal buis door de grond. De Essent mannetjes slaan hun aardpin ook maar een halve meter de grond in als ze aan het werk zijn. Uiteraard is via een gruun-giel-kabeltje beter...
Pagina: 1