Slecht beeldkwaliteit DVD vanuit Home Cinema naar LCD

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:56
Situatie:
Ik heb thuis de volgende apparatuur:
- Sony 40V3000 full hd televisie
- Sony RDR-HX725 hdd/dvd recorder
- Sony DAV-Z110 home cinema set
- Samsung H360RA digitale kabeltuner

De dvd-recorder is met een scart aangesloten op de televisie, de home cinema set is via component (rood/blauw/groene kabel) aangesloten op televisie, kabeltuner is aangesloten via HDMI.

DVD's die worden afgespeeld vanuit de home cinema set zien er niet uit op de televisie. Zwart is niet echt zwart maar korrelig en het beeld is gewoon niet scherp.

Nu heeft mijn cinema-set geen HDMI en geen upscaling, maar de huidige kwaliteit stelt me erg teleur. Ter vergelijking heb ik een "ouderwetse" samsung DCB-9401R SD kabeltuner erbij gehangen en deze geeft nog een veel beter beeld dan de DVD's.

Als component-kabel heb ik de kabel gebruikt, die standaard werd meegeleverd bij de Samsung H360RA tuner. Aangezien deze toch via HDMI verbonden is, heb ik deze kabel over.

Ik ben de hele avond in de weer geweest omde kwaliteit te verbeteren, maar tot nu toe zonder succes. Heeft iemand tips, trics en/of concrete ervaringen?

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-02 21:13
Ik heb hetzelfde probleem met mijn home-cinema set maar die is van Samsung. Volgens de handleiding en algemene opvattingen zou een component-ansluiting een beter beeld geven t.o.v. scart maar dat is dus niet waar. Daarom zit de home-cinema nu weer met een ouwerwetse scart aangesloten en is het beeld een stuk beter.

• TweakersOnly
Ook met een standaard scart-kabel is het beeld niet mooi. Nu zijn er in de winkel van zulke zware-kwaliteit scart-kabeld, die echter erg duur zijn. Zijn deze scarts echt zoveel beter en moet ik een gokje wagen, of is dit weggegooid geld.

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik zou eerst eens proberen om er een andere dvd-speler aan je tv te hangen, bij voorkeur een met HDMI. Dus als je iemand weet met een dergelijke dvd speler, of mss een PS3 of Xbox 360 via component. Want het is natuurlijk onzin om te zeggen dat een scart beter is.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gebruik je wel de RGB signalen over de SCART plug?
Is het een volledige SCART kabel en staat het aanhangende apparaat ingesteld op RGB?
Dat geeft een aanzienlijk beter beeld dan composiet of s-video over SCART

• TweakersOnly
Update:
Uiteindelijk is alles naar wens gesloten en heb ik ook vanuit de HCS een prachtig beeld. Het verschil tussen component en scart was te verwaarlozen, tot ik van iemand een zware kwaliteit scart-kabel kon lenen. Hiermee was het beeld ineens een stuk beter.

Wat echter het meeste verbetering gaf, was aanpassen van de zoom vanuit de DVD. Op Sony televisies heb je een aantal standaarden om het beeld aan te passen: zoom, wide, 14:9, 4:3 enz.

Bij mijn ouderwetse televisie pakte ik altijd die modus, zodat het scherm volledig gevuld is. Nu is echter maar één modus, die een perfect beeld geeft zonder bijvoorbeeld kartelingen in de ondertitelingen.
Pagina: 1