::: flickr.com/kolnedra ::: Nikon D80 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC + Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM
Mooie Hoya smhc's zijn ook goed betaalbaar
Wat de UV betreft, standaard verhaltje. Neem een deftige HMC of beter. Bij goedkope filters, en zeker bij extreme hoeken ga je erg snel flares krijgen en reflecties tussen filter en objectief.
Ja, aan zoiets zat ik ook te denken. Maar waarom niet een skylight filter ter bescherming ipv UVsapphire schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 22:40:
UV voor bescherming en eventueel een Polarisatie voor landschappen ed. ?
Mooie Hoya smhc's zijn ook goed betaalbaar
Ja ik las inderdaad dat polarisatie het "effectiefst" is op 90 graden. Het gaat denk inderdaad een UV filter worden, alleen is het prijsverschil tussen de SHMC en de DMC ook kwaliteitsverschil?baquelappe schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 22:51:
Polar gaat niet werken zoals je gewend bent. Omdat de beeldhoek vrij extreem is zal de polarisatie toch plaats vinden, echter alleen in de hoeken.
Wat de UV betreft, standaard verhaltje. Neem een deftige HMC of beter. Bij goedkope filters, en zeker bij extreme hoeken ga je erg snel flares krijgen en reflecties tussen filter en objectief.
::: flickr.com/kolnedra ::: Nikon D80 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC + Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM
This too shall pass
Omdat die minder licht doorlaten en je dus langere sluitertijden krijgt dan gewend. Tenzij je de lens alleen in situaties gebruikt met voldoende licht niet echt handig om alleen pola er continu op te hebben ter beschermingSharky schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 23:21:
Waarom koopt iedereen niet gewoon een pola, volgens mij heb je daar veel meer profijt van.
Een UV filter gebruik je op een dSLR puur en alleen voor bescherming van je frontelement. Verder heeft het totaal geen nut. Een polarisatiefilter gebruik je voor het effect. Een polarisatiefilter kost je 1-2 stops aan licht, dus daarom schroef je een polarisatie filter er vaak weer af.Sharky schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 23:21:
Even afgezien van het feit wanneer een pola het beste werkt, iedereen koopt UV filters om z'n objectieven te beschermen terwijl een UV filter niet eens zo heel zinvol is aangezien de sensor van een dSLR er nauwelijks hinder van ondervindt. Waarom koopt iedereen niet gewoon een pola, volgens mij heb je daar veel meer profijt van.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Verwijderd
of juist in het midden en niet in de hoeken...baquelappe schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 22:51:
Polar gaat niet werken zoals je gewend bent. Omdat de beeldhoek vrij extreem is zal de polarisatie toch plaats vinden, echter alleen in de hoeken.
Want
.. daar kan ook "het gebied 90 graden tov de zon" zijn.Ja ik las inderdaad dat polarisatie het "effectiefst" is op 90 graden.
Inderdaad, binnen, of vanuit daglicht een grot in (op vakantie bv.) of in diepe schaduw is je pola er op laten dan echt niet handig.Een polarisatiefilter gebruik je voor het effect. Een polarisatiefilter kost je 1-2 stops aan licht, dus daarom schroef je een polarisatie filter er vaak weer af.
Een UV filter kan uitkomst bieden. Zonnekap is ook handig om er op te zetten ter bescherming, deze houdt geen stops aan licht tegen. Geen duur UV filter op een kitlens doen
Verwijderd
Ter bescherming kun je net zo goed (of beter) een protector nemen. Een UV-filter biedt niets extra's omdat de sensor van een dSLR al is voorzien van een sterk UV-filter, en een skylight filter is gewoon een UV-filter met een roze coating. Die neutraliseert het blauw in foto's gemaakt bij een heldere lucht, maar bij dSLR is dat niet echt nuttig, omdat je zelf je witbalans in kunt stellen.KolNedra schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 22:25:
Ik zit sterk te twijfelen tussen een UV en skylight filter.
En een pola is een effectfilter dat je niet voor elke foto wilt gebruiken, dus als beschermfilter echt niet geschikt.
Was inderdaad niet van plan een polarfilter te gebruiken als standaard/bescherm filter. Denk dat het een van deze 4 wordt:Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 00:42:
[...]
Ter bescherming kun je net zo goed (of beter) een protector nemen. Een UV-filter biedt niets extra's omdat de sensor van een dSLR al is voorzien van een sterk UV-filter, en een skylight filter is gewoon een UV-filter met een roze coating. Die neutraliseert het blauw in foto's gemaakt bij een heldere lucht, maar bij dSLR is dat niet echt nuttig, omdat je zelf je witbalans in kunt stellen.
En een pola is een effectfilter dat je niet voor elke foto wilt gebruiken, dus als beschermfilter echt niet geschikt.
* Hoya Protector (29 euro)
* Hoya UV SHMC (39 euro)
* Hoya Skylight SHMC (40 euro)
* Hoya UV DMC (42 euro)
Ik denk toch dat het de laatste wordt.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Bechermingsfilter voor in de tas, daarvoor heb je toch de lensdop?Wijnands schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 09:25:
Een 10-20 zou ik wel een beschermingsfilter voor in de tas stoppen maar ik zou 'm er zeker niet continue op hebben. Maar goed, mijn mening.
Waarom zou je niet continue een beschermingsfilter op een 10-20 zetten?
De polafilter heb ik sowieso al uitgesloten voor deze lens, misschien dat ik er wel een aanschaf voor mijn 18-200, maar dat terzijdemartijn_tje schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 09:27:
Een Pola op een UWA gaat niet altijd even goed door de grote beeldhoek. Misschien dat het op 20mm goed te doen is, op 10mm is het vragen om een grote donkere kegel in de lucht.
[ Voor 35% gewijzigd door KolNedra op 06-03-2008 09:46 ]
Wat ik bedoelde is dat ik een filter zou aanschaffen voor de situatie's die ik als risicovol inschat. Ik ben nou eenmaal zo iemand die niet constant met een beschermingsfilter op z'n lens loopt.KolNedra schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 09:45:
[...]
Bechermingsfilter voor in de tas, daarvoor heb je toch de lensdop?
Waarom zou je niet continue een beschermingsfilter op een 10-20 zetten?
Dus eht is aan de TS wat hij ervan vind
Hmmm, das wel gaaf, een coating die speciaal voor de dSLR extra veel licht doorlaat en uv filtert, zeker omdat voor een dslr hele andere soorten uv gefilterd moeten worden...KolNedra schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:15:
Ik denk dat het de Hoya UV Pro 1 Digital 77 t.w.v. 42 euro gaat worden. Hij is ietsie duurder dan de SHMC, alleen ik las dat deze DMC speciale coated filters heeft voor dSLR.
Of is het stiekem toch marketing?
[ Voor 15% gewijzigd door Henk op 06-03-2008 10:24 ]
Punt, maar desalnietemin trap ik er mooi inHenk schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:23:
[...]
Hmmm, das wel gaaf, een coating die speciaal voor de dSLR extra veel licht doorlaat en uv filtert, zeker omdat voor een dslr hele andere soorten uv gefilterd moeten worden...
uhm, Digitale Multi Coating, is wel degelijk belangrijk en onderscheidt juist de goede filters van de brakke filters? Een sensor weerkaatst meer licht dan ouderwetse film, waardoor de kans op flares, contrastverlies etc. etc. groter is. Om dat te voorkomen moeten er betere coatings op een filter, waardoor licht wat van de sensor komt, niet weer terug richting sensor gaat, maar door het filter heen naar buiten.Henk schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 10:23:
[...]
Hmmm, das wel gaaf, een coating die speciaal voor de dSLR extra veel licht doorlaat en uv filtert, zeker omdat voor een dslr hele andere soorten uv gefilterd moeten worden...
Er wordt hier niet voor niets altijd geroepen dat je niet voor een cheapass filtertje moet gaan, maar gewoon voor iets goeds. Om het dan nu af te doen als marketing geneuzel is een beetje vreemd Henk
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Het ging mij om de voorkeur van een DMC (Digital MultiCoating) over een SHMC (Super nogwat Multi Coating), puur omdat de voorkeur bij die DMC lag vanwege het 'optimized for digital' verhaal.Orion84 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:07:
[...]
uhm, Digitale Multi Coating, is wel degelijk belangrijk en onderscheidt juist de goede filters van de brakke filters? Een sensor weerkaatst meer licht dan ouderwetse film, waardoor de kans op flares, contrastverlies etc. etc. groter is. Om dat te voorkomen moeten er betere coatings op een filter, waardoor licht wat van de sensor komt, niet weer terug richting sensor gaat, maar door het filter heen naar buiten.
Er wordt hier niet voor niets altijd geroepen dat je niet voor een cheapass filtertje moet gaan, maar gewoon voor iets goeds. Om het dan nu af te doen als marketing geneuzel is een beetje vreemd Henk
Ik zal de láátste zijn om te beweren dat een MultiCoating onzin is
Het ging om het verschil tussen DMC en SHMC; dat zijn beide gewoon goede filters. Mij heeft ook nog nooit iemand kunnen vertellen wat er dan anders is aan die DMC coatings/filters. Het glas schijnt iets dunner te zijn?Orion84 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:07:
Ja, of tov het water of de natte boombladeren.Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 00:37:
.. daar kan ook "het gebied 90 graden tov de zon" zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Zoijar op 06-03-2008 11:13 ]
Sorry, my badHenk schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:10:
[...]
Het ging mij om de voorkeur van een DMC (Digital MultiCoating) over een SHMC (Super nogwat Multi Coating), puur omdat de voorkeur bij die DMC lag vanwege het 'optimized for digital' verhaal.
Ik zal de láátste zijn om te beweren dat een MultiCoating onzin is
Super Hoya Multi Coating is het trouwens. Komt wellicht ook doordat ik dacht dat SHMC hetzelfde idee was als B+W's MRC (multi resistant coating), die alleen makkelijker schoon te houden is, maar niks met beeldkwaliteit te maken heeft. Maar dat is dus niet (S)HMC is gewoon Hoya's benaming voor multi coating en DMC is daar een (al dan niet puur marketing technische) variant van speciaal voor digitale camera's.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ja is dezelfde als deze van factoryprices. Hij is idd een tikkeltje duurder, maar deze ligt dan morgen bij me al op de mat. Even kijken in hoevere ik hem per direct nodig heb... Bedankt voor de tip iig!
Vergeet vooral niet voor een slim filter te kiezen, zeker op 10mm is de kans groot dat je een normaal filter in beeld gaat zien. Daarom een dunner filter, die blijft uit beeld.
Tikkeltje? hvstar heeft DOLLAR prijzen hè? Dus 20 EURO en iets van $7 dollar verzenden. Maar goed it's is your choiceKolNedra schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 12:21:
[...]
Ja is dezelfde als deze van factoryprices. Hij is idd een tikkeltje duurder, maar deze ligt dan morgen bij me al op de mat. Even kijken in hoevere ik hem per direct nodig heb... Bedankt voor de tip iig!
Ik vroeg me eigenlijk af of B&W MRC filters echt gemakkelijker schoon te maken zijn, omdat het schoonmaken van mijn Hoya SHMC Pro1 filters mij vies tegenvalt.Orion84 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:32:
[...]
Komt wellicht ook doordat ik dacht dat SHMC hetzelfde idee was als B+W's MRC (multi resistant coating), die alleen makkelijker schoon te houden is, maar niks met beeldkwaliteit te maken heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door Aham brahmasmi op 06-03-2008 17:10 ]
Zijn die Hoya SHMC en DMC filters al niet erg "slim". Of moet ik dan echt aan een B+W filter gaan denken om vignettering tot een minimum te brengen?baquelappe schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:19:
Zal ik dan nog maar eens iets inhoudelijks roepen, inplaatsvan al dat Digital Coated filters voor weerspiegelende sensoren en mogelijke kans op verlies van scherpte en contrast van 0,00001% geneuzel?
Vergeet vooral niet voor een slim filter te kiezen, zeker op 10mm is de kans groot dat je een normaal filter in beeld gaat zien. Daarom een dunner filter, die blijft uit beeld.
Kan ik daar ook met mijn Creditcard betalen, of gaat het alleen via Paypal? Is wel even wachten tot mijn filtertje binnen is dan, in vergelijking met "vandaag besteld, morgen in huis"littlejoannes schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:25:
[...]
Tikkeltje? hvstar heeft DOLLAR prijzen hè? Dus 20 EURO en iets van $7 dollar verzenden. Maar goed it's is your choice
[ Voor 32% gewijzigd door KolNedra op 06-03-2008 17:33 . Reden: reactie op quote ]
Ik heb een hoya pro1 SHMC (de duurste uitvoering) en die is "slim", ik dacht dat pro1 digital ook wel slim was, maar dit weet ik niet zeker.KolNedra schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 17:28:
[...]
Zijn die Hoya SHMC en DMC filters al niet erg "slim". Of moet ik dan echt aan een B+W filter gaan denken om vignettering tot een minimum te brengen?
[...]
Kan ik daar ook met mijn Creditcard betalen, of gaat het alleen via Paypal? Is wel even wachten tot mijn filtertje binnen is dan, in vergelijking met "vandaag besteld, morgen in huis"
Bij hvstar kun je ook met creditcard betalen, maar dat gaat dan evengoed via paypal.
Je krijgt gewoon een invulvenster voor NAW gegevens en CC gegevens, en als je bevestigd heb je betaald, en gelijk een paypal account.
Bij mij zat er tussen bestellen en ontvangen 9 werkdagen (13 dagen totaal). Ong 2 weken dus.
Als je geen haast hebt bespaar je er wel flink wat geld mee.
Verwijderd
Verschillen tussen SHMC en Pro 1 (D) of DMC of wat dan ook, laten we het zo zeggen, in de marketing is het verschil groter dan het eigenlijk is.
Digitale multi coating is ook gwoon meer een marketing term dan dat het echt iets magisch digitaals heeft hoor, wat is er digitaal aan? Juh, gewoon een beetje geoptimaliseerd, nou een SHMC filter is ook echt gewoon prima zat, genoeg mensen die dat naar volle tevredenheid gebruiken. Tis alleen maar een foefje om meer mensen die filters aan de man te brengen (met een marginaal verbeterd laagje ditenofdattumglaslaagje)
SHMC is prima, Pro 1 is dat ook, weinig verschil, beetje in prijs. Niks aan het handje, einde discussie
Dat is ook zo ja, overigens hoeven de bladeren niet eens nat te zijn, sommige zijn zo glad of vettig aan de bovenzijde, dat ze sowieso al glimmen en ook hiervan kun je wat reflecties wegnemen. Saturatie wordt er ook beter van..toch?Ja, of tov het water of de natte boombladeren.(ik bedoel, een polarisatie filter is niet alleen nuttig voor "een blauwe lucht". Je filtert reflecties weg, dat is de kracht.)
Vooral bij een polarisatiefilter kan het nodig zijn om de slimline variant te hebben (voor ultragroothoeklenzen), omdat polafilters altijd dikker zijn (2 lagen glas met polarisatiefolie ertussen).
Verwijderd
Delay that orderVerwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 00:42:
[...]
Ter bescherming kun je net zo goed (of beter) een protector nemen.
Gewoon een UV'tje scoren, klaar ben je, kwaad kan het niet
De Hoya Pro1's hebben wel een frontthread; daarom heb ik die ipv de B+W's.Aham brahmasmi schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 21:00:
Bij de Hoya filters betekent de toevoeging Pro1 dat het een dunner filter is. Bij B&W heet dit F-Pro. Dit is echter nog steeds niet hetzelfde als een echt slimline filter (nog duurder) want die hebben geen filterschroefdraad aan de voorkant en daar past dus ook geen lensdop op (zit een aparte dop bij die je over het filter duwt).
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2008 21:33 ]
Er zit dus geen ring aan de voorkant die het filterglas vastklemt in de houderring zoals bij traditionele filters, maar wel degelijk filterschroefdraad aan de voorkant.the new F-Pro mount has become thinner, so that now it can also be used on many wide-angle lenses without the danger of vignetting. Another advantage of the new F-Pro filter mount is its modified retaining ring, which is no longer threaded in from the front, but holds the filter glass in place from the back.
Verwijderd
Ik heb nu een Hoya filter UV high quality (bij een internetwinkel zag ik dat het tot een g-serie behoort.) Moet ik deze nu gaan terugbrengen omdat met een coating toch echt beter is en waar moet ik dan op letten als ik de filters zie in de winkel?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Kortweg: Ja.Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 14:09:
Ik heb een vraagje. Ik heb net een digitale spiegelreflex gekocht (de sony A200). Ik wilde daarbij een uv filter voor bescherming vooral. Nu had ik wel gelezen dat er een speciale laag op moest zitten, maar wist dit in de winkel niet te reproduceren. Nu vertelde de verkoper mij dat dat niet nodig was en dat dit filter prima was (dat er geen speciale coating of iets was). Nu lees ik hier dat het toch wel beter is.
Ik heb nu een Hoya filter UV high quality (bij een internetwinkel zag ik dat het tot een g-serie behoort.) Moet ik deze nu gaan terugbrengen omdat met een coating toch echt beter is en waar moet ik dan op letten als ik de filters zie in de winkel?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Scoor een B+W (al dan niet MRC) of Hoya SHMC filter, daar krijg je geen spijt van.
Waar je op moet letten is dat ze multi-coating hebben.
Verwijderd
Dat is een hele snelle reactie. Wat doet die coating dan, dat het zo noodzakelijk is. (ik zal even het topic nog eens doorlezen, daar stond het ook volgens mijHenk schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 14:11:
[...]
Kortweg: Ja.
Scoor een B+W (al dan niet MRC) of Hoya SHMC filter, daar krijg je geen spijt van.
Waar je op moet letten is dat ze multi-coating hebben.
Die multicoating doet als het goed is niets, behalve zo veel mogelijk licht doorlaten. Het grote probleem met níet-gecoate of single-coated filters is dat ze iets kunnen reflecteren,spiegelen of licht breken, wat er in resulteert dat je flares, orbs of andere rare dingen in je foto krijgt, en dat wil je nietVerwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 14:17:
[...]
Dat is een hele snelle reactie. Wat doet die coating dan, dat het zo noodzakelijk is. (ik zal even het topic nog eens doorlezen, daar stond het ook volgens mij
Een goed filter filtert alleen UV, en laat voor de rest al het licht ongehinderd door. Al het andere kan op het hoopje 'meuk' en linea recta door naar de glasbak
De sensor in een digitale camera absorbeert niet al het licht wat erop komt, maar reflecteert ook een gedeelte weer de lens uit. Omdat filters plat zijn, spiegelen ze deze reflecties van de sensor rechtstreeks terug de camera in, waardoor het beeld nog eens omgekeerd op de sensor komt. Felle lichtbronnen kunnen zo gespiegeld op de foto komen (wat ghosting genoemd wordt). Dit zie je echter niet in de zoeker (het licht gaat dan immers niet via de sensor) maar alleen op de uiteindelijke foto, of in LiveView.
[ Voor 6% gewijzigd door Aham brahmasmi op 09-03-2008 17:05 ]
Verwijderd
Ben van plan 2 hoya filters te gaan bestellen bij hvstar.com (58mm) echter is het mij niet helemaal duidelijk welk filter nou de beste prestatie(vermindering?!) oplevert. Wel is mij duidelijk dat het een supermulticoated versie moet zijn en dan het liefst een pro1versie zodat deze ook extra dun is. Dan kom ik uit bij een van de volgende twee opties: deze of toch deze? Wie kan mij aangeven wat nu precies het verschil is en voor welke ik het beste kan gaan. Als niet een van deze twee de beste is hoor ik het uiteraard ook graag.
Verder heb ik ook nog even gemaild met hvstar.com en gevraagd hoe het met eventuele discount op verzendkosten zat als je 4x hetzelfde filter besteld. Antwoord was dat "there will be US$1.00 shipping discount for each subsequent filter in one order". Kan iemand dit bevestigen?, als ik even snel 4 filters in het winkelmandje gooi kan ik dit nog nergens terugvinden..
Het verschil tussen de DMC en SHMC filters is niet echt duidelijk. DMC is zogenaamd geoptimaliseerd voor DSLR's, maar is wel altijd goedkoper. Ik heb zelf een SHMC Pro1 filter en dat werkt prima. Ik denk dat mijn volgende filter toch een B&W MRC filter wordt (niet zoveel duurder voor UV), want als ze echt gemakkelijker schoon te houden/maken zijn, vind ik dat wel een pluspunt. De Hoya coating is erg stroef als ik er met een lensdoekje overheen ga en laat vlekken van (Eclipse) lensvloeistof zien.
Verwijderd
Ik heb zowat 25 jaar lang (de laatste jaren B+W MRC) UV filters gebruikt om mijn lenzen te beschermen. Op de Nikkor 24 mm en 1.8/50 mm en dia film ging dat prima, zelfs met zon in beeld.
Misschien maakt bij 6 lenselementen één extra lenselement (het filter) niet veel uit.
Nu ik digitaal schiet is het opeens een heel ander verhaal geworden lijkt het wel.
Mijn dure B+W MRC UV filter verziekt het beeld zodra de zon in beeld komt. Maar ook als de zon net buiten beeld staat word ik er niet blij van.
Voorbeelden, beide met Canon 10-22 in de 10 mm stand geschoten:
Met filter:
een en al flare om de zon heen die hierdoor een amorfe "blob" licht wordt. Deze blob is niet meer te herstellen met highlight recovery. Interne reflecties zijn overduidelijk.

Zonder filter (ondanks hogere dus fellere zon):
keurige stervormige zon en totaal geen interne reflecties te zien.
(Ik vind trouwens dat de 10-22 op dit punt ongelofelijk goed presteert en dat met 13 lenselementen!)

Bovenstaand gedrag bleek op meerdere foto's volkomen consequent te zijn:
met filter een amorfe zon en interne reflecties,
zonder filter een stervormige zon zonder interne reflecties.
Ik gebruik nu alleen een UV filter als ik kans op problemen verwacht: opspattend water, rondwaaiend zand, kwijlende honden
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2008 09:33 ]
Wat niet wegneemt, dat ik zo ongeveer nooit foto's neem tegen de zon in
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Ik heb destijds geen bewuste test gedaan om het effect te testen.
Als de zon weer schijnt zal ik eens 2 identieke foto's nemen.
Met 10 mm wordt het steeds lastiger om de zon te ontwijken
Gelukkig kan hij er goed mee omgaan.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2008 09:38 ]
Zo krijg je dus de eeuwige wel-geen filter discussie dus weer....
Verwijderd
Probeer het eens als de zon wat hoger aan de hemel staat.
Verwijderd
de foto's zonder filter zijn (althans met zon in beeld) consequent beter dan die met filter.
Maar zodra ik kan zal ik een aantal testopnamen schieten die (op het filter na) identiek zijn.
Dat geloof ik zo, ik gebruik zelf zelden UV filters, dus ik heb er geen goed beeld van.Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 11:55:
Zou kunnen, maar zoals ik al eerder schreef:
de foto's zonder filter zijn (althans met zon in beeld) consequent beter dan die met filter.
Maar zodra ik kan zal ik een aantal testopnamen schieten die (op het filter na) identiek zijn.
Ik heb ook soortgelijke ervaringen. Ik heb ook wel beschermingsfilters maar monteer ze alleen maar als ik de situatie als gevaarlijk voor m'n front element inschat.Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 11:55:
Zou kunnen, maar zoals ik al eerder schreef:
Wat je ook doet, neem zelf een geinformeerde beslissing. Kies je toch voor filters koop dan wat fatsoenlijks.
Niet alle flares zie je door de zoeker. Er zijn ook flares (spiegelbeelden/ghosting) die een reflectie via de sensor en dan weer via de achterkant van het filter terug op de sensor gespiegeld worden. Vooral bij nachtopnamen met lichtbronnen in beeld zie je dit (in de opname dus, niet door de zoeker).ajhaverkamp schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 09:40:
Flares zie je ook door je zoeker, dus dan kun je eventueel met zonnekap/hand proberen die weg te krijgen en anders gewoon even je filter er op dat moment afhalen (liever niet in een zandstorm op het strand). Zolang je geen negatieve effecten hebt, laat je hem lekker zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door Aham brahmasmi op 11-04-2008 14:00 ]
Waarschijnlijk zie je ze wel na afloop op je displayAham brahmasmi schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 14:00:
[...]
Niet alle flares zie je door de zoeker. Er zijn ook flares (spiegelbeelden/ghosting) die een reflectie via de sensor en dan weer via de achterkant van het filter terug op de sensor gespiegeld worden. Vooral bij nachtopnamen met lichtbronnen in beeld zie je dit (in de opname dus, niet door de zoeker).
Maar daar zijn we het wel over eens geloof ik.