Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey!
Ik heb zojuist iets heel doms gedaan. Ik wilde even snel XP installeren op een andere HD in mijn PC terwijl ik dus al op een schijf Vista had staan. Ik heb dus de 80GB schijf (bedoeld voor de XP installatie. Op de 300GB schijf staat Vista) leeggemaakt en de XP schijf er ingestopt. Daarna heb ik bij de installatie de 80GB schijf geformateerd en die dus geselecteerd voor XP. Na een tijdje installeren stond XP er dus op. Nu ik dus op XP zit krijg ik vista niet meer aan de praat. Als ik namelijk de 80GB schijf loskoppel en dan dus de 300GB schijf met Vista probeer op te starten krijg ik de error van Windows dat de schijfconfiguratie niet juist is. Als ik de 300GB schijf loskoppel en alleen de 80GB schijf probeer op te starten zegt Intel bootmanager (Intel moederbord) dat er niets is gevonden. Om nu de XP aan te krijgen moeten allebei de schijfen er inzitten.
Wat het vreemde is is dat dus nu de C schijf de 300GB schijf is. XP word volledig van de D schijf gerunned. Op de C schijf staat dus ook nog alles van Vista. Icoontjes, andere mapjes en al mijn documenten. Er lijkt dus niets veranderd.
Ergens in de installatie is er dus iets gebeurd waardoor Vista niet meer kan opstarten en XP niet meer zonder de 300GB schijf kan.
Is er nog een mogelijkheid om de Vista schijf te redden zonder dat ik alles opnieuw moet installeren?

Ik heb geprobeerd naar dit probleem te zoeken maar het is zo specifiek dat ik niet zou weten waarop ik zou moeten zoeken.

Ik heb zelf de bios uitgepluist en bij de Boot instellingen gekeken. Ook heb ik de Bios gereset.

Verder weet ik echt niet wat ik moet doen om Vista nog aan de praat gekeken. Nogmaals: ik heb dus tijdens de installatie van XP heel duidelijk aangegeven dat de 80GB schijf de schijf zou moeten worden op XP op te zetten en ik heb dus niet aan de 300GB schijf gezeten.
Verder is er dus ook (zover ik zien kan) niets veranderd op de 300GB schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zoek eens met de search op BCDEDIT. Voldoende topics om jouw probleem te verhelpen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
@ Guardian Angel: Dat moet je ook maar net weten ;)

Je zou dit eens kunnen proberen: http://www.vistabootpro.org/

Voor de volgende keer: Altijd eerst het oudste OS installeren (Als je alleen MS OS's gebruikt en geen bootloader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb dus helemaal geen dualboot programma etc. gebruikt. Ik heb gewoon PC uitgezet met CD van XP erin. XP opgestart. 80GB schijf geselecteerd en geinstalleerd en was gewoon helemaal vergeten dat die 300GB schijf er nog inzat.
En dan BCDEDIT krijg ik niet opgestart. Het zit wel in de Vista Windows folder maar als ik het open zie ik het heel even en gaat het direct weer weg.

mm, Ok. Vistabootpro ziet dus alleen Vista en ziet die dus als Boot windows. Hij zegt dus ook dat deze met de C schijf boot (Vista 300GB schijf dus).
Waarom dit dan niet gebeurd vind ik raar :S
Ik kan trouwens op de XP schijf dat BCEDIT bestand niet vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zoek dan eens naar EasyBCD o.i.d. Prima programma.

http://neosmart.net/dl.php?id=1 et voila, nóg eenvoudiger. :)

Opstarten van bcdedit doe je na invoeren in start>uitvoeren>cmd dan opent een venster waar je dan weer bcdedit kunt starten.

[ Voor 75% gewijzigd door Guardian Angel op 05-03-2008 22:36 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou na wat in de ronte te hebben geklikt bij Bistabootpro heb ik kennelijk het weer gefixed en laad hij nu weer de Vista schijf.
Misschien was dit dus een beetje een onnodig topic maar zou echt niet weten hoe ik die programma's had kunnen vinden.
Bedankt dus iig :P

Edit: Je moet toch gewoon twee windows versies kunnen hebben op twee verschillende HDs waarvan er dus 1 boven de ander staat in het bootmenu van de bios. Dus als je dan die andere wil opstarten je gewoon bij opstarten het bootmenu opstart van de bios en dan die andere kiest?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Normaliter krijg je bij een dualboot een keuze Vista of XP. Ik begrijp dan ook helemaal niet hoe je XP hebt kunnen installeren terwijl er al een Vista installatie aanwezig was.

Het BIOS heeft er i.i.g. totaal niets mee te maken.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb dus helemaal geen dualboot gehad. Ik had gewon 2HD's. 1 leeg 1 met vista. XP schijf erin en opgestart vervolgens de lege schijf gekozen voor XP en daar xp op geinstalleerd.
Ik lees dus net dat dualboot op 1 HD is. Maar ik probeer nu gewoon 1 HD met vista 1 met XP en dan in het boot menu van mijn Mobo kiezen tussen de HD. Automatisch start hij dan de HD op die hoger staat dan de ander. Dat kan toch?

Ok. Ik heb nu dus zo ingesteld dat ik bij het opstarten kan kiezen tussen een OS. Maar als ik dan voor XP kies zegt hij dat deze niet aanwezig is of niet goed is zeg maar.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Dualboot kan ook op 2 HDD's.

Als je geen dualboot wilt kun je voor het installeren het beste/makkelijkste 1 schijf verwijderen, als je dan eenmaal kaar bent hang je de andere er weer aan en kies je in BIOS van welke schijf je op wilt starten.
Pagina: 1