PC geluid naar optical-in home-cinemaset

Pagina: 1
Acties:

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Ik heb mijn oude pc onder de tv neergelegt met een tv-tuner erin om wat tv op te nemem, en gebruik deze ook voor het bekijken van oa. divx bestanden. Geluid heb ik momenteel via een jack-cinch kabeltje op mijn home cinemaset (JVC TH-A85) aangesloten. Nu lijkt het me echter mooier dit via de optical-in op die set te doen.

Er zijn reeds tal van dergelijke topics hier te vinden, maar allemaal gedateerd (<2005). Ook vind ik daarin geen specifiek antwoord op mijn vraag.

Uit de diverse topics heb ik begrepen dat in principe alleen DD en DTS als surroundsound over de digital out gaan, en spellen (EAX of Direct3D) en bijvoorbeeld mp3 gewoon als stereo. Om deze laatste 2 ook over alle 5 mijn speakers te krijgen moet dit signaal ge-upmix-t worden voordat deze op de digital out wordt gezet. Hiervoor zou ik moeten zoeken naar een kaart welke Dolby Digital Live ondersteund, welke die taak voor zijn rekening neemt.

Opzoek naar een dergelijke kaart ben ik echter de Creative X-Fi Xtreme Audio tegengekomen. Deze heeft optical s/pdif out, en ondersteunt volgens de site het upmixen ondanks het ontbreken van DDL;
X-Fi CMSS-3D Surround voert een upmix uit van MP3-audio naar 5.1 of 7.1 surround
Betekend dit dat ik met deze kaart, aangesloten via een toslink kabel aan mijn home cinemaset, zowel DVD's als videobestanden en games in surroundsound kan beluisteren, en ook een mp3 over al mijn speakers hoorbaar zal zijn?

Het wordt mij niet duidelijk of de kaart dit hardwarematig doet, of dat CMSS-3D software is die daarvoor mijn processor zal belasten?

Ook lees ik in de gevonden topics veel over het gebruik van een AC3-filters voor het upmixen. Ik meen dat ik dat niet nodig heb bij gebruik van deze kaart?

Zijn er ook nog andere alternatieven dan deze kaart voor eenzelfde schappelijke prijs rond de €30?

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-01 14:35

dominic

will code for food

Je homecinema-set zou ook in staat moeten zijn om stereo te upmixen naar pseudo-surround. Zolang je geluidskaart dan netjes een optical out heeft is dat eigenlijk al genoeg om mee van start te gaan.

Voorbeeld: Mijn digitale-televisie ontvanger zit via optical aangesloten om m'n surround receiver. De meeste kanalen zijn gewoon stereo, en mijn reciever past een aantal effecten toe waardoor het stereogeluid redelijk waarheidsgetrouw over 5 speakers gemixed wordt.

Edit: Met onderstaande dus

[ Voor 43% gewijzigd door dominic op 05-03-2008 22:23 ]

Download my music on SoundCloud

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het upmixen van die kaart geld alleen voor de analoge uitgangen, niet voor de digitale. Deze kaart gaat dat probleem niet voor je oplossen.

Om even terug te komen op je eerste probleem. Heeft je cinemaset niet een mogelijkheid om bijvoorbeeld dolby pro logic te gebruiken? Op die manier is het juist je home-cinema set die het upmixen doet. Dat zal niet slechter zijn dan het door je computer laten doen (voor van origine stereo signalen).

edit: Met boven dus :D

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• frickY
Mijn set heeft geen Built-in Dolby Digital Surround EX Decoder en ook geen DTS-ES Decoder.

Hij heeft wel;
- Dolby Digital Decoder Built-in
- DTS Decoder Built-in
- Dolby Pro Logic II Decoder Built-in

Hij heeft verschillende modes om geluid af te spelen waaronder Large Theatre, Sports, en All Channels.
Mag ik aannemen dat hij dat niet alleen met de interne DVD speler en radio doet, maar ook met digitaal aangesloten bronnen?

Als ik een spel speel (EAX of Direct3D) dan kent mijn set dat formaat uiteraard niet, en de geluidskaart zal deze waarschijnlijk als stereo aanbieden. Klopt het dat ik met een zogenoemd AC-filter kan zorgen dat dit signaal in Dolby naar mijn set gaat zodat deze wel surround is, in plaats van geupmixed wordt? Het afspelen van een film met Dolby audio zou vanzelf goed moeten gaan?

En dit alles kan dus met elke willekeurige (goedkope) geluidskaart met een optische uitgang? Of zet niet elke kaart het 'rauwe' dolby/dts signaal op de digitalout?

@Janoz
Hoe komt het dat jij weet dat het upmixen alleen voor de analoge kanalen geldt, en niet voor de digitale? Ik heb dat nergens kunnen vinden. Is het gebruikelijk dat een kaart zo werkt?

[ Voor 13% gewijzigd door frickY op 06-03-2008 09:29 ]

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-01 17:10

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Het kan zeker wel wat jij wilt.

Zelf heb ik de Club 3D Agrippa Theatron geluidskaart gekocht precies om dezelfde redenen..

Klikkerdeklik

Deze kaart ondersteunt Dolby Digital Live en kan dus alles wat stereo is upmixen naar 5.1 DTS of Dolby Digital. Tevens ondesteunt deze kaart ook spellen tot EAX 2.0 en direct sound 3D..

Hoewel ik de spellen nog niet heb geprobeerd werkt het met films en muziek perfect!
Een eventuele AC3 film geeft ie rechtstreeks door, dus daar veranderd ie niet in eens het geluid o.i.d.

Maar het werkt dus voor mij perfect..

En deze kaart ondersteunt zowel coaxiaal als optisch SPDIF, zelf heb ik het nu coaxiaal aangesloten, werkt prima!

[ Voor 8% gewijzigd door Marty__Mouse op 06-03-2008 11:55 ]

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

• frickY
Dus met die kaart heb je niet zelf nog software hoeven intalleren om te zorgen dat, bijvoorbeeld, je muziek over al je speaker hoorbaar is?

Janoz geeft aan dat ik het upmixen ook door mijn home-cinemaset zou moeten kunnen laten doen, aangezien deze Dolby Pro Logic II ondersteund. Zou mijn set dat beter kunnen dan die kaart?
Mijn set ondersteunt uiteraard geen EAX noch Direct3D. Het is natuurlijk mooier als dat omgezet wordt naar een wel ondersteund surroundformaat in plaats van naar stereo, en later weer geupmixt.

Je kaart is met ~70 euro (inc verzendkosten) wel een stuk duurder dan ik had gehoopt. Ik kan alleen geen andere kaarten vinden met Dolby Digital Live :?

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-01 17:10

Marty__Mouse

If not, dan toch!

frickY schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 12:23:
Dus met die kaart heb je niet zelf nog software hoeven intalleren om te zorgen dat, bijvoorbeeld, je muziek over al je speaker hoorbaar is?

Janoz geeft aan dat ik het upmixen ook door mijn home-cinemaset zou moeten kunnen laten doen, aangezien deze Dolby Pro Logic II ondersteund. Zou mijn set dat beter kunnen dan die kaart?
Mijn set ondersteunt uiteraard geen EAX noch Direct3D. Het is natuurlijk mooier als dat omgezet wordt naar een wel ondersteund surroundformaat in plaats van naar stereo, en later weer geupmixt.

Je kaart is met ~70 euro (inc verzendkosten) wel een stuk duurder dan ik had gehoopt. Ik kan alleen geen andere kaarten vinden met Dolby Digital Live :?
M.b.v. de driver bij de kaart kan je alles individueel instellen, dus gewoon digitaal stereo, DTS of dolby digital. Verder dus geen extra software nodig (overigens gebruik ik XP, geen Vista, die schijnt problemen op te leveren met deze driver)

Tja, het upmixen gebeurt bij mij dus via de geluidskaart, tenminste het upmixen van stereo naar Dolby Digital. Gewone DD streams vanaf DVD of AC3 van AVI's worden direct door gestuurd en wèl ge-upmixed door m'n Pioneer versterker.

Overigens zit er natuurlijk wel een wezenlijk verschil tussen Dolby Prologic (surround) en Dolby Digital. De kanalen worden echt gescheiden door de geluidskaart. En dat is precies wat je wil bij bijvoorbeeld spellen e.d. (EAX/direct sound)

Ik heb het idee dat dit het goedkoopste kaartje is met Dolby Digital Live, ben zelf ook wel ff aan het zoeken geweest..

Heb bewust een duurder kaartje gekocht, het ding gaat toch wel enkele jaren mee, niet zoals een grafische kaart die je onderhand elk jaar moet vervangen om de laatste spellen te kunnen spelen.

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

• frickY
Ik zie nu dat zijn goedkopere broertje, de Club3D Theatron DD, ook geschikt zou moeten zijn.
Theatron DD will transfer the sound in your games, running in EAX 2.0 and Direct Sound 3D to high quality Dolby Digital.
Heb jij voor de duurdere versie gekozen vanwege de support voor DTS connect? Uit je post maak ik op dat je dat niet gebruikt maar DDL, waarvoor deze goedkopere ook geschikt is?

[ Voor 11% gewijzigd door frickY op 06-03-2008 13:55 ]

Pagina: 1