Toon posts:

Detecting IDE drives, 2 HDD's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Als eerst mijn specs:
Gigabyte K8N-SLI nF4
2GB Geheugen
AMD Athlon 64 X2 3800
NVIDIA 8800 GTS
Zalman ZM600-HP (600w)
en 2 hdd's

Ik heb laatst een nieuwe HD gekocht, namelijk de nu populaire Samsung SpinPoint T166 500GB.
En deze erbij gezet bij mijn huidige Samsung 250GB.

Nu heb ik naar de laatste 2 weken probleemloos mee gewerkt tot en met afgelopen weekend.
Ik krijg soms deze melding als ik mijn pc opstart "detecting IDE drives" en dan vind hij m'n hdd's helemaal niet.
Als ik dan de kabeltjes loshaal van de 250gb HDD dan werkt hij volgens mij wel.

Het zit aangesloten via SATA, en voor de rest heb ik niet superveel verstand van dit.
Wel weet ik dat de 500GB HDD als eerst opstart en de 250GB als 2e in de bios dan.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe misschien op te lossen.
Vele dank alvast

Gr,

Nick

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat heb je zelf al geprobeerd? Dit omdat het voorkomt dat er antwoorden worden gegeven die nutteloos zijn.

offtopic:
Begroeten en groeten is not done. Op GoT gaat dat automagisch. Zie ook de FAQ

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
De 2e HDD ontkoppelt.

En de kabels van beide HDD losgehaald evenverwisseld en met geluk werkte het net maar morgen misschien weer niet

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Oh? Dus je zoekt een oplossing voor een probleem dat morgen misschien ontstaat. Eens even kijken..... nee, ik zie niets in mijn glazen bol.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
hmmm...

ok je snapt dus niet dat het een probleem is wat meestal wel en soms niet aanwezig is

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ja hoor, dat begrijp ik wel.

Jij begrijpt denk ik niet dat GoT géén helpdesk is en dat wat eigen inzet absoluut noodzakelijk is.

Zet in het BIOS eens de optie aan waardoor de HD's even de tijd krijgen om te initialiseren. Het kán zijn dat de HD nog niet klaar is op het moment dat de post loopt.

Misschien dat even de resetknop indrukken al helpt.

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 05-03-2008 21:08 ]

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 21:01:
hmmm...

ok je snapt dus niet dat het een probleem is wat meestal wel en soms niet aanwezig is
Ook dat komt ergens vandaag natuurlijk. Guardian Angel bedoelt dat zonder concrete info we hier gewoon erg weinig mee kunnen. Dus ga troubleshooten. Kijk waar het probleem vandaan komt, wat er precies met het systeem gebeurd is waarna deze error ineens voorkomt.

Check dus je hardware eens en kijk wat er mogelijk problemen zou kunnen geven.

Verwijderd

Check je kabeltjes/power eens. Beide hebben de neiging na een kleine beweging al los te schieten.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik had al rond gekeken alleen vond niks wat op mijn probleem lijkt.

Ik vind het zo gek, net heb ik een reboot gedaan en kwam bij het windows laadscherm terecht maar dat duurde zo lang dat ik weer moest resetten.
Toen deed m'n pc helemaal niks meer, in de bios worden ze ook niet herkent.

Maar net ontkoppelde ik dus weer de 2e HDD en startte alles prima op.

gekkigheid dit

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat ik het had opgelost door de systeemkast los te halen zodat de kabeltjes meer ruimte hebben zonder misschien los te schieten maar toch gebeurde het weer, ze werden beide niet herkent totdat ik mijn pc reboote en de kabeltjes had gecheckt welke goed zaten en daarna deden ze het weer.

Hoe kan ik erachter komen of het aan mijn mobo of misschien iets anders ligt?

*edit*

deze persoon heeft trouwens het zelfde probleem, maar ook helaas geen oplossing gekregen

http://www.9lives.be/forum/showthread.php?t=496202

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2008 17:47 ]

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb ook ooit eens zo'n probleem gehad. Bij mij was de IDE connector op het moederbord gaar. Je zult even het e.e.a. moeten testen. De ene schijf alleen, dan de ander.. Eventueel een ander kabeltje, op een andere IDE connector, slave / master. Enzovoort.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Op ander sata poort aansluiten?
Sata hd op sata 1 zetten(sata150 of sata1.5), zie hardeschijf of hd firma.
Computer geaard?
Computer helemaal van het stroom halen, start hij nu wel altijd door?

[ Voor 29% gewijzigd door jan99999 op 07-03-2008 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 2 SATA aansluitingen omgewisseld en ook de boot priority, tot nu toe lijkt het nog te werken.
Het is even afwachten wat de 2e schijf daarlijk doet, als het blijft werken dan zou ik het wel vreemd vinden alleen maar door de kabeltjes te verwisselen.

Ik heb alleen SATA 3gb aansluiting.
En mijn pc is helaas niet geaard.
Pagina: 1