S/PDIF aansluiten op Logitec X-540

Pagina: 1
Acties:

• michielhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 14:59
Ik heb net een nieuwe geluidskaart, de Club 3D Theatron DD. Deze ondersteunt Dolby Digital, maar alleen via de Digitale S/PDIF transmitter.
Mijn Logitec X-540 heeft helaas alleen een analoge aansluiting, weet iemand een manier om toch Dolby door mijn speakers heen te persen? :+

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:00
Sorry, heb geen antwoord op je vraag. Maar wilde wel graag weten wat je van die kaart vind, ik wil hem namelijk ook gaan kopen, zit nu met mijn onboard geluid.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:17

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik geloof er geen snars van dat je analoog geen dolby digital enz. kunt krijgen. Leg je probleem eens uitgebreider uit?

Life is not about specs, it is about joy!

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-02 18:27
je hebt een receiver nodig om DD te krijgen. Wat jij wilt gaat niet lukken.

• bartvl

bartvl

En waarom dan niet? Die geluidskaart van hem kan makkelijk een dolby digital geluidsignaal decoderen en gewoon analoog doorsturen naar zijn speakersetje.
En als de geluidskaart het niet kan is er genoeg software die het kan hoor. Gaat geweldig.

Wat jouw geluidskaart kan is Dolby Digtal Live 'alleen' over S/PDIF sturen. Iets anders is ook nutteloos gezien het gebruik van Dolby Digital Live.

• michielhs
bartvl schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 20:09:
Ik geloof er geen snars van dat je analoog geen dolby digital enz. kunt krijgen. Leg je probleem eens uitgebreider uit?
Op de doos staat: Integrated S/DPIF transmitter can also pass through 5.1 Dobly Digital/DTS... audio stream to a external reciever to satisfy the demands of any audio enthusiast.
Wat ik dus aanneem is dat wanneer ik via de analoge tulpen het geluid verstuur ik geen DD krijg.

@ Martijn1990: Geen idee, heb hem net pas ;) .

[ Voor 9% gewijzigd door michielhs op 05-03-2008 21:04 ]

• bartvl

bartvl

Maar staat er dat het niet analoog uitgestuurd kan worden?
-Nee
Juist.

Heb je het sowieso al geprobeerd?

• michielhs
Bij de huidige situatie heb ik het idee dat de geluidskaart bij 5.1 instelling voornamelijk het geluid op alle 5 de speakers evenredig verspreidt.
Ook kan ik via de tool de je erbij krijgt, C-Media, alleen DD instellen bij de S/PDIF uitvoer.
Bij het geluid, bij configuratiescherm, kan ik ook alleen DD instellen via de digitale uitvoer (heb Windows Vista) en als ik dit test hoor ik geen geluid.

[ Voor 24% gewijzigd door michielhs op 05-03-2008 21:12 ]

• bartvl

bartvl

Bij wat voor een bron?

• michielhs
Een gewoon mp3tje. Als ik een 5.1 kanaal instel met 5.1 input doet hij het wel gewoon goed, maar ik wil vooral 2.1 naar 5.1 met goede kwaliteit kunnen afspelen.

[ Voor 31% gewijzigd door michielhs op 05-03-2008 21:15 ]

• bartvl

bartvl

1. MP3 is geen Dolby Digital, heb je dus helemaal niks mee te maken.
2. Wat bedoel je met "maar ik wil vooral 2.1 naar 5.1 met goede kwaliteit kunnen afspelen."?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 16:32
Het idee is dat de geluidskaart zelf een DD signaal decodeerd en over je 3 speaker-uitgangen zet, of dat hij dit pure signaal via de S/PDIF out naar een receiver stuurt en die receiver het decodeerd en over de speakers aan je receiver zet.

Een (digitaal) DD signaal naar een speaker sturen slaat nergens op.

Een mp3-tje is stereo. Daar kan hij niet zelf 3 geluidssporen bij verzinnen. Je kunt dus kiezen of je het stereo geluid alleen via je front left/right speakers wilt, of verdeelt over al je speakers.

• bartvl

bartvl

Dat laatste is niet helemaal waar, de speakerset heeft een ingebouwde 'matrix' mode als ik het goed heb begrepen. Dit is zeg maar een soort ingebouwde Surround-maker a la Dolby Prologic. Erbij verzinnen kan dus wel, of het er beter op wordt?

• frickY
Upmixen, noemen ze dat. Dan heeft de speakerset een actieve versterker en kun in mijn post in plaats van 'receiver' ook 'speakerset' lezen.

Dolby Digital is geen geluid, maar een digitaal formaat waarin de geluidssporen zitten. Je kunt dat digitale door je geluidskaart laten decoderen die het analoge signaal dan over de jackplugs zet, of je kunt het digitaal doorsturen (via de s/pdif header) naar een andere receiver met de mogelijkheid het signaal de decoderen.
maar ik wil vooral 2.1 naar 5.1 met goede kwaliteit kunnen afspelen.
Het upmixen kan met Dolby Digital Live of een receiver dit Dolby Pro Logic II ondersteund.

offtopic:
Ik kom ook pas net kijken op dit gebied, dus kan zijn dat ik het verkeerd henb. Dit is echter wat ik de afgelopen dag heb geleerd uit het doorzoeken van vele topics

Verwijderd

PFf wat een gedoe om nix zeg. Geef die kaart aan je opa, en haal voor 3 tientjes een X-Fi music bij 4launch, en je kunt al je speakers aan sluiten en individueel instellen.

• bartvl

bartvl

Breng je nu niet een heleboel verwarring in het spel? Alles wat de TS wil kan met deze kaart volgens mij ook gewoon hoor.

Verwijderd

hij zegt dat zijn kaart analoog GEEN dolbi ondersteund,
en dat zijn kaart digitaal dus WEL digitaal ondersteund.

Dan moet hij dus OF een digitale speakerset kopen,
OF een kaart die analoog wel dolbi kan.

Dan is een nieuwe kaart het beste.

We gaan er dan vanuit dat de TS de waarheid spreekt. Ik ken de kaart niet, en ik ben te lui om te gaan kijken of de kaart ECHT geen dolbi over anoloog stuurt. Maar dan moet de Topic starter zelf maar gaan googlen, daar zijn wij geen bediendes voor toch.

• bartvl

bartvl

Maar wij zijn wel de mensen met het verstand dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de kaart geen Dolby Digital kan weergeven. (analoog, hardwarematig danwel softwarematig)

[ Voor 11% gewijzigd door bartvl op 06-03-2008 18:05 ]

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-02 17:28
michielhuisman schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 21:01:
[...]

Op de doos staat: Integrated S/DPIF transmitter can also pass through 5.1 Dobly Digital/DTS... audio stream to a external reciever to satisfy the demands of any audio enthusiast.
Wat ik dus aanneem is dat wanneer ik via de analoge tulpen het geluid verstuur ik geen DD krijg.

@ Martijn1990: Geen idee, heb hem net pas ;) .
AARGH. Wat een gepruts in deze thrad.

Kijk, het zit em zo.

1. Op DVD's staat een DD/DTS Spoor. Hier kan je computer twee dingen mee doen:

A. ofwel niks, en het gewoon als digitaal signaal (zoals het op de DVD staat als het ware) doorgeven aan je receiver/speakerset (die dan natuurlijk een digitale ingang moet hebben en in staat moet zijn dat signaal te decoderen). dit is wat bedoeld wordt met "pass through" op de doos dit ondersteunt je speakerset niet, en dus zal je voor DVDs optie B moeten nemen

B. de computer kan het decoden en als 5.1 analoge signalen over je geluidskaart uitsturen naar je speakerset. Dit zal met een klein beetje kwaliteitsverlies gepaard gaan, aangezien de reciever/speakerset die je in A gebruikt vaak beter afgeschermd zal zijn /beter componenten (DACs) zal hebbben / minder interferentie zal kennen (in je computer vliegt nogal wat electronische storing in het rond, begrijp je).

2. Waar jij het over hebt: MP3's (die NIET, NEVER, NIMMER, NOOIT een Dolby Digital of DTS spoor hebben, en meestal gewoon stereo zijn), of games: daar kan je computer het geluid verwerken zodat het alsnog over 5.1 kanalen komt. Daar kan (volgens de marketing) een dure kaart als een X-FI van Creative bij helpen. Dan kan je kiezen wat je met dat signaal doet.

A. Analoog naar je speakerset.

B Door een vrij speciale geluidskaart laten OMZETTEN naar een DTS/DD Live signaal, zodat je het weer digitaal naar je dure receiver kan sturen, zoals hierboven uitgelegd. Dat kan, voor zover ik weet, enkel de onboard soundcard van een nforce 2 moederbord (allang niet meer te krijgen, snif) en één bepaalde kaart op basis van de X-Fi die vrij duur is en waarvoor de drivers nog niet helemaal op punt staan (der is hier ergens een topic over). De enige redenen waarom je dat zou willen is omdat je al geinvesteerd hebt in optie B van hierboven, en je het idioot vindt dat je voor je MP3s en Games nog 6 extra analoge kabeltjes naar je receiver zou moeten trekken.

In short: je kaart is goed genoeg, hou het gewoon bij een analoge aansluiting. Voor je noden nu is digitale geluidsoverdracht overkill. Wanneer je denkt aan een upgrade (zowel van je speakerset als je geluidskaart) kan je hier nog eens op terugkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door DexterBelgium op 06-03-2008 18:14 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• bartvl

bartvl

Helemaal correct, alleen bij B moet wel veranderd worden dat er wel meer kaarten zijn tegenwoordig die Dolby Digital Live en/of de DTS versie (connect) ervan hebben, onder andere de kaart van de TS. Dit doet er echter volledig niet toe omdat de TS de kaart iet digitaal gebruikt.

• frickY
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 17:07:
hij zegt dat zijn kaart analoog GEEN dolbi ondersteund,
en dat zijn kaart digitaal dus WEL digitaal ondersteund.

Dan moet hij dus OF een digitale speakerset kopen,
OF een kaart die analoog wel dolbi kan.

Dan is een nieuwe kaart het beste.

We gaan er dan vanuit dat de TS de waarheid spreekt. Ik ken de kaart niet, en ik ben te lui om te gaan kijken of de kaart ECHT geen dolbi over anoloog stuurt. Maar dan moet de Topic starter zelf maar gaan googlen, daar zijn wij geen bediendes voor toch.
Tuurlijk stuurt de kaart geen dolby over analoog. Het hele idee van dolby is dat het digitaal is :?
Of de geluidskaart decode het dolby signaal en stuurt het (analoge) geluid over de analoge poorten, óf de kaart stuurt het digitale dolby signaal over de digitale output naar je digitale receiver, die het vervolgens decode en uitstuurt over de (analoge) speakers.
Geluid is analoog. Dolby (en DTS) is een formaat om meerdere geluidssporen (voor, achter, center, sub, etc) in te verpakken.

Wat de TS denkt te willen is digitale dolby-pakketjes uit de analoge poorten krijgen. Dat kan niet, en slaat ook nergens op.
Wat de TS echt wilt is 5.1 geluid uit zijn speakersetje. Dat betekend dat hij 3 analoge kabeltjes van zijn geluidskaart naar zijn speakerset moet leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 06-03-2008 18:41 ]

Verwijderd

De kaart stuurt wel dolbi surround over de analoge uitgangen,
jij bedoelt dat hij geen dolbi DIGITAL over de analoge uitgangen stuurt.

Dus wat de TS moet doen is gewoon de set aansluiten op de kaart, kleur bij kleur. En ons vertellen wat exact het resultaat is.

Ik denk dat hij op dit moment wel dolbi heeft als resultaat,
alleen dat wanneer hij een mp3 afspeelt er maar 2 front speakers geluid geven.

Mogelijk moet hij dus in winamp of media player nog even aangeven dat hij gebruik wil maken van dolbi pro logic II / 5.1 upmix.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2008 23:07 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:28
Die geluidskaart is in je huidige situatie overkill, aangezien het enige echte speciale aan die kaart de DD/DTS encoding mogelijkheid is. De analoge uitgangen zijn niet veel beter dan een onboard geluidskaart.

PS.
Wil je kaart wel ruilen voor een kwalitatief betere Audigy2 ZS met een beetje bijbetaling :)

• frickY
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 23:05:
De kaart stuurt wel dolbi surround over de analoge uitgangen,
jij bedoelt dat hij geen dolbi DIGITAL over de analoge uitgangen stuurt.
Ik bedoel te zeggen dat de kaart over de analoge front-uitgang het analoge signaal voor de front speakers zet. en over de analoge rear-uitgang voor rear, en idem voor subwoofer/centre. Als dat Dolby Surround heet heb je volkomen gelijk, maar ik dacht dat gewoon 3 losse stereo signalen waren.
Pagina: 1