michielhuisman schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 21:01:
[...]
Op de doos staat: Integrated S/DPIF transmitter can also pass through 5.1 Dobly Digital/DTS... audio stream to a external reciever to satisfy the demands of any audio enthusiast.
Wat ik dus aanneem is dat wanneer ik via de analoge tulpen het geluid verstuur ik geen DD krijg.
@ Martijn1990: Geen idee, heb hem net pas

.
AARGH. Wat een gepruts in deze thrad.
Kijk, het zit em zo.
1. Op
DVD's staat een DD/DTS Spoor. Hier kan je computer twee dingen mee doen:
A. ofwel niks, en het gewoon als digitaal signaal (zoals het op de DVD staat als het ware) doorgeven aan je receiver/speakerset (die dan natuurlijk een digitale ingang moet hebben en in staat moet zijn dat signaal te decoderen).
dit is wat bedoeld wordt met "pass through" op de doos dit ondersteunt je speakerset niet, en dus zal je
voor DVDs optie B moeten nemen
B. de computer kan het decoden en als 5.1 analoge signalen over je geluidskaart uitsturen naar je speakerset. Dit zal met een klein beetje kwaliteitsverlies gepaard gaan, aangezien de reciever/speakerset die je in A gebruikt vaak beter afgeschermd zal zijn /beter componenten (DACs) zal hebbben / minder interferentie zal kennen (in je computer vliegt nogal wat electronische storing in het rond, begrijp je).
2. Waar jij het over hebt: MP3's (die NIET, NEVER, NIMMER, NOOIT een Dolby Digital of DTS spoor hebben, en meestal gewoon stereo zijn), of games: daar kan je computer het geluid verwerken zodat het alsnog over 5.1 kanalen komt. Daar kan (volgens de marketing) een dure kaart als een X-FI van Creative bij helpen. Dan kan je kiezen wat je met dat signaal doet.
A. Analoog naar je speakerset.
B Door een
vrij speciale geluidskaart laten
OMZETTEN naar een DTS/DD Live signaal, zodat je het weer digitaal naar je dure receiver kan sturen, zoals hierboven uitgelegd. Dat kan, voor zover ik weet, enkel de onboard soundcard van een nforce 2 moederbord (allang niet meer te krijgen, snif) en één bepaalde kaart op basis van de X-Fi die vrij duur is en waarvoor de drivers nog niet helemaal op punt staan (der is hier ergens een topic over). De enige redenen waarom je dat zou willen is omdat je al geinvesteerd hebt in optie B van hierboven, en je het idioot vindt dat je voor je MP3s en Games nog 6 extra analoge kabeltjes naar je receiver zou moeten trekken.
In short: je kaart is goed genoeg, hou het gewoon bij een analoge aansluiting. Voor je noden nu is digitale geluidsoverdracht overkill. Wanneer je denkt aan een upgrade (zowel van je speakerset als je geluidskaart) kan je hier nog eens op terugkomen.
[
Voor 4% gewijzigd door
DexterBelgium op 06-03-2008 18:14
]
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say