Problemen met MSI P6N SLi & pentium4 630 @ 3.38ghz

Pagina: 1
Acties:

• Robinator
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Hey allemaal,

Een gooed weekje geleden ben ik begonnen met OC van men P6N sli en pentium 4 630 (standaard3.0ghz)
Momenteel heb ik enkel nog maar men FSB van 800 naar 900 gebracht. Hyper treading af ofc.
Ik draai vlotjes en stabiel met stock coolers, maar telkens ik men CPU clock op manual zet (om men fsb te verhogen) kan men pc niet meer volledig afsluiten? (sluit enkel hard discs af, cpu coolers en casefans blijven draaien).

Eenmaal ik de clockspeed terug op automatic zet (terug 800fsb dus met 3.0ghz) sluit hij weer normaal af.

gegevens van men pc zijn de volgende:

Pentium4 630 @ 3.0ghz (betere cooler geplaatst, weet niet juist welke)
2x 512 MB ddr2 OCZ cooled memory (dual ofc)
MSi P6n sli moederbordje (eerste versie en niet platinium)
MSI geforce 6600 gt (stock fan)

het systeem is 2 jaartjes oud, maar wou eens leren hoe Overclock net in elkaar zit, alle advies zou welkom zijn.

Alvast bedankt,

Groeten Robin.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
offtopic:
Waarom heb je zo'n oude processor op een nieuw moederbord

PCI en PCI-E gelockt? :)
Lees Core 2 Duo overklok tutorial ook eens, je hebt dan wel geen C2D maar de basics zijn hetzelfde.
En Hardware.Info TV: Overklok special - Meer prestaties voor hetzelfde geld

[ Voor 17% gewijzigd door -The_Mask- op 05-03-2008 16:42 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Robinator
The-Mask alvast bedankt voor je reactie,

Hoe kan ik dat nakijken aub? ik zou graag eerst weten hoe ik men pc op een normale manier kan afsluiten voordat ik verder ga overclocken.
Ik heb de links doorlezen maar kan hieruit niet opmaken in welke richting ik moet gaan zoeken in men bios ofzo?

Vriendelijke groeten,

Robin

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Wat heb je in dit lijstje ingevuld?

FSB: ??
MEM: ??
MP: ??
CPU V: ??
MEM V: AUTO
NB: 1.5
SB: 1.5
FSB VTT%: 20%
C1E, Spread, HPET etc.: Allemaal uit

HighFlow.nl // PinballShop.nl

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
robin-sips2 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 23:24:
The-Mask alvast bedankt voor je reactie,

Hoe kan ik dat nakijken aub? ik zou graag eerst weten hoe ik men pc op een normale manier kan afsluiten voordat ik verder ga overclocken.
Ik heb de links doorlezen maar kan hieruit niet opmaken in welke richting ik moet gaan zoeken in men bios ofzo?

Vriendelijke groeten,

Robin
Je overklokt toch ook via je Bios? Of gebruik je software.
Waarschijnlijk heb je de PCI frequentie niet op 33 gelockt zodat hij ook de PCI frequentie mee verhoogt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Robinator
ik had enkel nog maar clock op manual gezet voor de rest alle standaard, maar ik heb even de volgende gegevens genoteerd van men cell menu, ok ik hoop dat jullie hier iets mee zijn:
(ben nog maar beginende overclocker)
DOT control: disabled
Intel Eist: disabled
System clock: Manual
FSB clock: 800
Mem. clock: 800
Cpu ratio: x15
Advanced configuration: --> Memory timings auto
Adjust Pci frequenty: 100
CPU voltage: 0.000V
Mem voltage: auto
NB voltage: 1.25V
SB voltage: 1.50V
FSB VTT voltage: 0%

De andere settings staan allemaal fabriekinstellingen, ik weet dat enkele daarvan moeten gedisabled worden maar ik weet niet welke. YPSUN heeft er enkele opgenoemd die ik al gedisabled heb, HPET uit C1E uit en Spreads uit. zijn er nog andere?

Is er ook een uitleg waarom men pc dan niet juist afsluit? het is net alsof men ACPI instellingen verkeerd staan (wat ik in verleden al eens gehad heb) maar deze staan goed, heb ik gecheckt voor een 5tal keer.

Alvast bedankt voor de reacties mannen.
B.T.W. ik draai terug standaard 3.0ghz voorlopig

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:55
Je geheugen moet op manual staan, en dan de laagste stand. Verder moet je soms je CPU voltage iets verhogen in kleine stapjes. Dit maakt je processor stabiel nadat je hem over hebt geklocked :)

Specs

• Akuma2000
CPU voltage: 0.000V

Daar heb je het al :D

Die moet je verhogen.

Moet je even googlen naar de standaard voltage van jouw CPU.
Die moet je dan vastzetten in jouw BIOS.
En bij problemen, stapjes verhogen zoals Solid_Aapie het zegt.

PCI Frequency kan je op 101 zetten.
NB voltage kan naar 1.5.
En FSB VTT kan ook naar 4%
(deze kan je bij problemen ook verhogen, bij mijn Q6600 moest ik die voluit op 20% zetten)

• Robinator
Ok, na wat zoekwerk op google vind ik niet direct standaad cpu voltage van men prescotje 630.
Met CPU-z geeft hij 1.232V core voltage aan, is dit hetgene ik moet hebben?

Solid-Aapie, Wat bedoel je met men geheugen op manual zetten? men Timings? of men Voltage? en dan zo laag mogelijk. als ik men timings op manual zet krijg ik een hoop opties met letters en ijfers waar ik niets van ken, die add ik later wel, moet ik nog is noteren.

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Ypsun, PCI Frequency hoeft helemaal niet op 101, 100 is genoeg.
101 is gewoon een fabeltje waarbij het beter zou zijn als je gaat overclocken wat onzin is.

Ja Robin-sips2, 1.232V is het standaard voltage wat je mobo pakt. Je kan ~0.1V erbij geven en kijken hoever je daar mee kan gaan.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Akuma2000
Ik heb inderdaad ook nooit echt bewijs kunnen vinden voor stabiliteit met 101.

Het doet in ieder geval geen kwaad om op 101 te zetten.
Ik heb bij mijn overgeclockte pc's altijd de PCI op 101 en het werkt prima.
Zal waarschijnlijk op 100 ook wel goed werken... :)

offtopic:
Bij 1 PC hielp het echter wel om de PCI te verhogen.
Op 100 en 101 niet stabiel. Toen op 110 gezet (settings van iemand op XS).
En toen draaide de PC wel super stabiel :D

• Robinator
nieuw probleem:

als ik men CPU voltage wil verzetten, kan ik enkel van 0.000 naar iets van een 0.3999 gaan (hiermee komen de letters in rood te staan in bios ipv wit wat ik denk een verwittiging is dat het gevaarlijk kan zijn?)
Voor de rest heb ik C1E disabled, Hypertreading staat nog aan, weet ni zeker of ik hem moet disablen? HPET uit, alle spreads uit. ook de andere zaken zoals FSB vtt verzet naar 4% en NB voltage naar 1.5.

Dan nog vraagje tussendoor: ga vandaag 2x spahire radeon hd 2600XT halen, waarschijnlijk crossfire zetten. Kom ik daar met een voeding van 450W toe? (is maar bijkomende zaak)

Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Robinator op 08-03-2008 13:49 ]

• _Apache_
  • Laatst online: 14:07

_Apache_

For life.

robin-sips2 schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 13:48:
nieuw probleem:

als ik men CPU voltage wil verzetten, kan ik enkel van 0.000 naar iets van een 0.3999 gaan (hiermee komen de letters in rood te staan in bios ipv wit wat ik denk een verwittiging is dat het gevaarlijk kan zijn?)
Voor de rest heb ik C1E disabled, Hypertreading staat nog aan, weet ni zeker of ik hem moet disablen? HPET uit, alle spreads uit. ook de andere zaken zoals FSB vtt verzet naar 4% en NB voltage naar 1.5.

Dan nog vraagje tussendoor: ga vandaag 2x spahire radeon hd 2600XT halen, waarschijnlijk crossfire zetten. Kom ik daar met een voeding van 450W toe? (is maar bijkomende zaak)

Alvast bedankt.
Dat is nogal wiedes dat hij met waarschuwingen gaat gooien, maak zo klein mogelijk stapjes. Nieuwe mammaplanken kunnen stapjes maken van 2,5 honderste volt

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Robinator
ok mannen, Alvast enorm bedankt. Pc sluit terug goed af.
Hetgene ik nu nog enkel zou willen leren zijn de stapjes om men memory timings goed te krijgen en wat de beste manier is om hier aan te beginnen, hoe krijg ik deze op 1:1? dit is allemaal nieuw voor mij, geheugen ken ik niet veel van, weet juist dat mijn nu op 800mhz clock staat en dat men timings nog op auto staan. geen extra voltage ofzo gebruikt, MEM voltage ook auto.

als ik hierin een mooie uitleg zou kunnen krijgen zou voor mij de MAX zijn ;)

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-01 14:36
Jou fsb staat op 800. Bij de msi nvidia chipset moederborden moet je dit delen door 4 en dan is dat dus 200. Je geheugen draait op 400mhz (ddr2=800) dus om dan 1:1 te krijgen zou je dus de fsb op 400 moeten zetten.
Voor jou moederbord moet je dan fsb 1600 invullen en dan de multiplier (cpu ratio) van je processor aanpassen zodat die de juiste clock krijgt (bijv. voor 3.2 ghz de multiplier op 8 x 400fsb).
Pagina: 1