Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LaTeX] Eigen style maken

Pagina: 1
Acties:

• Gehakt
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-10 20:19
Ik ben bezig om mijn eigen style document te maken in LaTeX.
Het is allemaal nog niet zo geavanceerd maar voornamelijk nodig zodat ik niet elke keer een titelpagina tex bestand aan mijn code toe hoef te voegen.
Verder kan ik daarmee ook de preamble van mijn documenten opschonen.

Nou zit ik met enkele problemen:
Het uiteindelijke doel is om simpelweg alleen mijn eigen style te includen en vervolgens een aantal command's in te stellen.
Voorbeeld:
TeX:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
\documentclass[a4paper, 10pt]{report}
\usepackage{mystyle}

\title{De titel}
\author{Mijn naam}

\setCommand1{Een instelling}
\setCommand2{Nog een instelling}

\begin{document}
\maketitle
\end{document}
  1. Mijn eerste vraag is nu hoe ik deze commando's aan kan maken in mijn style. Ik wil ze kunnen zetten in de preamble van mijn document en ze dan vervolgens bijvoorbeeld in de titelpagina kunnen gebruiken.
  2. Mijn tweede vraag is wat het @ teken doet wat ik in de code van verschillende packages tegenkom.
    Hier kan ik echt helemaal niks over vinden op internet.
Hmm ik zie dat er een soort van centraal topic is in CSA ik weet niet of deze open moet blijven hier of dat ik het daar moet posten.

[ Voor 6% gewijzigd door Gehakt op 05-03-2008 15:38 ]

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 10:41

• Gehakt
Heb je je eigen link wel gelezen?
Ten eerste staat daar geen enkele uitleg over hoe ik in mijn package een commando kan maken wat ik vervolgens in de PREAMBLE van mijn document kan gebruiken.
Ten tweede levert een simpele search op het "@" teken mij helemaal niets op, dus zal deze ook wel niet op de pagina voorkomen.

Toch bedankt voor de link maar mijn probleem is helaas iets ingewikkelder.

Het eerste probleem heb ik al gedeeltelijk zelf opgelost.
Ik kan een commando maken voor in de preamble met 1 argument met de volgende code:
code:
1
2
\newcommand{\@SetCommand1}[1]{}
\newcommand{\SetCommand1}[1]{\renewcommand{\@SetCommand1}{#1}

Blijft echter mijn vraag staan wat die @ nu precies doet?
Ik ben echter bang dat dat niet zozeer met LaTeX te maken heeft maar meer met de macrotaal TeX. :?

• muksie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-10 22:24
Er staat een stukje over in Tex By Topic, te downloaden op http://www.eijkhout.net/tbt/, hoofdstuk 2.13

• Gehakt
Thanx muksie _/-\o_

The @ convention
Anyone who has ever browsed through either the plain format or the LATEX format will have
noticed that a lot of control sequences contain an ‘at’ sign: @. These are control sequences
that are meant to be inaccessible to the ordinary user.
Near the beginning of the format files the instruction
\catcode‘@=11
occurs, making the at sign into a letter, meaning that it can be used in control sequences.
Somewhere near the end of the format definition the at sign is made ‘other’ again:
\catcode‘@=12
Now why is it that users cannot call a control sequence with an at sign directly, although
they can call macros that contain lots of those ‘at-definitions’? The reason is that the control
sequences containing an @ are internalized by TEX at definition time, after which they are a
token, not a string of characters. Macro expansion then just inserts such tokens, and at that
time the category codes of the constituent characters do not matter any more.

Dit is de tekst en het behandeld denk ik precies mijn vraag alleen ik moet zeggen dat ik de tekst niet helemaal begrijp.
Is er toevallig nog iemand die dit in jip en janneke taal kan uitleggen? :o

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Als ik het goed begrijp: 'control sequences' die met @ beginnen kan je alleen vanuit een macro aanroepen en niet rechtstreeks.

Natuurlijk kan je zo'n 'control sequence' met een macro wrappen en hem zo alsnog direct toegankelijk maken, maar het punt is waarschijnlijk dat je zo je users met minder aan te roepen 'control sequences' verveelt en je bovendien voorkomt dat 'control sequences' die geen opzizchzelf staand effect hebben per ongeluk worden aangeroepn door iemand die niet begrijpt wat het doet.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Gehakt
Aah bedankt!
Het is me al wat duidelijker en wat ik wilde is ook gelukt.
Had de tekst er nog even bij gezet voor mensen die dit topic misschien later nog eens bekijken.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Laten we dit topic maar in hetzelfde forum zetten als \[Alg.] LaTeX2e, voor de vindbaarheid. :) Teksten opmaken heeft, zelfs als het in LaTeX gebeurt, weinig met programmeren te maken. :)

PRG>>CSA

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1