Sparkle 8800 GT Passive, gaat dit passen?

Pagina: 1
Acties:

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik overweeg in een nieuwe computer een Sparkle 8800 GT Passive te stoppen in combinatie met het moederbord MSI P35 Platinum. (Inclusief Q9450 en OCZ 4GB).

Nu is m'n vraag: gaat deze kaart in het systeem passen? En specifiek: in het moederbord. Als je op de site van MSI de afbeelding van het moederbord bekijkt zit boven het eerste 16x PCI-e slot een grote heatsink.

Ik las ergens op internet een review van deze videokaart. De reviewers moesten toen een ander moederbord gebruiken; het eerste PCI-e slot had te weinig ruimt erboven en het BIOS accepteerde geen non-sli opstelling in het tweede PCI-e slot. Deze review kan ik nu niet meer vinden, dus helaas geen linkje. Zie de review van Guru 3D.

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-10-2025

Hot Pixel

King of no pants

Oei.... dat ding wordt wel loeiheet hè. In diezelfde review koken ze er zelfs een eitje op!
Waarom wil je een passieve 8800GT hebben eigenlijk?

• b19a
  • Niet online
Rick Meijer schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:19:
Oei.... dat ding wordt wel loeiheet hè. In diezelfde review koken ze er zelfs een eitje op!
Waarom wil je een passieve 8800GT hebben eigenlijk?
In een review van Anandtech vind ik de temperaturen nog wel meevallen. Ik wil heel graag een pasief gekoelde omdat ik een pesthekel heb aan zoemgeluidjes. Het uitgekozen moederbord (zie afbeelding in de OP) heeft ook geen actieve koeler. De enige herriemaker is dan m'n processor, case fans en voeding. Daarbij gebruik ik m'n PC ook nog voor andere dingen dan spelletjes en dan wil ik graag in alle rust kunnen werken :).

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31
Ik snap je redenering naar een passieve videokaart wel (mijn 7950GT is ook passief: heerlijk), maar 110 graden.. dan zit je wel echt op het randje volgens mij. Ik zou er het vertrouwen niet in hebben..
Mijn 7950 komt niet over de 90 heen.

Flickr PSN ID= cheironnl

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:31
Dit gaat niet passen. Ik heb het geprobeerd met een Asus P5N-E SLI, nForce 650i (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) met Corsair 2GB DDR2 (2x1024MB) PC6400 800Mhz CL4 (TWIN2X2048-
6400C4DHX)

Door het gekoelde geheugen en het feit dat het grootste gedeelte van het koelblok van de sparkle 8800gt aan de bovenkant zit (ipv de onderkant), maakt dat het koelblok tegen je geheugen aan gaat drukken.

Groetjes

Verwijderd

Dude passive is NOT the way to go, er zijn lowlowlownoise solutions, zeeeker voor de 8800GT. Ik heb zelf een zalman VGA cooler van 100% koper, koelt goed en daarom kan de fan op zn laagst, vertrouw me als ik zeg dat je NIETS hoort. Passive high-end videokaarten zitten er tegenwoordig niet meer bij, vroeger kon dit nog wel maar nu is het zeker geen goed plan kerel. kijk eens op ikbenstil.nl daar kun je je pc zo stil maken als je budget toelaat!

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-10-2025

Hot Pixel

King of no pants

lol @ funk.

Maarre... je kunt een goedkoop 8800'tje kopen en daar zelf een koeler op plakken. Kun je ook zelf de fans erbij uitzoeken, als ze dezelfde zijn als je kast is de frequentie ook nog hetzelfde, dus geen irritant geluid. In wat voor kast wil je'm gaan hangen?

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Een HR-03 GT of een VF1000 met stille fan, als je de ruimte er voor hebt. Die komen dan niet boven je processor/hdd/casefan uit denk ik persoonlijk.

De meeste mensen deugen!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 08:27
Anders is een vf-900 ook een goede optie, maar ik zou idd geen pasive nemen. Mijn 8800GT met fanspeed op 40 % (stockfan) tikt soms de 100 graden aan, dus kan me niet voorstellen dat passive goed gaat koelen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben ook wel zeer benieuwd of dit gaat passen. Ik wil misschien hetzelfde moederbord kopen maar ik heb een passief gekoelde 8600GT en die wil ik liefst niet vervangen. Bij mijn huidige moederbord hangt de koeler al deels over het koelblok maar het MSI bord heeft een veel hogere koeler.

Dus, als deze 8800GT past, past mijn 8600GT zeker :P

Overigens hangt de temperatuur niet alleen af van de keuze tussen actief en passief maar ook van de airflow in je kast. Als de TS dus genoeg airflow heeft kan hij volgens mij gerust een passief gekoelde versie nemen.

[ Voor 24% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-03-2008 17:08 ]

Verwijderd

Oh, de irritatie als iemand al besloten heeft dat-ie passief wil gaan en er gaan alsnog van die bozo's proberen hem over te halen om de superduper ultraquiet funkyshizzle actieve koeler te halen die ze zelf ook hebben. Dat vraagt die jongen toch helemaal niet? Hij wil gewoon een passieve 8800GT, accepteer dan dat hij een andere keuze heeft gemaakt dan jullie.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 08:27
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 17:19:
Oh, de irritatie als iemand al besloten heeft dat-ie passief wil gaan en er gaan alsnog van die bozo's proberen hem over te halen om de superduper ultraquiet funkyshizzle actieve koeler te halen die ze zelf ook hebben. Dat vraagt die jongen toch helemaal niet? Hij wil gewoon een passieve 8800GT, accepteer dan dat hij een andere keuze heeft gemaakt dan jullie.
Je bent idd een hele nare man :)

Een andere keuze is niet altijd de betere keuze en is het dus handig voor hem als hij erover geinformeerd wordt en dan alsnog een beslissing kan maken, want wie weet wist die helemaal niet dat hij alternatieve koelers kon halen die vrijwel onhoorbaar zijn en alsnog dus aan zijn eisen voldoen.

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-05 14:49

burgt

Starbass

zeker als de hoofd reden om passief te gaan van de herrie af te komen is, is het toch wel goed om te wijzen op een 'praktisch net zo stille' niet passieve oplossing.

Ik heb toevallig afgelopen week de MSI 8800GT Zilent gehaald en mijn (oude) systeem overgezet in een antec P182 kast; mijn systeem is nu stiller dan het geluid van het water dat door dat mijn verwarming stroomt (ik dacht eerst dat ik mijn pc hoorde, maar het bleek de CV te zijn :P)

btw oude systeem is een AMD 3800+ singlecore met een zalman koeler, passieve voeding en 4 hardeschijven.

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-04 09:58
LOL niemand geeft echt antwoord op zijn vraag.
Ik heb zelf ook de 8800gt Cool pipe 3 en het is inderdaad wat krap rond mijn processor koeler(Blue Orb2) en NB koeler( zalman ZM-NBF47) maar het past wel.
Bij mij wordt de kaart idle maar 48 graden en stressed +-75. Maar ik heb ook wel een 250mm fan in het zijpaneel die direct op het moederbord ,en dus ook de kaart ,blaast(A+Case XClio 2).
Oh en die maakt trouwens niet veel geluid, mijn voeding (OCZ Modstream 520watt) maakt de meeste herrie.

Maar om antwoord op je vraag te geven, ik gok dat het wel past. Misschien tikken de koelers elkaar aan maar de koeler van de 8800gt geeft wel een beetje mee.
Maar hou er wel rekening mee dat je NB koeler wel een graad of 8~10 warmer wordt! Zal bij mij wel komen omdat zowel de zijpaneel fan als de CPU fan alle warmte van de 8800gt en de CPU richting de NB koeler stuurt dus misschien is het bij jouw minder.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 23:41

M2M

medicijnman

zowieso laat een echte tweakert zich toch ook niet afschrikken door een iets te grootte heatsink?

dremel d'rbij en de probleempjes zijn zo opgelost :), zolang de heatsink globaal maar past is er toch niets aan de hand of wel?

-_-

• Cheizberd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09-2025
Als je passief wilt, dan lijkt mij de Artic Accelero S1 de beste keus. Als je voldoende airflow in de kast hebt zou hij een 8800GT passief koel moeten kunnen houden. Twijfel je, dan monteer je er een goede 12cm casefan erop, die je dusdanig langzaam laat lopen dat hij ook niet over de rest van je systeem heengaat.

• b19a
  • Niet online
Allen hartelijk dank voor jullie reacties. Zoals een aantal terecht opmerken ben ik expliciet naar passieve opstellingen. Mijn huidige kaartje (6600GT) met Zalman CF700Cu op 5V maakt al bijna geen herrie, maar toch hoorbaar aanwezig. Daarom gaat mijn voorkeur dan ook uit naar een passief koelalternatief.

Overweeg ik echter de andere reacties, dan begin ik wel te twijfelen aan een andere kaart. Allicht neem ik dan een gewone 8800GT en voorzie ik die dan van een Zalman passieve of stille actieve koeler.

Wat ik dan nog wel graag zou willen weten:
Stel ik neem deze passieve kaart. Stel dat de heatsink past écht niet (@ M2M ;)). Kan ik deze dan in het andere PCI-e slot steken? (Dat werkt namelijk niet in een ander moederbord in de review van Guru3D.)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens mij kan het wel maar is het tweede slot op dat moederbord maar 4x ipv 16x. Doenbaar maar je zal mogelijk toch prestatieverlies hebben al was het maar omdat de data nog eerst over de southbridge moet in plaats van direct naar de northbridge te gaan.

• bouvrie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05-2025

bouvrie

Interior demolisher

Ik heb onlangs een nieuwe PC samengesteld, compleet met een Sparkle 8800GT Passive, in een Antec P180 met enkel de in de kast verwerkte fans.

Het spelen van spellen gaat bij mij enige tijd goed (~30 mins, ook afhankelijk van het spel), maar na enige tijd crasht mijn systeem, met artefacten op het scherm. Ik heb temperature logging aangezet van zowel CPU (quad core) als GPU, en waar de CPU-temperatuur gelijk bleef, werd de GPU toch echt heet (~95 graden). Na de fans van de kast voluit gezet te hebben (ze stonden op low/medium), lijkt het euvel verholpen.

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:05
Nog even over die platinum. Als je de 2e revisie hebt (zoals ik) passen alle kaarten er gewoon in.
(vanaf BIOS 1.4 volgens mij) incl 8800GTX/GTS.

:)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• b19a
  • Niet online
Jim423 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:31:
Nog even over die platinum. Als je de 2e revisie hebt (zoals ik) passen alle kaarten er gewoon in.
(vanaf BIOS 1.4 volgens mij) incl 8800GTX/GTS.
Oh dat zou heel mooi zijn! Kun je me dit ergens laten nalezen? Na wat zoekwerk heb ik dit helaas nog niet kunnen vinden.

• Jim423
Uiteraard:http://gathering.tweakers...2Cplatinum%2C2e%2Crevisie

Beste Marco,

Je kan de hoogte van de cooler bekijken. Als deze hoger is dan 1.5cm dan zit je met een oude revisie.

Maar net heb ik onze stock even gechecked en daar zit de nieuwe cooler al op. Dus ik denk dat alle andere borden hier in nederland ook de goede koelers hebben.

Support Team

Mystar Computer B.V.

Nog iets gevonden: Hier zal je naar moeten kijken: 601-7345-010 QC code 05 <- deze code staat naast de geheugen sloten en is een klein doorzichtig stickertje.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• b19a
  • Niet online
Jim423 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 12:37:
Uiteraard:http://gathering.tweakers...2Cplatinum%2C2e%2Crevisie
Je kan de hoogte van de cooler bekijken. Als deze hoger is dan 1.5cm dan zit je met een oude revisie.
Bedankt voor je behulpzaamheid. Echter gaat het in de quote over de hoogte van een koeler op een ander chipje. Waar ik mee zit, is de hoogte van de koeler op de grafische kaart. Die zou wel eens niet onder die rare heatpipetentakels zou passen. Die afstand lijkt ongewijzigd bij de nieuwe revisie.

Al met al denk ik voor een ander moederbord te kiezen waar de kaart zonder moeite in lijkt te passen: Asus P5KC. Ook dit moederbord heeft een P35 chipset, dus qua performance zal het niet veel uitmaken.

• Jim423
De hoogte van de koeler van de grafische kaart heeft toch niks te maken met die heatpipes ?
Deze zitten er immers boven en de koeler onderop de kaart, overigens gaat de koeler wel over de bovenste 2 SATA poorten heen ben ik net achter gekomen :(

Nvm zie al hoe die zit :P
Volgens mij komt hij eerder tegen je RAM aan dan tegen de heatsink overigens..

[ Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 10-04-2008 09:44 ]

Pagina: 1