Toon posts:

iMac aansluiten op HDTV via HDMI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zou graag mijn iMac aansluiten op mijn HDTV via HDMI, of VGA. Maar ik zie nergens een DVI/VGA/HDMI aansluiting op daat ding.

Toch schijnt het te kunnen via de meest rechtse aansluitng op deze afbeeldimg:

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/euro/imac/0807/technology/images/index_hero20070807.jpg

Aangezien ik HD-rip films via mijn iMac op mijn HDTV wil afspelen en de beste kwaliteit hiervoor wil, neem ik aan dat dat via HDMI moet, want VGA ondersteund geen HD oid?

Wie kan mij vertellen hoe ik mijn iMac beeld op mijn TV krijg, of dat met HDMI kan, en wat het verschil tussen VGA en HDMI is als ik 1080i/p films afspeel?

bedankt

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:55
bij de iMac zit een converter meegeleverd van de meest rechtse aansluiting naar DVI.
Vervolgens kan je een verloopje kopen van DVI naar HDMI (en daar ook je geluid bij aansluiten).

HDMI is namelijk gewoon DVI + geluid! :)

Verwijderd

Topicstarter
SyS_ErroR schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:03:
bij de iMac zit een converter meegeleverd van de meest rechtse aansluiting naar DVI.
Vervolgens kan je een verloopje kopen van DVI naar HDMI (en daar ook je geluid bij aansluiten).

HDMI is namelijk gewoon DVI + geluid! :)
converter, dat heb ik nog nooit gezien? *Zoekt doos door*

nee, echt niet...

• G-Mono
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-01 13:57
Tegenwoordig is het verloopstekkertje niet meer bij geleverd. Je moet naar de Macstore om een plugje te kopen van miniDVI naar DVI.

Verwijderd

Topicstarter
G-Mono schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:05:
Tegenwoordig is het verloopstekkertje niet meer bij geleverd. Je moet naar de Macstore om een plugje te kopen van miniDVI naar DVI.
wat een aarsgieren, hoeveel kost dat ongeveer, en het verloop stukje van DVI naar HDMI?

Moet ik dan ook nog mijn resolutie veranderen naar 1080i oid?

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-02 16:17
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:00:
Hallo,
.... want VGA ondersteund geen HD oid?......

Wie kan mij vertellen hoe ik mijn iMac beeld op mijn TV krijg, of dat met HDMI kan, en wat het verschil tussen VGA en HDMI is als ik 1080i/p films afspeel?

bedankt
Dat is dus niet waar. VGA kan prima 1920 x 1080 weergeven en aangezien je rips wilt bekijken mis je de HDCP beveiliging die met HDMI gepaard gaat ook niet.

Als je een HD ready sherm hebt met de resolutie van 1366x768 ben ik van mening dat VGA beter is dan HDMI omdat je dan 1op1 pixelmapping krijgt; elke pixel kan dan rechtstreeks aangestuurd worden zonder dat je tv moet scalen... Bij HDMI zal je 1280x720 geebruiken bij een HDready scherm en dan moet je tv nog scalen en met name bij stilstaande beelden zie je dat.... Er zijn bijne gaan LCD schermen die de resolutie van 1366x768 over HDMI accepteren en via VGA kan dat wel.

Ik heb zowel VGA als HDMI op mijn moederbord en na testen is het voor mijn tv duidelijk dat VGA beter werkt dan HDMI...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Verwijderd

Topicstarter
@ hierboven:

Dus ik kan beter meteen een miniDVI -> VGA kopen?

• G-Mono
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-01 13:57
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:06:
[...]

wat een aarsgieren, hoeveel kost dat ongeveer, en het verloop stukje van DVI naar HDMI?

Moet ik dan ook nog mijn resolutie veranderen naar 1080i oid?
miniDVi naar DVI kost 19 euro
en een kabel van DVI naar HDMI kost 24,95

Een mini DVI naar VGA kost ook 19 euro maar dan ben je wel klaar. Ik zou ook voor VGA gaan

Verwijderd

Topicstarter
G-Mono schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:12:
[...]

miniDVi naar DVI kost 19 euro
en een kabel van DVI naar HDMI kost 24,95

Een mini DVI naar VGA kost ook 19 euro maar dan ben je wel klaar. Ik zou ook voor VGA gaan
Oke, nogmaals; ik krijg dus betere kwaliteit dan met HDMI? want ik heb een Ready TV.

Het enige verschil is dat HDMI geluid mee geeft en een beveiliging heeft?

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-02 13:01

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Zoals ik het uit de hierboven beschreven antwoorden begrijp, is VGA voor jouw waarschijnlijk de beste oplossing.

Maar over HDMI kan geluid, en HDCP (beveiliging) heen, voor bijv. blu-ray hd-dvd.

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Verwijderd

Ik wil mijn iMac aansluiten op mijn versterker via HDMI die het signaal weer doorgeeft aan mijn tv. Nu lees ik dat ik dan een Mini DVI --> DVI moet hebben en vervolgens een DVI-->HDMI kabel moet hebben. Nu lees ik dat DVI geen geluid doorgeeft naar mijn versterker. Hoe krijg ik nu het DTS of Dolby Digital signaal via deze HDMI naar mijn versterker?

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:08:
Ik wil mijn iMac aansluiten op mijn versterker via HDMI die het signaal weer doorgeeft aan mijn tv. Nu lees ik dat ik dan een Mini DVI --> DVI moet hebben en vervolgens een DVI-->HDMI kabel moet hebben. Nu lees ik dat DVI geen geluid doorgeeft naar mijn versterker. Hoe krijg ik nu het DTS of Dolby Digital signaal via deze HDMI naar mijn versterker?
er zijn op ebay ook mini dvi naar hdmi converters direct te krijgen, dan heb je alleen nog een kabel voor de output van je mac naar je tv, decoder of versterker nodig.

Verwijderd

Ja die had ik ook al gezien. Maar op deze manier stuur je toch alleen je beeld door? Ik wil ook mijn geluid doorsturen door de HDMI kabel.

• dionys0s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08-2025
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:18:
... Ik wil ook mijn geluid doorsturen door de HDMI kabel.
Laat dit nu net onmogelijk zijn...
dvi stuurt geen geluid door, daar is niets aan te doen.

Verwijderd

Ok, hoe krijg ik mijn geluid dan digitaal naar mijn versterker?

• ewf2003
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01 09:24
Wat ik mij afvraag is het volgende, ik heb een iMac met een ATI4850 videokaart. In mijn PC zit dezelfde kaart en daar is een convertertje meegeleverd van dvi naar hdmi en die geeft beeld en geluid. Ik vraag mij af of hetzelfde niet met een iMac is te realiseren. Ik begrijp dat het misschien een driver probleem is maar als het op een pc kan dan zou het toch ook mogelijk moeten zijn op een iMac.

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-02 14:35
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 23:39:
Ok, hoe krijg ik mijn geluid dan digitaal naar mijn versterker?
Via een optische geluidkabel. Je stopt een verloopstekker (zie foto) in de lijn uitgang van je iMac, en daarin stop je vervolgens de optische kabel die naar je versterker loopt.
Op deze manier kan je DTS doorgeven. (geen DTS-HD, dit kan enkel via HDMI)

Afbeeldingslocatie: http://www.national-tech.com/prodimages/optical-toslink-female-3.5mm-optical-male.jpg
ewf2003 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 23:51:
Wat ik mij afvraag is het volgende, ik heb een iMac met een ATI4850 videokaart. In mijn PC zit dezelfde kaart en daar is een convertertje meegeleverd van dvi naar hdmi en die geeft beeld en geluid. Ik vraag mij af of hetzelfde niet met een iMac is te realiseren. Ik begrijp dat het misschien een driver probleem is maar als het op een pc kan dan zou het toch ook mogelijk moeten zijn op een iMac.
De ATI 4850 heet ingebouwde audio decoders die een audio signaal met de DVI uitgang meegeven als er een HDMI stekker op geplaatst wordt. De iMac heeft deze decoders niet bij de mini-display uitgang. Leuk idee, maar het gaat helaas niet werken. :N

[ Voor 41% gewijzigd door Marcusso op 06-10-2009 00:02 ]

No Shame, only Fame!

Verwijderd

Ok, bedankt voor de info, zal meteen de benodigde kabels bestellen. Loopt het beeld wel synchroon met het geluid?

Verwijderd

Maar geldt voor een macbook 13 inch hetzelfde dan?

Ik gebruik namelijk een macbook pro 13 inch met dus een resolutie van 1280x800.
Nu wil ik dus ook beeld en geluid vanaf m'n macbook naar m'n tv (LG 32 inch HD ready) sturen.
Mijn gedachtegang was een mini-DVI naar DVI kopen en dan een stukje voor DVI naar HDMI en
dan een kabel naar de TV.

Maar ik lees dus hier ook dat VGA dus beter beeld geeft om de een of andere rede of geldt dat alleen
voor Imac met een andere resolutie dan mijn macbook?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:11:
Maar geldt voor een macbook 13 inch hetzelfde dan?

Ik gebruik namelijk een macbook pro 13 inch met dus een resolutie van 1280x800.
Nu wil ik dus ook beeld en geluid vanaf m'n macbook naar m'n tv (LG 32 inch HD ready) sturen.
Mijn gedachtegang was een mini-DVI naar DVI kopen en dan een stukje voor DVI naar HDMI en
dan een kabel naar de TV.

Maar ik lees dus hier ook dat VGA dus beter beeld geeft om de een of andere rede of geldt dat alleen
voor Imac met een andere resolutie dan mijn macbook?

Alvast bedankt.
Ik weet niet hoe je erbij komt dat VGA beter beeld geeft. DVI is digitaal en VGA analoog, nou zijn hier altijd al discusies over geweest wat beter en scherper is enzo, maar feit is dat HDMI scherpst is. Maar hier gaat het erom dat de mini-DVI --> DVI, maar ook de mini-DVI --> VGA, geen geluid mee geeft met het signaal waardoor je dus met een losse kabel je geluid moet meesturen naar tv of versterker.

Uiteraard geld dus ook voor mini-DVI --> DVI --> HDMI dat hier geen geluid wordt mee gestuurd. Je zal dus hoe dan ook met een losse geluidskabel moeten werken en dan zou ik zelf voor mini-DVI --> DVI --> HDMI gaan ivm met scherpste beeld op een full HD tv.

Hoop dat dit je helpt.

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 01:40:
[...]

Ik weet niet hoe je erbij komt dat VGA beter beeld geeft. DVI is digitaal en VGA analoog, nou zijn hier altijd al discusies over geweest wat beter en scherper is enzo, maar feit is dat HDMI scherpst is. Maar hier gaat het erom dat de mini-DVI --> DVI, maar ook de mini-DVI --> VGA, geen geluid mee geeft met het signaal waardoor je dus met een losse kabel je geluid moet meesturen naar tv of versterker.

Uiteraard geld dus ook voor mini-DVI --> DVI --> HDMI dat hier geen geluid wordt mee gestuurd. Je zal dus hoe dan ook met een losse geluidskabel moeten werken en dan zou ik zelf voor mini-DVI --> DVI --> HDMI gaan ivm met scherpste beeld op een full HD tv.

Hoop dat dit je helpt.
Degene die je quote geeft dus aan een HD Ready scherm te hebben. Dan voldoet VGA beter (zoals eerder gemeld in dit topic). Mocht je binnenkort je tv gaan vervangen voor een FullHD, dan zou ik gelijk investeren in de HDMI oplossing.

Trouwens, dat verloopstekkertje hierboven is niet perse nodig. Je moet zoeken op een mini-toslink naar toslink kabel. De mini-toslink kant steek je in de audio out van je iMac en de toslink kant in je versterker/tv.

PSN: Sluuz

Verwijderd

Als ik dus mijn Macbook Pro op Full HD 1080pixels op mijn tv wil aansluiten moet het op de volgende manier werken:
http://www.allekabels.nl/...i-DisplayPort---HDMI.html

Vervolgens hierin een hdmi kabeltje naar mijn tv, en een simpel geluidskabeltje naar mijn versterker?

Dan heb ik 1080p?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:29:
Als ik dus mijn Macbook Pro op Full HD 1080pixels op mijn tv wil aansluiten moet het op de volgende manier werken:
http://www.allekabels.nl/...i-DisplayPort---HDMI.html

Vervolgens hierin een hdmi kabeltje naar mijn tv, en een simpel geluidskabeltje naar mijn versterker?

Dan heb ik 1080p?
Correctemundo!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 01:40:
[...]

Hoop dat dit je helpt.
Ja dat haalde ik er ook uit. Ik betrek mijn geluid er ook bij via de headphones-uitgang op mijn macbook. Alleen ik doelde meer op de post van vandermark.
Maar ik zag onder jouw post al een bericht staan waarin stond dat dus bij een HD-ready tv geldt dat ik beter de VGA aansluiting kan gebruiken en bij een full HD tv ik beter HDMI kan gebuiken.

Verwijderd

Sluuz schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 08:20:
[...]

Degene die je quote geeft dus aan een HD Ready scherm te hebben. Dan voldoet VGA beter (zoals eerder gemeld in dit topic). Mocht je binnenkort je tv gaan vervangen voor een FullHD, dan zou ik gelijk investeren in de HDMI oplossing.

Trouwens, dat verloopstekkertje hierboven is niet perse nodig. Je moet zoeken op een mini-toslink naar toslink kabel. De mini-toslink kant steek je in de audio out van je iMac en de toslink kant in je versterker/tv.
Ja daar doelde ik dus op. En jij bevestigt ook dat voor een HD-ready ik beter een VGA-kabel kan gebruiken?
Thnx

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 00:01:
[...]

Ja daar doelde ik dus op. En jij bevestigt ook dat voor een HD-ready ik beter een VGA-kabel kan gebruiken?
Thnx
Ja ik las er ff overheen dat je een HD Ready tv had. Maar in dat geval kan je idd beste voor VGA gaan.
Pagina: 1