• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Een gokje wat betreft de plaatsing van dit topic, mocht het ergens anders moeten dan vertrouw ik op een modje.

Het probleem
Het gaat om een Compaq NC6000 laptop. Van het ene op het andere moment start deze niet meer op. Dat wil zeggen; ik kan em aan zetten, ik zie het WLAN lampje en die van de batterij aanspringen en de fan begint te blazen. Het scherm blijft zwart en na een seconde of 5 valt de laptop weer uit. Ik kan em weer onmiddelijk aanzetten, ik hou wel hetzelfde probleem.

Details
Soms heb ik geluk, dan zie ik de 3 'lock' lampjes (scroll-, caps- en numlock) opspringen en start het ding door alsof er niks aan de hand is. Dit kan overigens goed pas na een keer of 100 aanzetten zijn, of na 3 keer.

De tijd tussen het aanzetten en uitvallen is niet altijd gelijk, soms is het 3 seconden, soms 5 ofzo.

Soms gaat het WLAN lampje wel branden, andere keren weer niet. Ik kan niet echt een verband ontdekken.

Als de laptop toch door start dan heb ik in Windows (XP Pro) last van random BSOD's of complete freezes.

Wat heb ik gedaan
Het geheugen getest met Memtest86+ gedurende 43 uur. Geen errors.

De HDD getest met verschillende tools. Geen errors.

Het geheugen, de WLAN kaart, HDD en DVD eruit gehaald. Geen effect. Als er geen geheugen in zit krijg ik ook geen beepcodes.

De CPU met ORTHOS getest gedurende een uur. HWMonitor kwam met CPU temps van 82 graden (45 idle) en Speedfan gaf temps van 62 (42 idle). Geen fouten met ORTHOS overigens. De BIOS geeft mij niet de mogelijkheid temps in te zien. Met de hand voel ik aan de behuizing geen extreme warmte.

Getest op accu, op netstroom met accu, op netstroom zonder accu. Allen hetzelfde resultaat.

BIOS update naar de laatste versie.

In eerste instantie lijkt het een temp probleem, echter lijkt mij dat erg onwaarschijnlijk omdat:

De reden van uitvallen zou moeten zijn dat de tempbeveiliging aan springt, maar dat kan niet verklaren waarom ik hem dan direct weer aan kan zetten (meestal moet de stroom er dan even volledig af) en ook niet dat ik af en toe wel in Windows kom en de CPU een uur lang op 100% load kan draaien zonder uit te vallen.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik denk zelf dat het beestje gewoon 'op' is en wellicht inmiddels een brak mobo, garantie zit er niet meer op.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-05 13:22
Wat ik zelf een beetje eng vind is dit:
The Realone schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 10:46:
Als er geen geheugen in zit krijg ik ook geen beepcodes.
Dat zou namelijk wel het geval moeten zijn. Je hebt nu eigenlijk alle mogelijke oorzaken goed getest en ze werken allemaal. Mijn conclusie zou dan uitkomen op het moederbord.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Zou het kunnen dat de powerknop misschien blijft 'hangen'? Want als je die 4 sec ingedrukt houdt, gaat iedere computer meteen uit.
UTwizard schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 10:49:
Wat ik zelf een beetje eng vind is dit:

[...]

Dat zou namelijk wel het geval moeten zijn. Je hebt nu eigenlijk alle mogelijke oorzaken goed getest en ze werken allemaal. Mijn conclusie zou dan uitkomen op het moederbord.
Het zou me niet verbazen als dat komt doordat er geen speakertje in de laptop zit, toch vrij essentieel voor het produceren van piepjes ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Haan op 05-03-2008 10:51 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
De powerknop klinkt nog best logisch! Zet de laptop eens aan zonder powerknop (dit werkte bij Compaq Armada laptops, wellicht ook bij deze): accu er uit, stekker er uit, paar seconden wachten, stekker er in ==> laptop gaat aan.

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 10:11

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik heb hetzelfe met een Asus Laptop. De knop is het bij mij niet, die heb ik doorgemeten. Ik tip op het PMU bordje wat defect is. Condensator ofzo.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• The Realone
Enig idee hoe dat te testen danwel uit te sluiten is?

Helaas is het niet zo eenvoudig als de knop die blijft hangen. Deze heb ik al eens los gehad en "echte" schakelaar gebruikt maar die functioneerd gewoon naar behoren.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:05

Cyphax

Moderator LNX
Heh mijn pa heeft ook een NC6000 met EXACT hetzelfde probleem.

Ik dacht in eerste instantie aan kortsluiting ergens, het ding was vies van binnen en we hebben 'm schoongemaakt. Nou start ie vaak wel op maar hangt ie in Windows na verloop van tijd. Toevallig lijkt het alsof dat altijd gebeurt zodra hij de touchpad gaat gebruiken. Ik wilde eigenljik binnenkort het stekkertje van de touchpad eruit halen om te kijken of dat scheelt.

Saved by the buoyancy of citrus

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 08:36

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Koeling? Is wel erg snel, maar had het ook toen de koeling vol zat met stof. Als je processor totaal niet of niet genoeg wordt gekoeld gaattie ook erg snel uit soms. Dat de case niet echt warm wordt zegt niet altijd iets. Had hetzelfde met mijn nc6120. Als windows was gestart was er niks aan de hand, speedthrottling misschien door windows als de CPU te heet werd?

[ Voor 38% gewijzigd door makkie ;) op 05-03-2008 12:02 ]

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
makkie ;) schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:00:
Koeling? Is wel erg snel, maar had het ook toen de koeling vol zat met stof. Als je processor totaal niet of niet genoeg wordt gekoeld gaattie ook erg snel uit soms.
Als The Realone echt hetzelfde probleem heeft als ik, en dat kan echt bijna niet missen (zelfs die 5 seconden waarna ie weer uitvalt is hetzelfde), dan is dat niet het probleem. Ik heb 'm zelf helemaal schoongeblazen met een compressor, hij is vrijwel stofvrij. Daarbij startte ie ook niet als de laptop helemaal koud is. DWZ na uren uitgestaan te hebben.

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 08:36

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Dan lijkt het toch alsof het mobo kapot is.Hoop dat je er een carepack op hebt? (niet dus, ik lees te slecht vandaag omdat ik het ertussendoor doe. " het" als in werken ;))

[ Voor 37% gewijzigd door makkie ;) op 05-03-2008 12:08 ]

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• The Realone
Cyphax schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:56:Nou start ie vaak wel op maar hangt ie in Windows na verloop van tijd. Toevallig lijkt het alsof dat altijd gebeurt zodra hij de touchpad gaat gebruiken. Ik wilde eigenljik binnenkort het stekkertje van de touchpad eruit halen om te kijken of dat scheelt.
Verdacht! Ik kwam zojuist in Windows en liet em even staan, na een kwartier wilde ik wat doen en raakte ik het touchpad aan. Gevolg was dat dat ding weer muurvast zat!

Ik zoek het kabeltje van de touchpad. Onder het toetsenbord vond ik wel uit wat uit die richting kwam (wit kabeltje met blauwe text en uiteinde) en een stroomkabel. Geen idee of dat em is, maar is hij nu los en ik ga weer proberen of ik em weer gestart krijg.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
The Realone schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 13:04:
[...]

Verdacht! Ik kwam zojuist in Windows en liet em even staan, na een kwartier wilde ik wat doen en raakte ik het touchpad aan. Gevolg was dat dat ding weer muurvast zat!

Ik zoek het kabeltje van de touchpad. Onder het toetsenbord vond ik wel uit wat uit die richting kwam (wit kabeltje met blauwe text en uiteinde) en een stroomkabel. Geen idee of dat em is, maar is hij nu los en ik ga weer proberen of ik em weer gestart krijg.
Er zitten 3 kabeltjes daar, 1 is de touchpad, 1 voor de trackpoint en dan het toetsenbord (dat is de breedste).

• The Realone
Of het geholpen heeft durf ik niet te zeggen. Wel dat het een bekend probleem blijkt te zijn bij deze laptops.

Ik quote iemand uit dat topic:
We have at least a hundred of these LT's and they are noted for this issue. The root cause many times is the heat sink gets clogged with dust(We call it the wool blanket syndrome) causing the system to overheat and thus damage the system board. The display or the memory can do it as well although that would be rare. The best way to troubleshoot is to bring the LT to minimum config. One mem chip, no HDD or multibay device and no battery just the AC power pack. Try another mem chip (or rotate the one you took out) If that doesn't work then disconnect the display.. That doesn't work try disconnecting the TP and Point stick cables.(be carefull of the ziff connectors they are fragile)If still no help you definately have a bad system board. If it's still under warranty have HP fix it. If it's out of warranty get a new one. I saw a used one for $450 on ebay.
Nu heb ik wat zitten testen. Allerhande dingen losgetrokken, inclusief monitor. En warempel, hij start aan de lopende band gewoon netjes door. Ik vol goeie moed weer alles dichtschroeven en het probleem is weer terug.

Er zit dus toch blijkbaar iets wat slechts contact maakt o.i.d. Maar wat heb ik nog niet uit kunnen sluiten. Ook niet met trial and error op dit moment.
Pagina: 1