Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Olympus Nederland heeft vanmorgen bekend gemaakt dat er een nieuwe digitale spiegelreflex zal verschijnen in April van dit jaar. De E-420 zal de opvolger worden van de E-410 en zal net als zijn voorganger beschikken over een live view mode en een Supersonic wave filter om stof van de sensor te schudden.

De meest bijzondere eigenschappen van deze camera zijn:
  • Live view met de mogelijkheid om op contrast scherp te stellen, hierdoor is automatisch scherpstellen tijdens live-view mogelijk.
  • Het formaat, De camera is nauwelijks groter dan de E-410, en behoort daarmee weer tot de kleinste van de wereld.
  • Gezichtsherkenning en schaduw aanpassing technologie die zichtbaar zijn in de live view mode
  • Ingebouwde pop-up flitser met richtgetal 10 (ISO 100) die ook gebruikt kan worden voor de aansturing van draadloze flitsers.
  • One Touch witbalans
  • 28 scene programma's
Rechtstreeks uit het persbericht:
De nieuwste aanvulling op het Olympus E-System, de E-420, heeft alles in huis voor zowel zeer ervaren fotografen als beginners die voor het eerst kennismaken met D-SLR-fotografie. Gebruikers profiteren van de geweldige kwaliteit die zo kenmerkend is voor D-SLR-fotografie, maar ook van een gebruiksgemak dat we eigenlijk alleen kennen van compactcamera's. De Live View-voorvertoningen op de LCD vergemakkelijken bijvoorbeeld het maken van de compositie. Daarnaast behoort de E‑420 tot de kleinste en lichtste D-SLR's ter wereld waardoor mobiliteit geen enkel probleem meer is. Deze camera past eenvoudig in een kleine dagrugzak, maar ook in een gemiddelde handtas. En dat maakt de E-420 bijzonder interessant voor journalisten, reizigers en andere avonturiers die veel waarde hechten aan een compact ontwerp, een uitstekende functionaliteit en een goede prijs-kwaliteitverhouding. De gebruiksvriendelijke 10,0-Megapixel E-420 beschikt over 28 opnameprogramma's voor de meest uiteenlopende situaties en is direct klaar voor gebruik. Deze camera zal vanaf eind april 2008 verkrijgbaar zijn.

Info in het Engels
klik hier

En nu ook op DPreview

Info in het Nederlands
Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:59
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 09:03:
Daarnaast behoort de E‑420 tot de kleinste en lichtste D-SLR's ter wereld waardoor mobiliteit geen enkel probleem meer is. Deze camera past eenvoudig in een kleine dagrugzak, maar ook in een gemiddelde handtas. En dat maakt de E-420 bijzonder interessant voor journalisten, reizigers en andere avonturiers die veel waarde hechten aan een compact ontwerp, een uitstekende functionaliteit en een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Eerst even wat observaties:
Weer 10MP op zo'n kleine senor
Een soort van DRO, heeft dat zin op een senor met weinig DR?
Een vrij groot scherm voor een dergelijk kleine body
Erg weinig onbody control, zelfs voor de iso moet je het menu in.
Geen/nauwelijks een grip aan de voorkant
Bij een SLR systeem zijn het het glas en accessoires die wegen en groot zijn niet zo zeer de body.

In tegenstelling tot wat het persbericht beweert zie ik dit als een pure instap body. Totaal niet gericht op journalisten dus. Journalisten (of gevorderde amateurs) proberen te paaien met een zo klein mogenlijke body met een kleine zoeker die wel 28 scene instellingen onbody heeft maar bijvoorbeeld geen iso of AF instellingen knop heeft is volgens mij niet echt de juiste insteek.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Weer 10MP op zo'n kleine senor
Yep, da's geen nieuws. Echter is de sensor niet zo heel klein als je het vergelijkt met de compactcam-sensor in mijn Fuji F50fd die 12MP heeft ;)
Een soort van DRO, heeft dat zin op een senor met weinig DR?
Waarom niet? :)
Een vrij groot scherm voor een dergelijk kleine body
Dat hebben meer kleine body's tegenwoordig: het voordeel van dat grote scherm is wel dat Live View steeds bruikbaarder wordt :)
Erg weinig onbody control, zelfs voor de iso moet je het menu in.
Ik zie aan de achterkant rechts naast het scherm een Fn-knop, die zal je vast zo kunnen instellen dat hij voor ISO-instellingen te gebruiken is :)
Geen/nauwelijks een grip aan de voorkant
Klopt, zo'n kleine body hou je anders vast, een zogenaamde pistolgrip: maakt de camera een stuk minder diep zodat hij niet zo 'lomp' is.
Bij een SLR systeem zijn het het glas en accessoires die wegen en groot zijn niet zo zeer de body.
Hmm, mijn D3 weegt 1250gram, mijn lenzen (de meeste) 500 gram of minder. Zelfs de D200 is 900gram dus dit hoeft zeker niet altijd het geval te zijn.
In tegenstelling tot wat het persbericht beweert zie ik dit als een pure instap body. Totaal niet gericht op journalisten dus. Journalisten (of gevorderde amateurs) proberen te paaien met een zo klein mogenlijke body met een kleine zoeker die wel 28 scene instellingen onbody heeft maar bijvoorbeeld geen iso of AF instellingen knop heeft is volgens mij niet echt de juiste insteek.
Misschien niet voor de meer serieuze mensen die graag wat meer instellingen beschikbaar hebben, maar voor mensen bij wie lightweight erg van belang is, scheelt elke halve of hele kilo.

Als je wel de kwaliteiten van een dSLR wil hebben maar niet de kilo's lijkt me deze best een aardig compromis. Ben benieuwd of de 10MP beter presteert dan de sensor in z'n voorganger, de E-410 :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:27
Het meest interessante vind ik echter de pancake lens!! _/-\o_

http://www.olympus.nl/con...m_1_2_8_pancake_18942.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het dezelfde sensor zijn als de E3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 12:03:
Zou het dezelfde sensor zijn als de E3?
Ik wacht nog op de specs van Olympus Nederland, maar die hebben ze zelf ook nog niet binnen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Remy schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 10:35:
Yep, da's geen nieuws. Echter is de sensor niet zo heel klein als je het vergelijkt met de compactcam-sensor in mijn Fuji F50fd die 12MP heeft ;)
En als je vergelijke met een doorsnee APS-C cam? Die hebben al moeite genoeg om op 10-12 MP echt goed te presteren.
Waarom niet? :)
DR wat er niet is kan je ook niet er bij maken. Wat zo'n DRO functie doet is alleen in jpeg de schaduwen wat ophalen. En met een sensor die waarschijnlijk al redelijk wat ruis geeft schaduwen gaan ophalen vind ik geen feestelijke gedachte.
Dat hebben meer kleine body's tegenwoordig: het voordeel van dat grote scherm is wel dat Live View steeds bruikbaarder wordt :)
Als ik kijkt naar het scherm van je D3 of een D300 of A700 dan vind ik de resolutie van een scherm meer toevoegen als de halve inch dat ze groter zijn als gemiddeld.
Ik zie aan de achterkant rechts naast het scherm een Fn-knop, die zal je vast zo kunnen instellen dat hij voor ISO-instellingen te gebruiken is :)
Fn knop is bij elke camera met Fn knop die ik ken een verzamel bak voor alle regelmatig gebruikte functies. Een veredeld menu dus. (ja mijn geliefde KM 5D heeft dat ook, maar dan wel onbody WB, ISO en Drive
Klopt, zo'n kleine body hou je anders vast, een zogenaamde pistolgrip: maakt de camera een stuk minder diep zodat hij niet zo 'lomp' is.
Persoonlijke voorkeur of je het ook prettig vind. De overige afmetingen zijn trouwens niet eens zo gek veel kleiner als andere instappers.
Hmm, mijn D3 weegt 1250gram, mijn lenzen (de meeste) 500 gram of minder. Zelfs de D200 is 900gram dus dit hoeft zeker niet altijd het geval te zijn.
Mooie Hummer vs. Opel Corsa vergelijking ;)
Zet er eens een D40, D60, A200, A300, A350, 350D, 400D, 450D, K100D, K110D, K100Super, of K200D naast? Zo groot zijn de verschillen in gewicht dan ook weer niet. 380 gram zonder accu voor de E420 vs 600-700 gram met accu voor de andere instappers, stop in de E420 een accu en je zit ook over de 550 gram.

Hoeveel body's neem je mee vs. hoeveel lenzen + flitsers+filters+schoonmaak en overige zooi neem je mee ;). Als je een doorsnee instap SLR + dubbelkit hebt dan zijn die 2 lensjes samen al groter en zwaarder als je body. Dan heb ik het dus nog helemaal niet over allerlei lichtsterk of exotisch glas.
Als je wel de kwaliteiten van een dSLR wil hebben maar niet de kilo's lijkt me deze best een aardig compromis. Ben benieuwd of de 10MP beter presteert dan de sensor in z'n voorganger, de E-410 :)
Idd mijn enigsinds voorbarige commentaar over die DRO valt en staat ook met de prestaties van die sensor. Vorige generatie's gedroegen zich idd een beetje als een compromis tussen een APS-C dSLR en een goede Compact. (die vaak ook al flink aan maat en gewicht zijn)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Als je op raw schiet, is er nauwelijks verschil tussen de DR van de Olympus camera's en de rest. Het is eeuwig hetzelfde liedje: sensor is kleiner en dus slechter. Dat hoeft niet zo te zijn. Olympus heeft met de E400 en de E410 laten zien dat ze goede kleine camera's kunnen bouwen. In combinatie met de nieuwe pancake lens is dit eindelijk een echt compacte slr.
Incl. batterij komt de E410 op 435 gram. Tel daar 95 gram voor de lens bovenop en je zit op 530 gram.

De 400D weegt 556 gram met batterij. Tel daar een 28mm 2,8 lens bijop (185 gr.) en je zit op 741 gram. Dat is een verschil van 211 gram. En dat merk je volgens mij best wel. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Kwintessens op 05-03-2008 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Uit de sony 10MP sensor is ongeveer 10 stops DR te halen in raw. uit de Olympus E410 9,4 stops met de vermelding dat er weinig kleir infotmatie in de highlights zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Laatst online: 13-09 18:32
martijn_tje schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:39:
Uit de sony 10MP sensor is ongeveer 10 stops DR te halen in raw. uit de Olympus E410 9,4 stops met de vermelding dat er weinig kleir infotmatie in de highlights zit
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Laatst online: 02-07 17:28
oooh, hij is wel een goede 2cm dunner dan mn k100ds. En ik vond mn k100ds al zo klein en leuk met een pannekoek erop

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Pagina: 1