Stroomverbruik 19 inch LCD monitor 92 watt???

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209932

Topicstarter
Mijn 19 inch lcd monitor van samsung (type 971p) eens aangesloten op een energiemeter.
Het metertje geeft 92 watt aan. Echt niet te begrijpen. Opgave van samsung is 36 watt.

Iemand een verklaring hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gare meter ? wel de goeie stekker in het stopcontact gestopt :P ?

Of gewoon niet goed gelezen op de opgave van samsung, misschien is die 36 watt als ie '' uit '' staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De meter werkt prima op tal van andere apparaten / lampen etc. Telkens geeft hij het door mij verwachtte stroomverbruik op: bijv : een 40 watt gloeilamp had een verbruik van 43 watt volgens de meter. Overigens verbruikt een LCD monitor die uit staat, standby dan, hoogstens een paar watt.

edit: lcd's van 19 inch zitten alle tussen de 30 en 40 watt

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 209932 op 05-03-2008 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

De meter kan niet overweg met blindstroom of korte stroompiekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Hang eens die 40W lamp en de tft eraan

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Het kan zijn dat hij geen rekening houdt met schijnverbruik (het uit fase lopen van de stroom op de spanning). Ik weet niet precies hoe de voeding van jouw TFT inelkaar zit, maar dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Probeer eens een andere stroommeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 09:48
Ik heb zelf een LG 20.1" LCD, en als ik die aan een stroommeter hang kom ik inderdaad rond de 38 watt, dus ofwel kan jouw meter idd die LCD niet goed meten, ofwel is er iets mis met je scherm.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 13:16:
Het kan zijn dat hij geen rekening houdt met schijnverbruik (het uit fase lopen van de stroom op de spanning). Ik weet niet precies hoe de voeding van jouw TFT inelkaar zit, maar dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Probeer eens een andere stroommeter.
Tja had ik die maar. Zal eens rondvragen en hopelijk snel eens vergelijken met de cresta die ik heb.
Part schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 10:10:
De meter kan niet overweg met blindstroom of korte stroompiekjes.
En dit zou die 60 watt extra verbuik verklaren? :?
Ganzz schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:36:
Hang eens die 40W lamp en de tft eraan
gedaan, kom ik op 134 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 12:01

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

92 Watt is idd teveel. Misschien dat je monitor defect ist waardoor hij teveel gebruikt. Idd even testen met een andere tester als je die ergens kan regelen. Ik had ook wel eens een switchje (8 ports) die ineens 60 watt ging verbruiken (i.p.v. 11). Dat deed die dan 3 weken en dan was die dood.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 15:47

BasilFX

BasilFX

Het blindvermogen wordt in deze link beschreven: http://www.energyconsulti...2016/nieuwsbrond16-03.htm

Het komt er op neer: Het werkelijke vermogen = cosinus phi x stroom x spanning (Watt)

Je voeding van je TFT is geen ideale voeding, maar een inductieve/capacitieve voeding. Waarschijnlijk kan jouw energiemeter slecht of niet overweg met cosinus phi correctie. Bij een lamp heb je een oohmse belasting en daarom geeft hij daar wel het goede vermogen weer.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
spotnie schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 18:04:
... Waarschijnlijk kan jouw energiemeter slecht of niet overweg met cosinus phi correctie...
Die cos phi correctie zorgt er net voor dat de voeding zich als een ohmse belasting gedraagt, en zou er dan ook voor moeten zorgen dat de watt-meter een juiste waarde weergeeft.
Het lijkt me eerder dat er geen of een te zwakke PFC (power factor correction, dus cos phi aanpassing) in zit.

Het lijkt me onmogelijk dat die hogere waarde klopt, hogere brightness enzo kan wel wat meer verbruik geven, maar dat zal niet meer dan 15W zijn. Dan houd je nog 45W over die ergens in je scherm extra verstookt wordt, dat kan niet zonder verbrande lucht of defect.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Nou, welke meetinstrument heb je precies gebruikt? Dan weten we of ie goed is of niet :)
Merk, type, waar gekocht?

[ Voor 13% gewijzigd door MrDummy op 05-03-2008 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MrDummy schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 20:59:
Nou, welke meetinstrument heb je precies gebruikt? Dan weten we of ie goed is of niet :)
Merk, type, waar gekocht?
Merk: Cresta, Type: Energy Saving Timer, model No RCE-1106, Bij de gamma voor ~10 euro,
was uit het assortiment ( hmm wat zou daar de reden van zijn?), maar kon hem wel nabestellen.
Nog geen andere/vervangende energiemeter gezien bij de gamma.

Afbeeldingslocatie: http://img164.imageshack.us/img164/1527/img1600pn3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Die kan niet overweg met een niet-PFC schakelende voeding. That's the whole story.

Een energy check (conrad) of andere zulks meter zal je waarschijnlijk een betere meting geven. 90W zou moeten zorgen voor uitzonderlijk veel warmte boven je scherm, het is uiteraard theoretisch mogelijk dat er iets stuk is, maar dan moet er best wat warme lucht uit je monitor komen.

Mijn Dell 2000FP is *ancient* en zuipt ~60W, voornamelijk omdat er een ultrabrakke backlight inverter in zit. Die wordt behoorlijk warm.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mooi, mijn tft is dus toch zuinig, tja op een bepaalde manier kick ik op zuinig.. hmm waar zou ik dat van hebben (NL?).
De samsung is totaal niet warm, hoogstens wat lauw bovenaan nu ik voel.
60 watt (teveel) is best een bak energie en moet inderdaad ergens te voelen zijn als warmte, dit is niet het geval.

Zou de cresta energie meter wel overweg kunnen met PC / TV (crt) / DVD home audio / audio versterker hifi / magnetron / aquarium (= pomp / TL / verwarming) meten, want daar gebruik ik hem voor.
Het doel is om bewust te zijn van stroomverbruik en vooral waar dat zinloos gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:35

DaWaN

'r you wicked ??

Anoniem: 209932 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:28:
Mooi, mijn tft is dus toch zuinig, tja op een bepaalde manier kick ik op zuinig.. hmm waar zou ik dat van hebben (NL?).
De samsung is totaal niet warm, hoogstens wat lauw bovenaan nu ik voel.
60 watt (teveel) is best een bak energie en moet inderdaad ergens te voelen zijn als warmte, dit is niet het geval.

Zou de cresta energie meter wel overweg kunnen met PC / TV (crt) / DVD home audio / audio versterker hifi / magnetron / aquarium (= pomp / TL / verwarming) meten, want daar gebruik ik hem voor.
Het doel is om bewust te zijn van stroomverbruik en vooral waar dat zinloos gebeurt.
Alles waar een schakelende voeding in zit gaat hij dus waarschijnlijk niet goed meten. Zo'n beetje alle moderne apparatuur gebrukt wel schakelende voedingen.
Ik zelf heb een energy check van de Conrad en die meet alles prima, kost wel iets meer (20e dacht ik)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

19" benq hier, heet.
zal eens kijken wat die gebruikt... maar hij si altijd al heet geweest, blijkbaar gewoon niet zuinig ontworpen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

AlexanderB schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 16:12:
19" benq hier, heet.
zal eens kijken wat die gebruikt... maar hij si altijd al heet geweest, blijkbaar gewoon niet zuinig ontworpen ofzo...
Heet is relatief ;) Een 8watt spaarlampje kan ook 'heet' worden :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Om eindeloze herhalingen van de zelfde uiteenzettingen voor te zijn, werp eens een blik op het aparte topic "Energiemeters" in dit forum. Voor een tientje bij een bouwmarkt moet je inderdaad niet te hoge verwachtingen hebben.
Het voornaamste aspect is het meetprincipe dat bij de betere meters wordt toegepast, nl. sampling (met voldoende hoge samplingfrequentie) en integreren. Alleen daarmee is bij het meten van de meeste moderne apparatuur een betrouwbaar inzicht mogelijk. Bij snertexpemplaren is het in het gunstigste geval gewoon U*I*cos phi, gebaseerd op sinusvormige stroom en spanning, en in het slechtste geval alleen U*I. De spreekwoordelijk natte vinger werkt dan nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

AlexanderB schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 16:12:
19" benq hier, heet.
Er zijn verschillende 'generaties' voedingen aan te wijzen, zowel in 230V voedingen als in backlight-voedingen. Eerdere voedingen zijn over het algemeen (maar niet altijd!) minder zuinig. Uitzonderingen hierop zijn voedingen met uitgebreide PFC of speciale lampen (zoals samsung's motion whatever whatever).

Als je een hele luxe 19 inch hebt met multiple picture in picture kan het natuurlijk ook de beeldverwerkingsengine zijn die je voelt. Mijn 2000FP heeft voor die tijd een ongelooflijk sterke pixelworks engine die op zichzelf al 11W max verstookt (incl hulpchips)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Poley
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 15:10
Techneut schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 16:25:
Om eindeloze herhalingen van de zelfde uiteenzettingen voor te zijn, werp eens een blik op het aparte topic "Energiemeters" in dit forum.
Energiemeters... deel hier je ervaringen

Heb dezelfde Cresta meter, wil dus graag weten wat wel goed is. Overigens zou ik graag willen weten of ronkvogel nog een meting heeft kunnen krijgen met een andere energiemeter.

[ Voor 23% gewijzigd door Henk Poley op 20-06-2008 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik weet niet of er ergens een testrapport is. Maar gezien de omschrijving "Bij de Gamma, voor een tientje" heb ik er niet zo veel vertrouwen in. Ik vermoed dat hij hooguit geschikt is voor zuiver ohmse belastingen.

Een aardige indicatie is in geval van b.v. een moderne monitor om een tabelletje te maken. Neem een aantal gloeilampen van oplopend vermogen, liefst ook met een groot vermogen of een paar van b.v. 100W parallel, meet en noteer de meetwaarden. Op z'n best zullen de meetresultaten niet erg veel afwijken van de opgegeven vermogens. Uiteraard zijn die opgegeven waarden bij lampen geen precisiewaarden, maar verschillen ze per exemplaar een beetje. Gebruik dus bij de meetproef wel steeds dezelfde lampen.
Zet vervolgens bij elke meting die monitor er aan parallellel en noteer dan nogmaals de meetwaarden. Begin de meting met enkel de monitor.
Pagina: 1