Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mogelijk is het een simpel probleem maar ik kom er niet uit. Ook niet via diverse handleidingen die ik gevonden het op internet.

De volgende opstelling: kabelmodem en daarachter een router waarop diverse pc's zijn aangesloten. Een van die pc's wil ik als ftp-server gebruiken voor familie. Heb serv u ftp geinstalleerd en via dyndns een naam aangemaakt ogv de ip die dyndns vond. Op mijn router heb ik poort 21 opengezet op het "interne" ip nummer van de ftp-pc (dus 192.168. enz). Via serv uftp dus een server opgesteld en daar de naam van het dyndns account opgegeven (xxx.homedns.org) alleen bij het op te geven ip-adres begint het al: kan alleen het interne nummer (dus de 192.168.etc) invullen.

Als ik vervolgens via een andere pc test om de ftp te benaderen lukt dit alleen via het opgeven van het "interne" adres. Maar zo komt de familie er dus nooit bij. Ik dacht in mijn simpelheid dat wanneer ik het dyndns nummer invoer ik er "gewoon" bij kon maar dus niet (en het nummer is nog niet gewijzigd).

Wat doe ik verkeerd. Kennelijk iets in de opzet van serv u ftp??

john

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Als je router geen NAT loopback ondersteunt kun je de FTP lokaal inderdaad alleen bereiken via het lokale adres. Dat is nogal logisch. Ieder ander zal er alleen bij kunnen via je externe IP-adres.

[ Voor 7% gewijzigd door Rone op 04-03-2008 22:26 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Zit die familie in hetzelfde LAN of moeten ze inloggen via het internet?!

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09
Denk dat er twee dingen mis gaan, ftp gebruikt meer poorten dan alleen 21, ook 20 en/of hogere poorten afhankelijk van passive/active mode, en je probeert voor het testen vanaf je interne netwerk te connecten naar je externe ip, wat heel veel routers niet ondersteunen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties.

NAT loopback zegt me niets. De router is een belkin pre-N router (de beoogde ftp computer is overigens bedraad aangesloten).

De familie moet inderdaad via het internet inloggen.

Heb ook via hogere poortnummers geprobeerd wat ook gene reslutaat had.

Het testen gebeurt inderdaad via een andere pc die op dezelfde router is aangesloten.

Dus ik moet via een "derde" computer testen begrijp ik. En moet dan toch het externe ip adres in serv u ftp zijn opgevoerd?

john

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zelf laatst ook eens geprobeerd een ftp-server op te zetten achter een router mbv bulletproof ftp-server.
Werkte niet, volgens de log kwam het LIST commando wel aan maar de clients kregen niks anders te zien behalve "bezig met laden..."

Poort21 staat open, 't gaat hier om een kabelmodem+asus wl500g deluxe

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09
Je moet testen vanaf een computer die niet via diezelfde verbinding aan internet hangt, makkelijkste eerst naar je externe ip toe, als dat werkt via dyndns. Uitleg welke poorten je moet gebruiken kun je heel veel vinden op het net, via google of wiki. Zo uit m'n hoofd moet je in serv u een aantal hoge poorten opgeven, en die moet je vervolgens ook in je router openen.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:20
bartgrefte schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 22:37:
Zelf laatst ook eens geprobeerd een ftp-server op te zetten achter een router mbv bulletproof ftp-server.
Werkte niet, volgens de log kwam het LIST commando wel aan maar de clients kregen niks anders te zien behalve "bezig met laden..."

Poort21 staat open, 't gaat hier om een kabelmodem+asus wl500g deluxe
welliswaar een topic kaap maar hier is je antwoord:

ftp werkt met meerdere poorten,

standaard is port 21 je verbindingspoort, daar maakt je client verbinding mee om daar command's over te sturen. Zegt je client 'list' dan is het nog afhankelijk van 2 dingen, is er een port commando gegeven of passive?

pasv betekent dat je server een poort voor de DATA verbinding open moet zetten, je kan specifieke poorten instellen in je ftp server prog en die vervolgens ook open zetten in je router.

port betekent dat de client een poort aanwijst waarop de server verbinding maakt om daar over de DATA te versturen. Vaak geven clients de interne ip door en tja.. over het internet een intern (of niet-routeerbaar) adres bereiken kan nou eenmaal niet... dit moet aangepast worden in de client dus niet de server!

voor joshua7, gebruik 0.0.0.0 als ip adres in serv-u, dit scheelt vaak veel problemen 8)

Verwijderd

Topicstarter
Nielson,

Bedankt. Ik heb inderdaad ook een hoog nummer ingevoerd wat dus geen soelaas bood en biedt. Maar ik begrijp dat ik dus via een externe pc moet testen.

Zal kijken of dat morgen gaat lukken.

john

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
je moet een passive port range zetten in Servu anders krijg je geen listing.
Die range moet je ook ff forwarden in je router en dan zou het moeten werken..
Poortje 21 is niet voldoende

oow iemand was me al voor :)

[ Voor 7% gewijzigd door Smurff op 04-03-2008 22:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Smurff,

Welk ip adres moet ik dan bij de passive opgeven? Ik zie nl een mogelijkheid om "allow passive mode" aan te vinken (neem aan dat je daar op doelt) maar dan moet ik ook een ip opgeven. Is dat de interne of het externe ip nummer?

john

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:20
daar moet je jouw externe ip adres invullen.. dus die van je provider!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

consolefreak schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 22:43:
[...]

welliswaar een topic kaap maar hier is je antwoord:

ftp werkt met meerdere poorten,

standaard is port 21 je verbindingspoort, daar maakt je client verbinding mee om daar command's over te sturen. Zegt je client 'list' dan is het nog afhankelijk van 2 dingen, is er een port commando gegeven of passive?

pasv betekent dat je server een poort voor de DATA verbinding open moet zetten, je kan specifieke poorten instellen in je ftp server prog en die vervolgens ook open zetten in je router.

port betekent dat de client een poort aanwijst waarop de server verbinding maakt om daar over de DATA te versturen. Vaak geven clients de interne ip door en tja.. over het internet een intern (of niet-routeerbaar) adres bereiken kan nou eenmaal niet... dit moet aangepast worden in de client dus niet de server!

voor joshua7, gebruik 0.0.0.0 als ip adres in serv-u, dit scheelt vaak veel problemen 8)
Pff, euh passive, werd trouwens geprobeerd met IE en FF.
Heb bij de passive instellingen m'n cc******-c.ensch1.ov.home.nl ingevuld en poort 20 en 21 die beide openstaan in de router.
Net even gekeken, alleen tcp 20-21 staat open, had ik óók udp 20-21 open moeten zetten?

Btw, als je wilt proberen te connecten met mijn ftp (die nu aan staat) zet dan even DM aan, stuur ik je mijn ip. Mischien dat jij van jouw kant kan zien wat/of er iets mis gaat...

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 05-03-2008 14:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
OK,

Weer een stapje verder: uiteindelijk heb ik bij het ip adres 0.0.0.0 ingevuld en dan geeft ser aan "use any availalbe ip adress" en vervolgens op een andere pc ingelogd (via filezilla client) en wat gebeurt er... ik krijg verbinding! Ik ga een heel riedeltje door (user =name ok, pass ok vervolgens 20 user logged in en dan krijg ik retrieving directory listing, pwd, 257 "/" is current directory, type 1, pasv en dan krijg ik ineens een 501 syntax error in parameters or arguments. Vervolgens noemt tie een aantal poorten en zegt dan 200 port command successfull, dan komt List en tenslotte 150 opening ascii mode data connection for /bin/ls.

En dan houdt het op. Conncetion time out. Er komt dan ook directory listing en ik kan dus niet bij de ftp bestanden komen.

enig idee waar nu de fout zit?

john

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 21:35

Pogostokje

* twiet *

Timeout bij de overdracht van data. Je passive FTP gaat dus mis. Heb je passive poorten opgegeven in je FTP server en deze ook in je router geforward naar je interne IP adres? Ik denk het niet. :)

Om passive FTP te laten werken moet poort 21 open staan en doorgezet worden, en een aantal extra poorten waar de data over heen kan gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Pogostokje op 05-03-2008 11:22 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Pogostokje,

Ik had een andere poort geforward maar inmiddels heb ik het weer teruggezet naar 21 en ja hoor het doet!

Ik kom op de root directory. Nu nog even uitvogelen hoe ik andere directory's kan instellen (dat lukt nog niet helemaal, maar misschien is dat om de serv u versie die ik een persoonlijke versie is?).

In ieder geval is het dankzij jullie toch gelukt. Zeer bedankt!

john

Verwijderd

Topicstarter
Ben er bijna maar nog niet helemaal.

Heb inmiddels ook filezilla server geinstalleerd en dat lukt ook prima. Gewoon verbinding en ik kom op de directory. Echter daar zit nu het probleem. Wat ik ook doe met directory's van andere schijven toevoegen of mappen toevoegen, deze komen in de verbinding niet terug. Het blijft alleen maar de c schijf. Zelfs als ik die in de server software verwijder (dus bv alleen maar de d-schijf opgeef) blijft de verbinding altijd naar de oorspronkelijke c-schijf gaan en komt er verder niets bij.

Wat zie ik over het hoofd in de instellingen?

john
Pagina: 1