[Encoding] Bitrate controleren van AVI bestand

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Sinds kort ben ik in bezit van nieuwe Lenco DVP-1040. Deze is gekozen na lang vergelijken van diverse apparaten. Het kan ook DivX / Xvid playbacken naast (regiovrij) DVDs afspelen.
Maar helaas is playback niet zo krachtig, en zal haperen als bitrate te hoog is.

Ik wil aantal AVI media bestanden opnieuw encoden om bitrate te verlagen, maar dan moet ik wel kunnen kijken waar de limieten zijn.

Ik zoek naar een tool die min of meer grafische verloop van bitrate kan tonen in de avi bestand. Het gaat via VBR methode dus het gaat op en neer.
Of duidelijke rapportage na analyse avi en dan moet ie maximale bitrate waarde kunnen tonen.

Wie heeft een idee welke tool programma het kan zijn?
Via tool hoop ik dan te ontdekken wat de limieten zijn van mpeg4 chip is en kan ik dan encoden en zo onder limiet houden, vooral bij snelle motions, zonder dat geluid begint te kraken.

Verwijderd

VLC kan in het 'stream en media info' scherm realtime bitrate ed. tonen

maar ik neem aan dat liever een grafiekje ziet?

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-02 14:15
Met gspot moet het gaan lukken.

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb hier nog 2 andere players die divx ook kan afspelen.
Na wat testen met verschillende formaten merk ik dat Lenco DVP-1040 met zijn Sunplus SPHE8281D meer moeite heeft.

Denver LCD-DVD combi speler, ongetwijfeld Mediatek chip, weergeeft het wel goed in zware motions.
Goedkope Hiteker XDV-910 uit Blokker met zijn Cheetek CT909R-LF heeft ook geen moeite mee met hoge bitrate motions.
Cheertek is moderner met eind 2006, Mediatek MT1389 is van eind 2005, en Sunplus ook eind 2005, maar dan iets eerder.

Vreemd genoeg is Cheertek weinig bekende chip, er is niet veel informatie van. Mediatek is heel bekend, en Sunplus staat op 2e plek.
Denver is enige die speciale tekens in filenaam wel leest.

Gspot zal ik even kijken, en ja die is wel bruikbaar.
Edit: Tijdens scan een piek van meer dan 4000 kbps. Zal dus die media even encoden met lagere bitrate om te kijken waar grens is.

[ Voor 9% gewijzigd door MrDummy op 05-03-2008 00:36 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Na gesprek in ene IRC kanaal waar mensen ervaring hebben met encoden, geeft iemand een tip om OSD functie in ffdshow aan te zetten. En inderdaad, in OSD functie zit ook realtime bitrate informatie.

Na paar avi bestanden te hebben gedraaid kom ik achter dat limiet van mijn mpeg4 player op ongeveer 3000 kbps staat. Verder lees ik dat aanbevolen maximale bitrate voor xvid op 2500 kbps staat. Dit is veilige bitrate en zal het dan goed afspelen op vrijwel elke player met mpeg4 afspeelfunctie.

Zodra ik hoger dan 3000 kbps gaat neemt de risico op stotterende geluid én schokkende speelverloop meer toe. Ook zal de player verspringen tijdens afspelen (zomaar paar seconden overslaan) en dat is niet goed.

Ik ben verder ook uitgekomen als het om bouwen van goede avi bestanden gaat, ook vanaf MKV bestanden. Hieronder is mijn procedure bepaald, al kan pakket AllToAvi allemaal in een keer, maar biedt niet genoeg controle over bitrate en hardcoded subs. Ook duurt het toch nog langer met AllToAvi met ongeveer 30 minuten encoden, terwijl onderaan eerder klaar is binnen 30 minuten, misschien in 20 minuten als je snel werkt.

Instructies voor maken AVI vanaf MKV:
- Met bundelpakket MKVtoolnix en MKVExtract GUI (uitpakken in directory van toolnix) alle streams demuxen. Dat doe je met MKVExtract.
* Indien de videodeel in h264 formaat is, dan encoden met behulp van AllToAvi pakket naar xvid en zo hoog mogelijke bitrate van 8000 kbps. Is het in AVI formaat (divx/xvid) dan zo laten.
* Resize ook met AllToAvi naar maximaal 720 pixels breedte, maar beter 704 pixels breedte als origineel groter is dan 704 pixels.
Gebruik AVC2AVI, die is sneller en tijdslengte videostream is dan gefixed & AVI compatibel gemaakt voor Virtualdub. Hoewel, resizen naar 704x398 kan nodig zijn Virtualdub, dan moet je filter Resize voor TextSub toevoegen. Want dat is maximale ondersteunde weergave in goedkope mp4 spelers. (Voor 4:3 is 640x480)
* Indien de muziekdeel in aac is, dan encoden naar mp3 met behulp van BonkEnc pakket. Dat doe je ook met AC3 en andere niet-mp3 formaten met zelfde pakket BonkEnc. Graag in 128 kbit CBR, of anders VBR mode met 128-196kbit. Frequentie 44,1 KHz.
- Vervolgens kan je subtitles hardcoden met TextSub filter. Gebruik laatste VirtualDub 1.8.0 + VobSub 2.33 installatie. Vink in VobSub 2.33 alleen installatie alle plugins voor Virtualdub aan, rest niet aanvinken. TextSub kan srt, sub, ass, smi etc lezen, dus geen probleem. Kies hieruit ook geschikt lettertype en plaats die middenonder tijdens opties TextSub.
- Dan ga je naar compression deel voor video. Kies Xvid, pass 1, en als standaard profiel Advanced Simple@L4. Deze is enige kant en klaar met max 3000 kbps. Save het als eerste job, dus niet uitvoeren. (save als avi, maar "niet nu uitvoeren, voeg toe als job" onderaan aanvinken). Full processing mode aanzetten onder Video. De filter moet goed staan. Dat kan je controleren door alvast te bekijken in Virtualdub in "after" videodeel.
- Maak meteen volgende job aan met Xvid, pass 2. Verder blijft zelfde.
- Voer beide jobs uit.
- Nu laad je in dezelfde programma Virtualdub de zojuist gemaakte videodeel in, en voeg je vervolgens mp3 audio deel toe (Audio From other file...). Beide op Direct stream copy zetten.
- Save nu zonder job toevoeging als nieuwe AVI op de schijf.
Klaar! :D

Snelheid:
Xvid pass 1 en 2 neemt slechts 7 minuten in beslag op E8400, met een clip van 24 minuten. Totaal dus 14 minuten.
AllToAvi h264 -> xvid is 1pass convert dus dat duurt maar paar minuten.
Dat geldt ook voor mp3 conversie, ook paar minuten.
Muxen van beide delen is ook zo gepiept.
De hele klus kan geklaard zijn binnen half uur voor 24 minuten clip. Als je stevige pc hebt.

Men kan ook beide delen muxen met AVI-Mux GUI 1.17.7, welke beschreven is in sommige guides, maar die blijkt niet goed te doen op mp4 player, het afspelen wordt dan opeens afgebroken na paar seconden. Alleen muxen met Virtualdub gaat perfect en speelt volledig af.

Als je nog wat opmerkingen hebt over instructies boven, dan mag je me geven. Misschien kan het beter en sneller.

edit: MKVExtract GUI vergeten die toegevoegd is aan MKVtoolnix pakket.

[ Voor 4% gewijzigd door MrDummy op 09-03-2008 18:41 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik stuit nu op nieuwe problemen.
Ik zal hier even details posten en hoop dat iemand een encode advies kan geven.

Origineel MKV clip met h264 / AAC.
Duur: 0:23.41 minuten

Demuxen werkt snel met MKVExtract GUI. 3 files staan dan op de harde schijf.
Opmerkelijk is h264 videostream niet 0:23:41 minuten, maar langer dan normaal met 0:32:41 minuten.
Ook AAC is langer dan normaal met 0:29.09 minuten. Maar als ik encode naar MP3, klopt de nieuwe MP3 lengte weer met 23.41 minuten.

Encoden van h264 naar Xvid met AlltoAVI gaat niet goed. Het levert me nog steeds te lange clip op van 28.23 minuten. (Gaat wel snel met 5 minuten encoden....) AllToAvi denkt dat het 25FPS clip is, maar het is eigenlijk 29,97FPS videostream. Ik heb dat ook aangewezen. Volgens Mplayer properties is het 29,97FPS.

Ik heb 1 keer met vdub encoded en dat veroorzaakt groot zwart deel na 23.41 minuten (zelf 32.41 min lang). Subs staan wel goed. Maar nieuwe poging met vdub encode lukt niet meer. De cliplengte is dan 28.23 min geworden en dat blijft voorlopig zo.
Dit geeft problemen met ASS sub die voor 23.41 minuten is gemaakt.

Verder uitgezocht kom ik weer andere tutorial tegen:
http://anime.nickistre.ne...avi_xvid_codec_conversion

Ik pak daarbij AVC2AVI met GUI deel erbij. h264 wordt nu razendsnel omgevormd tot AVI bestand binnen 30 seconden. En inderdaad, de medialengte na omzetting is correct met 23.41 minuten.
Maar omdat het verkeerde pixelgrootte heeft moet ik maar resizen in Vdub tot 704x398 met precision bicubic A=-0.75. Ondanks intern h264 codec kan virtualdub het wel lezen. De filtervolgorde is nu Resize - TextSub.

Met resize erbij duurt 2-stap encoden in plaats van 2x 7min nu 2x 9min. Ongeveer 5 min langer.
Hele encode klus kan nog steeds binnen half uur.

En vanwege problemen met sommige mpeg4 players zijn B-frames uitgezet, maar of dat noodzakelijk is? Welk nut heeft B-frames eigenlijk?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
AVC2AVI doet zijn werk prima, maar blijkt niet te werken met h264 media dat op 23,98 FPS is gemaakt. Daar wijkt het toch nog af (teveel seconden erbij) dan de bedoeling. Dan krijg ik problemen met subs en geluid samenvoegen.
Met 29,97 FPS media gaat het wel goed. De lengte klopt meteen.
Het wordt gekker als ik FPS bijstelt naar b.v. 24,38 FPS zodat lengte klopt. Dat kan niet! Na vdubben merk ik dat geluid verkeerd loopt.

Iemand wat advies voor omzetten naar AVI formaat met h264 op snelle manier met andere FPS, zodat medialengte weer correct is?

Nu ik al meer over encoden ga praten voor mpeg4 spelers, zou ik moderator vragen topic om te zetten naar '[Encoding] Media geschikt maken voor DVD players met mpeg4 playback.'

En sommige players kunnen AC3 geluidstream in AVI lezen, maar mp3 is meest aanbevolen geluidstream.
En Xvid is beter aanbevolen dan Divx vanwege veelzijdigheid van codec, betere encoding mogelijkheden en goed kwaliteit.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Niemand heeft enig idee om videolengte van demuxed h264 videostream te herstellen naar juiste lengte na converteren naar AVI formaat die Virtualdub kan lezen?
Welke tool moet ik beste voor nemen?

Hoe komt eigenlijk dat bij 23.975 FPS nog niet goed gaat bij mij? Of is AVC2AVI toch niet aanbevolen? Het is nog steeds vele (tientallen) seconden langer dan de bedoeling... Dat gaat fout.
Pagina: 1