Na gesprek in ene IRC kanaal waar mensen ervaring hebben met encoden, geeft iemand een tip om OSD functie in ffdshow aan te zetten. En inderdaad, in OSD functie zit ook realtime bitrate informatie.
Na paar avi bestanden te hebben gedraaid kom ik achter dat limiet van mijn mpeg4 player op ongeveer 3000 kbps staat. Verder lees ik dat aanbevolen maximale bitrate voor xvid op 2500 kbps staat. Dit is veilige bitrate en zal het dan goed afspelen op vrijwel elke player met mpeg4 afspeelfunctie.
Zodra ik hoger dan 3000 kbps gaat neemt de risico op stotterende geluid én schokkende speelverloop meer toe. Ook zal de player verspringen tijdens afspelen (zomaar paar seconden overslaan) en dat is niet goed.
Ik ben verder ook uitgekomen als het om bouwen van goede avi bestanden gaat, ook vanaf MKV bestanden. Hieronder is mijn procedure bepaald, al kan pakket AllToAvi allemaal in een keer, maar biedt niet genoeg controle over bitrate en hardcoded subs. Ook duurt het toch nog langer met AllToAvi met ongeveer 30 minuten encoden, terwijl onderaan eerder klaar is binnen 30 minuten, misschien in 20 minuten als je snel werkt.
Instructies voor maken AVI vanaf MKV:
- Met bundelpakket
MKVtoolnix en
MKVExtract GUI (uitpakken in directory van toolnix) alle streams demuxen. Dat doe je met MKVExtract.
*
Indien de videodeel in h264 formaat is, dan encoden met behulp van AllToAvi pakket naar xvid en zo hoog mogelijke bitrate van 8000 kbps. Is het in AVI formaat (divx/xvid) dan zo laten.
* Resize ook met AllToAvi naar maximaal 720 pixels breedte, maar beter 704 pixels breedte als origineel groter is dan 704 pixels. Gebruik AVC2AVI, die is sneller en tijdslengte videostream is dan gefixed & AVI compatibel gemaakt voor Virtualdub.
Hoewel, resizen naar 704x398 kan nodig zijn Virtualdub, dan moet je filter Resize voor TextSub toevoegen. Want dat is maximale ondersteunde weergave in goedkope mp4 spelers. (Voor 4:3 is 640x480)
* Indien de muziekdeel in aac is, dan encoden naar mp3 met behulp van
BonkEnc pakket. Dat doe je ook met AC3 en andere niet-mp3 formaten met zelfde pakket BonkEnc. Graag in 128 kbit CBR, of anders VBR mode met 128-196kbit. Frequentie 44,1 KHz.
- Vervolgens kan je subtitles hardcoden met
TextSub filter. Gebruik laatste
VirtualDub 1.8.0 + VobSub 2.33 installatie. Vink in VobSub 2.33 alleen installatie alle plugins voor Virtualdub aan, rest niet aanvinken. TextSub kan srt, sub, ass, smi etc lezen, dus geen probleem. Kies hieruit ook geschikt lettertype en plaats die middenonder tijdens opties TextSub.
- Dan ga je naar compression deel voor video. Kies Xvid, pass 1, en als standaard profiel
Advanced Simple@L4. Deze is enige kant en klaar met max 3000 kbps. Save het als eerste job, dus niet uitvoeren. (save als avi, maar "niet nu uitvoeren, voeg toe als job" onderaan aanvinken). Full processing mode aanzetten onder Video. De filter moet goed staan. Dat kan je controleren door alvast te bekijken in Virtualdub in "after" videodeel.
- Maak meteen volgende job aan met Xvid, pass 2. Verder blijft zelfde.
- Voer beide jobs uit.
- Nu laad je in dezelfde programma Virtualdub de zojuist gemaakte videodeel in, en voeg je vervolgens mp3 audio deel toe (Audio From other file...). Beide op
Direct stream copy zetten.
- Save nu zonder job toevoeging als nieuwe AVI op de schijf.
Klaar!
Snelheid:
Xvid pass 1 en 2 neemt slechts 7 minuten in beslag op E8400, met een clip van 24 minuten. Totaal dus 14 minuten.
AllToAvi h264 -> xvid is 1pass convert dus dat duurt maar paar minuten.
Dat geldt ook voor mp3 conversie, ook paar minuten.
Muxen van beide delen is ook zo gepiept.
De hele klus kan geklaard zijn binnen half uur voor 24 minuten clip. Als je stevige pc hebt.
Men kan ook beide delen muxen met AVI-Mux GUI 1.17.7, welke beschreven is in sommige guides, maar die blijkt niet goed te doen op mp4 player, het afspelen wordt dan opeens afgebroken na paar seconden. Alleen muxen met Virtualdub gaat perfect en speelt volledig af.
Als je nog wat opmerkingen hebt over instructies boven, dan mag je me geven. Misschien kan het beter en sneller.
edit: MKVExtract GUI vergeten die toegevoegd is aan MKVtoolnix pakket.
[
Voor 4% gewijzigd door
MrDummy op 09-03-2008 18:41
]