[XP] Zeer vreemd netwerk probleem, internet valt uit.

Pagina: 1
Acties:

• Kiebus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-03 10:31
Beste tweakers,

Ik heb een zeer vreemd netwerk verbindingsprobleem waar ikzelf niet uitkom.
Mijn computer is verbonden met mijn Linksys wrt54g v2.2 (Firmware Version: v4.71.1, Hyperwrt 2.1b1 + Thibor15c) die op zijn beurt weer verbonden is met het internetmodem (@home). De router wekt als modem voor de andere pc’s in het huis. In totaal zijn dit momenteel; 3 vast aangesloten pc’s een draadloos aangesloten pc, en 2 laptops.

Mijn pc is een AMD athlon 64 X2 5000+, MSI K9N Ultra moederbord, 2 gig geheugen, met Windows XP Pro NL SP2 en de rest is volgens mij niet van belang voor mijn probleem.

Wat gebeurt er? Op het moment dat ik mijn pc aanzet heb ik automatisch een verbinding met het Internet. Echter na verloop van tijd, valt mijn verbinding (gedeeltelijk) weg. Het is een zeer vreemd probleem, het lijkt alsof ik na een bepaald aantal opgevraagde pagina’s geen pagina meer kan opvragen. Ik krijg dan een time out melding bij de opgevraagde pagina. (Kan pagina niet vinden) Tot zo ver lijkt het een beetje op een soort dns probleem.
Het rare is dat ik op dat moment wel pagina’s kan pingen.
Msn blijft gewoon netjes als online staan, maar na 1 min ofzo kan ik niet meer praten tegen contacten en komen berichten die ik typ terug als ‘kan niet afgeleverd worden aan de geadresseerde’ Als ik msn afmeld en opnieuw probeer aan te melden, krijgt die geen verbinding. Probeer ik te herstellen dan blijft die hangen op ‘key-poorten’.

De rest van de pc’s in huis hebben dit probleem niet, dus hierdoor sluit ik uit dat het probleem in de router ligt. (Kan hooguit nog aan de combi pc en router liggen dan).

De enige manier (tenminste wat ik weet) is om de pc opnieuw op te starten als ik weer verbinding wil kunnen hebben.

Wat ik geprobeerd heb is om de instelling van mijn netwerkadapter te wijzigen. Aangezien het een 1000mbit adapter is, kan ik me goed voorstellen dat mijn router daar niet (goed) mee overweg kan. Standaard staat deze op ‘full autonegotiation’ Deze heb ik geprobeerd op force 100 FD, force 100 HD, autonegotiate for 100 FD en autonegotiate for 100 HD. Met deze instellingen leek het probleem te zijn opgelost (de laatste geloof ik). Maar nu heb ik er toch weer (veel) last van. Verder heb ik GOT geraadpleegd, maar kwam er niet veel verder mee. De drivers van de netwerkadapters zijn geüpdatet (MSI site). Dit probleem doet zich ook voor na een verse installatie van Windows. (Dus spyware en andere rotzooi sluit ik hiermee uit.)

Ik snap gewoon echt niet wat het probleem precies kan zijn, of wat ik moet proberen om erachter te komen waar het aan ligt. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met dit (in mijn ogen) zeer vreemde probleem.

• Kiebus
Precies 24 uur na plaatsen, hier een subtiel kickje van mij. ;)

Heeft niemand nou een idee wat er bij mij aan de hand zou kunnen zijn, of een voorstel waar ik zou kunnen gaan zoeken voor de oplossing? _/-\o_

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:05
misschien een beetje lullig, maar een oplossing kan zijn gewoon een ander kaartje te kopen :)
kost een 10tje voor 100mbit geloof ik :) weet ikveel :D

het is natuurlijk geen oplossing, meer een workaround :D

[ Voor 16% gewijzigd door sjongenelen op 05-03-2008 19:32 ]

you had me at EHLO

• Kiebus
TheNymf schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:32:
misschien een beetje lullig, maar een oplossing kan zijn gewoon een ander kaartje te kopen :)
kost een 10tje voor 100mbit geloof ik :) weet ikveel :D

het is natuurlijk geen oplossing, meer een workaround :D
Heb je helemaal gelijk in, dat zou ik als ik echt ten einde raad ben ook doen. Maar ik heb zoiets, het zou gewoon moeten werken. Bovendien weet ik ook niet zeker of een kaartje de zooi oplost...
(Niet dat mij 10E wat uitmaakt.... )

Het liefst wil ik weten waar het aan ligt, en het oplossen... Je bent een tweaker of niet he O-)

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-03 00:29
Probeer anders eens opnieuw de drivers te installeren en daarbij is het geen overbodige luxe om er gelijk een update overheen te gooien als dat mogelijk is.

• Kiebus
ErikCornelissen schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:46:
Probeer anders eens opnieuw de drivers te installeren en daarbij is het geen overbodige luxe om er gelijk een update overheen te gooien als dat mogelijk is.
Ik heb het proberen op te lossen door Windows opnieuw te installeren en daarbij alleen de driver te installeren. Ook heb ik geprobeerd om het op te lossen doormiddel van de laatste driver van de MSI site te installeren.
Geen van beide heeft geholpen. (Misschien zijn er nog ergens nieuwere drivers?)

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-03 00:29
Sluit de computer eens aan op een andere netwerk verbinding. Bijvoorbeeld van de computer welke wel goed werkt. Zoals ik het nu lees is het of de hardware van je computer of het netwerk zelf.

Mocht het probleem zich op een andere aansluiting ook voordoen, kan je er al bijna vanuit gaan dat het aan de hardware van je computer ligt.

[ Voor 16% gewijzigd door ErikCornelissen op 06-03-2008 15:41 ]

Verwijderd

Install eens wireshark of iets dergelijks, en kijk eens wat ie doet

• Kiebus
ErikCornelissen schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:17:
Sluit de computer eens aan op een andere netwerk verbinding. Bijvoorbeeld van de computer welke wel goed werkt. Zoals ik het nu lees is het of de hardware van je computer of het netwerk zelf.

Mocht het probleem zich op een andere aansluiting ook voordoen, kan je er al bijna vanuit gaan dat het aan de hardware van je computer ligt.
Kabel in een andere poort gestopt, zoals verwacht geen verbetering. Ook een andere kabel geeft geen verbetering.

Er moet toch wel een oplossing voor dit probleem zijn? :'(

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-03 19:47
Wat je kunt proberen is zodra het probleem optreedt een release te doen en opnieuw een ip aan te vragen. Dan kun je elimineren dat het aan je router liggt.

Probleem --> start --> uitvoeren --> cmd {enter}

ipconfig /release {enter}

ipconfig /renew {enter}

Als dan het probleem voorbij is dan zou ik het eerder in de router zoeken dan in je pc. En een 1gbit aansluiting moet er geen problemen mee hebben om op 100mbit te werken. Het netwerk hier in huis is ook nog grotendeels 100Mbit en de nieuwe systemen werken zonder morren....

Carpe Diem

• Kiebus
muppet99 schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 11:21:
Wat je kunt proberen is zodra het probleem optreedt een release te doen en opnieuw een ip aan te vragen. Dan kun je elimineren dat het aan je router liggt.

Probleem --> start --> uitvoeren --> cmd {enter}

ipconfig /release {enter}

ipconfig /renew {enter}

Als dan het probleem voorbij is dan zou ik het eerder in de router zoeken dan in je pc. En een 1gbit aansluiting moet er geen problemen mee hebben om op 100mbit te werken. Het netwerk hier in huis is ook nog grotendeels 100Mbit en de nieuwe systemen werken zonder morren....
Heb ik geprobeerd, maar geeft zoals ik dacht geen resultaat.

Het is ook niet een verbindingsprobleem kwa IP adres betreft ofzo, ik zoek het meer aan de DNS kant... Of aan het aantal op te bouwen connecties ofzo... :?

Verwijderd

Update ook ff de firmware van je router indien nog verder mogelijk. Stel een vast ip in, met juiste dns / gateway.

Ale er plots bepaalde poorten worden geblocked, kan er ook een instelling in je router staan die hier iets mee van doen heeft. schakel upnp uit etc, of liever gewoon alles wat je niet nodig hebt kan uit.

Wat nog een oorzaak kan zijn is dat een huisgenoot, je verkeer onderschept.. Maar dat is misschien iets te ver gezocht.

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-03 18:13
Is je router de DHCP server voor je netwerk? Zo ja, probeer je IP adres een hard in te stellen...

Als dat het niet is, misschien een verrotte TCP/IP in je WinXP? (is eigenlijk een archaisch probleem vn win95, 98 en ME, maar komt sporadisch voor onder XP).

Je kunt de TCP/IP stack rebuilden vanuit de command prompt via commando:

netsh int ip reset [ log_file_name ]

(je moet een naam voor een logfile opgeven).

Beetje wilde gok, maar wie weet.

I like my men like I like my coffee

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sebas1979 schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 19:09:
Is je router de DHCP server voor je netwerk? Zo ja, probeer je IP adres een hard in te stellen...

Als dat het niet is, misschien een verrotte TCP/IP in je WinXP? (is eigenlijk een archaisch probleem vn win95, 98 en ME, maar komt sporadisch voor onder XP).

Je kunt de TCP/IP stack rebuilden vanuit de command prompt via commando:

netsh int ip reset [ log_file_name ]

(je moet een naam voor een logfile opgeven).

Beetje wilde gok, maar wie weet.
Lijkt me niet nodig als hij windows al een keer opnieuw heeft geinstalleerd. 8)7

Ik zelf denk dat er toch iets mis is met de hardware (lees netwerkkaart kapot). Ik zou dan ook even voor 10 euro een andere netwerkkaart halen.

• Kiebus
Even wat meer duidelijkheid en info:

Ik heb op mijn moederbord 2 netwerkaansluitingen zitten, beide dezelfde (10/100/1000). Beide poorten geven hetzelfde probleem.

Windows is inderdaad al opnieuw geinstalleerd. Dus dat sluit ik een beetje uit.

Router draait thirth party firmware. Updaten kan, is ook geen probleem, kan er zelfs andere firmware opzetten als dat een oplossing zou bieden.
Wat natuurlijk raar is, dat geen enkele andere pc in het huis last heeft van dit probleem. Verder is de router ingesteld als static DHCP aan de hand van MAC adres. (Ik heb altijd 192.168.1.100)
Ik ondervind het probleem zowel als er andere pc's aanstaan, als dat er geen andere pc aanstaat.

Ik zoek het probleem zelf ook het meest aan de chipset/netwerk kant, of windows instelling...

• Kiebus
Even een kickje.

Zijn er niet nog dingen die ik kan proberen? Is er niet ergens een log die ik kan aanzetten ofzo? Iemand nog ideeen?

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-03 21:05

mendel129

Radioactivator

Ik had (heb) een iets gelijkaardig probleem in vista...

Ik krijg het opgelost door het delen van mijn actieve verbinding uit te zetten...
Misschien dat jouw verbinding toevallig gedeelt staat op je desktop?

Bringer of heat, food and silence!

• Kiebus
mendel129 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 12:55:
Ik had (heb) een iets gelijkaardig probleem in vista...

Ik krijg het opgelost door het delen van mijn actieve verbinding uit te zetten...
Misschien dat jouw verbinding toevallig gedeelt staat op je desktop?
Uhhmmmmmm wat is dat precies? Verklaar je even nader, want dit ken ik niet. (Misschien iets Vista only?)

• Kiebus
Kan iemand mij uitleggen wat 'key-poorten' inhoud bij het msn herstel verbinding scherm? Want zoals ik al schreef bleef de controle op dat punt hangen. Misschien dat ik met die informatie verder kan komen?

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-03 01:03

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Vreemd, ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat er iemand zou zijn met het zelfde probleem... Ik heb namelijk net een topic gestart dat een soort gelijk probleem, al dan niet het zelfde probleem omschrijft.

Ik heb het al to the next level getilt thuis, een hub er tussen gegooit. Dit leverde het zelfde probleem op. In het begin net als jij omschrijft na het opnieuw starten van de switch (dus verbinding even weg en dan er weer op) doet het het prima, maar daarna kapt hij er weer mee. Skype etc blijven online en blijven ook werken, als ik bij google talk tegen een BOT praat krijgt ik DIRECT antwoord terug. Het lijkt op een of andere manier een vaag DNS probleem te zijn idd... Maar wat dit is weet ik absoluut niet? :S

Als jij via die kabel direct op internet gaat he? is het probleem dan ook weg bij jou?

Ik kom er ook niet meer uit man... Ik kan helaas pas vanavond er weer mee verder... zit nu op mijn werk.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:46

lier

MikroTik nerd

Heb je al gekeken of er een bios update voor je mobo beschikbaar is ?
Kan je eens testen met een LiveCD (Knoppix oid) ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Persoonlijk denk ik niet dat je het in die hoek moet zoeken hoor. Want ik heb dus een soort gelijk probleem, en bij mij is dit probleem zo maar in eens gekomen, op een avond/nacht een keer in het weekend.

Terwijl hier voor heeft het altijd goed gewerkt zonder problemen! (Zelfde configuratie zonder problemen, en toen in eens in de problemen. Kan het er misschien mee te maken hebben dat het modem een nieuwe adsl technologie niet aan kan? of is dat ook bullcrap)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Kiebus
Bij mij is het volgens mij direct gekomen met het wisselen van mijn mobo. (Upgrade).
Bios update is naar mijn idee niet nodig (updates doen alleen maar nieuwe cpu's herkennen).

Persoonlijk heb ik nog niet getest wat hij doet als ik hem rechtstreeks op het modem aansluit, dus zonder router. Dat wil ik nog wel doen. Maar eerst ga ik eens testen met een appart netwerkkaartje. Ik vermoed dat die het dan wel gewoon netjes doet.

Het enige waarvan ik vermoed dat ergens het probleem kan liggen, is in de netwerkchip zelf (hardware) of in de drivers... Meer kan ik er gewoon niet van maken...

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Oke bij jou heeft hij dus met het nieuwe moederbord nog niet goed gewerkt? Ik zit zelf met een 3com switch en allemaal gigabit ethernet onboard in mijn netwerk (allemaal nieuwe machines)

Hij zet hem automatisch op 100mbit dat herkent hij gewoon. Werkte altijd prima, tot voor kort dus. Ik heb ook al getest met alleen mijn machine op de switch en het modem. Zelfde probleem. Het is echt heeeel wazig.

Laat me even weten of dat voor jou de uitkomst bied :)

• Kiebus
Sinds gisteravond heb ik een oud 3com netwerkkaartje erin gestopt (3com Etherlink XL (3C905C-TX)). Hierop heb ik dus mijn netwerkkabel aangesloten. Tot nu toe online gebleven, dus het lijkt erop dat het met dit netwerkkaartje wel gewoon werkt.

Ik begin toch steeds meer te vermoeden dat het probleem ergens in de drivers ligt ofzo?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-03 18:43

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Maak je niet toevallig heel veel verbindingen mbv een programma als Utorrent...

Zodra mijn downloadgedrag wat fanatieker wordt, kan ik ook geen sites meer fatsoenlijk benaderen, terwijl msn/skype/irc gewoon perfect blijven werken :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Kiebus
Michael Knight schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:41:
Maak je niet toevallig heel veel verbindingen mbv een programma als Utorrent...

Zodra mijn downloadgedrag wat fanatieker wordt, kan ik ook geen sites meer fatsoenlijk benaderen, terwijl msn/skype/irc gewoon perfect blijven werken :)
Vergeten te vermelden, maar ik ondervind het probleem zowel met utorrent aan als met utorrent uit. (ik weet dat een wrt54g over zijn nek gaat door veel verbindingen. Dat is ook een van de redenen dat er andere firmware opstaat. Dus daar kan het niet aan liggen).

• Kiebus
Kiebus schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:35:
Sinds gisteravond heb ik een oud 3com netwerkkaartje erin gestopt (3com Etherlink XL (3C905C-TX)). Hierop heb ik dus mijn netwerkkabel aangesloten. Tot nu toe online gebleven, dus het lijkt erop dat het met dit netwerkkaartje wel gewoon werkt.

Ik begin toch steeds meer te vermoeden dat het probleem ergens in de drivers ligt ofzo?
Nu breekt mijn klomp toch wel :P
Zelfs met het 3com netwerkkaartje gaat de verbinding ook op zijn gat. Weliswaar in (zeer) mindere mate, maar toch. Uptime van de verbinding is ong 24 uur ofz. Maar net had ik ook eentje van 3 uur. (Bij de onboard netwerkkaarten was de uptime soms maar een half uurtje ofzo).

Zou het dan toch aan mijn router liggen? (Zonder dat andere pc's er last van hebben? )
Zou het dan toch aan de hardware liggen? (Moederbord ofzo? )
Zou het dan toch aan de software liggen? (Ergens een driver probleem, bug, of iets in Windows?)

Ik ben echt een beetje ten einde raad... Ik snap er gewoon niets meer van.... Iemand een waardevolle tip?

Verwijderd

had zelfde probleem laatst.

netsh winsock reset did the trick :)
Pagina: 1