[PW] Layout sugesties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik had in de laatste tijd een paar keer ongeveer dezelfde problemen ervaren tijdens een zoektocht in de PW. Het zijn geen grote problemen maar als het aangepast zou kunnen worden dan graag.

1) Aan de rechterkant staat een aantal eigenschappen die waar je je te zoeken artikel(en) verder kan specificeren. Echter bij "Geheugenkaart Type" past sommige criteria er niet helemaal op. Hier is een voorbeeld. Hier is het probleem: Secure Digital Micro en Secure Digital Micro High Capacity.
De makkelijkste oplossing is gewoon om Secure Digital om te zetten in SD dan past het allemaal wat makkelijker. In ieder geval genoeg om onderscheidt te maken Secure Digital Micro en Secure Digital Micro High Capacity. Maar er zijn ook andere gevallen (die ik even niet zo gauw kan vinden...). Andere oplossingen: rechterkolom breder maken, of een links-rechts schuifbalk toevoegen.

2) De kolommen van de lijst van de artikelen wil nog wel eens variëren. Hier is dat misschien nog beter te zien omdat er soms wat meer in een kolom staat wordt de productnaam kolom soms erg klein. Ik heb een keer gehad dat het een paar letters breed was... En als een kolom smaller wordt kan je de naam (uiteraard) niet volldig lezen, maar ook Ctrf + F werkt dan niet, wat ik dan soms erg vervelend vind.
Is het niet mogelijk om de productnaam kolom een minimale lengte te geven? Of kan bijv. meerdere eigenschappen zoals: D-Sub, DP, 2x DVI, HDMI, 3x TV, niet onder elkaar worden gezet? Of nog makkelijker kan een kolom niet tijdelijk uitgevinkt worden zodat de andere kolommen meer breedte krijgen?

Het tweede probleem lijkt enigszins op dit probleem, of toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Regeneration schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 18:45:
De makkelijkste oplossing is gewoon om Secure Digital om te zetten in SD dan past het allemaal wat makkelijker.
Dat is in die context en de huidige opzet niet wenselijk, want de lange versie (mouse-over maar in de tabel zelf) is uiteraard hetzelfde als de versie die in die tabel staat, terwijl de korte versie gebruiken weer andere problemen oplevert (USB 1.0, 1.1 en 2.0 zijn bijv alledrie kort 'USB').
In ieder geval genoeg om onderscheidt te maken Secure Digital Micro en Secure Digital Micro High Capacity. Maar er zijn ook andere gevallen (die ik even niet zo gauw kan vinden...). Andere oplossingen: rechterkolom breder maken, of een links-rechts schuifbalk toevoegen.
En dat laatste kan uberhaupt niet met een select. Wat wel kan is een title toevoegen, zodat je met je muis er boven hangend zo'n geel balkje met de volledige naam krijgt, dat lijkt me ook een oplossing voor het probleem.
Of kan bijv. meerdere eigenschappen zoals: D-Sub, DP, 2x DVI, HDMI, 3x TV, niet onder elkaar worden gezet? Of nog makkelijker kan een kolom niet tijdelijk uitgevinkt worden zodat de andere kolommen meer breedte krijgen?
Die tabel is helemaal een drama om goed te krijgen... Als we de ondersteuning voor Internet Explorer 6 en 7 en voor Firefox 2 en 3 overboord mogen gooien, dan is het wel netjes op te lossen :X
Maar laat dat nou net door 96% van onze bezoekers gebruikt worden... Helaas is het vrijwel onmogelijk om nette ondersteuning te hebben voor dynamisch afknippen van de productnamen en tegelijkertijd goed werkende overige velden. Althans, de enige browser die het wel goed kan is Opera.
Het tweede probleem lijkt enigszins op dit probleem, of toch niet?
Dat heeft een vergelijkbare oorzaak ja. Tabel-breedtes zijn namelijk geen vaste vereisten, maar indicaties. Als de browser het niet met de opgegeven breedte op kan lossen mag ie de tabel breder maken... En dat is ook precies waar we tegenaan lopen op het moment dat we tegen al dat gedoe met die variabele hoeveelheden opgegeven specificaties etc aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ACM schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 22:44:
Die tabel is helemaal een drama om goed te krijgen... Als we de ondersteuning voor Internet Explorer 6 en 7 en voor Firefox 2 en 3 overboord mogen gooien, dan is het wel netjes op te lossen :X
Maar laat dat nou net door 96% van onze bezoekers gebruikt worden... Helaas is het vrijwel onmogelijk om nette ondersteuning te hebben voor dynamisch afknippen van de productnamen en tegelijkertijd goed werkende overige velden. Althans, de enige browser die het wel goed kan is Opera.
Ah, we hebben hem wat beter weten te krijgen nou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
ACM schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 22:44:
[...]

Dat is in die context en de huidige opzet niet wenselijk, want de lange versie (mouse-over maar in de tabel zelf) is uiteraard hetzelfde als de versie die in die tabel staat, terwijl de korte versie gebruiken weer andere problemen oplevert (USB 1.0, 1.1 en 2.0 zijn bijv alledrie kort 'USB').
Ok.
[...]

En dat laatste kan uberhaupt niet met een select. Wat wel kan is een title toevoegen, zodat je met je muis er boven hangend zo'n geel balkje met de volledige naam krijgt, dat lijkt me ook een oplossing voor het probleem.
Ah, zo'n "mouse-over" met de volledige naam, is inderdaad een goede oplossing.
[...]

Echt grappig om dit van tweakers te horen... :P Maar het ligt volgens mij grotendeels aan hoe IE en FF gebouwd zijn (en niet aan jullie ;)). Je hoeft me de details niet uit te leggen, want ik snap het waarschijnlijk toch niet. Jullie hebben wel iets beters te doen volgens mij... :)
[...]

Dat heeft een vergelijkbare oorzaak ja. Tabel-breedtes zijn namelijk geen vaste vereisten, maar indicaties. Als de browser het niet met de opgegeven breedte op kan lossen mag ie de tabel breder maken... En dat is ook precies waar we tegenaan lopen op het moment dat we tegen al dat gedoe met die variabele hoeveelheden opgegeven specificaties etc aanlopen.
Waarom dan niet gewoon vaste tabelbreedtes en als het niet past dan "eronder"/"op meerdere regels"? Of is dat niet mogelijk. Krijg je bijvoorbeeld "misvormde" tabellen bij sommige browsers, browser versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Regeneration schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 16:30:
Echt grappig om dit van tweakers te horen... :P Maar het ligt volgens mij grotendeels aan hoe IE en FF gebouwd zijn (en niet aan jullie ;)). Je hoeft me de details niet uit te leggen, want ik snap het waarschijnlijk toch niet. Jullie hebben wel iets beters te doen volgens mij... :)
't Heeft met de vrijheid die de HTML-specificatie met betrekking tot het renderen van tabellen geeft aan de implementors zoals Mozilla en Microsoft. Voor de meeste elementen hoort een browser zich aan de breedte te houden, maar bij tabellen hoeft dat niet, dan is het meer een indicatie en mag ie breder gemaakt worden als de browser dat nodig acht. En vooral Internet Explorer gebruikte die vrijheid nogal.
Waarom dan niet gewoon vaste tabelbreedtes en als het niet past dan "eronder"/"op meerdere regels"? Of is dat niet mogelijk. Krijg je bijvoorbeeld "misvormde" tabellen bij sommige browsers, browser versies.
Om de tabel niet te breed te laten worden lieten we te lange productnamen automatisch inkorten en dat aangeven met ... Opera is de enige die het uit zichzelf op de manier die wij verwachtten deed. Firefox kan dat automatisch inkorten niet met ..., maar was met wat javascript te helpen en Internet Explorer kon dat inkorten wel, maar vond het niet nodig om de tabelbreedte vast te zetten. Om die productnaam automatisch in te korten dachten we eerst dat wrapping op de specificatievelden voor problemen zorgde.

Nu hebben we daar een oplossing voor gevonden waardoor we lange lijstjes van specificaties in een cel laten wrappen, maar de rest allemaal niet, en alsnog dan de productnaam netjes in kunnen korten. Maar ook dat ging weer als vanzelf in Opera en met enige moeite in Firefox 2 (en net weer anders in Firefox 3) en Internet Explorer. :)