[Inspiron 1720] Laptop wordt gedownclockt zonder stroom

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-01 22:57

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hey, ik heb sinds kort een erg mooie/goede laptop van Dell mogen ontvangen en ik ben hier dan ook erg blij mee! Maar nu heb ik wel een "probleem". Namelijk dat als ik de laptop van het stroom afhaal en dus op de batterij laat lopen schroeft ie de Mhz van de videokaart + CPU terug.

Niet zo heel raar natuurlijk, want zonder stroom probeert de laptop zoveel mogelijk te besparen. Maar dit komt niet altijd goed uit! Als ik een DVD/Filmpje wil kijken gaat dat niet altijd zonder schokken etc en dat is erg vervelend!

Er zijn natuurlijk een aantal dingen die ik heb gedaan en geprobeerd. Ten eerste, bij het Nvidia config scherm staat een tabje met "PowerMizer". Daar staan 2 opties is.

Videokaart.

1: "De levensduur van mijn batterij optimaliseren (inschakelen).
2: "Mijn stroomverbruik niet behere (uitschakelen).

Als ik optie 1 inschakel krijg ik deze waardes van me videokaart,
Core Clock \ ROP domain : 182.25
Core Clock \ Shader domain : 364.40
Memory Clock : 799.20

Als ik dan een game opstart gaan de waardes naar,
Core Clock \ ROP domain : 513.00
Core Clock \ Shader domain : 1026.00
Memory Clock : 399.60

Als ik de stekker er tijdens het gamen uit trek krijg ik de oude waardes weer, (die hier dus boven staan).

Als ik optie 2 inschakel van de PowerMizer gaan de waardes meteen omhoog.
Core Clock \ ROP domain : 513.00
Core Clock \ Shader domain : 1026.00
Memory Clock : 399.60

Maar ik met deze optie, als ik de stekker er uit trek gaan ze allemaal terug naar,
Core Clock \ ROP domain : 182.25
Core Clock \ Shader domain : 364.40
Memory Clock : 799.20

Ik kan verder ook niets vinden in Energie Beheer waar ik dit aan/uit kan schakelen. Wel heb ik verder alles op "nooit" staan, maar dat maakt niet uit.

Zover ik weet gebeurt er niet zoveel met de CPU op batterij/stroom want ik heb een programma (SpeedswitchXP) die alles op Max Performance zet voor de CPU.

Nou ja, mijn vraag is dus, wie weet hoe ik het uit kan zetten dat mijn Videokaart steeds wordt ondergeklokt om stroom te besparen, ik zit er over na te denken om me te verdiepen in het overclocken van een Nvidia kaart (ati weet ik wel) en dan maar verschillende profielen te maken. Maar ik heb dat liever toch niet, het moet toch ergens in windows aan/uit te zetten zijn!

//edit. Zal nog even de specs posten.

OS. Windows XP. (Laptop kwam met Vista maar ik heb de schijf geformat en XP geinstalled. Alle drivers zijn ook geinstalleerd.).

Videokaart: 8600M GT.
CPU: T7250 Duo Core @ 2.00Ghz.
Ram: 4x512 mb.

[ Voor 5% gewijzigd door MrVegeta op 04-03-2008 18:05 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:31
Toevallig Dell quickset geinstalleerd?

Computer says no

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Nee, ik heb verder niets geinstalleerd van Dell. Zal even kijken wat dat doet.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:31
hmm ik dacht namelijk dat dat die quickset meuk dit deed. Maar niet dus :(
Is er geen bios optie? Ik wel zoiets in me bios staan bij mijn latitude

Computer says no

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
In de bios kan ik alleen opties voor mijn CPU vinden. Speedstep en nog iets, beiden hebben geen effect op de videokaart. Ik download Dell quickset nu even om te kijken of daar wat in staat, dat heeft iig wel "iets" met het stroom etc te maken.

Heb het geinstalleerd maar het helpt ook niets helaas. Bij de "Select Power Scheme" heb ik "Maximum Performace" geselecteerd maar dit heeft geen effect op de videokaart.

[ Voor 26% gewijzigd door MrVegeta op 04-03-2008 18:26 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:36
Maar je videokaart is dan ook niet hetgeen waar je om zoekt voor filmpjes, dat is nog steeds CPU kracht. Stel dus je energiebesparende functies goed in! Je videokaart (tenminste, zolang die niet kan helpen) staat uit zn neus te eten bij de meeste films.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:00

aap

GENETX schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 19:06:
Je videokaart (tenminste, zolang die niet kan helpen) staat uit zn neus te eten bij de meeste films.
Inderdaad.

Ik zou het zoeken bij de harddisk. Ik heb ook een 1720 met 2 5400 rpm HDs. Zelfs met de stekker erin hapert soms het spelen van MP3s (de MP3 files staan op dezelfde HD als het OS).

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik heb een 7200 RPM schijf. Maar mijn CPU blijft gewoon op 2.00 Ghz draaien, dus daar ligt het niet aan. Maar daar gaat dit topic ook niet echt om. Het gaat er om hoe ik mijn Videokaart dus op dezelfde snelheid kan draaien als die op het stroom zit en zonder.

[ Voor 54% gewijzigd door MrVegeta op 04-03-2008 21:50 ]

Pagina: 1