Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Extra preventief onderhoud?

Pagina: 1
Acties:

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Mijn vrouw is erg bang stil te komen te staan met onze (10 jaar oude) auto.
Voor haar werk zou dat namelijk heel erg vervelend zijn.

Onze auto heeft altijd alle beurten gehad (de auto is al 10 jaar in de familie).
Is het verstandig om nu bijvoorbeeld elke 5000 km een beurtje uit te laten voeren?
Of zou dit een schijnzekerheid zijn?

- Maar je maakt wel wat mee! -

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Nee, houdt je aan het onderhoudsschema en neem een ANWB lidmaatschap.

Anders kan je voor elke rit je complete auto door lopen. Er kan altijd iets stuk gaan wat niet op voorhand te voorspellen is.

[ Voor 48% gewijzigd door AkroBatik op 04-03-2008 17:23 ]

.

• Deviator79
AkroBatik schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 17:22:
Nee, houdt je aan het onderhoudsschema en neem een ANWB lidmaatschap.
Nee , in de zin van: geen extra onderhoud uitvoeren?
ANWB lid zijn we al, momenteel niet met woonplaatsservice, dat zouden we dan kunnen nemen ter uitbreiding. Ik vraag me alleen af of ze er op tijd zijn. Een taxi bellen is waarschijnlijk sneller.

Verwijderd

gewoon de auto bij de dealer in onderhoudt houden volgend hun schema dan is de kans dat je stil komt te staan niet groot. Maar dit verschilt per auto de ene is betrouwbaarder dan de ander.

en anwb lidmaatschap is ook belangrijk.

ik heb zelf een wagen gehad van 13 jaar oud en deze heeft me in 4 jaar niet 1 keer laten staan.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Pech krijgen heeft meestal niks met onderhoud te maken. Zelfs met een gloednieuwe auto kan je stil komen te staan.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Wat Clithopias ook al aangeeft, leeftijd van een auto zegt niet zo heel erg veel.
Belangrijkste is dat de auto optijd z'n beurten krijgt.

En wat is leeftijd, 10 jaar oud met 90.000km of 10 jaar oud met 300.000km?

Mijn eigen als voorbeeld, van 1994, 234.000km gedraait. Als ik er geen onderhoud meer aan doe red ik het misschien nog 20.000km met mazzel de 3 ton, als ik 'm gewoon volgens schema laat onderhouden over de 6 ton.

BMW 535D

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

ook scheelt het WIE er in rijd...

je hebt van die mensen... tja 200km terug rammelde er iets, 'maar dat is nu weg hoor!'

om wat voor auto gaat het?

(lekke band kan altijd!)

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Deviator79
B-lennium schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 19:59:
ook scheelt het WIE er in rijd...

je hebt van die mensen... tja 200km terug rammelde er iets, 'maar dat is nu weg hoor!'

om wat voor auto gaat het?

(lekke band kan altijd!)
Het gaat om een Suzuki Baleno Estate 1.6 GLX met 187.000 km op de teller..

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
als het essentieel is kun je niet gaan bouwen op een auto van 10 jaar oud, zeker geen suzuki baleno met bijna 2 ton op de teller. Pech hebben is altijd vervelend. Als het daar bij blijft zou ik de auto houden. Als het essentieel is zou ik een andere wagen overwegen.

Verwijderd

Die Baleno staat op nummer 6 in het TÜV rapport van 2005 voor auto's van 8 tot 9 jaar oud

maar 13.2% heeft te maken met problemen, ik zou me nergens zorgen om maken..

http://www.anusedcar.com/...eport-year-age/2005-8-9/4

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:44
Wat voor werk doet ze dan dat de auto het perse altijd moet doen ?

Als mijn auto het eens een keer niet doet dan bel ik even dat ik wat later kom.

Verder denk ik dat een Baleno met die kilometerstand mits goed onderhouden nog wel een tijdje mee kan.

Gewoon om de 10.000 nieuwe olie erin + oliefilter. Om de 30.000 luchtfilter en benzinefilter ook doen.

Voor de rest hoor je wel bij de APK wat er evt. aan mankeert.

Voor banden zou je evt. preventief eens kunnen kijken op b.v www.autobandenmarkt.nl

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 21:16:
Dit dacht ik ook als eerste! Extra onderhoud kost een hoop geld, voor dat geld kan je ook bij problemen een taxi bellen en naar de dichtstbijzijnde autoverhuurder rijden...

• AkroBatik
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Als mijn auto het eens een keer niet doet dan bel ik even dat ik wat later kom.

Verder denk ik dat een Baleno met die kilometerstand mits goed onderhouden nog wel een tijdje mee kan.

Gewoon om de 10.000 nieuwe olie erin + oliefilter. Om de 30.000 luchtfilter en benzinefilter ook doen.

Voor de rest hoor je wel bij de APK wat er evt. aan mankeert.

Voor banden zou je evt. preventief eens kunnen kijken op b.v www.autobandenmarkt.nl
Bij een APK hoor je bijzonder weinig. Na een APK check kan je auto ook stuk gaan als je de straat uit rijdt..

.

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-11 10:37

Goverman

not loaded

luchtfilter vervang ik elk jaar. Maar goed, ik woon dan ook in Den Haag en de auto staat buiten: door fijn zand en dieseldampen ligt er altijd wel troep op de auto (en dus ook in de luchtfilter).

Verder is het een kwestie van gezond verstand: de auto niet misbruiken scheelt al een heleboel, net als tijdig tanken (brandstoffilter raakt dan veel minder snel verstopt) en regelmatig olie controleren (en vervangen om de 10k tot 15k). Een andere goede tip: controleer minstens een keer per maand de bandenspanning. Goed voor banden, rij-eigenschappen, rijcomfort, veiligheid en brandstofverbruik.

Er is één ding ZEER belangrijk: vervang altijd de distributieriem + spanrol wanneer dit volgens het schema moet. Dit doe je liever 10k km. eerder dan 100 km. later... want: riem kapot = motor kapot... Dit klusje laat je bij voorkeur doen door een (goedkope) garage, vooral omdat je er vaak niet goed bij kunt.

[ Voor 6% gewijzigd door Goverman op 04-03-2008 22:38 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 15:57
Goverman schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 22:38:
Er is één ding ZEER belangrijk: vervang altijd de distributieriem + spanrol wanneer dit volgens het schema moet. Dit doe je liever 10k km. eerder dan 100 km. later... want: riem kapot = motor kapot... Dit klusje laat je bij voorkeur doen door een (goedkope) garage, vooral omdat je er vaak niet goed bij kunt.
Nou nou, we moeten het ook niet gaan overdrijven he ;)

Gelukkig heb ik een vrijloper, als de riem knapt leg je er een nieuwe riem op, je zet hem weer op tijd en starten maar :D

Gewoon het voorschreven onderhoud door de merkdealer laten uitvoeren. Het komt nogal eens voor dat de niet merkdealers andere onderhoudsintervallen gebruiken dan de merkdealers.

Goede olie gebruiken, ook versnellingsbakolie etc. vervangen, wordt nogal eens vergeten. Eigenlijk alle vloeistoffen in je auto wel vervangen. Alle filters op tijd vervangen en vooral luisteren naar de auto, als er iets vreemd klinkt of niet lekker aanvoelt na (laten) kijken. Gewoon wekelijks zelf controleren of er nog genoeg olie op zit, of er nog genoeg koelvloeistof op zit etc.

Verwijderd

Wat voor werk doet ze dan dat de auto het perse altijd moet doen?
Dat vroeg ik mij eigenlijk ook af bij het lezen van de OP. Ik ken eigenlijk niemand die in de problemen zou komen als hij/zij 1x per jaar een uur later op zijn/haar werk zou komen. Zelfs ministers staan vaak urenlang in de file naar het schijnt. Wat is het probleem van 1x in de 5 jaar een uur up de ANWB wachten? En verder lijkt het me dat aan andere aspecten van het dagelijks leven veel grotere onzekerheden kleven dan de kans op pech met een 10 jaar oude auto.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:44
Dat van die distributieriem op tijd vervangen daar ben ik het 101% mee eens.

Als die knapt onder het rijden dan is in de regel je motorblok afgeschreven.

Er zijn inderdaad auto's met een zogenaamde non-interference motor daar lopen de kleppen en de zuiger vrij van elkaar als de distributieriem knapt.

Enkele auto's hebben trouwens geen riem maar een ketting.

[ Voor 25% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 04-03-2008 23:16 ]

Verwijderd

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 23:13:
Enkele auto's hebben trouwens geen riem maar een ketting.
Of tandwielen. En het is echt niet zo dat bij elke motor (met riem) de kleppen tegen de zuigers aankomen als de riem breekt.

• Deviator79
Ze is verloskundige..
Het onderhoud gebeurd trouwens niet bij de dealer, sinds de auto gekocht is is het onderhoud gedaan door een niet merkgebonden bovag garage.
De Suzuki heeft trouwens bij 185.000 een grote beurt gehad en moet nu bij 200.000 een kleine beurt hebben. Ik neem aan dat de dealer niet een ander schema hanteerd. Misschien maar eens langs rijden.

[ Voor 45% gewijzigd door Deviator79 op 05-03-2008 09:47 ]

• GH45T
Deviator79 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 09:45:
[...]

Ze is verloskundige..
Het onderhoud gebeurd trouwens niet bij de dealer, sinds de auto gekocht is is het onderhoud gedaan door een niet merkgebonden bovag garage.
De Suzuki heeft trouwens bij 185.000 een grote beurt gehad en moet nu bij 200.000 een kleine beurt hebben. Ik neem aan dat de dealer niet een ander schema hanteerd. Misschien maar eens langs rijden.
Het probleem is op zich niet die onafhankelijke garage, maar als een auto op de markt is wordt er nogal eens geconcludeerd dat een bepaalde onderhoudsinterval verkeerd was. Zo komt het wel eens voor dat een onafhankelijke garage je distriebutieriem om de 100.000 KM vervangt en de merkdealer om de 80.000, ik noem maar wat.

Dit heeft er dus mee te maken dat er blijkbaar een grotere kans is dat hij knapt tussen de 80.000 en 100.000 KM dan de eerste 80.000 KM. De onderhoudsinterval wordt aangepast maar dit wordt wel eens slecht of niet gecommuniceerd naar de onafhankelijke garages.

De reden ligt dus niet bij de onafhankelijke- of juist merkgarages maar meer bij de fabrikant en distributeur.

Het is natuurlijk niet zo dat een auto welke wordt onderhouden door een onafhankelijke garage snel kapot gaat, maar als je het beste onderhoud wilt is het wel het overwegen waard om naar de merkdealer te gaan.

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Preventief onderhoud ?

Je kunt kijken wat er bij jou type auto problemen geeft en dat preventief na laten kijken bij de eerste beste beurt of de oorzaak aanpakken van het defect gaan.

Bijv onze volvo 850 heeft aantal kwaaltjes, maar de kwaaltjes zijn terug te leiden naar onderhoud.

Krukas kering lekkage -> Oorzaak is verstopte carter ontluchting. Dat word bij een beurt NIET standaard gedaan. Maar het MOET gebeuren bij een volvo 850.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Deviator79
Capo schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 10:21:
Preventief onderhoud ?

Je kunt kijken wat er bij jou type auto problemen geeft
En dat weet waarschijnlijk alleen de merkdealer?

• Capo
  • Niet online
Deviator79 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 10:22:
[...]

En dat weet waarschijnlijk alleen de merkdealer?
Google ? Fora's ?

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Goverman

Goverman

not loaded

Een ander punt om de betrouwbaarheid van je auto (nog) verder te vergroten: koop een jumpstarter. Mocht de accu het een keer laten afweten (erg koud, lampen aan laten staan) dan kun je ook midden in de nacht je bolide nog starten zonder de ANWB of de slapende buren. Uiteraard alleen te gebruiken in nood, de accu zelf heb je met extera preventief onderhoud natuurlijk tijdig vervangen...

Een goed forum voor Suzuki's is natuurlijk de STC, klik hier. Naast veel tuningonderwerpen komen ook de gebruikelijke huis-, tuin- en keukenprobleempjes van Suzuki's aan de orde. Er zitten ook aardig wat monteurs van merkdealers op.

[ Voor 26% gewijzigd door Goverman op 05-03-2008 11:48 ]

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

GH45T schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 09:54:
[...]

Het probleem is op zich niet die onafhankelijke garage, maar als een auto op de markt is wordt er nogal eens geconcludeerd dat een bepaalde onderhoudsinterval verkeerd was. Zo komt het wel eens voor dat een onafhankelijke garage je distriebutieriem om de 100.000 KM vervangt en de merkdealer om de 80.000, ik noem maar wat.

Dit heeft er dus mee te maken dat er blijkbaar een grotere kans is dat hij knapt tussen de 80.000 en 100.000 KM dan de eerste 80.000 KM. De onderhoudsinterval wordt aangepast maar dit wordt wel eens slecht of niet gecommuniceerd naar de onafhankelijke garages.

De reden ligt dus niet bij de onafhankelijke- of juist merkgarages maar meer bij de fabrikant en distributeur.

Het is natuurlijk niet zo dat een auto welke wordt onderhouden door een onafhankelijke garage snel kapot gaat, maar als je het beste onderhoud wilt is het wel het overwegen waard om naar de merkdealer te gaan.
In de praktijk is het vaak eerder andersom, doordat de riemen beter worden hoef je tegenwoordig pas ater je riem te vervangen dan vroeger

Beste film ooit

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Capo schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 10:21:
Preventief onderhoud ?

Je kunt kijken wat er bij jou type auto problemen geeft en dat preventief na laten kijken bij de eerste beste beurt of de oorzaak aanpakken van het defect gaan.

Bijv onze volvo 850 heeft aantal kwaaltjes, maar de kwaaltjes zijn terug te leiden naar onderhoud.

Krukas kering lekkage -> Oorzaak is verstopte carter ontluchting. Dat word bij een beurt NIET standaard gedaan. Maar het MOET gebeuren bij een volvo 850.
Precies. Bij de eerste beurt aan mijn BMW heb ik de garage opdracht gegeven de fusee-kogels voor na te kijken. Die geven bij de E36 nog weleens problemen, en ik had een tik in de ophanging rechts voor. Dat was dus het fusee.

Een handige, al is het soms wat onoverzichtelijk, site is problemcar.nl

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
soepkip schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 13:32:
[...]

In de praktijk is het vaak eerder andersom, doordat de riemen beter worden hoef je tegenwoordig pas ater je riem te vervangen dan vroeger
Is toch best zuur om je Opel Vectra B 1.6 16V met 81.000km op de teller te moeten reviseren omdat Opel niemand heeft ingelicht over het feit dat de riem niet 90.000km meegaat maar slechts 60.000km. Uit coulance heeft de garage de helft van de schade vergoed, maar toch, het blijft een hoop geld.

Heb overigens nog nooit een auto-eigenaar zo angstig zien kijken toen ie bij de autoshop waar ik gewerkt heb een afspraak kwam maken voor het vervangen van een distributieriem van een Astra met dezelfde motor als bovenstaande vectra. (die had er al meer dan 90.000km op zitten en dacht dat het wel wat mee zou vallen :P)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

soepkip schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 13:32:
[...]

Punt is alleen dat er -vooral in nederland- vaak kortere vervangingscycli worden aangehouden...

Door de vele file's maak je relatief weinig kilometers (op de teller), maar draait de motor wel aardig wat uren...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Klopt. Heeft me sowieso altijd al verbaasd dat dit in km's wordt berekend, terwijl het eerder om het aantal omwentelingen van de motor zou moeten gaan. Aan de andere kant: dan zou je zelfs al onderscheid moeten maken tussen het westen en het oosten van het land. Ik rijd dagelijks van Enschede naar Almelo (en terug uiteraard) over de A35 en ik sta zeer zeer zeer zelden in de file. Bij stadsautootjes moet je zelfs rekening houden met veelvuldig stadsgebruik en dus relatief veel wachten voor stoplichten, lage versnellingen die gebruikt worden e.d.

Maar preventief onderhoud? Je hebt de auto inmiddels 10 jaar in de familie, dus je kent het verleden. Dat zou mij voldoende vertrouwen geven in de auto :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Daarom is het onderhoudsschema van de riem ook gebaseerd op een worst-case-scenario waarin ook evt kleine fabricagefoutjes van de riem zelf worden meeberekend om er zeker van te zijn dat er in principe nooit een riem stuk gaat. Onder optimale omstandigheden kan een distributieriem zelfs 4x de opgegeven afstand meegaan, maar je speelt dan wel echt met het leven van je motor want je weet nooit of er wel écht optimale omstandigheden zijn en of de riem niet toevallig een klein fabricagefoutje heeft bijvoorbeeld.

Als je veel stads- of filekilometers maakt is het ten strengste aan te raden om het riemvervangings-schedule strict te volgen. Maar zoals voor mijn V40 1.9D die er nu al bijna weer 280.000km op heeft zitten en waarmee ik minstens 90% van de kilometers tijd in zijn 5 rij durf ik het wel aan om het vervangen van de riem even uit te stellen - eigenlijk zou dat bij 285.000km moeten gebeuren maar voor het gemak (en uit financiële overwegingen) ga ik het later laten doen, maar uiterlijk bij 300.000. Zo'n riem gaat volgens het boekje 120.000km mee; 15.000km extra voor een snelweg-auto is zonder enig risico wel te doen. (Ik ga hem uiteraard bij 285.000km wel goed onder de loep nemen en hem bij tekenen van slijtage toch laten vervangen)

Eén ding waar je trouwens zeker niet aan moet tornen is de tijd die er voor staat. Rubber wordt namelijk naarmate het ouder wordt stugger en poreuzer en kan dan natuurlijk makkelijker stuk gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 05-03-2008 19:53 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou niet aan preventief onderhoud gaan doen, maar wel alert zijn op plotseling optredende vreemde geluidjes, tikjes, kraakjes etc... Een 'fataal' mankement treedt nl. vaak niet ineens op, maar geleidelijk. Je hoort vaak genoeg als bij iemand de auto het niet meer doet dat ie 'al een paar weken wat zwaar stuurde', 'wat moeilijk schakelde', 'vreemde rammel uit de motor kwam' etc. ;) Meeste mensen hebben echter zoiets van "zolang ie nog rijdt vind ik het wel best". Of: "dat zien ze bij de APK wel " :X

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat verklaart een hoop, Reyn Eaglestorm, want m'n monteur zei al 's dat we de distributieriem gewoon op moesten rijden (m'n Toyota-motor raakt niet beschadigd als die knapt) en dat hij zelf ruim 250.000km met een distributieriem had gedaan, waar Toyota 100k km als maximum opgeeft.

Overigens die tijd waar je het over hebt klopt ook: 6 jaar in mijn geval. Toch is m'n auto 14 jaar oud. Ik heb niet kunnen achterhalen wanneer de riem vervangen is, maar ook hier maak ik me weinig zorgen om. De monteur heeft er een tijdje terug naar gekeken en zei dat hij er nog goed uit zag. Geen idee of zoiets echt een garantie is dat hij ook nog goed is, maar nogmaals: als je geen schade kunt rijden, waarom zou je de gok dan niet nemen? Qua kilometers heb ik nog 30k te gaan en ik heb er zelf 30k mee gereden sinds de aankoop (anderhalf jaar terug), dus die riem kan haast niet ouder dan 6 jaar zijn...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sowieso staat Toyota bekend om zijn robuustheid. Half Afrika rijdt in Toyota's, en die auto's worden echt niet volgens het boekje onderhouden, maar ze halen fenomenale kilometerstanden onder extreme omstandigheden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Goverman

Goverman

not loaded

Ik ga hem uiteraard bij 285.000km wel goed onder de loep nemen en hem bij tekenen van slijtage toch laten vervangen
Als je het ding toch inspecteert, vervang hem dan gelijk... Om die +/- 40 euro hoef je het niet te laten toch?

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Er zit nog wel een verschil tussen inspecteren en vervangen ...

Mijn riem is gisteren vervangen... de riem zelf is i.d.d. een kleine 40 euro... Uurloon lag echter een aanzienlijk stuk hoger (factor 6 + een beetje).

BMW 535D

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ klopt, maar... Als je TOCH aan het inspecteren BENT, dan is het stompzinnig om het ding niet meteen te vervangen. En als je dan toch goed bezig bent: neem dan ook de spanrol mee...

• _JGC_
  • Nu online
Riem voor mijn auto is 20 euro. komt nog een spanrolset van 100 euro bij en dan nog 3-4 uurtjes uurloon erbij. Overigens neem ik tegelijk met de distributieriem ook de V-snaar voor stuurbekrachtiging en de multiribriem mee. Beide zijn over het algemeen simpel te vervangen (zeker bij VW's uit de jaren 90) en je zult niet de eerste zijn waarbij een kapotgelopen multiribriem wegschiet tussen je distributieriem, waardoor alsnog de hele zooi stukloopt.

• GH45T
Nu we het over distributieriemen en spanrollen hebben, vaak gaat de distributieriem juist kapot omdat de spanrol of waterpomp vastloopt.

Het domme eraan is dat ik garages ken waar bij het vervangen van de distributieriem de waterpomp en spanrol niet meteen wordt meegenomen.

Zelf doe ik al het onderhoud zelf, wel volgens boekje etc. maar wel zelf. Mijn auto komt normaal gesproken één keer per jaar in de garage en dat is voor de APK.

Gewoon fatsoenlijk onderhouden. Preventief spullen gaan vervangen heeft totaal geen zin en kan zelfs averechts werken, als je net van alles los hebt gehad is de kans gewoon groter dat het binnen de eerste x kilometers stuk gaat. Dat betekend niet dat het niet goed in elkaar is gezet maar van een goed werkend apparaat moet je afblijven.

Dus gewoon netjes je beurten uit laten voeren, op tijd een grondige check, wekelijks de vloeistofjes controleren en zorgen dat je in de winter een fatsoenlijke accu hebt.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 11:55
_JGC_ schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:12:
[...]

Is toch best zuur om je Opel Vectra B 1.6 16V met 81.000km op de teller te moeten reviseren omdat Opel niemand heeft ingelicht over het feit dat de riem niet 90.000km meegaat maar slechts 60.000km. Uit coulance heeft de garage de helft van de schade vergoed, maar toch, het blijft een hoop geld.

Heb overigens nog nooit een auto-eigenaar zo angstig zien kijken toen ie bij de autoshop waar ik gewerkt heb een afspraak kwam maken voor het vervangen van een distributieriem van een Astra met dezelfde motor als bovenstaande vectra. (die had er al meer dan 90.000km op zitten en dacht dat het wel wat mee zou vallen :P)
In Belgïe is het toch bekend, heb het bij meerdere opel dealers zien uithangen. Er stond ook bij dat er voor deze types een grote korting is op het vervangen ervan.

• Twhomp
  • Laatst online: 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Wat dacht je van een Alfa? Dat is ook zo met die 60.000 km en/of 3 jaar.

Dus als je maar 10.000 per jaar rijdt en je bent streng op je onderhoud, sta je die distributie elke 30.000 te vervangen. Omgerekend kost alleen het onderhoud van je distributie je dan een tientje per maand. Gekkenhuis natuurlijk, maar tsja, je doet het toch.

Ik had het met de garagist erover: maar een jaar garantie op een distributiewissel. Loop je toch een hele tijd eigen risico. Ik blijf het toch een soort ontwerpfout vinden dan: de gebruiker laat je bewust risico lopen. Het is niet een lekke band waar we het over hebben ;)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• _JGC_
  • Nu online
Engineer Stewie schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 06:08:
[...]

In Belgïe is het toch bekend, heb het bij meerdere opel dealers zien uithangen. Er stond ook bij dat er voor deze types een grote korting is op het vervangen ervan.
Punt is dat die dealers wel elke keer hun klanten post sturen over APKs en nieuwe Opel modellen, maar niet die belangrijke correctie voor het onderhoudsboekje. Het kan best zijn dat zo'n bordje bij de Opel dealer hangt, maar als je daar nooit komt en je beurtjes bij een BOVAG garage doet zal je het nooit komen te weten. Als ze dan ook geen informatie verstrekken aan andere organisaties over de gewijzigde onderhoudstermijn weet jij als Opel klant dus niet wat je te wachten staat als je 20.000km over je vervangingstijd zit.
In ons geval hadden we nog gevraagd of er binnenkort niet een andere riem op moest: "Nee, kan de volgende beurt wel, je hebt nog 15000km te gaan."

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Deviator79, als de auto zo belangrijk is is het misschien de moeite waard om een (short)leaseauto te overwegen. Voordelen: alles is nog relatief jong dus van problemen door slijtage zul je minder snel last hebben. Verder: slijtagegevoelige onderdelen moeten vervangen worden voordat ze stuk zijn. Ik zie niet zoveel in het opvoeren van het aantal onderhoudsbeurten, maar wel in het preventief vervangen van slijtagegevoelige onderdelen.

Welke dit zijn en wanneer dat dan zou moeten is de volgende vraag. Hiervoor is het misschien de moeite waard om je wat te verdiepen in autotechniek. Op zich zou een (merk)garage ook wel moeten weten wanneer welk onderdeel (preventief) vervangen moet worden, maar ga er maar niet van uit dat dit altijd gebeurt. Anders zou je met een auto met zoveel kilometers wel bij iedere onderhoudsbeurt 500 euro of meer kwijt zijn. Tip: nooit blind vertrouwen op de kunde van de garage, maar altijd vantevoren weten wat er gaat gebeuren en achteraf navragen of dit gebeurd is.

Enkele voorbeelden van slijtagegevoelige onderdelen:
  • Lampjes
  • Ruitenwissers
  • Banden
  • Remblokken & schijven
  • Wiellagers
  • Dynamo
  • Accu
  • Startmotor
  • Waterpomp
  • Oliepomp
  • Filters (luchtfilter, oliefilter, brandstoffilter)
  • Temperatuursensor (koelwater)
  • Radiator
  • Uitlaat
  • Bougies (bij diesel: gloeibougies)
  • Verstuivers (bij diesel)
  • Distributieriem & multi-riem
  • Versnellingsbak
  • Klepspeling bijstellen (geen onderdeel, maar wel werk dat geregeld uitgevoerd moet worden

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

atjong schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:06:
Deviator79, als de auto zo belangrijk is is het misschien de moeite waard om een (short)leaseauto te overwegen. Voordelen: alles is nog relatief jong dus van problemen door slijtage zul je minder snel last hebben. Verder: slijtagegevoelige onderdelen moeten vervangen worden voordat ze stuk zijn. Ik zie niet zoveel in het opvoeren van het aantal onderhoudsbeurten, maar wel in het preventief vervangen van slijtagegevoelige onderdelen.

Welke dit zijn en wanneer dat dan zou moeten is de volgende vraag. Hiervoor is het misschien de moeite waard om je wat te verdiepen in autotechniek. Op zich zou een (merk)garage ook wel moeten weten wanneer welk onderdeel (preventief) vervangen moet worden, maar ga er maar niet van uit dat dit altijd gebeurt. Anders zou je met een auto met zoveel kilometers wel bij iedere onderhoudsbeurt 500 euro of meer kwijt zijn. Tip: nooit blind vertrouwen op de kunde van de garage, maar altijd vantevoren weten wat er gaat gebeuren en achteraf navragen of dit gebeurd is.

Enkele voorbeelden van slijtagegevoelige onderdelen:
  • Lampjes
  • Ruitenwissers
  • Banden
  • Remblokken & schijven
  • Wiellagers
  • Dynamo
  • Accu
  • Startmotor
  • Waterpomp
  • Oliepomp
  • Filters (luchtfilter, oliefilter, brandstoffilter)
  • Temperatuursensor (koelwater)
  • Radiator
  • Uitlaat
  • Bougies (bij diesel: gloeibougies)
  • Verstuivers (bij diesel)
  • Distributieriem & multi-riem
  • Versnellingsbak
  • Klepspeling bijstellen (geen onderdeel, maar wel werk dat geregeld uitgevoerd moet worden
Wel een versnellingsbak neerzetten, maar de koppeling niet? :?

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

MikeyMan schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:08:
Wel een versnellingsbak neerzetten, maar de koppeling niet? :?
Ik heb nog nooit "een koppeling" hoeven te vervangen. Wel een versnellingsbak. Is de koppeling niet onderdeel van de versnellingsbak en wordt die afzonderlijk vervangen? Maar vul het lijstje vooral aan, hoe completer hoe beter. Is ook leerzaam voor mij en de rest.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nopes... Normaalgesproken vervang een koppeling wel rond de 150/200k...

Die vervang je weldegelijk los dus... In tegenstelling tot een bak, die normaalgesproken een autoleven meegaat...

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als je netjes 3x per dag tandenpoetst kan een versnellingsbak best snel stuk gaan ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mx. Alba schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:45:
Als je netjes 3x per dag tandenpoetst kan een versnellingsbak best snel stuk gaan ;)
Ja, das alleen geen normale slijtage :P

Hoewel... Sommige mensen...

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2008 11:55 ]

• Deviator79
@atjong : Bedankt voor de goede reply.
Lease is natuurlijk super, een nieuwe auto ook, echter is er financieel geen ruimte, dus we moeten roeien met de riemen (Baleno :+ ) die we hebben.

Ik ga binnenkort eens naar m'n garage met deze lijst en vragen of ze extra willen checken op al deze punten. Ik kan me van vorige auto's herinneren dat de koppelingsplaten het opeens begaven.
Misschien dat we dat al preventief kunnen vervangen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Preventief koppelingsplaten vervangen is echt niet nodig. Gewoon erop letten dat de koppeling nog soepel werkt en niet "te hoog" pas aangrijpt. Een koppeling gaat niet zomaar opeens stuk, dat slijt langzaam, en de problemen verschijnen geleidelijk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Koppeling is duidelijk wel iets wat je aan voelt komen...

Korter en hoger aangrijpingspunt merk je vanzelf...

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

MikeyMan schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:39:
Nopes... Normaalgesproken vervang een koppeling wel rond de 150/200k...

In tegenstelling tot een bak, die normaalgesproken een autoleven meegaat...
Aha kijk, ik ben een automaatrijder en heb nog nooit last gehad van koppelingsplaten. Wel van de rest van de versnellingsbak. Mijn vorige auto had bijna 400.000 km op de teller, dus een nieuw (revisie) versnellingsbakje was wel verdedigbaar. Mijn huidige heeft 330.000 km op de teller met de 1e bak, maar ook bij deze heeft de slijtage zich al aangemeld. Misschien lukt het deze keer zonder volledige vervanging :/.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

atjong schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:19:
[...]

Aha kijk, ik ben een automaatrijder en heb nog nooit last gehad van koppelingsplaten. Wel van de rest van de versnellingsbak. Mijn vorige auto had bijna 400.000 km op de teller, dus een nieuw (revisie) versnellingsbakje was wel verdedigbaar. Mijn huidige heeft 330.000 km op de teller met de 1e bak, maar ook bij deze heeft de slijtage zich al aangemeld. Misschien lukt het deze keer zonder volledige vervanging :/.
Automaten maken over het algemeen ook gebruik van een vloeistofkoppeling, niet van platen...

• soepkip

soepkip

GH45T schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 00:20:
Nu we het over distributieriemen en spanrollen hebben, vaak gaat de distributieriem juist kapot omdat de spanrol of waterpomp vastloopt.
Spanrollen zijn nog vaak gedeeltelijk van kunstof ook |:(

BTW de waterpomp vervangen samen met de riem is ook een prima idee, en dient niet echt veel duurder in arbeidsloon te worden

Beste film ooit

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

MikeyMan schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:28:
Automaten maken over het algemeen ook gebruik van een vloeistofkoppeling, niet van platen...
Dat zeg ik, gamma ;).

• Capo
  • Niet online
soepkip schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:31:
[...]

BTW de waterpomp vervangen samen met de riem is ook een prima idee, en dient niet echt veel duurder in arbeidsloon te worden
Dat is niet enkel een prima idee maar eigenlijk een must bij 90% van de auto's!

De andere 10% hebben korte distributie riem intervallen dat men het om de wissel doet. dus om de 60.000km nieuwe riem, dan om de 120.000km nieuwe waterpomp.

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Capo schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:51:
De andere 10% hebben korte distributie riem intervallen dat men het om de wissel doet.
Of hebben een distributieketting die veel langer mee gaat.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Opel heeft bij veel modellen het beste van beide werelden: korte distributie riem intevallen en kwetsbare waterpompen ;)

Een auto zou je tussentijds kunnen laten nakijken als ie iets raars doet: olie, benzine of koelvloeistof zuipen, ineens slecht starten, rammelen lawaai maken enz. (is misschien wel verstandig)

[ Voor 45% gewijzigd door martijn_tje op 06-03-2008 14:05 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• deepbass909

deepbass909

@atjong
Zoals bij BMW, die gaat in principe een autoleven lang mee. Maar bij 300.000+ moet je je misschien af gaan vragen of hij vervangen zou moeten gaan worden. En dan nog geeneens vanwege het risico op breken, maar omdat ook een ketting langzaam langer wordt. BMW is daarom ook zo vriendelijk geweest om de waterpomp extern aan te drijven, met de multiriem. Zo kan die tenminste geen grote problemen veroorzaken, mocht hij vastslaan.

@martijn_tje
Waar heeft een Opel geen last van? :p

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• soepkip

soepkip

deepbass909 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 14:25:
@atjong
Zoals bij BMW, die gaat in principe een autoleven lang mee. Maar bij 300.000+ moet je je misschien af gaan vragen of hij vervangen zou moeten gaan worden. En dan nog geeneens vanwege het risico op breken, maar omdat ook een ketting langzaam langer wordt. BMW is daarom ook zo vriendelijk geweest om de waterpomp extern aan te drijven, met de multiriem.
Een ketting gaat eerst lawaaierig worden wanneer hij verslijt, dus een makkelijke reminder om hem maar eens te (laten) vervangen
Zowieso hadden "vroeger" de auto's standaard een ketting, maar is men later naar riemen overgegaan vanwege het lawaai. ik geloof dat pas sinds het DOHC men weer vaker kettingen is gaan gebruiken

Beste film ooit

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 12:09
Deviator79 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:54:
@atjong : Bedankt voor de goede reply.
Lease is natuurlijk super, een nieuwe auto ook, echter is er financieel geen ruimte, dus we moeten roeien met de riemen (Baleno :+ ) die we hebben.
Waarom zou lease zoveel beter zijn. Dan heb je een nieuwe auto daar zit weer meer software en electronica in die kapot kan gaan. Een goed onderhouden auto (ook jouw toyota) zal je niet zomaar sitl laten staan maar de kans is er natuurlijk altijd. Deze is nooit uit te sluiten en je zal er gewoon mee om moeten gaan. Ook autos van huisartsen en ambulances weigeren wel eens dienst op dat moment moet er gewoon naar de beste oplossing worden gezocht.

Als het echt van levensbelang voor mensen is mag ik hopen dat de organisatie waar je vrouw werkzaam is hier al eens over heeft nagedacht.

• Deviator79
Refro schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:46:
[...]

Waarom zou lease zoveel beter zijn. Dan heb je een nieuwe auto daar zit weer meer software en electronica in die kapot kan gaan. Een goed onderhouden auto (ook jouw toyota) zal je niet zomaar sitl laten staan maar de kans is er natuurlijk altijd. Deze is nooit uit te sluiten en je zal er gewoon mee om moeten gaan. Ook autos van huisartsen en ambulances weigeren wel eens dienst op dat moment moet er gewoon naar de beste oplossing worden gezocht.

Als het echt van levensbelang voor mensen is mag ik hopen dat de organisatie waar je vrouw werkzaam is hier al eens over heeft nagedacht.
"de organisatie" bestaat niet , een verloskundige is zelfstandig.
Leasen is bovenal gewoon erg duur; 500-700 euro voor een auto per maand is meer
dan mijn hypotheek 8)7
En in de praktijk is een taxi in 90% van de gevallen wel op tijd.
De Suzuki moet nog een jaar of 2 mee, dan zien we wel weer verder.
Ik heb gister mijn zwager, die automonteur is geweest, gevraagd of hij
de auto een keer wil nalopen op zwakke punten.
Dan kost het niet meer dan een flesje Bacardi. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Deviator79 op 07-03-2008 15:01 ]

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Deviator79 schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:00:
Leasen is bovenal gewoon erg duur; 500-700 euro voor een auto per maand is meer
dan mijn hypotheek 8)7
Vergeet niet dat je (vrouw) dat als zelfstandige van brutoinkomsten kan betalen en daarmee mogelijk de helft kan besparen. Aan de andere kant heb je dan wel weer bijtelling, dus of je daar nu zoveel mee opschiet... :X

Anyhow, je wat verdiepen in autotechniek kan natuurlijk nooit kwaad. Zo leer je potentiele problemen ook herkennen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bijtelling heb je alleen als de lease-auto jou door je werkgever ter beschikking wordt gesteld. Als je zelf een auto least heb je natuurlijk geen enkele bijtelling.

En inderdaad, €500 bruto leasen betekent netto slechts €290 kosten. En daarmee heb je de wegenbelasting, verzekering, onderhoud, etc, allemaal meeberekend.

Goed, het is dan een klein auto'tje, maar het is wel een nieuwe en je hebt zekerheid. Mijn privé V40 kost me ongeveer evenveel per maand, maar die is 8 jaar oud met 280.000km op de teller.

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Mx. Alba schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 20:06:
Bijtelling heb je alleen als de lease-auto jou door je werkgever ter beschikking wordt gesteld. Als je zelf een auto least heb je natuurlijk geen enkele bijtelling.

En inderdaad, €500 bruto leasen betekent netto slechts €290 kosten. En daarmee heb je de wegenbelasting, verzekering, onderhoud, etc, allemaal meeberekend.

Goed, het is dan een klein auto'tje, maar het is wel een nieuwe en je hebt zekerheid. Mijn privé V40 kost me ongeveer evenveel per maand, maar die is 8 jaar oud met 280.000km op de teller.
Als je bruto kunt leasen wordt de auto door de werkgever betaald (waarbij je natuurlijk ook je eigen werkgever kunt zijn) en heb je altijd bijtelling. Maar ik denk dat je in deze situatie alleen maar voordeel erbij hebt als je een 'schone' auto least en in de 14% categorie valt voor de bijtelling. Nu ja, we dwalen af :).

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als je een lease-auto van de zaak krijgt gaat het niet van je bruto-loon af hoor.

• Capo
  • Niet online
atjong schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 14:00:
[...]

Of hebben een distributieketting die veel langer mee gaat.
Maar dan zit de waterpomp ook niet op de distributie ketting :)

• deepbass909

deepbass909

Bij een ketting zit de waterpomp juist vaak op de v-snaar of multiriem. Ik kan m'n waterpomp vervangen door 3 bouten los te halen (en de snaar, fan en wat er nog meer voor zit).

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Mx. Alba schreef op maandag 10 maart 2008 @ 08:58:
Als je een lease-auto van de zaak krijgt gaat het niet van je bruto-loon af hoor.
Dat ligt aan het soort contract dat je hebt met je baas. Variabele contracten die op die manier werken zijn wel mogelijk.

Verwijderd

Goverman schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 22:38:
luchtfilter vervang ik elk jaar. Maar goed, ik woon dan ook in Den Haag en de auto staat buiten: door fijn zand en dieseldampen ligt er altijd wel troep op de auto (en dus ook in de luchtfilter).

Verder is het een kwestie van gezond verstand: de auto niet misbruiken scheelt al een heleboel, net als tijdig tanken (brandstoffilter raakt dan veel minder snel verstopt) en regelmatig olie controleren (en vervangen om de 10k tot 15k). Een andere goede tip: controleer minstens een keer per maand de bandenspanning. Goed voor banden, rij-eigenschappen, rijcomfort, veiligheid en brandstofverbruik.

Op de banden na een onnozel leuterverhaaltje.

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 20:32:
Sowieso staat Toyota bekend om zijn robuustheid. Half Afrika rijdt in Toyota's, en die auto's worden echt niet volgens het boekje onderhouden, maar ze halen fenomenale kilometerstanden onder extreme omstandigheden.
Niet relevant voor distibutieriemen, dat is gewoon een onderdeel van een toeleverancier...

Verwijderd

atjong schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:36:
[...]

Ik heb nog nooit "een koppeling" hoeven te vervangen. Wel een versnellingsbak. Is de koppeling niet onderdeel van de versnellingsbak en wordt die afzonderlijk vervangen? Maar vul het lijstje vooral aan, hoe completer hoe beter. Is ook leerzaam voor mij en de rest.
Een versnellingsbak is absoluut geen slijtage-onderdeel.
Ik ben principieel berijder van bejaarde vehikels en heb in 35 jaar slechts 1 keer stront gehad, een Renault 11 waarvan het grote kogellager van het differentieel er uit liep ( niet eens de bak zelf dus)
Afgelegde afstand totaal plm. 1200000 km met prive auto's, er is wat ervaring dus.

Koppeling is een ander verhaal, een koppelingsplaat is net als remblokken gewoon een keer op.

Verwijderd

deepbass909 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 14:25:
BMW is daarom ook zo vriendelijk geweest om de waterpomp extern aan te drijven, met de multiriem. Zo kan die tenminste geen grote problemen veroorzaken, mocht hij vastslaan.
Dat is niet speciaal een verdienste van BMW, een waterpomp is gewoon te fragiel om door een ketting aangedreven te worden, doet geen enkele fabrikant bij mijn weten.
Pagina: 1