Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ASP.NET File management (VB.NET)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik zou een fileuploadsysteem willen in elkaar boksen, en op zich is dit geen probleem, maar ik hou het ook graag zo hebben dat de file een vermelding krijgt in een MS Access database, en dat maar leden van bepaalde groepen aan bepaalde bestanden kunnen.

bijvoorbeeld:

Groep1 mag alleen aan Bestand 1,3,4
Groep2 mag alleen aan bestand 2,5,7
en natuurlijk zullen er ook bestanden zijn waar beiden aan moeten kunnen.

Ik heb geen idee hoe ik dit voor mekaar kan krijgen. Zoals in de topictitle ook al staat, moet de achterliggende taal VB.NET zijn. Iemand die me misschien een duwtje in de juiste richting kan geven?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:22

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Een HttpHandler maken die de bestanden streamt naar de gebruiker indien deze de juiste credentials heeft. Vervolgens sla je de bestanden op in een locatie buiten de webroot.

Een andere insteek is om een HttpModule te maken en alle bestanden door de aspnet compiler in IIS te gooien. De httpmodule wordt dan automatisch aangeroepen en kan gebruikt worden om de credentials te controleren.

[ Voor 38% gewijzigd door gorgi_19 op 04-03-2008 16:16 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:28

TeeDee

CQB 241

Laat je files via een .aspx pagina lopen (Response.BinaryWrite ofzo) waarin je de rechten per ingelogde gebruiker bekijkt. Mooiere oplossing is een HttpHandler (plaats wel je files op een plek waar men niet bij kan)

Voor je rechtenbeheer, wat je dus in Access moet plaatsen, of misschien kan de Membershipprovider je nog hulp bieden, kan je simpel met 3 tabellen af. 1 tabel met je gebruikers, 1 tabel voor je filenames en 1 koppeltabel.

Dit is een makkelijke setup. Maar goed, wat heb je zelf al gedaan?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• gorgi_19

gorgi_19

* gorgi_19 duwt TeeDee naar de TransmitFile :P

[ Voor 11% gewijzigd door gorgi_19 op 04-03-2008 16:19 ]

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Dat nieuwerwetse gedoe mot ik niks van hebben :( :P

Verwijderd

Topicstarter
TeeDee schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 16:15:
Dit is een makkelijke setup. Maar goed, wat heb je zelf al gedaan?
Hah :) De fileupload form gemaakt... en kan uploaden... nu dus nog de rechten.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 16:26:
[...]

Dus je wil eigenlijk weten hoe het datamodel eruit ziet? :)

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 16:26:
[...]

En nu nog vergeten om te controleren of een bestand al bestaat en geen GUIDs gebruiken :P :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk weten hoe ik ervoor kan zorgen dat als een lid op de link 'downloads' klikt, hij/zij alleen maar de files te zien krijgt (en kan downloaden) waartoe hij gemachtigd is.

Het is niet voor een belachelijk grote website, het bezoekersaantal is vrij beperkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 16:34 ]

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 16:32:
Ik wil eigenlijk weten hoe ik ervoor kan zorgen dat als een lid op de link 'downloads' klikt, hij/zij alleen maar de files te zien krijgt (en kan downloaden) waartoe hij gemachtigd is.
Dat hangt er eigenlijk een beetje vanaf hoe je datamodel er uit ziet. Als je bestandsnamen e.d. informatie in je database opslaat, kan je met een join wel eea aan gegevens er uit filteren.

• hing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05-2023
Je kunt de file+filename ook in de database opslaan met username/id
ben je meteen van het gedonder af. Weet alleen niet of dat een elegante oplossing is.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

hing schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 14:40:
Je kunt de file+filename ook in de database opslaan met username/id
ben je meteen van het gedonder af. Weet alleen niet of dat een elegante oplossing is.
Nee. Wat als er nu 10 users hetzelfde bestand mogen hebben? Ga je dit ook 10x opslaan?
Tenzij je datamodel fantastbaar in elkaar zit door verschillende groepen etc. te hebben. Dan kan je er nog over nadenken om een GroupId bij een File op te slaan...

[ Voor 20% gewijzigd door TeeDee op 05-03-2008 14:45 ]

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Misschien is het verstandig dat de TS zich eerst in de materie van Memberships, Roles en rechten gaat verdiepen? De MSDN documentatie bevat bij how to create a custom [membership | role] provider voorbeelden om een access database te gebruiken. Kwestie van copy & paste.

Gebruikers worden gerepresentateerd via de MembershipUser. Aan de members (leden) ken je rollen (groepen) toe. Ook aan de geuploade bestanden ken je rollen toe. Als de member een van de rollen van het betreffende bestand in zijn profiel heeft, dan mag hij het bestand downloaden en anders niet.

If it isn't broken, fix it until it is..

Verwijderd

Topicstarter
Niemand_Anders schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 16:23:
Misschien is het verstandig dat de TS zich eerst in de materie van Memberships, Roles en rechten gaat verdiepen?
Dan zal ik dat maar eens doen :9

Nu alleen hopen dat ik er aan uitkan 8)7
ASP.NET boeit me echt geen ene zier, maar omdat mijn eindresultaat in school ervanaf hangt... (note: zolang we snappen wat we schrijven, mogen we alle resources gebruiken die beschikbaar zijn)
Pagina: 1