Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop met deze topic de discussie over de 'lifter' volgens het Biefeld-Brown effect weer nieuw leven ingeblazen. De vorige 2 topics zijn al lange tijd niet meer in gebruik:
Deel 1 - http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/654208///lifter
Deel 2 - http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/707168///lifter (met uitgebreide beschrijving voor de bouw van een lifter!)

Zelf ben ik ook van plan om mijn natuurkunde PO over deze lifter te hebben, en daarvoor heb ik ook een aantal vragen, die in andere topics wel genoemd worden, maar waar geen eenduidig antwoord op gegeven wordt.
1) Voeding: Ik heb de beschikking over een transformator zodat ik de spanning 60X kan verhogen. (bij 230 volt wordt dfit dus 13.8 kV). Dit zal dus uitkomen op een wisselspanning die ook nog eens vrij laag is. Met diodes is hier makkelijk een gelijkspanning van te maken. Het lijkt me vrij logisch dat de lifter niet op wisselspanning werkt, maar zou een ("gelijke") 13kV met kleine schokjes goed werken?
2) De bouw: Zoals boven al gezegd, heb ik een relatief laag voltage. Is het mogelijk om de lifter nog kleiner te bouwen (in het bouwplan worden zijdes van 20cm gebruikt, kan ik dit zonder problemen verlagen naar 10, of zelfs maar 5cm?

Ik hoop dat ik met dit topic nuttige antwoorden kan krijgen, en ook nog een hoop andere mensen kan interesseren voor dit grappige experiment. /discuss ;)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gevaarlijk speelgoed met die 13,8 kV! Ben je daarvan bewust? Welk vermogen heeft die trafo? Want daar hangt het risico heel sterk vanaf.

Overigens beetje offtopic, wat een ongelooflijk warrig taalgebruik in een van die vorige topics:
Het werkt volgens het Biefeld-Brown effect wat beschrijft dat 2 asymmetrische elektroden waar een hoog voltage doorheen vloeit .......
Een spanning die vloeit?

Elders opgezocht via Google een artikel van de universiteit van Utrecht:
Het komt erop neer dat een zelfgebouwd object van koperdraad en aluminiumfolie (een flyer) gaat vliegen als je er een hoge stroomspanning op zet.
Een bepaalde stroom er doorheen of spanning er op, o.k., maar wat is in vredesnaam een stroomspanning?
Ik had daar (bij een universiteit!) toch wat meer niveau verwacht in plaats van zo'n brabbeltaaltje.

Verwijderd

Topicstarter
- Van de gevaren ben ik me heel bewust, bovendien zal er een leraar bij moeten zijn als er ook maar iets met spanning gebeurt...

- Op http://jnaudin.free.fr/lifters/theories.htm staat een lijst met theorieen. Blijkbaar is de algemeen aanvaarde theorie (De 'Working Theory') dat de lucht om de bovenste koperdraag (=positief geladen) ge-ioniseerd wordt. Dit duwt deze draad omhoog, en trekt het aluminiumfolie aan, waardoor de lifter omhoog gaat. Daarnaast zouden ionen die tegen het folie aankomen negatief worden, en het negatieve folie nog eens een extra zetje omhoog geven... (er staat een mooi plaatje op bovengenoemde website, die alles effe wat duidelijker maakt ;))

Ik ben het helemaal met je eens dat de verwoordingen nogal verwarrend zijn, maar bedenk dat de theorieen over dit apparaatje nog niet perfect zijn (er zijn een hoop andere theorieen, en de theorie hierboven verklaart bijvoorbeeld de lift in vacuum niet).

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:23:
.......Ik ben het helemaal met je eens dat de verwoordingen nogal verwarrend zijn, maar bedenk dat de theorieen over dit apparaatje nog niet perfect zijn (er zijn een hoop andere theorieen, en de theorie hierboven verklaart bijvoorbeeld de lift in vacuum niet).
Helemaal met je eens, maar één van de hits op Google verwijst b.v. naar een studieproject op een universiteit (!) en daar verwacht ik toch wel wat niveau. En dan mag het in voor iedereen begrijpelijke taal worden geschreven, maar niet in zo'n brabbeltaal vind ik, want dat degradeert het project onbedoeld tot een beetje geknutsel van een stelletje kleine kinderen.

Maar goed, je bent je dus van de niet geringe gevaren bewust. Ik durf er naast de uitspraken die er al zijn, zoals gewoon statische lading, ionisering etc. geen andere uitspraak over te doen.
Maar nogmaals, wees voorzichtig en onderschat het niet. Dat laatste geldt ook m.b.t. de voorgestelde dioden. Je zult vast wel hebben bedacht dat dit hoogspannigsdioden moeten zijn, ook als je een aantal in serie zet.
Hoe dan ook, succes ermee!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:23:
(er zijn een hoop andere theorieen, en de theorie hierboven verklaart bijvoorbeeld de lift in vacuum niet).
Volgens wiki (die normaal bij zulk soort dingen wel betrouwbaar is):
An article by M. Tajmar (see below, or a summary) describes an experiment designed to test the possibility that this effect may need some other effect than ion winds for its explanation. No such effect was found, to the limit of experimental accuracy. In particular, no thrust could be observed in a vacuum.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 19:05

AlexanderB

7800 rpm

lift in vacuum?
bij mythbusters hadden ze toch juist aangetoond dat het in vacuum niet werkte?

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

In particular, no thrust could be observed in a vacuum.
In het algemeen kon er geen lift worden vastgesteld in een vacuum.

Dus het werkt inderdaad niet in een vacuum zoals het artikel op wikipedia aangeeft.
Er moet dus nog een betere verklaring gevonden als de gene die ze nu hebben want volgens die theorie zou het moeten werken in een vacuum. Misschien dat er toch een stroom van ionen is die alleen werkt als er lucht moleculen aanwezig zijn?

[ Voor 53% gewijzigd door Kain_niaK op 12-03-2008 17:27 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kan het niet zijn dat de lucht zich verplaatst tussen de 2 draden?

Ik weet verder weinig van elektromagnetische krachten, ionen, etc.. Maar het leek me logisch?

edit: Hm, staat dus ook op die site.

Misschien dat ik dit ook ga maken als PO.. Dat, een gaussian-gun, of een 3D engine.

[ Voor 28% gewijzigd door link0007 op 13-03-2008 15:38 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Pagina: 1