Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
Vraagje,

Stel ik heb een nieuwe laptop gekocht. Daar wordt Vista Home Premium bijgeleverd. Ik heb deze alleen gekocht voor zakelijk gebruik. Dwz. Vista eraf en Windows XP van het bedrijf erop (open license).
Nu heb ik dus die OEM licentie van Vista over, die nog nooit is gebruikt.

Ik heb nu een nieuwe media center pc gekocht, zonder OS. Kan ik daar nu zonder problemen Vista Home Premium OEM op installeren met de sleutel van mijn laptop?

Twee vragen dus eigenlijk, kan dit en mag dit? ;)

Of het kan is eigenlijk het belangrijkste, kan ik hem gewoon officieel activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:10
Nee, dit mag niet. Een OEM licentie wordt verkocht met een pc en mag alleen op die pc gebruikt worden. Of hij activeert ga ik niet beantwoorden want het mag gewoon niet. Daarop antwoorden is dus niet toegestaan op GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Meestal zijn die recovery discs met de OEM variant van vista voor een laptop speciaal toegesneden op die laptop en zal die dus niet werken met die media center PC, maar dit weet ik niet zeker.

Edit: volgende de licentie voorwaarden mag het overgens niet. De licentie hoort niet bij de persoon, maar bij de computer. Wil je een persoonlijke licentie, koop dan een FPP

[ Voor 32% gewijzigd door R.E. op 04-03-2008 13:55 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

enig advies alsnog een losse FPP aanschaffen ( is retail pakket )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat mag niet. En in de meeste gevallen werkt het ook niet. Je kunt het bijvoorbeeld meestal wel vergeten om een HP of Dell OEM-versie op een non-HP of non-Dell systeem te installeren. Als de installatie al wil starten, dan activeert hij niet. Zelfde verhaal als je een Dell-server met en OEM-Windows2k3 wil virtualiseren naar VMware. Dat is voor Windows andere hardware en dus een no-go. Het systeem zal eisen opnieuw geactiveerd te worden en dat pikken ze bij Microsoft (natuurlijk) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Kan het? Ja, als je een installatie DVD hebt heb je best kans dat het gaat werken. Als het een restore DVD is, of een DVD van het laptop merk dan heb je kans dat het niet werkt, doordat deze dan naar een bepaalde BIOS zoekt etc.

Mag het? Nee, dus eigenlijk heb je sowieso niets aan de informatie of het kan of niet. De OEM licentie mag alleen worden gebruikt voor die laptop. Je zult dus voor je Media Center apart een Vista Licentie moeten kopen. Dat mag overigens wel weer een generic OEM version zijn, aangezien je de PC net hebt gekocht.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 10:42
Als het een 'gewone' OEM Vista DVD is dan kan het wel: gewoon installeren en telefonisch activeren. Ze zullen dan de vraag stellen of dit het enige systeem is waarop je die licentie gebruikt.
In principe mag het niet, en met een speciale bijbehorende recovery DVD van je laptop zal het misschien wat problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:49

Hoicks

Techno!

Ik zit met hetzelfde probleem. In principe kun je toch gewoon een Vista Ultimate DVD pakken, de installatie starten en de key gebruiken die bij de OEM versie hoort? (Home Premium installatie)

Enige nadeel dat ik heb, is dat Vista out of the box op mijn nieuwe laptop al is geactiveerd. Kan ik die dan overzetten op een andere pc en dan telefonisch her-activeren op een ander systeem?

[ Voor 3% gewijzigd door Hoicks op 21-03-2008 08:37 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoicks schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 08:34:
Ik zit met hetzelfde probleem. In principe kun je toch gewoon een Vista Ultimate DVD pakken, de installatie starten en de key gebruiken die bij de OEM versie hoort? (Home Premium installatie)

Enige nadeel dat ik heb, is dat Vista out of the box op mijn nieuwe laptop al is geactiveerd. Kan ik die dan overzetten op een andere pc en dan telefonisch her-activeren op een ander systeem?
Volgens mij zijn retail en OEM versies anders en zul je dus ook een OEM installatie DVD moeten verkrijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:49

Hoicks

Techno!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 08:51:
[...]

Volgens mij zijn retail en OEM versies anders en zul je dus ook een OEM installatie DVD moeten verkrijgen
Ik heb nog een OEM Vista Ultimate DVD thuis liggen (alleen is de key die onderop de laptop zat, gestolen samen met mijn oude laptop, bij een inbraak bij mij thuis). Ik zou dus die DVD kunnen gebruiken om Home Premium te installeren op een andere pc met de key die nu onder mijn nieuwe laptop geplakt zit.

Het is toch belachelijk dat ik de keus niet heb om Vista Ultimate aan te schaffen bij een laptop en daardoor een Vista HP licentie weg moet gooien.

[ Voor 4% gewijzigd door Hoicks op 21-03-2008 09:38 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:10
Hoicks schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 09:38:
[...]

Ik heb nog een OEM Vista Ultimate DVD thuis liggen (alleen is de key die onderop de laptop zat, gestolen samen met mijn oude laptop, bij een inbraak bij mij thuis). Ik zou dus die DVD kunnen gebruiken om Home Premium te installeren op een andere pc met de key die nu onder mijn nieuwe laptop geplakt zit.

Het is toch belachelijk dat ik de keus niet heb om Vista Ultimate aan te schaffen bij een laptop en daardoor een Vista HP licentie weg moet gooien.
Waar haal je het vandaan dat je die keus niet hebt. Allereerst geven veel merken je de kans om al bij aankoop een hogere versie van Windows uit te kiezen. Daarnaast bied Microsoft zelf ook gewoon upgrades.

OEM licenties zijn mede zo goedkoop JUIST OMDAT je ze maar op 1 computer kunt gebruiken en niet kunt overdragen. Dus nee, je kunt die licentie niet gebruiken op een andere computer en het zal waarschijnlijk (gelukkig) ook niet lukken. Dat zijn de voorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan toen je de laptop aanschafde en in gebruik nam.

[ Voor 5% gewijzigd door Nijn op 21-03-2008 17:49 ]

Pagina: 1