Toon posts:

[Win2003 TS] Tijdelijke licentie vervalt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met onze terminal server 2003. Ik heb een 'per device' license server (draaiend op DC) met 10 gekochte 'per device' CALS. Deze heb ik aangeschaft omdat we werken met (tot nu toe nog) 2 wyse terminals en 3 winCE handterminals.
Gebruikers kunnen ook op afstand inloggen op de TS met hun windows XP machines. Hiervoor zijn er geen gekochte CAL's nodig voor zover ik weet, omdat er vanaf windows 2000 standaard een CAL ingebakken is.

Toch krijg ik de melding op een aantal werkstations dat de licentie binnen x dagen komt te vervallen. Als ik op de license server kijk, zijn de gekochte CAL's gevult met devicenamen. Maar ook de temporary license CAL's zijn gevuld met device namen (dezelfde devices waar ik dus ook de melding op krijg). Het enige wat de zoektocht oplevert is dat bijv. gekochte user CALs op een Per Device server is geinstalleerd. Wat dus niet het geval is. Iemand nog ideeen?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:54

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:12:
Gebruikers kunnen ook op afstand inloggen op de TS met hun windows XP machines. Hiervoor zijn er geen gekochte CAL's nodig voor zover ik weet, omdat er vanaf windows 2000 standaard een CAL ingebakken is.
Nee, dat was voor 2000 Terminal Server. Voor 2003 Terminal Server heb je gewoon licenties nodig.

http://www.microsoft.com/...buy/licensing/ts2003.mspx
Terminal Server CAL Changes
The following licensing changes have been made with regard to Terminal Server Client Access Licenses.

Removal of Operating System Equivalency in Terminal Server
With Windows 2000 Server Terminal Server licensing, if a client device is running the most recent version of the Windows desktop operating system, a TS CAL is not required to satisfy the licensing requirement. However, with Windows Server 2003, a TS CAL is required for each device or user using Terminal Server functionality, irrespective of which desktop operating system is running on the device.

Terminal Server Licensing Transition Plan
Microsoft realizes that the removal of operating system equivalency will affect customers and is committed to accommodating existing Microsoft customers who would like to take advantage of Windows Server 2003 features.

Every Windows XP Professional desktop license that you own on the date of the public launch of Windows Server 2003 (April 24, 2003) is eligible for a Windows Server 2003 TS CAL. For further information, see the Microsoft Terminal Server Licensing Changes and Transition Plan page.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Scorchor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
ik gebruik eigenlijk altijd Per User licenties, want met per device wordt er een licentie op de inloggende pc geplaatst, dus als je 10 licenties hebt, en er is vanaf 10 verschillende pc's ingelogd op je terminal, kan de 11e niet meer inloggen (ook niet als de rest weer uitgelogd is.)
je moet dan geloof ik op de clients de licentie weer van de pc afhalen
correct me if im wrong

volgens mij haal jij de standaard Cals door de war met TS Cals
Je kan natuurlijk altijd even bellen met MS clearinghouse, in je terminal server licencing kun je een telefoonnummer vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Scorchor op 04-03-2008 12:22 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De Gesnaakte schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:21:
ik gebruik eigenlijk altijd Per User licenties, want met per device wordt er een licentie op de inloggende pc geplaatst, dus als je 10 licenties hebt, en er is vanaf 10 verschillende pc's ingelogd op je terminal, kan de 11e niet meer inloggen.
En als er in ploegendienst gewerkt wordt op een pc (dus bv. 3 verschillende gebruikers) ben je beter af met "device CAL's". Dat kost me immers 1 license, terwijl 3 verschillende mensen kunnen werken. Het hang dus sterk af van de manier van werken van de organisatie welke licentievorm aantrekkelijker is.

Punt blijft dat er met Windows 2003 Terminal Server gewoon licenties nodig zijn, ongeacht het OS waarmee de sessie opgezet wordt (in tegenstelling tot Windows 2000).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Scorchor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
Question Mark schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:25:
[...]
En als er in ploegendienst gewerkt wordt op een pc (dus bv. 3 verschillende gebruikers) ben je beter af met "device CAL's". Dat kost me immers 1 license, terwijl 3 verschillende mensen kunnen werken. Het hang dus sterk af van de manier van werken van de organisatie welke licentievorm aantrekkelijker is.

Punt blijft dat er met Windows 2003 Terminal Server gewoon licenties nodig zijn, ongeacht het OS waarmee de sessie opgezet wordt (in tegenstelling tot Windows 2000).
daar heb je in principe gelijk in, als het systeem ook zou werken, feit is echter dat bij per user accounts een bug zit in windows, dat ze dus niet geteld worden.

en op het moment dat user 1 achter een pc zit, en hij logt zijn sessie uit, en gebruiker 2 komt achter diezelfde pc te zitten, heb je toch hetzelfde bereikt? hij gebruikt diezelfde licentie als user 1,
je hebt alleen minder documentatie werk omdat je licenties alleen op de terminal server blijven,
als mensen vanuit thuis inloggen, is een licentie vergeven aan een pc buiten je organisatie, en dat is lastig bijhouden (lijkt mij)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De Gesnaakte schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:29:
[...]
daar heb je in principe gelijk in, als het systeem ook zou werken, feit is echter dat bij per user accounts een bug zit in windows, dat ze dus niet geteld worden.
Da's geen bug maar een feature :+ (die overigens in Longhorn opgelost is).

Ook al worden de TS usercall's niet "geteld" op de W2K3 TS Licenseserver, je bent officieel wel verplicht om ze aan te schaffen. Je zult/kunt dan nog steeds gaan rekenen welke variant voordeliger uitvalt. Overigens is je argument om TS licenses "binnen je organisatie houden" wel een sterk argument om te kiezen voor "per device".

Verwijderd

Topicstarter
Oh shit, dan heb ik een probleem..

Maar hoe zit het dan met de devices zoals de Wyse terminals (thinclients) en de Handterminals met WinCE, deze hebben toch Per Device CALs nodig?? Of sla ik de plank nu mis?
In ons geval is het in ieder geval wel voordeliger op voor Per User CALs te gaan, ivm vele inlogsessies op laptops van de zaak, maar ook PC's thuis, internetcafe's, etc..

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 13:05 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:57:
Oh shit, dan heb ik een probleem..

Maar hoe zit het dan met de devices zoals de Wyse terminals (thinclients) en de Handterminals met WinCE, deze hebben toch Per Device CALS nodig?? Of sla ik de plank nu mis?
Je kunt kiezen of je per user of per device wilt. Gebruik je per user, dan hoeft het device geen TS Call te hebben. Elke user die in dit geval aanlogt (ongeacht vanaf welk device) krijgt een TS Call.

Zoals "De Gesnaakte" echter al aangaf was "per user" licensing nog niet gereed tijdens de release van W2K3 en worden deze licenses niet bijgehouden door de License Server (waarmee je nog altijd wel de verplichting hebt om ze aan te schaffen).

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk! Ik neem aan dat je bij Clearing house de gekochte CAL's om kan zetten naar Per User?? En is Per User, per ingelogde gebruiker of totale gebruikers??

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Per user is per uniek fysiek persoon.

Volgens mij kan je eenmaal aangeschaft je CALs niet converteren van user naar computer en andersom. Een gemixte omgeving is ook af te raden.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 14:40:
Per user is per uniek fysiek persoon.

Volgens mij kan je eenmaal aangeschaft je CALs niet converteren van user naar computer en andersom. Een gemixte omgeving is ook af te raden.
hmm kan dus wel mits een SA..

Q. Will I be allowed to switch between Windows Device CALs and
Windows User CALs? What about TS CALs?

A. If your Windows CALs are covered under Software Assurance (SA),
you have a one-time right to convert Device CALs to User CALs mid-
contract. You can also convert those Windows CALs from Device CALs
to User CALs, or vice versa, when you renew your SA contract. If
your Windows CALs are not covered under SA, you may not switch;
your choice is permanent. This also applies to TS CALs.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-02 16:56

Ethirty

Who...me?

Veel (kleinere) bedrijven hebben geen SA. Heb je per ongeluk device CAL's gekocht en heb je user CAL's nodig, dan moet je ze opnieuw kopen. Erg vervelend en ook erg duur. Wij hadden dit een tijdje terug bij een nieuwe klant die op een andere manier wilde gaan werken met hun TS. Als je meer details wil zou ik even navraag moeten doen, ken de details zelf niet.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dat is inderdaad erg vervelend. De schade van 10CALs valt dan nog wel mee, maar stel dat je er een paar honderd hebt. Leg dat maar eens uit aan je baas..

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Daarom laat je de baas de beslissing nemen, jij bent als systeembeheerder aangesteld om het beleid uit te voeren, niet om het te maken lijkt me ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je zou nog eens kunnen kijken of je al dan niet de licenties opnieuw kunt activeren via:

https://activate.microsoft.com

(en dan nu als user calls). Ik meen me te herinneren dat ik tijdens de migratie van een license server weleens licenses die eerst als device opgevoerd waren, als user calls heb kunnen opvoeren. (niet 100% zeker overigens).Terwijl ik zeker weet dat wij geen SA gebruiken.

Mocht dit niet lukken dat kun je altijd nog bellen met het MS Clearinghouse en de situatie uitleggen. Mijn ervaring is dat die mensen echt niet de beroerdste zijn om je te helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 08:41:
Je zou nog eens kunnen kijken of je al dan niet de licenties opnieuw kunt activeren via:

https://activate.microsoft.com

(en dan nu als user calls). Ik meen me te herinneren dat ik tijdens de migratie van een license server weleens licenses die eerst als device opgevoerd waren, als user calls heb kunnen opvoeren. (niet 100% zeker overigens).Terwijl ik zeker weet dat wij geen SA gebruiken.

Mocht dit niet lukken dat kun je altijd nog bellen met het MS Clearinghouse en de situatie uitleggen. Mijn ervaring is dat die mensen echt niet de beroerdste zijn om je te helpen.
Helaas pindakaas. Heb geprobeerd opnieuw de licenties te activeren als per user, maar dat werkt helaas niet. Was iig te proberen ;)

Ik ga eerst mijn leverancier even contacteren over hoe en wat. Misschien kunnen zij als reseller wel wat regelen (5 cals zijn in ieder geval nog geen 2 weken oud).

Thanks allen, is me weer een hoop duidelijk :)
Pagina: 1