Toon posts:

Netwerk monitoring software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben opzoek naar een programma waarmee je een netwerk kan monitoren. Het gaat niet om huis tuin en keuken netwerkjes maar echt voor bedrijfsnetwerken (het is voor mijn stage). Het is de bedoeling dat ik kan zien wat er allemaal door de routers heen gaat en hoeveel bandbreedte er word gebruikt (en waardoor als dat mogelijk is) en dat ik dat allemaal in logs kan bijhouden en analyseren etc.

Nou heb ik zelf natuurlijk al gezocht en ik ben ook wel wat programma's tegengekomen die mij wel handig lijken. Alleen gaat dat natuurlijk allemaal om betaalde software en op 1tje na hadden ze ook geen trials dus dat is een beetje onhandig testen.

Weet iemand een goed programma dat doet wat ik wil? het liefst gratis, maar dat zal waarschijnlijk moeilijk worden dus betaald is ook goed aangezien het bedrijf waarschijnlijk toch ook een pakket wil aanschaffen uiteindelijk.

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:29

Eboman

Ondertitel

kijk eens naar solarwinds orion + evt de uitbreiding voor netflow erg goed pakket.

Met een degelijke trial..

Signature

Verwijderd

Monitoring: Kijk eens naar Nagios, of NetX (beide gratis).

Stats: Kijk eens naar Cacti (ook gratis)

Er is wat dit betreft echt genoeg gratis software te krijgen... Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet weet of bovenstaande software platform onafhankelijk draait. Onder linux draait het zeker.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 15:51
Als je dan toch iets zoek voor bedrijfsnetwerken dan zit je in het verkeerde forum denk ik.
Een zoekopdracht in PNS is dan een goed begin van je stageonderzoek.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Eboman schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:43:
kijk eens naar solarwinds orion + evt de uitbreiding voor netflow erg goed pakket.

Met een degelijke trial..

Die had ik idd al gevonden alleen is dat niet aan de gang te krijgen omdat SQL maar blijft zeuren over niks om een of andere onbegrijpbare reden. Misschien omdat ik xp draai ipv server2003.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:47:
Monitoring: Kijk eens naar Nagios, of NetX (beide gratis).

Stats: Kijk eens naar Cacti (ook gratis)

Er is wat dit betreft echt genoeg gratis software te krijgen... Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet weet of bovenstaande software platform onafhankelijk draait. Onder linux draait het zeker.
Volgens mij is dat niet echt wat ik zoek, daar kan je niet je hele netwerk mee in kaart brengen en zo een heel beeld vormen van wat er allemaal gebeurt kwa bandbreedte gebruik?

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

nagios ofc, super uitgebreid!

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Verwijderd

Topicstarter
Heb je daar een linkje van? Ik kan het niet vinden met google (shame on me :X)

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

Kijk eens naar zabbix (& ntop als je wilt weten wie/wat naar waar gaat)

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

www.nagios.org (lijkt down te zijn atm)

Wikipedia: Nagios

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-02 21:49
confirm: www.nagios.org down ATM
mirror:
http://www.icewalkers.com/download/Nagios/1059/dld/

hij leeft weer!

[ Voor 61% gewijzigd door sjongenelen op 04-03-2008 15:04 ]

you had me at EHLO

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:02
Wij gebruiken hier Nagios voor het monitoren van een partij servers, switches, IP camera's, proxy server, firewall, routers enzovoorts. Werkt als een zonnetje. Kost wat tijd om het te configureren maar als je een basis hebt is het vaak een kwestie van copy+paste en wat IP's/hostnames veranderen.

• Geuze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-04-2024
Inderdaad nagios om te checken of alle devices nog up and running zijn en eventueel andere services te checken
Terwijl cacti een goed beeld geeft van de resources die gebruikt worden op je devices.

It is Good to be Bad || Battle.net tag

Verwijderd

Topicstarter
Nagios klinkt wel goed, alleen is alles hier windows en nagios is alleen voor linux zag ik staan op hun site.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-02 12:32

SpamLame

niks

Kijk anders eens naar The Dude van microtik

Verwijderd

Topicstarter
The dude werkt wel mooi, kan je wel wat dingen mee zien maar het belangrijkste kan ik niet zien en dat is het monitoren van het netwerkverkeer wat van iedere pc/server afkomt. Ik moet ook echt kunnen zien wat er op de switch/router allemaal gebeurt (of wat er per pc/server gebeurt en dat bij elkaar opgetelt dan weet ik natuurlijk ook of het netwerk het trekt).

• leuk_he
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 17:11:
The dude werkt wel mooi, kan je wel wat dingen mee zien maar het belangrijkste kan ik niet zien en dat is het monitoren van het netwerkverkeer wat van iedere pc/server afkomt. Ik moet ook echt kunnen zien wat er op de switch/router allemaal gebeurt (of wat er per pc/server gebeurt en dat bij elkaar opgetelt dan weet ik natuurlijk ook of het netwerk het trekt).
Dat wil dus zeggen dat je router/switch of je pc dat moet bijhouden en op een bepaalde manier moet publiceren. Dat is een stuk minder standaard dan routes verzamelen wat "theDude" doet.

Of je zult meoten uitvinden of je routers/swtiches een of andere network management (SNMP) protocol ondersteunen, en daar een pakket voor vinden, of je zult een of ander network monitering pakket moeten vinden dat op heel veel PC;s en servers een agent draait.

[ Voor 0% gewijzigd door leuk_he op 04-03-2008 17:25 . Reden: oops protocol... ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• SpamLame

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 17:11:
The Dude kan dat ook bijhouden. Wat je dan doen moet zijn de snmp strings opgeven per link of de default waardes van de dude aanpassen, grafieken krijg je dan op het moment dat jer overheen gaat.
Historie weet ik zo gauw niet, maar alert houd ie wel bij voor services en bandbreedte gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
Weet je misschien waar ik kan vinden hoe ik dat doe? in de documentation kan ik niets vinden.

• SpamLame

SpamLame

niks

Zal kijken als ik weer thuis ben, uit mijn hoofd weet ik dat niet.

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 18:05
probeer een Traffic Grapher van Paessler
http://www.paessler.com

Verwijderd

Topicstarter
Als je het over de duivel hebt... Die had ik vannochtend idd ook gevonden. Probleem van dat programma is dat er geen info over de packets is want voor de rest is het haast perfect, je kan per poort scannen, word mooi bijgehouden etc.

@SpamLame: Bedankt :)

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 15:57
Wij gebruiken Whats Up Gold van IPSwitch. Deze stuurt ook pieper acties aan. We monitoren +- 800 netwerk devices. Laatst net een upgrade gedaan naar versie 11. Nadeel van whats up gold is trouwens dat hij af en toe erg traag kan zijn.

Verder hebben wij nu 3x een DL380G4 Dual 3.2Ghz 4 Gb geheugen die we voor performance monitoring middels MRTG gebruiken. De MRTG run van alle devices duurt nu 3.5 minuut. Dus binnenkort zijn we weer één extra nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door BrammeS op 05-03-2008 14:20 . Reden: Uodate ]

Advanced sheep-counting strategies

Verwijderd

Topicstarter
BrammeS schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 14:14:
Wij gebruiken Whats Up Gold van IPSwitch. Deze stuurt ook pieper acties aan. We monitoren +- 800 netwerk devices. Laatst net een upgrade gedaan naar versie 11. Nadeel van whats up gold is trouwens dat hij af en toe erg traag kan zijn.

Verder hebben wij nu 3x een DL380G4 Dual 3.2Ghz 4 Gb geheugen die we voor performance monitoring middels MRTG gebruiken. De MRTG run van alle devices duurt nu 3.5 minuut. Dus binnenkort zijn we weer één extra nodig.
Ik heb whats up gold gedownload, opzich is het wel wat, ik kan nu tenminste zien hoeveel er in en er uit gaat. Tenminste, in een grafiekje, niet in totaal. Maargoed het is tenminste iets. Ik zit ook met vantage report te spelen van zyxel zelf maar dat is ook niet alles. Juist het geene wat je als beheerder wil zien, grafiekjes met wanneer er een x aantal data binnen kwam/uitging kan je weer niet in je dagelijkse rapport zetten. Alleen totaal data pakt ie maar daar heb je natuurlijk geen drol aan.

Ik denk dat ik maar een combinatie van die 2 moet gaan gebruiken. Whats up voor het monitoren van het data gebruik in een grafiek zodat ik makkelijk kan zien wanneer er wat gebeurde en dan vantage report voor totaal hoeveelheden aan data en het bijhouden van het mail verkeer. Alleen is het wel een enorme houtje touwtje oplossing, ik moet overal losse screenshots en weet ik veel wat van gaan maken.

Ik snap niet dat er dus werkelijk geen app te krijgen is die al je data gewoon in een timeline grafiekje zet en aan het eind van de dag naar je opstuurt. Het lijkt mij dat iedere beheerder toch wel behoefte aan zoiets zou hebben... Maar het lijkt erop dat ontwikkelaars liever apps bouwen die je info geven waar je in eerste instantie juist helemaal geen behoefte aan hebt.
Pagina: 1