Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josjojo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-01 15:51
Hallo,

Ik heb gisteren een Canon Selphy ES1 gekocht. De eerste foto's die ik ermee heb geprint kwamen direct van de camera of van een memorycard. Deze foto's zien er fantastisch uit. Vanmorgen heb ik geprobeerd om vanaf de computer te printen naar de Selphy. Deze foto's hebben heel fletse kleuren.

Ik heb daarna eens geprobeerd om dezelfde foto te printen vanaf de computer en direct van de memorycard. Bij het printen van de computer kreeg ik duidelijk een fletser resultaat dan bij het printen van memorycard.

Wat doe ik fout?
Moet ik voor altijd vanaf memorycard blijven printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een oudere selphy en zie geen verschil, bij de instellingen van de printerdriver kan je wel het een en ander instellen qua kleur.

Instellingen staan hier op standaard op 0, hoewel de afdrukken soms iets te blauw overkomen of mijn scherm is te warm :)

[ Voor 31% gewijzigd door bouwfraude op 04-03-2008 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josjojo
Bij de printerinstellingen kan ik inderdaad RGB, saturation, brightness en contrast aanpassen. Maar is het niet de bedoeling dat de kleuren er standaard goed uitkomen? Als ik hier iets moet gaan aanpassen, dan wordt het: aanpassen, printen, beoordelen, aanpassen, printen, beoordelen, ENZ...
Lijkt mij zo raar?

Is er iemand die hier misschien de 'beste' instellingen al voor heeft uitgevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:44
Klinkt alsof je printer sRGB en je foto's een aRGB kleurprofiel meekrijgen, waarbij je bij het afdrukken van memorycard wél een conversie hebt, en bij het afdrukken met je computer niet.

Of zo.

Iig lijkt de fout me in de kleurprofielen te zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josjojo
Henk schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:45:
...
Iig lijkt de fout me in de kleurprofielen te zitten :P
Aha! Daar zou je nog wel eens gelijk in kunnen hebben.
Ik gebruik echter Adobe Lightroom om te printen. Dit programma houdt volgens mij wel rekening met kleurprofielen. Is er überhaubt iets bekend over hoe de Selphy omgaat met kleurprofielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

josjojo schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 11:19:
[...]
Ik gebruik echter Adobe Lightroom om te printen. Dit programma houdt volgens mij wel rekening met kleurprofielen. Is er überhaubt iets bekend over hoe de Selphy omgaat met kleurprofielen?
Eigenschappen van de printer bekijken, tabblad Kleur Beheer? (Ik zit hier met een engelstalige driver voor een HP kleuren laserjet, dus kan het mis hebben)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:44
josjojo schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 11:19:
[...]

Hmm, dat moet idd in je printerkleurbeheer zitten. Het klinkt iig alsof je printer een aRGB file interpreteert als een sRGB, dat geeft die fletse kleuren. Denk ook aan aRGB files die je met een niet-ondersteunende browser bekijkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josjojo
Ik zal uitleggen op welke 2 manieren ik geprobeerd heb te printen:

1. foto maken in RAW -> op computer zetten in Lightroom -> printen met Lightroom
2. foto maken in RAW -> op computer zetten in Lightroom -> exporteren met Lightroom naar memorycard -> van memorycard printen op Selphy

Bij het exporteren had ik de volgende instellingen:
- JPEG (100%)
- sRGB
- 300 ppi

Ik gebruik dus niet AdobeRGB of een andere kleurruimte (colorspace).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josjojo
Op Trustedreviews.com las ik het volgende over de Canon Selphy ES1:
Colours come through strongly, too, but remain natural. The only problem, with default settings, is that images are a little dark in comparison with the originals. You can compensate for this from the printer's control panel, but it's a shame it's not lighter by default.

Hier geven ze aan dat er standaard donkere foto's uit komen en dat je dit handmatig moet bijstellen, maar hoe dit moet snap ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:07
josjojo schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:21:
Ik zal uitleggen op welke 2 manieren ik geprobeerd heb te printen:

1. foto maken in RAW -> op computer zetten in Lightroom -> printen met Lightroom
2. foto maken in RAW -> op computer zetten in Lightroom -> exporteren met Lightroom naar memorycard -> van memorycard printen op Selphy

Bij het exporteren had ik de volgende instellingen:
- JPEG (100%)
- sRGB
- 300 ppi

Ik gebruik dus niet AdobeRGB of een andere kleurruimte (colorspace).
Hoe print je in LR? Als je voor managed by printer kiest moet ICM in de driver aan, zoniet, probeer bij het printen hem als sRGB naar de printer te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josjojo
Vinnienerd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:42:
[...]

...probeer bij het printen hem als sRGB naar de printer te sturen.
In het scherm met printerinstellingen kan ik maar weinig instellen en al zeker geen kleurprofiel of iets wat er op lijkt. Hoe stuur je eigenlijk een afdrukopdracht als sRGB naar de printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55434

Wellicht dat jullie me kunnen helpen. Ik heb de Selphy ES1 met easy photoprint software.
Alles is goed geinstalleerd, goede usb-drivers, goede print driver, computer (XP prof) en de printen zien elkaar ook. De software is goed en de printer staat online! Echter wanneer ik op print druk gaat de foto naar de wachtrij en blijft daar staan en er gebeurd helemaal niks. Ben nu al 5 uur aan het rommelen en begin er een beetje ziek van te worden. Op internet vind ik niets. Het moet iets simpels zijn maar ik weet werkelijk niet wat. Weten jullie wat het zou kunnen zijn?

Kompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
staat 't vinkje toevallig aan bij 'printer'-->'afdrukken onderbreken' in het afdrukwachtrij-schermpje ? zoja, effe uitzetten.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257636

Ik herkende het wachtrij-probleem met de Selphy ES1 van Kompas. De eenvoudige tips zoals de vinkjes controleren e.d. had ik ook al geprobeerd. Voor mij was de oplossing nogal simpel, heb navraag gedaan bij de leverancier van mijn laptop, want Canon heeft op beide mailtjes helaas niet gereageerd. De bijgeleverde cd-rom bevat alleen maar software voor max. Windows XP, voor Vista moet je de Software via de website van Canon downloaden. In het rechtergedeelte van de pagina (www.canon.nl) staat een kopje Quick Links, kies hier voor Drivers Downloaden. Geef vervolgens in het overzicht bij Printers aan om welk type printer het gaat en dan spreekt de rest voor zich. Ik hoop dat je dan hetzelfde resultaat als mij krijgt, foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josjojo
@kompas, KC00027:
Jullie hebben ook een Selphy ES1. Verschillen de prints die je rechtstreekst door de Selphy laat printen en die je via de computer op de Selphy laat printen ook zoveel met elkaar als bij mij?
Misschien is het alleen een probleem bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja die verschillen zeker. Maar dat is ook niet zo raar gezien het feit dat ze beide op volkomen verschillende wijze worden aangestuurd. Ik denk dat bovenstaande over kleurprofielen wel eens de oplossing kan zijn. Instellingen van een ander heb je niks aan als het gaat om kleurbeoordeling. Dat wisselt zo per computer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257636 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 21:22:
Ik herkende het wachtrij-probleem met de Selphy ES1 van Kompas. De eenvoudige tips zoals de vinkjes controleren e.d. had ik ook al geprobeerd. Voor mij was de oplossing nogal simpel, heb navraag gedaan bij de leverancier van mijn laptop, want Canon heeft op beide mailtjes helaas niet gereageerd. De bijgeleverde cd-rom bevat alleen maar software voor max. Windows XP, voor Vista moet je de Software via de website van Canon downloaden. In het rechtergedeelte van de pagina (www.canon.nl) staat een kopje Quick Links, kies hier voor Drivers Downloaden. Geef vervolgens in het overzicht bij Printers aan om welk type printer het gaat en dan spreekt de rest voor zich. Ik hoop dat je dan hetzelfde resultaat als mij krijgt, foto's!
Was inderdaad de oplossing... Idioot he dat Canon de moeite niet eens neemt om terug te mailen.:-(
Pagina: 1