Vista install blijft hangen na 2e reboot

Pagina: 1
Acties:

• renskoenraadt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-02 23:21

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem bij mijn install van windows Vista Ultimate Student-editie. Wanneer ik een clean install wil doen, worden de bestanden van de dvd gewoon geladen, krijg ik het install scherm, kan de product code invoeren en gaat de installatie beginnen. Tot zo ver verloopt dit dus vlekkeloos. Na een ongeveer 10 minuten gaat (zoals aangekondigd) de pc een aantal maal restarten om de install af te ronden. Echter hier komt het probleem naar boven:

Tijdens de 2e reboot kom ik door de post en zie ik ook het groene balkje verschijnen en is er een behoorlijke harddisk activiteit, om vervolgens van eht een op het andere moment te stoppen en niets meer te doen. Ik krijg geen BSOD of iets in die richting, sterker nog, ik krijg in het geheel geen videosignaal meer door.

Hebben meer mensen hier last van gehad? En zo ja, wat heb je er aan gedaan?

Ik heb de clean install op 2 verschillende manieren geprobeerd: in een raid opsteling van 2 hitachi sata2 schijven (met de silicon 3114, op een Asus A8NSLI Premium, met nieuwste drivers van silicon), maar ook op een enkele samsung Sata2 schijf. Echter krijg ik bij beide hetzelfde resultaat.

Het vreemde is, is dat ik de installatie al enkele malen eerder heb gedaan op de zelfde config, en tevens op een enkele hitachi sata2 schijf, en toen ondervond ik geen problemen.

Is er dus iemand die enig idee heeft waar dit aan kan liggen?

De specs van mijn systeem zijn:

Antec lifestyle Sonata II incl de standaard 450W voeding
AMD Athlon 64 3400+
Asus A8N-SLI Premium
2x512 mb A-Data geheugen (cas3)
2x Hitachi 7K80 Sata2 schijven (al dan niet in raid 0)
1x Samsung Spinpoint 320gb schijf
2x XFX 6600gt in SLI

Thanks 4 the help

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Anyone got any idea?

Verwijderd

wat zijn de meldingen bij het bsod?

doetie ut in save mode?

Verwijderd

Ik heb dit ook een keer gehad. Ik heb dit opgelost door alle settings in de bios op default te zetten. Wat ook misschien helpt is geen usb randapparaten aan te sluiten.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 11:37:
Ik heb dit ook een keer gehad. Ik heb dit opgelost door alle settings in de bios op default te zetten. Wat ook misschien helpt is geen usb randapparaten aan te sluiten.
Als het eerder heeft gewerkt, is het idd slim om het systeem even zo kaal mogelijk (zoals ie waarschijnlijk was bij aanschaf, voor de tig uitbreidingen ;) ) te installeren.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
De bios instellingen heb ik allemaal al terug gezet naar default, en de install op nieuw geprobeerd, echter zonder resultaat. Ik kan het proberen zonder eventuele randapparatuur, echter is dit de vorige keer ook goed gegaan, dus je zou zeggen dat dat geen probleem zou moeten zijn...

ik laat jullie zo weten wat het geworden is.

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 11:33:
wat zijn de meldingen bij het bsod?

doetie ut in save mode?
Dat is em net, ik krijg geen bsod, of iig ik zie hem niet (sowieso moet de pc dan na een tijd automatisch opnieuw opstarten, wat niet het geval is)

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Tussendoor een andere vraag: Weet iemand wat de beste raid opstelling is? Is dit via de Silicon Image 3114 chip op het mobo, of is het handiger om een raid opstelling te maken met de nforce 4 controller (ik neem aan dat ik hiervoor ook drivers moet laden onder vista, probleem is alleen dat ik die nergens kan vinden (op de mobo cd staan alleen rivers t/m XP64bit))?

Thanks!

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Ook het kaal booten heeft geen effect gesorteerd. Heb zelfs mijn beide Hitachi schijven met DBAN gewist maar ook dat mocht niet baten. Ook heb ik nog een driver van de Asus site weten te plukken (een beta driver weliswaar) maar ook dat maakte niets uit. Ik ben dus nu eigenlijk vrij radeloos waar het aan zou kunnen liggen.

Is het mogelijk dat er met de Windows dvd iets mis is? Of dat je windows maar een x aantal keer mag installeren?

Wat ik nu dus heb geprobeerd:

- install op een enkele schijf -> geen resultaat
- install op een raidopstelling van 2x Hitachi 7k80 80gb -> geen resultaat
- alle randapparatuur losgekoppeld en de installatie geprobeerd
- nieuwste driver van de siliconimage.com site geprobeerd
- nieuwste (beta) driver van de asus site geprobeerd
- alle biosinstellingen op default

Is er iemand die misschien weet hoe dit op te lossen is?

Verder heb ik nog een andere vraag: Welke raidopstelling is beter/sneller/betrouwbaarder? Degene via de silicon image chip (hardwarematig?) of met de nforce4 chip van nvidia (softwarematig?)?

En weet iemand waar je de nieuwste raid drivers voor de nforce4 chip vandaan kunt plukken? Uiteraard kan ik deze wel van de asus cd af halen, maar zou graag de nieuwste, door vista ondersteunde drivers willen hebben voor t geval dat :9

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je de laatste bent die gepost heeft ga dan niet telkens je topic omhoog 'schoppen' door nieuwe posts te doen maar pas je eigen posts aan met de extra informatie.

Nu komt het erg ongeduldig over, en omdat het je (blijkbaar) niet snel genoeg gaat open je ook nog eenzelfde topic waar je weer precies hetzelfde in doet.
Niet echt netjes zeg maar :)

Als je er zo'n enorme haast bij hebt, neem dan een betaalde dienst - hier op het forum is alles 'best effort' en geen nu meteen antwoord afhalen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-02 16:38
Zitten de drivers van de Nvidia controller al niet gewoon op de Vista DVD?
M.a.w. doet ie wel wat op de Nforce Raid controller?

"That was left handed..." - JJH

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 22:08:
Als je de laatste bent die gepost heeft ga dan niet telkens je topic omhoog 'schoppen' door nieuwe posts te doen maar pas je eigen posts aan met de extra informatie.

Nu komt het erg ongeduldig over, en omdat het je (blijkbaar) niet snel genoeg gaat open je ook nog eenzelfde topic waar je weer precies hetzelfde in doet.
Niet echt netjes zeg maar :)

Als je er zo'n enorme haast bij hebt, neem dan een betaalde dienst - hier op het forum is alles 'best effort' en geen nu meteen antwoord afhalen.
Het was me na je eerste post in t andere topic al wel duidelijk hoor, dank je wel :) Je weet wsl zelf ook hoe frustrerend het kan zijn als je niet weet wat te doen en je probleem niet op te lossen valt. En dan helemaal als je bij veel topics wel antwoorden en oplossingen ziet, dan is dat niet echt bevorderlijk voor je gemoedsrust ;)

Maargoed, ik zal me aan de policy houden :)

Modbreak:Doe dat dan ook!
Jouke74 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 22:11:
Zitten de drivers van de Nvidia controller al niet gewoon op de Vista DVD?
M.a.w. doet ie wel wat op de Nforce Raid controller?
Die heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik dus niet wist ofdat je daar, net zoals in XP drivers moet laden (via F6), en zo ja, of dat daar dan vista compatible drivers voor zijn. Ik zal het zo gaan proberen. Thanks 4 the help:)

Zou het overigens zo kunnen zijn dat Microsoft een soort van lock op het aantal maal Vista installaties heeft gezet? Of is dit onzin?

[ Voor 24% gewijzigd door alt-92 op 04-03-2008 22:56 ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-02 16:38
Ik neem aan dat die "lock" pas gebeurt nadat de software is geinstalleerd, en je Vista te veel probeert te activeren op internet. Als je een origineel hebt, kan je dan tevens nog gewoon MS bellen om hem alsnog te activeren. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat het install programma op de DVD zelf bij houdt hoeveel keer het is gebruikt, zou wel een mooie beveiliging zijn :-)

Ik heb ook een Premium, alleen houd ik het nog even bij XP. Ik had me er echter wel in verdiept. Als ik de reacties op fora zo lees, dan hebben de mensen die de Silicon raid gebruiken problemen, maar bij de mensen die de Nforce raid gebruiken lijkt hij gewoon te installeren. Vandaar mijn suggestie. (Dit is echter wel met de oudere 1.009 BIOS en niet de nieuwste beta als ik het goed gelezen heb).

[ Voor 6% gewijzigd door Jouke74 op 05-03-2008 09:54 ]

"That was left handed..." - JJH

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
renskoenraadt schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:26:
Hallo,

Ik heb een probleem bij mijn install van windows Vista Ultimate Student-editie. Wanneer ik een clean install wil doen.

[...]
Vista Ultimate studenten editie :? Bestaat die überhaupt? Daar kan je toch alleen upgrades van XP naar Vista mee uitvoeren en geen Clean installs ?

Installeert vista zich wel gewoon op een losse schijf, zonder het gebruik van RAID?

Dat zeg ik....

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

job

Biobakker schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:12:
[...]

Vista Ultimate studenten editie :? Bestaat die überhaupt? Daar kan je toch alleen upgrades van XP naar Vista mee uitvoeren en geen Clean installs ?
Is inderdaad een upgrade.
Clean install mag niet, kan wel.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 05-03-2008 11:15 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

(jarig!)
Biobakker schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:12:
[...]

Installeert vista zich wel gewoon op een losse schijf, zonder het gebruik van RAID?
Clean installs zijn geen probleem.

Volgens mij kan je bij de reboot kiezen voor het niet opnieuw opstarten bij een BSOD. Is 1 van de keuzemogelijkheden. Zelf het probleem ook gehad omdat Vista blijkbaar niet altijd zin heeft in 4 GB geheugen. Het kan dus prima liggen aan je geheugensettings in je bios. Haal er anders even een reepje uit (of heb je er maar 1?)

Aan het moment te zien gaat hij dan iets zeggen over het register of over de bootdevice..

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Ik heb het uiteindelijke probleem gevonden. Blijkbaar installeert Vista een driver die beide videokaarten aanstuurt (2x 6600gt in SLI), zodra windows daadwerkelijk voor de eerste keer gestart wordt (zonder forceware drivers van nvidia dus).
Ik heb dit gevonden door een van de 2 videokaarten eruit te halen, en een single drive clean install te doen. Nadat de install gebeurd was (en de pc dus volledig opstartte) heb ik de beide videokaarten verwisseld waar het probleem zichtbaar werd.
Tevens werd dit probleem zichtbaar wanneer ik mijn XP install gebruikte, en daar de forceware drivers wilde installeren, eerst wel beeld -> na de drivers, en de instellingen van het Nvidia controlpanel op SLI kreeg ik geen beeld meer en een spontane reboot.

Ik heb echter nog niet geprobeerd opdat het nu tóch mogelijk is om vista op de Silicon Image riad controller te installeren in een raid 0 opstelling, das voor morgen :D

Echter heb ik nog steeds 2 vragen die ik graag beantwoord wil zien worden:

Is het verstandiger om een raid 0 opstelling via de Silicon Image of via de Nvidia nforce chipset aan te maken? Is er soms een hardwarematig en de andere softwarematig? Of heeft een van de 2 andere voordelen tov van de ander?

En

Hoe kan ik de bios van de Silicon Image 3114 chip updaten? Ik heb gezocht naar programma's (bijvoorbeeld BNOBTC en CBROM) maar beide zijn niet te gebruiken (BNOBTC is nergens meer te downloaden en CBROM werkt niet). Iemand enige ervaring hiermee?

p.s. het is inderdaad mogelijk om een Windows Vista Ultimate Studenteditie te hebben, en er niet perse een install van XP voor nodig, ondanks dat het een upgrade cd is. Wat hierboven al eerder is aangegeven: het mag officieel niet, maar het kán wel.
Thanks voor het meedenken en de hulp, top (Y)

[ Voor 7% gewijzigd door renskoenraadt op 06-03-2008 01:33 ]

Pagina: 1