Toon posts:

OSS en Soundblaster X-Fi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu OSS beweert XFI te ondersteunen leek het me een nobel idee om mijn Soundblaster XFi maar eens van zijn stof te ontdoen en de drivers te proberen.

Goed en slecht nieuws.
Het goede nieuws is: ik heb geluid
Het slechte nieuws is: ik heb alleen geluid RECHTS :? en mijn kaart wordt door Ubuntu niet herkent als bestaande kaart en dus kan ik het volume niet wijzigen (alleen via ossxmix)

Ik heb het volgende gedaan:
1. De onboard geluidskaart in het BIOS deactiveren.
2. De nieuwste OSS drivers geïnstalleerd via het deb pakket (32 bit).

Nu heb ik:
1. Alleen geluid uit mijn rechterbox Probleem van de versterker :P
2. Alleen Totem en VLC geven (helder) geluid. Rhythmbox geeft ook geluid maar die bestaat hoofdzakelijk uit geruis.
3. De mixer (in GNOME) doet het niet meer omdat hij mijn XFI niet accepteert als bestaande geluidskaart (hij ziet hem gewoon niet).
4. Als ik mijn onboard geluidskaart in het BIOS weer aanzet ziet hij die ook niet meer!

• menllyos
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10-2024
ik heb een tijdje geleden hetzelfde gedaan, ook OSSv4 geinstalleerd om mijn xfi te gebruiken. ik zit nu echter weer op mijn onboard kaartje (Intel HDA audio) omdat ik vond dat er nogal wat nadelen zaten aan OSS, OSS en ubuntu werkte toch niet altijd goed samen...

# 2 -- had ik geen last van... het geluid hier werkte gewoon goed.
# 3 -- van die mixers is op te lossen door de stappen in deze topic te volgen: http://4front-tech.com/fo...pic.php?t=2357&highlight=
# 4 -- ik neem aan dat je probeert weer terug te gaan naar onboard? in dat geval kun je via synaptic oss weggooien, en dan onboard weer terugzetten in de bios... werkte hier iig wel.

Verwijderd

Topicstarter
menllyos schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 20:26:
ik heb een tijdje geleden hetzelfde gedaan, ook OSSv4 geinstalleerd om mijn xfi te gebruiken. ik zit nu echter weer op mijn onboard kaartje (Intel HDA audio) omdat ik vond dat er nogal wat nadelen zaten aan OSS, OSS en ubuntu werkte toch niet altijd goed samen...

# 2 -- had ik geen last van... het geluid hier werkte gewoon goed.
# 3 -- van die mixers is op te lossen door de stappen in deze topic te volgen: http://4front-tech.com/fo...pic.php?t=2357&highlight=
# 4 -- ik neem aan dat je probeert weer terug te gaan naar onboard? in dat geval kun je via synaptic oss weggooien, en dan onboard weer terugzetten in de bios... werkte hier iig wel.
In dat forum staat dat het niet werkt met versie 4 van oss en dat is volgens mij nu juist de versie die de xfi ondersteunt.
Maar welke problemen kwam je precies tegen met het gebruik van oss? Welke nadelen heeft het tov alsa (icm de xfi)?

• menllyos
nou, dat bestandje van dat forum werkte anders gewoon goed voor mij (lees op pagina 2 daarvan...)

wat betreft OSS had ik wat problemen met het afspelen van 5.1 geluid in films, er zat een rare zoem bij die ik niet kon verklaren, en ik had ook wat problemen met het geluid in nexuiz, daar zat een vertraging in. voor dat laatste zijn wat oplossingen te vinden via google, maar ik die kreeg ik niet aan de gang. bovendien raak je ook wat geluidsettings kwijt, bijv opstart/afsluit geluidjes enzo.

aangezien het gewoon spelen van muziek (wat ik toch het meeste doe) geen merkbaar betere kwaliteit geeft met die drivers+xfi tov de intel HDA audio ben ik maar weer terug gegaan naar alsa, in de hoop dat er binnen niet al te lange tijd alsa ondersteuning zal zijn voor de xfi...

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Ik heb de oss drivers ook geprobeerd en helaas ben ik oko tegen een aantal van bovenstaande problemen aangelopen. Veel gezocht maar weinig degelijke oplossingen kunnen vinden....

Dus ook ik wacht maar gewoon op alsa x-fi drivers :(

Verwijderd

Topicstarter
Dat wordt dus weer veel geduld hebben...

• menllyos
yep inderdaad... maar aangezien OSS nu open source is zal alsa denk ik (lees: hoop ik) ook snel met xfi ondersteuning komen.
dan is het echter nog hopen op fatsoenlijke drivers, in plaats van deze beta's. ik vermoed namelijk dat bijvoorbeeld dat surround sound probleem enkel aan de drivers ligt.

maar goed, de eerste stappen zijn gezet...
Pagina: 1