Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds zaterdag een nieuwe videokaart de Radeon HD 2600 XT, waar ik zeer tevreden mee was de afgelopen dagen, ben alleen bang dat hij me moederboard al om zeep heeft geholpen.

Ik startte een spel op toen kwam er tot 3x toe een error van VPU Recover.
Toen ik inmiddels het spel (America's Army) geladen had, kwam er een vage error over dat de resolutie waarop het spel draaide niet ondersteund werd (raar..had al meerdere keren gespeeld). Binnen enkele seconden werden delen van het beeld nog eventjes groen/paars knipperend waarna ik probeerde alles te sluiten, wat niet meer lukte scherm was zwart dus heb ik alles afgesloten.

Toen ik hem weer opnieuw opstartte had ik meerdere malen geen beeld.. veel geprobeerd..Tenslotte de kabels veranderd DVI kabel eruit --> Analoog erin en toen kreeg ik bij het opstartten wel de gebruikelijke gegevens, maar dan met diverse strepen in beeld:

Zie links:
Afbeeldingslocatie: http://www4.picturepush.com/photo/a/450702/220/450702.jpg

* wanneer de pc iets verder is met uploaden = het groen
** wanneer de veilige modus geopend wordt zijn de strepen blauw

Ik heb stroom eraf gehaald erop gedaan...ff rust gegeven werkt ook niet..
Zowel in het bootscherm (wat er raar uitziet met "vlekken" qua kleur) als in windows vind hij nog wel alle randapparatuur.. van hdd tot processor, tot 3d kaart

*** de bios deed paar maandjes terug ook vaag, moest toen ineens de tijd er opnieuw inzetten en ook de FSB stond op 100mhz ipv 133mhz, miss dat dat de zaak iets veranderd?

Ik ben echt bang dat er iets flink mis is met mijn pc'tje
Alvast bedankt als iemand me kan helpen,
----------------------------------------------------------
Athlon 2400 XP
Asus A7N8X-X moederboard
Sapphire Radeon HD 2600 XT 256mb (AGP) oud : Radeon 9600 Pro 128mb
1,5 gb ddr PC3200 geheugen
200 gb hdd
300 watt Aopen voeding

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Duidelijk een defecte videokaart. Langs gaan / opsturen voor garantie. :)

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 03-03-2008 22:56 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
probeer ff met andere vid kaart, video kaart zn ram geheugen lijkt rot.

Verwijderd

Topicstarter
PD2JK schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:55:
Duidelijk een defecte videokaart. Langs gaan / opsturen voor garantie. :)
Echt heel duidelijk? Ik zit namelijk nog binnen mijn 8 dagen aanschaf sowieso.... (3 dagen oud..)
Is die dan kapot gegaan door te laag voltage/ampere? (300watt voeding)
ik kan de 2600 XT nog wel vinden via apparaatbeheer, of maakt dat niet uit?

Is het wel veilig om een andere kaart erin te zetten, of bestaat de kans ook dat die kapot gaat?? Dat zou namelijk helemaal zonde zijn...

Bij het opstarten telt ie nog wel steeds al het geheugen op tot 1,5 GB.. ik hoop dat het geheugen niet rot is...

Weet iemand ook een reden van dit crashen van mijn systeem ineens...voeding?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 23:18:
[...]

Echt heel duidelijk? Ik zit namelijk nog binnen mijn 8 dagen aanschaf sowieso.... (3 dagen oud..)
Is die dan kapot gegaan door te laag voltage? (300watt voeding)
ik kan de 2600 XT nog wel vinden via apparaatbeheer, of maakt dat niet uit?
Als je voeding het zaakje niet aankan, kan deze instabiele voltages doorgeven waar je videokaart aan onderdoor kan gaan.
Is het wel veilig om een andere kaart erin te zetten, of bestaat de kans ook dat die kapot gaat?? Dat zou namelijk helemaal zonde zijn...
Als je zeker weet dat de rest van de hardware nog goed is.

Bij het opstarten telt ie nog wel steeds al het geheugen op tot 1,5 GB.. ik hoop dat het geheugen niet rot is...

Weet iemand ook een reden van dit crashen van mijn systeem ineens...voeding?
Kwestie van testen en de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter stap voor stap doornemen om te achterhalen welk onderdeel defect is.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja heel duidelijk.
Ik gok gewoon dat het geheugen een opdonder heeft gehad van ESD.
Dit kan je systeem ook laten hangen.

100% duidelijk mi.

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op maandag 03 maart 2008 @ 23:23:
Ja heel duidelijk.
Ik gok gewoon dat het geheugen een opdonder heeft gehad van ESD.
Dit kan je systeem ook laten hangen.

100% duidelijk mi.
Ja, het viel alleen wel samen met meerdere VPU recover errors en het groen/paars worden van een groot deel van het scherm in het spel.

Echt door statische electriciteit? De kast was gewoon netjes dicht en ik klus er altijd in met handschoentjes aan (+ zelfs voor de zekerheid nog even ontladen aan de verwarming)..

----------
Ben begonnen met dat stappenplan..

De voeding zag er qua spanning goed uit btw, vrijwel perfect in balans tussen de waarden

Ik denk dat ik het straks gewoon ga proberen andere 3d-kaart erin..

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goed plan, ESD komt ook gewoon buiten je kast voor.
Of het is later-aan-de-dag-tredende-ESD oid (dus 1 jaar geleden bij wijze van, opgelopen).

Je mem is gewoon stuk, dus RMA-tijd voor die kaart.

Verwijderd

Topicstarter
oohh.. ik snapte het al niet helemaal, ik dacht dat jullie bedoelden het geheugen van me pc..

Maar idd het lag aan de 3d kaart, ik heb de oude erin gedaan en die doet het prima...
Ik zit nog binnen de 8 dagen dus dat wordt een "niet-goed-geld-terug-garantie"

Dan laat ik hun miss wel even de nieuwe kaart + een nieuwe voeding erin zetten (just in case zeg maar) dan kan ik het niet verpesten.

Zullen ze waarschijnlijk wel zeggen dattie stoffig is :)...

Allemaal heel erg bedankt...op het helpmij forum hoorde ik dingen van kapot moederboard enzo toen schrok ik daar best van.. gelukkig is het "maar" de 3d-kaart!

• Vorak
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 00:42:
oohh.. ik snapte het al niet helemaal, ik dacht dat jullie bedoelden het geheugen van me pc..

Maar idd het lag aan de 3d kaart, ik heb de oude erin gedaan en die doet het prima...
Ik zit nog binnen de 8 dagen dus dat wordt een "niet-goed-geld-terug-garantie"

Dan laat ik hun miss wel even de nieuwe kaart + een nieuwe voeding erin zetten (just in case zeg maar) dan kan ik het niet verpesten.

Zullen ze waarschijnlijk wel zeggen dattie stoffig is :)...

Allemaal heel erg bedankt...op het helpmij forum hoorde ik dingen van kapot moederboard enzo toen schrok ik daar best van.. gelukkig is het "maar" de 3d-kaart!
je zit binnen je 8 dagen van aanschaf en je nieuwe product doet het niet goed. Gewoon terugbrengen. Als je je pc wilt schoonmaken kan dat gemakkelijk. Stroom er wel even af. Je kunt met een stofzuiger en een (schone) kwast een heel eind komen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 17:52
Vorak schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 08:16:
[...]

je zit binnen je 8 dagen van aanschaf en je nieuwe product doet het niet goed. Gewoon terugbrengen. Als je je pc wilt schoonmaken kan dat gemakkelijk. Stroom er wel even af. Je kunt met een stofzuiger en een (schone) kwast een heel eind komen.
Laat dan in ieder geval de stekker erin zitten en de schakeleaar van de voeding uit, zodat je de kast nog geaard is. Een stofzuiger kan namelijk ook nogal wat statische electriciteit opwekken, en als je dan vrolijk met die zuigmond door de pc ragt is dat niet echt bevordelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Super man, bedankt allemaal voor de tips.

Ik hoop dat met een nieuwe voeding dit niet nog een keer kan gebeuren.. en als het door ESD gekomen is... tsja.. ehh dan ga ik meer op blote voeten lopen ofzo :)

Bedankt in iedergeval, heb even halve dag vrij genomen en ik ga hem nu gelijk naar de winkel terugbrengen en omruilen voor een nieuwe ;)!

EDIT: Ik zie denk ik de bron...mijn powerblock..waar je 5 stekkers in kan doen is dan wel geaard, maar het stopcontact niet... geen enkel stopcantact hier op mijn kamer...
Zou ESD dan toch de bron van dit alles zijn...toevallig net nu er een nieuwe kaart inzit..?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 09:03 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Ja, maar dat was toch al duidelijk? Gewoon die kaart terugbrengen. Het liefst voordat die 8 dagen om zijn anders krijg je dat gedoe weer.

• tikkietrugjaap
  • Laatst online: 17-05 20:16
ESD? Werkelijk? Ik denk toch eerder dat de stroom naar de vidkaart niet helemaal goed ging en hij een surge kreeg. ESD heb ik zelf nog nooit gehad terwijl ik nooit met anti-statische middelen werk en geen geaarde stopcontacten heb.

Prima.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu nieuwe 3d-kaart gekregen.. in principe wilde ik liever weer de 2600 XT, hij beviel me namelijk wel tijdens de games..

Op aanraden van de jongen in de winkel heb ik alleen nu gekozen voor de 7600 GT, die lijkt mij iets minder goed qua mhz enzo. Bovendien was die ook nog eens 15 euro duurder, maar hij verbruikte wel minder stroom heb ik gelezen.

Ik ga het de komende dagen even aankijken, hopenlijk doet deze het nog wel minimaal een jaar ofzo!

• Vorak
  • Niet online
even nog over die stofzuiger. Die hou ik er boven omdat je met die kwast nogal wat stof doet opwaaien. Dan kun je mooi die wolk stof te grazen nemen met je stofzuiger.
Pagina: 1