Overmatige statische elektriciteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:13

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
(hoop dat dit forum juist is)

Ik merk de laatste tijd dat ik een flinke tik krijg van het metalen frame van mijn bureau als ik even weg loop en weer terug kom. Er springen af en toe flinke blauwe vonken over, zelfs door mijn spijkerbroek heen ontlaad ik (altijd lekker een beetje stroom door je bovenbeen). Ook mijn speakers geven een tik af.

Ik probeer mezelf eraan te herinneren eerst de klap zelf op te vangen voor ik mijn pc kast aanraak (Antec Sonata 1), maar heb al eens meegemaakt dat het aanraken van het verchroomde plastic usb kapje voor een reboot zorgde. Ook mijn Logitech DFP stuurtje reset spontaan als ik mijn bureau aanraak. Net merkte ik ook voor het eerst dat de metalen knop van mijn Samsung 226BW ook no-go is tot ik ontladen ben...

Al met al geen fijne zaak en er komt een moment dat mijn pc *poef* doet (en ik heb er net nieuwe inhoud ingefrommeld). Kan het zijn dat er stroom lekt in de pc die vervolgens 'overloopt' naar het frame van het bureau? Beiden zijn aan elkaar verbonden middels een metalen houder. De pc zit in een geaarde verlengdoos en die zit in een geaard stopcontact. Of is het puur statische electriciteit van kleding etc. Ik heb het idee dat het soms erger is dan anders. Alle tips en ideën zijn welkom, ben niet zo bekend met de eigenschappen van electriciteit, weet alleen dat het in mijn computer moet en niet in mij :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-10 07:42
misschien moet je sowieso even nalopen of je MoBo op "rubbers" staat, dus tussen je mobo en je kast een ringetje om het schroefje

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56

BCC

Heb je nieuwe schoenen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Even de omliggende situatie bekijken:
Heb je zo'n bureaustoel op wieltjes? Zit daar ook een (dik) zitvlak op die een paar centimeter inveert als je er op gaat zitten?
Heb je wollen vloerbedekking of zeil?
Wat voor materiaal is je bureauwerkblad? Hout, kunstof of metaal?

Wat voor bovenkleding heb je aan? Nylon of wollen trui?
Wat voor schoenen heb je?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Weet je wel zeker dat het stopcontact wel een aangesloten aarde heeft.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Het moederbord staat alleen op de standaard spacers. Mijn oude mobo zat er op dezelfde manier in. Nu ik erover nadenk kan ik het me eigenlijk niet goed herinneren, maar volgens mij was het daarbij lang zo erg niet. Als er geen rubbertjes in de verpakking van de kast of het mobo zitten ga ik er (misschien onterecht) van uit dat dit niet nodig is.

Edit:
hmm, even om me heen kijkend:
- bureaustoel op rubber wieltjes op laminaat, dik kussen van een of andere kunsstof
- wollen kleed in de woonkamer (maar gebeurd ook als ik daar niet in de buurt kom)
- vooral katoenen kleding
- rubberen zolen, maar ook op alleen katoenen sokken.
- bureau: houten blad op metalen frame
- alle stopcontacten hier in huis zijn geaard, mag hopen dat de aannemer ze ook allemaal heeft aangesloten...
- vooral in de winter krijg ik van zo'n beetje alle metalen voorwerpen in huis wel een tikje, maar niet zo heftig als bij mijn bureau.

Al met al is niet alles optimaal anti-statisch, maar het enige wat de laatse weken echt anders is, is de nieuwe inhoud van de pc. Zo'n beetje alles op de kast en de voeding na is nieuw.

[ Voor 52% gewijzigd door Ethirty op 03-03-2008 22:38 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee die rubbers zijn niet noodzakelijk, maar idd, is je stopcontact geaard, en van wat voor materiaal is je bureau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:14

CoronelHimself

Division Brabant

Als ik je verhaal lees, denk ik toch het eerst aan ESD. Vooral omdat je aangeeft dat je eerst heen en weer loopt. Hierdoor kan je een elektrostatische lading opbouwen, en op het moment dat je dan je bureau aanraakt, dat aan aarde zit, zal er een ontlading plaats vinden. De reden dat je er soms meer last van hebt dan anders, kan te maken hebben met de luchtvochtigheid.
Des te lager de luchtvochtigheid, des te groter is de kans op oplading. In de winter is de luchtvochtigheid meestal vrij laag.
Mocht je nog meer willen weten stel dan nog wat specifieke vragen.

Steam - PTR83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-10 07:42
CoronelHimself schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:40:
Als ik je verhaal lees, denk ik toch het eerst aan ESD. Vooral omdat je aangeeft dat je eerst heen en weer loopt. Hierdoor kan je een elektrostatische lading opbouwen, en op het moment dat je dan je bureau aanraakt, dat aan aarde zit, zal er een ontlading plaats vinden. De reden dat je er soms meer last van hebt dan anders, kan te maken hebben met de luchtvochtigheid.
Des te lager de luchtvochtigheid, des te groter is de kans op oplading. In de winter is de luchtvochtigheid meestal vrij laag.
Mocht je nog meer willen weten stel dan nog wat specifieke vragen.
waarschijnlijk wil hij dan weten hoe hij het oplost :D

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Het zou goed te maken kunnen hebben met de luchtvochtigheid dat je daardoor statischer geladen bent dan anders.
Echter, een PC mag hiervan niet zomaar rebooten. Ik ontlaad me weleens per ongeluk aan een computer, maar nog nooit gehad dat hij rebootte.

Kan je eens je stopcontact nameten? Multimeter op hoogste bereik voor wisselspanning zetten, en meten tussen de aarde van je stopcontact en een kale plek op de behuizing (schroefje o.i.d.).
Als het goed is, is dit ongeveer 0 volt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
@CoronelHimself: dat klinkt logisch, maar de simpelste manier om dit op te lossen is om mijn pc en bureau te ontkoppelen, maar dan ontlaad ik alsnog via de kast als ik mijn pc aanraak, dus echt daarmee opschieten doe ik dan ook niet. De pc via een ongeaarde stekkerdoos aansluiten lijkt me ook niet de oplossing.

Ik weet dat ESD schadelijk is voor je hardware, maar hoeveel invloed heeft zo'n 'externe' ontlading op de inhoud van de kast (is de kast geen kooi van Faraday)? Zit niet echt te wachten op doorgebrande dimmetjes oid.

Edit: van de luchtvochtigheid in nieuwbouw is bekend dat deze behoorlijk laag kan worden door de geforceerde ventilatie ivm de hoge isolatiewaarden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ethirty op 03-03-2008 22:52 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Als jou potentiaal het zelfde is als de kast / andere hardware is er geen probleem.
Die vonk zorgt daar voor. Daarom hebben ze ook van die ESD posbandjes uitgevonden om het potentiaal het zelfde te houden.

Maar ja hoe lost je dat op, ik zat ook aan de lucht vochtigheid te denken. dus een lucht bevochter kopen of meer ventileren

Een snelle oplossing is een 1M ohm weerstand pakken deze ergens aan een metaal deel maken
en eerst de weerstand aanraken zodat je langzaam ontlaat

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ethirty schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:49:

Edit: van de luchtvochtigheid in nieuwbouw is bekend dat deze behoorlijk laag kan worden door de geforceerde ventilatie ivm de hoge isolatiewaarden.
Dat, en wat nog sterker meespeelt is de vraag hoe goed je zelf van de betonvloer geisoleerd bent. Als je (plastic) kliklaminaat op je computerplekje hebt en je loopt vaak op rubberen zolen, dan creëer je onbewust een supergoede isolatie tussen jou en de betonvloer. Normaal gesproken laad en ontlaad je jezelf wel door elke stap die je zet, zowel doordat je in enige mate geleidt naar de vloer, als doordat je via de lucht (als die voldoende vochtig is) je lading kwijt kunt. Maar woon je dus in een huis waar én hele droge lucht is (zodat je lading niet via de lucht weg kan) én waar een plastic vloer ligt én waar je meestal op rubber zolen loopt, dan kun je je dus niet ontladen en bouw je met elke beweging lading op. Die gaat dan weg via de kast van de computer en het bureau, het stopcontact in (dat wel geaard is).

Ik heb dit zelf ook meegemaakt. De oplossing was om jezelf zo goed mogelijk te ontladen: dus binnen op (liefst vochtige :P) sokken lopen, van tijd tot tijd even over de muren wrijven. Anders krijg je inderdaad continu optaters van alles wat van metaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Er zit inderdaad een laag vochtwerend plastic tussen het beton en de laminaat vloer. In combinatie met de droge lucht en de rubber zolen creëer je dan idd ongemerkt een hoop lading als je heen en weer loopt.

Ik heb nog eens wat testjes gedaan, maar zonder schoenen is het toch aanzienlijk minder. Dan maar wat vaker op sokken rondlopen.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

Wat misschien ook een moogelijkheid is is om het metalen frame van je bureau aan de randaarde te leggen. Zo kun je jezelf gemakkelijk ontladen en zorg ke er voor dat je je niet snel ontlaad aan de computer of ijn hardware.
Je bureau verbinden met de randaarde kan via een stopcontact. Wil je dit niet of zit het stopcontact ver weg dan kun je ook je bureau met een kabeltje aan de verwarming vastmaken

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10 15:18
Aangezien ik exact hetzelfde probleem heb, verkies ik om deze topic omhoog te kicken ipv een nieuwe aan te maken.

Ik heb twee bureau's in mijn kamer:
- nr1 = eentje met een houten blad op een ijzereren frame
- nr2 = eentje volledig uit hout

Atm heb ik enkel nog een laptop (Apple MBP), maar toen ik nog een desktop had, stond deze op bureau nr1. In dat geval kreeg ik ook vaak elektrische ontlading bij het aanraken van het ijzeren frame, m'n pckast, ... Ik heb altijd gedacht dat probleem bij mijn pc lag.

Nu heb ik ondertussen een laptop en wissel ik vaak af tussen beide bureau's. Bij bureau nr1 heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Wanneer ik echter aan bureau nr2 zit heb ik nergens last van...
Maw, het probleem lag niet bij m'n pc en van mijn laptop ben ik zeker dat hij in orde is.

* Wat is dan het probleem wél?
* Hoe kan ik dit probleem verhelpen?
theodouma schreef op zondag 09 maart 2008 @ 16:25:
Wil je dit niet of zit het stopcontact ver weg dan kun je ook je bureau met een kabeltje aan de verwarming vastmaken
Welk kabeltje gebruik ik daar best voor?
Ik meen ergens te hebben gelezen dat dit op een specifiek punt moet, door de verf ofzo? (vaag)

[ Voor 16% gewijzigd door stoicz op 06-08-2008 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:17
Jij laadt jezelf op door rond te lopen, op te staan van je stoel, wrijven van wollen kleding, etc. Dan staat er een paar 100000 Volt op je en je ijzeren bureau = 0V. Resultaat: vonk. Bij geaarde metalen objecten (kraan, pckast) heb je het echter sneller dan bij een metalen bureau. Hout is een isolator, dus dan kun je geen vonken krijgen. Oplossing kan zijn de lucht vochtiger maken, zoals al gezegt.

Vonken naar een metalen pckast kunnen overigens geen kwaad wanneer deze goed geaard is. De lading blijft altijd aan de buitenkant zitten (kooi van Faraday).

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
Atomsk schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:01:
Jij laadt jezelf op door rond te lopen, op te staan van je stoel, wrijven van wollen kleding, etc. Dan staat er een paar 100000 Volt op je en je ijzeren bureau = 0V. Resultaat: vonk. Bij geaarde metalen objecten (kraan, pckast) heb je het echter sneller dan bij een metalen bureau. Hout is een isolator, dus dan kun je geen vonken krijgen. Oplossing kan zijn de lucht vochtiger maken, zoals al gezegt.

Vonken naar een metalen pckast kunnen overigens geen kwaad wanneer deze goed geaard is. De lading blijft altijd aan de buitenkant zitten (kooi van Faraday).
Maw, ijzeren bureau = vonken ?

De desktop heb ik nu niet meer, het gaat om de laptop. En ik vertrouw het toch niet helemaal hoor.
Het zijn stevige vonken bij momenten en het doet trouwens pijn :P

Ik had toch graag een oplossing gevonden.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-10 21:42
1) Wat is het probleem? --> Je laadt zelf op, door rond te lopen. Heeft niks met je laptop of PC te maken. Probeer maar eens zonder laptop aan te sluiten ;)

2) Hoe los je het op? Minder opladen, of vaker zelf ontladen. Minder opladen, door andere schoeisel etc. En vaker ontladen, door bijvoorbeeld minder droge lucht (bakje water op de verwarming in de winter etc), en vaker (bewust) iets van metaal aan te raken. De kraan, de verwarming, iets metaals dat aan een geaard stopcontact zit. Zolang het maar met kleine beetjes tegelijk gaat (of zelfs continu middels luchtvochtigheid) ga je het nooit merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
BartS12 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:13:
1) Wat is het probleem? --> Je laadt zelf op, door rond te lopen. Heeft niks met je laptop of PC te maken. Probeer maar eens zonder laptop aan te sluiten ;)

2) Hoe los je het op? Minder opladen, of vaker zelf ontladen. Minder opladen, door andere schoeisel etc. En vaker ontladen, door bijvoorbeeld minder droge lucht (bakje water op de verwarming in de winter etc), en vaker (bewust) iets van metaal aan te raken. De kraan, de verwarming, iets metaals dat aan een geaard stopcontact zit. Zolang het maar met kleine beetjes tegelijk gaat (of zelfs continu middels luchtvochtigheid) ga je het nooit merken.
Bedankt voor de tips, zijn er mss ook een langdurige oplossingen? Zoals bijvoorbeeld dat kabeltje naar de verwarming?

Ik mag dus stellen dat het probleem bij het ijzeren frame ligt.. Volgende keer toch maar een houten bureau kopen dan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-10 21:42
Dat houten bureau gaat je niet *echt* helpen. Het probleem 'ben je zelf'; JIJ bent geladen! Als die lading niet af en toe weg kan via een metalen bureau, hoopt het alleen maar verder op. Totdat je een keer *wel* iets van metaal tegenkomt. De kraan, de voordeur, je auto. Dan krijg je een zo mogelijk nog grotere vonk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In E.S.D. veilige ruimtes worden naast partij andere maatregelen geleidende matten op de vloer en op de tafel van de werkplek toegepast; soort rubber waarin koolstof is verwerkt. Die "geleiding"is relatief-->Megaohms, maar geen Terraohms, vergelijkbaar met E.S.D. veilige verpakking van computercomponenten. Die matten worden weer met aarde verbonden, zodat je je ontlaadt, als je gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
BartS12 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:22:
Dat houten bureau gaat je niet *echt* helpen. Het probleem 'ben je zelf'; JIJ bent geladen! Als die lading niet af en toe weg kan via een metalen bureau, hoopt het alleen maar verder op. Totdat je een keer *wel* iets van metaal tegenkomt. De kraan, de voordeur, je auto. Dan krijg je een zo mogelijk nog grotere vonk!
Voor de rest heb ik er eigenlijk geen last van...
Ook niet als de aparaten op de houten bureau staan :?
Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:48:
In E.S.D. veilige ruimtes worden naast partij andere maatregelen geleidende matten op de vloer en op de tafel van de werkplek toegepast; soort rubber waarin koolstof is verwerkt. Die "geleiding"is relatief-->Megaohms, maar geen Terraohms, vergelijkbaar met E.S.D. veilige verpakking van computercomponenten. Die matten worden weer met aarde verbonden, zodat je je ontlaadt, als je gaat zitten.
Dat is mss een beetje drastisch voor thuis ;) Bedankt voor de info.
Pagina: 1