Toon posts:

Zen V 2GB + AKG K530

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Zen v 2GB en wil eigenlijk ook wel een goede koptelefoon hebben, nou is het geluid uit de koptelefoon heel erg afhankelijk van de bron, dit merk ik ook al bij mijn Sennheiser RS140 koptelefoon

Nou wil ik voor onderweg/ als ik geen adapter in de buurt heb ook een goede koptelefoon hebben, ik ben sowieso niet heel erg te spreken over de draadloze sennheisers, maar daar gaat het nu niet om.

Daarom ging ik wat rondkijken en zag ik deze AKG hoofdtelefoons, maar nu zie ik dat ze een maximaal ingangsvermogen van 200mW hebben (http://www.redcoon.nl/ind...id/9004/refId/kieskeurig/)
Mijn Zen V heeft een uitgangsvermogen van 5/7mW per kanaal (volgens de creative site)

Moet ik nu een hoofdtelefoon-preamp kopen? of is dit nutteloos, en kan ik beter een duurdere mp3-speler kopen (met ook meteen FLAC-ondersteuning)

Of kan ik beter een andere koptelefoon kopen, die beter bij mijn mp3-speler past.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:57

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat vermogen zegt (zoals altijd) helemaal niet zoveel. Wat van belang is, is de belasting van de koptelefoon en ook de efficiëntie, in dit geval 102 dB per mW. Dus met 1 mw blaas je je oren al aan flarden, met 2 mW kom je tot 105 dB, met 4 mW kom je tot 108 dB. Dat is dus meer dan hard zat. Dan de belasting. Dit is vaak het grootste probleem van de hoofdtelefoon op dergelijke mediaspelers. Hoe lager de impedantie van de hoofdtelefoon, des te lastiger is het voor het apparaat om deze aan te sturen. Echter vergt een hogere impedantie een hogere spanning wat de meeste apparaatjes ook niet kunnen leveren. Al met al moet je dus zoeken naar de middelweg, en dan lijkt me 55 Ohm geen slecht plan.

Een pre-amp zal vrijwel altijd een mooier resultaat geven natuurlijk, maar je zult weer dieper in de buidel moeten tasten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?