IBM T42 videokaart? probleem

Pagina: 1
Acties:

• CeeDeeS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-01 14:02
In 2004 heb ik (tot grote tevredenheid) bij de TU/e de IBM T42 Thinkpad aangeschaft. Maar aangezien ik nu niet meer op die universiteit studeer, kan ik geen aanspraak meer maken op hun expertise en service.

Nu is afgelopen weekend een defect opgetreden aan mijn laptop. Eerst was het na ongeveer 3-5 minuten nadat ik hem had opstart dat het scherm zomaar op zwart ging. Het power- en batterijledje blijft wel branden, maar de laptop is niet meer terug aan te krijgen. Ik heb ook het idee dat hij dan stopte met taken waar hij mee bezig was.
Slechts hem uitzetten (met de power-knop, waar hij wel op reageert) en daarna weer aan kreeg er enige leven in, maar dat was dan na enkele minuten weer voorbij.

Nu lijkt het erop dat hij helemaal niet meer aan gaat. Heel soms (1 op de 10 keer aan/uit zetten) krijg ik heel even beeld, maar verschijnen er binnen een minuut allemaal (ongewenste :P) tekens op het scherm. Ik denk zelf dus dat het iets met de videokaart van doen heeft.

Nou vroeg ik me af of jullie misschien een idee hebben wat dit zou kunnen zijn, en misschien tips hebben of en wat ik kan doen. Opsturen naar IBM is niet echt een optie aangezien mijn garantieperiode is verlopen, en dat dan al gauw 200-300 euro gaat kosten (begreep ik van een winkel die alleen b2b sales en service met IBM/Lenovo deed). Ik heb hem zelf overigens nog niet opengemaakt, dus niet niet gekeken wat ik daar aan zou kunnen treffen.

Zou hier nog iets aan te redden zijn?

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je al geprobeerd er een extern scherm op aan te sluiten?

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 20:42

Cablekevin

CCCP Baby!

Maybe backlight(inverter) oid?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
videokaart zit los.

Zie: http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=33952

Het valt te fixen met een verfafbrander, veel geduld, en een hoop moed, maar voor iemand die niet gewend is om zulke dingen te repareren is het bijna onmogelijk.

Je kunt ook een vervangend moederbord kopen via eBay o.i.d., maar die zul je er dan wel zelf in moeten monteren.

Of je koopt een T42 met bijv. gebarsten LCD scherm, en haalt daar het moederbord uit.

Het is wel erg jammer van zo'n mooi apparaat.

Maar het komt heel vaak voor bij de T4x serie, zie ook het linkje. Het is namelijk een fabrikage fout volgens mensen op op het forum die ik hierboven noemde.

Je kunt trouwens proberen om stevig het toetsenbord in te drukken, rond de spatiebalk, en het gedeelte van je touchpad, en dan proberen aan te zetten.

Daar zit namelijk je videokaart.

Als hij dan wel aan wil, en geen vreemde tekens geeft is het 99% zeker weten je videokaart.

Sterkte,
Een mede-ThinkPad eigenaar

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 04-03-2008 15:41 ]

• CeeDeeS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-01 14:02
Bedankt voor de reacties (vooral van Thinkpad is bruikbaar denk ik), ik ga ernaar kijken!

Extern scherm zal ik ook eens proberen zodra ik de tijd heb. Het probleem is alleen dat hij niet doorloopt als het scherm uitvalt, dus hij zal niet vanzelf in windows terrecht komen als je maar lang genoeg wacht.. Ik weet dus niet of ik hem zover kan krijgen hem aan te krijgen.
Ik zag dat je dit in de bios ook al kan instellen als opstartvalue, maar hij valt nu zo snel uit dat het niet eens lukt dit te veranderen en ook nog de changes te saven voor hij weer uitvalt.

Als ik er niet uitkom moet de volgende maar een 2ehandsje desktop worden, want ik heb echt geen geld voor dit soort vervelende voorvallen waarbij je met 1 defect een hele nieuwe laptop moet kopen... *frustratie*

Maar goed, ik zal eerst wel eens kijken hoe ver ik kan komen met jullie tips :)