FreeBSD: In hoeverre geschikt voor laptops?

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als groot FreeBSD liefhebber draai ik ook op mijn laptop (Thinkpad T43) bij voorkeur FreeBSD. Ik lees echter ook vaak dat vooral op het gebied van ACPI Linux veel verder is en FreeBSD niet compleet is. Daarom heb ik Gentoo op mijn laptop gezet. Fijne distro, maar toch liever FreeBSD.

Ik heb gegoogled en ook gesearch't op GoT maar nergens kom ik een vergelijking tegen Linux vs. FreeBSD voor laptops. Uiteraard wel de algemene vergelijkingen, met de bekende voor- en nadelen van beide OS-en. Maar hoe zit het met laptops? Wordt FreeBSD 6 geschikt bevonden voor laptops of toch niet?
Wat ik mij ook afvraag: Hoe zit het met power gebruik? Zal met het werken onder FreeBSD de batterij sneller laag raken als er geen netspanning is dan bij Linux?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ACPI werkt vrij redelijk met laptops onder FreeBSD.

Enige nadeel wat ik laatst zag (bij een core-team member) was het feit dat FreeBSD de staat van de batterij niet goed kon monitoren, en de laptop dus de neiging had nu en dan uit te vallen als je de accu te lang gebruikte (was een compaq trouwens).

Mijn ervaringen met IBM laptops en FreeBSD zijn wel goed :).

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Dingen waar ik tegenaan ben gelopen met FreeBSD 6 op een Dell Inspiron 510m:
- Moeilijk gedoe met de wireless-kaart, werkt niet soepel
- Suspend werkt niet
- Met Xorg 7.3 op FreeBSD 6.3 hangt het systeem na dichtklappen scherm (wat geen suspend doet, maar alleen scherm uit zou moeten zetten)
- Soms valt systeem uit omdat accu nummer 2 niet gebruikt wordt.

Dit is specifiek voor mijn soort systeem, en kan op andere systemen allemaal heel anders zijn. Grote kans dat Linux relaxter werkt, met name suspend e.d.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat soort dingen werkt idd wel vaak wat soepeler met Linux.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

FreeBSD 7 is inmiddels uit welke een betere ACPI support moet hebben. Punt is dat het niet zo heel erg lang geleden is (27-2) dus daar zullen nog wel niet erg veel ervaringen van bekend zijn. Je zou eventueel iets als PC-BSD of DesktopBSD kunnen pakken. Dit zijn op FreeBSD gebaseerde versies die specifiek voor de desktop zijn bedoeld.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zet dan DFbsd ook in het lijstje.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 16:47
Boudewijn schreef op maandag 03 maart 2008 @ 23:56:
Zet dan DFbsd ook in het lijstje.
DF bsd is niet specifiek voor de desktop bedoelt maar meer omdat het team van DF niet eens was met de weg die freebsd insloeg met FreeBSD5
Pagina: 1