samsung 2032BW onacceptable backlight bleeding?

Pagina: 1
Acties:

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Na lang zoeken en speuren op het internet, dankbaar gebruik makend van alle mensen hier op de productreviews etc etc was ik uitgekomen op een samsung 2032BW, het kleine broertje van de 2232BW. Ook mijn vriendin overtuigd dat dit scherm toch een mooie opvolger was van mijn 19" CRT deze vandaag bij de mediamarkt gehaald.

Ik ben op zich heel tevreden over de kleuren (en natuurlijk de grootte van het scherm, dat is echt heel fijn) Ook de inkijkhoek is prima. Ook geen dode pixels, da's ook goed.

In het scherm huist een CPT panel. (samsung maakt ze met de S panelen, van samsung zelf, en een rits andere panelen van andere fabrikanten als ze de vraag niet aankunnen) Wat dat betreft heb ik dus pech gehad.

Er is vrij veel ghosting en naar mijn mening ook vrij veel backlight bleeding. De ghosting had ik in meer of mindere mate verwacht van mijn overgang van de CRT. Maar de backlight bleeding vind ik echt heel vervelend. Het is zichtbaar in alle vier de kanten van het scherm maar het meest van onder en boven. Met het licht aan is het goed te doen, maar ook zichtbaar bij films. In het donker is het heel storend.

Even een foto;

Afbeeldingslocatie: http://img528.imageshack.us/img528/8761/dsc3083gs7.th.jpg

De foto lijkt het een beetje minder dan in het "echt" maar goed, misschien ben ik ook te kieskeurig.

Moet ik hier gewoon aan wennen en is dit normaal voor een dergelijk scherm van samsung? Of is hier meer aan de hand en is het een "defect" ?

Dank voor de aandacht

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:29

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De BB die ik op de foto zie is min of meer "standaard samsung" backlight bleeding (helaas) is mijn ervaring.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:39
Wel raar dat mijn cheapass Acer daar helemaal geen last van heeft.
Je ziet het ook vaak in reviews dat ze bij Samsungs over backlight bleeding klagen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:29

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik denk dat de acer daar ook wel last van heeft hoor, zij het in mindere mate. Mijn HPw2207 die bekend staat om weinig BB heeft het ook in mindere mate. Het is gewoon een nadeel van de huidige lcd techniek en productie (zo veel mogelijk tegen zo laag mogelijke kosten).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Vorak
  • Niet online
dank voor de adviezen! Jullie zullen ook wel gelijk hebben, het is een schitterend scherm en ik moet misschien mijn verwachtingen gewoon wat bijstellen.
Ik heb voor 240 euro een schitterend enorm groot scherm, met mooie kleuren. Ik zal vanavond eens een film er op kijken, en eens een nachtje over slapen.

Verwijderd

Of wat je ook kan doen is: menu, brightness contrast naar 0. dan menu in drukken source 5 seconden inhouden en dan zou er een secret service menu moeten staan en google je de code op vind je uit of je de goede versie hebt of niet. (ja 2032BW heeft net zoals 226BW goede en slechte versie's, de 2232 BW in ieder geval wel). wist je al

Heb je hem trouwens wel op dynamic contrast staan, had ik eerst ook veel last van, toen bleek dat ik die uit had staan.
Heb zelf die bleeding ook dus valt wel mee, ik heb een A versie... Alleen bij zwarte beelden erg te zieng

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 22:03 ]

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 12:54
Kan BB ook later optreden of i dit al duidelijk bij de aanschaf?
ivm ik ook net een samsung heb
gr,

[ Voor 17% gewijzigd door StormRider op 03-03-2008 23:48 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 07:10

mux

99% efficient!

Elke TN heeft backlight bleeding, dat is een eigenschap van TN. Als je geen backlight bleeding wilt moet je een *VA-scherm kopen, bijvoorbeeld de LG L245WP-BN. Ook IPS heeft last van backlight bleeding, maar niet onregelmatig, eerder heel gelijkmatig over het hele scherm.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-05 15:29
Ik heb zelf een Samsung Syncmaster 930 BF 19" en deze heeft ook wel last van BB. Ik stoor me er alleen niet aan want wanneer zit je nou eigenlijk naar een vrijwel zwart scherm te staren?

Volgens mij komt het bij Samsung inderdaad wel vaak voor, maar ik irriteer me er niet aan.

Verwijderd

ssj3gohan schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 09:50:
Elke TN heeft backlight bleeding, dat is een eigenschap van TN. Als je geen backlight bleeding wilt moet je een *VA-scherm kopen, bijvoorbeeld de LG L245WP-BN. Ook IPS heeft last van backlight bleeding, maar niet onregelmatig, eerder heel gelijkmatig over het hele scherm.
Voor zover ik weet is het niet zozeer een gevolg van het type scherm, maar meer van het feit dat de lichtbak achter het paneel gewoon onregelmatig (niet overal even strak) tegen het paneel aanzit. Zowel TN als xVA-panelen kunnen er last van hebben. Denk aan de Viewsonic VP-930 die een S-PVA-paneel gebruikte, maar last had van gruwelijke backlight bleeding (vele mensen op fora rapporteerden een volledig lichtblauwe 'X' over het beeldscherm van hoek tot hoek).

De opmerking 'wanneer zit je nu naar een zwart scherm te staren' is natuurlijk onzinnig. Probeer donkere games, zoals Doom 3, maar eens op zo'n bloedend scherm te spelen. Ziet er echt gruwelijk lelijk uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 11:38 ]

• mux

mux

99% efficient!

Nee, dat is niet waar. Dat is het hele punt - TN en IPS laten licht op een andere manier door dan VA - specifiek: TN en IPS laten licht van overal achter een pixel door de pixel heen vallen, waar VA alleen maar binnen een heel beperkt gebied achter de pixel licht doorlaat. In combinatie met de betere reflectortechnieken zorgt dat ervoor dat een VA-scherm vrijwel perfect egale backlighting heeft waar IPS en TN moeite hebben om de locatie van de daadwerkelijke lampen te verhullen omdat ze nou eenmaal meer licht doorlaten als de lamp in de buut zit, ondanks dat de richting waaruit dat extra licht komt heel anders is dan de reflectoren.

PVA heeft wel last van zijn ge-patroond-heid - door het patroon van lichtgeleiding wordt licht beter uitgezonden naar 0, 45, 90, 135, etc. graden, en dan specifiek paars. Als je perfect voor een VA-scherm zit zul je ofwel een grote cirkel (oudere VA-schermen) paarsigheid zien, of een grote X (moderner PVA en veel MVA). Dit is echter een *heel* lichte tint en het zal je niet snel opvallen - bovendien valt het in het niet bij de bleed en onregelmatigheid van TN-schermen.

Doordat IPS in het vlak ipv 90" op het beeldvlak switcht en daardoor een dikkere matrix nodig heeft wordt automatisch de zgn. aperture kleiner en zal backlight bleed egaler zijn. Helaas is bij mijn IPS (een dell 2000FP) de backlight bleed weliswaar perfect egaal over het hele beeld, maar in zijn totaliteit veel erger dan op mijn laptop-TN. Nieuwere techniek maakt oudere, technisch gezien 'betere' techniek, volledig overbodig.

Er zijn ook wel een beetje brakke PVA- en IPS-schermen, dat blijf je houden. Onafhankelijke reviews en meerdere bronnen gebruiken voor je onderzoek is altijd een must in de wereld van oneindige marketing.

Verwijderd

OK, duidelijk. Ik dacht altijd dat het een constructiefout was van alle schermen. Kennelijk had ik dus last van die 'X' die jij schetst doordat het scherm als het ware in patronen is ingedeeld. Als ik zo zie waarvan mensen met TN-schermen allemaal last hebben, dan was het objectief bezien ook niet zo'n erge glow, maar genoeg om je aan te storen als je een gitzwarte HQ CRT gewend was.

• mux

mux

99% efficient!

Zeker, en nu nog steeds zijn een hoop mensen teleurgesteld in de kwaliteit van zelfs de beste LCD's. Zwart is nou eenmaal heel lang gewoon grijs geweest, en andere beeldtechnieken zullen ook nog wel een tijdje beter zwart kunnen weergeven. Er is veel hoop op multi-domain flat WLED-technieken of SED-achtige meuk gezien die in feite het licht *uit* kunnen zetten op een groepje resp. één subpixel(s).

• Vorak
  • Niet online
even een kleine update;

Ik ben er al aardig aan gewend, het vreemde "zwemmerige" gevoel dat ik bij het ghosting effect had is met een paar uurtjes stevig gamen aardig weggepoetst. Het voelt soms wel alsof het allemaal wat later aankomt op het scherm. Een stuk beter dan de wat oudere tft panels waar ik wel eens achter heb gezeten vroeger (en waarom ik mn CRT hield)

Ja die backlight bleeding is vervelend, ja het zal er bij horen. Daar moet ik nog wel wat aan wennen, bij een spel heb je gewoon boven en onder een blauwgrijze rand als het daar zwart moet zijn. Ook bij films. Ik denk dat het me binnenkort wel niet meer zal opvallen.

Brightness 100 is wel een beetje veel, al ben ik gewend onder een operatielamp te werken. Daar zijn die handige presets wel mooi. Als ik een flink stuk moet lezen dan zet ik em op tekst, heel wat rustiger aan de ogen.

Wat een verschil qua kleurweergave met mijn CRT. Ik heb wat foto's zitten editen en ik ben er nog niet helemaal uit of de kleurechtheid nou goed is of niet. Ik vind groen een beetje oververtegenwoordigd. Verder wel mooie strakke kleuren!

edit; typo

[ Voor 5% gewijzigd door Vorak op 04-03-2008 21:06 ]

• mux

mux

99% efficient!

Misschien is de input lag wel erg groot, heeft iemand anders dat toevallig gemeten? Het valt me altijd op hoe erg de input lag op oude VA/IPS monitoren is - tot wel vijf frames.

• Andros
  • Laatst online: 23:48
En toch blijf ik dat gelul vinden. Zit hier op twee 215TW's en heb echt nergens last van. Inputlag zit tussen je oren imo...

• mux

mux

99% efficient!

Input lag is een daadwerkelijk bestaand iets hoor :) Het is niet altijd even erg, en 1-2 frames zijn in principe niet waarneembaar behalve voor fps games, maar het bestaat wel degelijk. Mijn 2000FP heeft 8 frames input lag als ik PiP aanzet (het is dan ook een scherm uit 2001) - dat merk je wel dégelijk als je UT3 aan het spelen bent.

• Vorak
  • Niet online
input lag, ja dat zou het wel verklaren. Ik ben nogal een fanatiek FPS speler (geweest vooral, heb er nu weinig tijd voor) en ik ben er vrij kieskeurig op geraakt. Bovendien ben ik door mn tandartsenwerk nogal verwend met mooi speelgoed.

Verwijderd

Cubefanatic schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 23:21:
En toch blijf ik dat gelul vinden. Zit hier op twee 215TW's en heb echt nergens last van. Inputlag zit tussen je oren imo...
Zucht. Dit is net zoiets als de discussie tussen iemand die tevreden is met een minisetje van Sony van de Mediamarkt van 99 euro en iemand die alleen maar tevreden is met de duurste Mark Levinson-blokken in combinatie met de beste electrostaten. Daar kom je ook niet uit. De één blijft zeggen: 'ik hoor het verschil niet, dus het is er niet'.

Dat jij geen last hebt van input lag is mooi. Dat betekent namelijk dat je met weinig geld en met een nog niet volmaakte techniek tevreden kunt zijn. Dat betekent alleen niet dat andere mensen 'lullen' als ze zeggen dat ze er wél last van hebben. Het betekent alleen dat jij die eisen gewoon niet stelt.

Onder meer die input lag was voor mij ook de reden om niet voor een TFT te kiezen, maar om stad en land af te zoeken tot ik die éne ultieme CRT vond (Viewsonic P227f). Dat snapten mensen ook niet. Prima, ieder het zijne, maar als je gewoon tevreden bent met minder spul moet je niet afgeven op mensen die het niet voor minder doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 09:14 ]

• Andros
  • Laatst online: 23:48
Ik zet er toch bij dat ik het ervaar/vind etc? Mijn ervaringen dus? Ik wil gewoon niet dat mensen dingen aangepraat worden en dat er ook mensen zijn als mij die nergens last van hebben. Voor onwetenden ineens dingen gaan merken omdat het ze aangepraat is. Gewoon andere kant van medaille laten zien, niets mis mee toch?

Verwijderd

Ik denk dat de ronkende verhalen over hoe goed TFT's zijn absoluut de grootste kant van de medaille zijn. Je hoort juist veel minder verhalen over mensen die niet tevreden zijn met TFT's, omdat klagen over TFT over het algemeen meteen wordt beantwoord met posts als 'OMG MAN 2 MS DAT KUN JE HELEMAAL NIET ZIEN' en dergelijke.

• mux

mux

99% efficient!

Het probleem met TFT's is dat er wel degelijk hele grote nadelen aan hangen maar dat je die niet kunt zien en niet kunt verklaren als je de techniek achter een TFT niet begrijpt (en die is nogal taai). In de winkel doen de meeste mensen hun kennis op en kijken dan gewoon naar het mooiste plaatje zonder na te denken over backlight bleed, kleurprecisie, zwartweergave, hoekafhankelijkheid, input lag, ergonomie, reflectiviteit, instelbaarheid, inputmogelijkheden, etc. etc.

Vrijwel alle verschillen tussen monitoren zitten tegenwoordig ook in ergonomie, inkijkhoeken en kleurechtheid. Een goedkope TN geeft je geen daarvan, een midrange PVA kan ze allemaal geven en een highend IPS of MVA met LED-backlight geeft uitzonderlijk veel van alles.

Als je de hele dag naar plaatjes zit te kijken die geen van dit alles nodig hebben is het echt gewoon weggegooid geld om voor iets beters te gaan. Op mijn opleiding tot ingenieur leer ik maar al te goed: bouw iets niet zodat het het allerbeste is, maar zodat het doet wat het moet doen.
Pagina: 1